Jaa-a, mahdanko muistaa puoliakaan. Onneksi ette kysyneet työpaikkoja (21kpl so far, en muista enää ulkoa)...
lapsuus
1) Lokari-auto 80-luvulla, uusi. Ensimmäisiä valmistettuja. Kullanvärinen. Oli muuten jumalattoman hauska peli
2) Solifer, moderni pappamopo vm -78 tai -82 tai jotain. Karmee raato mikä tuli ostettua jostakin kuolinpesästä ja joka söi parin takapyöränlaakereita per viikko kun akseli oli vino...
3) Suzuki PV50->73cc, vm -88, uusi. Kun tuli 15 ikää niin sain upposen uuden Suizan. Kaksi päivää ja viritin sen... Malossin tehopytty oli tosi tehokas myös vakiputkella ja -kaasarillakin mutta sain sen joka tapauksessa leikkaamaan muutaman kuukauden välein. Sama "rauhallinen" ajotyyli on yhä käytössä.
4) Suzuki R 50cc, varastettiin ennen kuin olin sisäänajoa ehtinyt suorittamaan.
5) Suzuki X-4, 1982, hirvee pommi. Ajoin äidin kauhistukseksi kevarikortin mutta moottoripyörävalintani ei mennyt ihan nappiin, Äksväljää sai ajaa päivän ja korjata viikon. Olis PITÄNYT ostaa se Laverda Custom.
6) Cherry -70-luku, monttuauto, kesti kai alle tunnin kun levis kytkin.. Vaihdettiin päittäin jonkun kylähullun kanssa autoon 7) mikä oli hyvä kauppa jos joku.
7) Lada 70-luku, kilvissä ja katsastettu, työleirinvihreä. Toimi 100% ja oli ihan kiva ajellakin. Kaveri ajoi poissaollessani montulla puuhun, syyläri paskaksi, jatkoi ajamista ja kone leikkasi. Kiitti vaan v**usti.

Fiat 127 70-luku. Joltain "Häjyt" -elokuvan pääosan esittäjien oloisilta rapajuopoilta linnakundeilta ostettu aivan käsittämättömän hirveä pommi jossa mm. kuskin penkki oli paikalla edellisten omistajien varastamalla betonipossulla (jumitettu kuskin penkin taakse) etc... Vaihdekeppi jäi käteen joten ryömin auton alle, runnoin kolmosen silmään ja lähdin aina liikkeelle kytkintä huomattavasti kusettaen... Tuli eksyttyä monttujen sijasta yleisille teille ja jäätyä kiinni katsastamattoman auton ajamisesta kevarikortilla joten ajelut jäikin sitten pitkäksi aikaa...
Ajoin autokortin ensin 1991 jenkeissä, sitten hain kuivumasta kevarikorttini ja näillä kahdella sain ajokortin pelkillä kirjallisilla ja inssillä 1991. Joku väittäisi että näkyy ajotyylissä sekin
Ajokortin jälkeiset vehkeet:
9) Ford Taunus 1.6L 2d -78, tosi virheetön vinyylikattoinen kullanvärinen kaunotar joka sai kenkää aivan hullun lailla, onneksi 1.6 Tane ei kovin kovaa mene. Vuoden päästä oli aika piipussa.
10) VW Passat 1.8 -88, tosi siisti wanhan papan masiina jossa kytkin ja renkaat finaalissa. Myin pois ennen talvea (yök sanoi henkka etuvetoisista). Ergonomia saksalaisittain hyvä.
11) Volvo 244DL -80 B19 kaasarikone automaatilla. Pidin tätä pitkään ja rakensin hartaasti, mmm. täys koneremontti mäntiä myöten, tupla dellortot, Marteliuksen pakosarjat ja 2,5" vapaavirtaussuodattimin varustettu putkisto, automaatti pois ja manuaali tilalle, madallussarja, Gabrielin kaasuiskarit, poppikoneita lisämittareja kuppipenkkejä sun muuta mitä nyt teini autoonsa tunkee. Maalasin Fordin värikartasta Hawaijinsiniseksi. Myin sen 4 vuoden päästä ihan vain kyllästyttyäni ko. autoon.
12) Nissan Cherry -78 kakkosautona. Yök. Silloinen appiukko ajoi rotiskon moottoritiellä katolleen ja se oli molemmille ihan oikein.
13) Honda Accord -81, läpi ruosteessa, kakkosautona. Ostin kiinalaisilta puoli-ilmaiseksi. Jännää kyllä kaikki mittarin valot (Tokio by night) toimivat vaikka oikein mikään muu ei. Ainoa omistamani auto jonka kaikki iskunvaimentimet yhtä tyhjän kanssa. Jätti kerran tielle kun irti ruostunut tankin kyljessä ollut bensapumppu (roikkui johtojen varassa) irtosi johdonkin ruostuttua poikki... Vaihdoin lopulta appiukon kanssa autoon 14)
14) Renault 5 about -78, kakkosauto. Ulkoa mansikkaisen näköinen vihreä ranskatar johon piti olla "just ruostetyöt tehty". Niin varmaan olikin muttei alustaan. Oli katsastettu näkemättä kossupullolla. Mikroautomaisen hauska ajaa mutta katsastuksessa havaittiin että toinen takapyörä oli käytännössä ruostunut irti. Erikoislupa ajaa suurta varovaisuutta noudattaen 30km/h romuttamolle...
15) Ford Escort 1.0 -69, kakkosauto. Rumpujarrut ilman tehostajaa. Ei olisi varmaan lukinnut jarruja jäälläkään. Söpö kuin mikä mutta ruosteongelmia ja mm. vaihteisto levisi. Myin pois kun silloisen vaimokkeen kanssa tuli ero, mulle riitti pelkkä Volvo.
16) Yamaha Virago 250cc -91, 8000km. Ostin lahjaksi itselleni ensimmäisen "oikean" työpaikan kunniaksi armeijan jälkeen. Ajoin kesänja myin pois. Hajuton ja mauton ehkä mutta tosi kiva kaupunkirassi halvoilla vakuutuksilla.
17) Ford Taunus GT Coupe 1973 2.3 V6. Pitihän munkin saada tämmöinen kun isälläkin oli ollut. Tämä oli rakennettu käytännössä kokonaan uusiksi peltejä ja vinyylikattoa (ja konetta) myöten 80-luvulla, törmäsin sattumalta sen rakentajaan jossakin vaiheessa. Kyllästyttyäni Volvoon kurvailin Coupélla pitkän aikaa, siirtyi myöhemmin vaimon käyttöön joka tykkäsi siitä kovin. Hirveä bensarosvo viritetyllä V-koneella, aavikkovälitetyllä vaihteistolla kulki päälle 200km/h (joka olikin hurjaa kyytiä vanhalla Taunuksella vaikka vaihdoin siitä kaikki liikkuvat osat alustasta ja jarruista). Eukon kolarin jälkeen myin kaikki harrasteautot pois ja tämä meni jollekin amisklopille joka ensi töikseen rikkoi specialvaihteiston kytkintä vaihtaessaan... huoh.
17) BMW 316 1.8 4d -88, 125tkm. Aivan mielettömän siisti wanhan papan silmäterä, viimeinen kaasarikoneella varustettu vuosimalli. Pidin kuin silmäterääni, laitoin keskuslukot, hälyt, poppikoneita, orggisaluvanteita yms, verhoilin hattuhyllyn ja ties mitä vielä, kunnes 10-tiellä Loimaan risteyksessä lumimyrskyssä poikittain vastaan tullut puoliperävaunullinen rekka tappoi auton ja melkein tappoi autolla ajaneen vaimoni ja syntymättömän esikoiseni. Oli tuuria mukana reippaasti. Toinen takavalo jäi ehjäksi.
18) Ford Consul STW 2.6 V6 Automatic 1973. Sininen superharvinaisuus. Vei bensaa 20 litraa satasella virittämättä mutta olipahan tilaa ja näköä ja upeat äänet. Oikein sydämestä otti myydä tämä pois, melkein yhtä paljon kuin Coupé-Taunusta mutta kun 17) kanssa oli kolaroitu, en halunnut kolariturvattomia autoja taloon.
19) Kawasaki LTD 450->500cc 1987? Muuten mukava pyörä mutta ajoin työmatka-ajoa 160km päivässä ja tämä lyhyesti välitetty tuplakaasarinen juoppo ryysti kahdeksan litraa sadalla tasaisessa matka-ajossa satasen vauhdilla ja kaahaillessa vielä enemmän. Ajoin sitkeästi työmatka-ajoa kaksi kesää säässä kuin säässä kunnes riitti ja myin sen pois farkkua hankkiessani.
19) BMW 324d Touring (=farkku) 1988, 240tkm. Tehdas ei ole koskaan valmistanut tällaista mallia, oli Marttilalaisen harrastajan taidolla itselleen 325i Touring -farkusta rakentama. Ruosteeton, virheetön, viaton, taloudellinenkin jossakin määrin, nahat ja kattoluukku löytyi. Rakensin taas hälyt ja keskuslukot, verhoilin koko katon, rakensin aivan älyttömät poppikoneet (2x12" isobarik-subbarit sun muuta) joilla sai heiluteltua hiuksia etupenkillä istujien päässä. Toisen korvan tärykalvo rutisee vieläkin kovista äänistä... Ajoin tällä useamman vuoden kunnes alitehoinen diesel alkoi kyllästyttää ja myin auton Ouluun kotiinkuljetuksella

Palvelee varmaan uskollisesti edelleen, tätä ei olis pitänyt myydä pois.
20) Ford Sierra 2.0iS, tuli vaihdossa Coupeen. Hirmu heposet (no 140) eikä mitään pitoa ja löysä alusta. Hengenvaarallinen peli mutta pirun siisti ja ruosteeton. Myin Kurikkaan jollekin nuorelle miehelle joka toivottavasti vaihtoi iskarit. Sain vaihdossa 21) käytännössä ilmaiseksi.
21) BMW 316 1.8 2d -84. Surullinen autonraato joka oli jo poistettu kilvistäkin. Fiksailimme about purukumilla katsastuskuntoon ja kilpiin. Palveli kakkosautona pitkään ja oli tosi hyvä ajaa vaikka olikin ruma ja kamala. Kun ei enää mennyt läpi katsastuksesta niin vaihdoin sen Mersuun 23) kaverini kanssa ja vaikka maksoin rutkasti väliä ja kerroin kaikki viat niin kaverini vaihtaa yhä väriä aina kun mainitsen ko. Bemarin. Hirveä helvetinkone kerta kaikkiaan. Mikään osa koko autossa ei enää näyttänyt siltä kuin tehtaalta tullessa saati sitten toiminut siten kuin tehtaalta tullessa, silti kaikki toimi jollakin tavalla kun vähän nitkutti tuolta tai kiepsautti täältä... Oi voi.
22) BMW 750i 5.0 V-12 Automatic 1991. Seksikäs helmiäishopeamaalattu korinvaihto-ökyauto jonka ylettömän tasaisesti käyvän moottorin päälle voi tasapainottaa kolikon lappeelleen. Kaikki herkut mitä olla saattaa. Tosi ristiriitainen kärry: toisaalta aivan taivaallisen mukava ajaa, toisaalta helvetillinen huoltaa. Ajoin 1,5 vuotta päivittäin kunnes hermostuin tolkuttomiin varaosahintoihin ja jatkuviin pikkuvikoihin ja myin pois. Pelkkiin varaosiin meni noin 40,000 markkaa vaikka tein työt itse vaihteistoremonttia lukuunottamatta.
23) MB W123 200D -82, mittarissa jotain puoli miljoonaa ja mannet ruuvanneet jo pari miljoonaa pois. Eka mersu. Ajoin tätä kotia Turusta keskellä yön pimeyttä mutkaisia pikkuteitä Paimion kautta ja ihmettelin itsekseni että miten tällainen ruma ja ruosteinen pilalle poljettu vanha taksinraato VOI OLLA näin älyttömän mukava ajaa. Auto oli aika finaalissa ja ajoimme sillä vain 8kk kunnes päätin etten enää ala maksamaan dieselveroa tämän sortin rakkineesta, myin koneen ja jotain nippeleitä ja lahjoitin auton Tähtiklubin Mellilän miitissä ilmaiseksi purkuun
24) Mitsubishi Colt -99, 21tkm. Oli pakko ottaa pikkumitsu vaihdossa isobemukkaan. Coltti oli täysin pakasta vedetty ja ihan mukava auto, talven tullen kyllä vähän pelotti ajaa etuvetoisella. Ai miksikö ajoin sillä talvella? Koska sitä ei saanut millään ilveellä kaupaksi mihinkään hintaan. Ilmankos jamppa väkisin tuppasi sen vaihdossa Bemuun. Lopulta kyllästyin kun ei kukaan edes soittanut lukuisiin ilmoituksiin ja vaihdoin sen tamperelaisella jobbarilla Lumikkiin eli kärryyn numero 25)
25) MB W124 300D Automatic 1986, nyt 620tkm. Lumikki on ollut minulla jo pitkään, vuodesta 2001 tai 2002 tai jotain, ja ensi metreiltä on istunut käteen kuin vanha rukkanen. Koska se alkoi näyttääkin vanhalta rukkaselta, tein koko viime kesän ruostetöitä. Nyt ilme on härskin mattamusta kunnes keväällä vaihtuvat vielä ovet ja ei kun kiiltävä hauturin musta päälle. Kilvet viety kerran maksamattomien dieselverojen ja kaksi vuotta myöhästyneen katsastuksen takia... Ei sitä voi kaikkea muistaa... Auto on ollut tosi vaivaton ja luotettava, olen vaihdellut lähinnä huolto-osia. Ainoat isommat rempat kaikkien alustan puslien ja nivelien uusiminen ja viime talvena tehty täysi jarruremontti (tekee kunnolla remppaa sitten kun kerran tekee niin ei tartte samaa hommaa tehdä ensi vuonna). Sisusta on jo aika räjähtänyt kiitos iän ja jälkikasvuni, myös kevään projekteissa. Kunhan saan valmiiksi myyn varmaan pois ja vaihdan bensakoneiseen langiin tai Sprinteriin tms. koska ei tule tarpeeksi kilometrejä dieselillä ajamiseen ja tuota perhettäkin on..
26) BMW 518i -84. Vikatikki. Ruiskukone oli tosi hyvä ja kävi mainiosti. Siksi auton ostinkin, ja alle koneen hinnalla vieläpä. Sisältäkin se oli suht siisti siinä missä tuollainen jeesuksen vanha Bemukka nyt yleensä onkin. Muuten ei autossa kyllä ollut kehumista, helmat läpi ruosteessa ja etuiskarit aivan piipussa yms yms. Ajoaikaa oli 8kk joten ostin pois kuljeksimasta. Meinasin ensin tehdä siitä auton mutta meni sisu kaulaan katsastuksen vikalistan saatuani ja myin sen jollekin hampuusille Koskelle joka ei laittanutkaan sitä omiin nimiinsä. Olin hukannut luovarin enkä voinut poistaa sitä rekisteristä ja jouduin ilmoittamaan kilvet varastetuiksi että lakkasi käyttömaksu juoksemasta... Voi elämän kevät mitä byrokratiaa.
27) Harley-Davidson Sportster XLH883 Hugger 1995, 8tkm, nyt 25tkm. Hain saksasta. Rakenneltua on tullut aika tavalla ja ajettua samaten, työmatkat päivittäin jo kahtena kesänä. Poliisit tykkäsivät syksyllä ylinopeusratsiassa kovasti pahaa kun olin kaksi vuotta ajanut vaan tyynen rauhallisesti siirtokilven vanhennuttua, pitää varmaan pikku hiljaa maksaa se %#& autovero ja lopulta hakea ne Suomi-kilvetkin konttorilta... HD:n myyntikin on välkähdellyt mielessä mutta en tiedä miten hennoisin luopua siitä.
27) Mazda E2200 van 2.2D 4x4. Että sitten PITI mennä päästämään se halpa ja hyvä MB 207 muille sillä aikaa kun mietimme että ostaisko vai eikö... Se meni muille ja minä hullu erehdyin ostamaan japanilaisen pakun. Vuosi ja lukemattomia isoja, kallita remontteja takana, vaimo ajoi auton viime talvena kyljelleen eikä enää suostu ajamaan sillä ollenkaan joten MINÄ joudun pärräämään tällä paskakasalla silloin kun lapsilla on leikkikoulupäivä (2 kertaa viikossa). Edes tuulilasi ei pysy puhtaana huurusta ja sivulaseista ei näe läpi, talviautojen aatelia NOT. Neliveto alennusvaihteineen ja sähköisine napalukkoineen on kyllä kiva mutta muuten aivan turha vehje ja poistuu muonavahvuudesta kesällä.
28) MB C123 280C, 1982, jonka rekisteriotteessa lukee W123 200D 4d sedan vuodelta 1978. Kunnon korinvaihdoskukkanen ja ihan laillinen vieläpä. Twincamin nokka-akseli nakuttaa ja kesällä sellaisen myydä luvanneesta tyypistä ei ole vieläkään kuulunut mitään. Yhtä kaikki sairaan hauska vehje ja meikäläisen oma hotrod-lelu. Alusta ja jarrut ja kone ja vaihteisto kaipais pientä laittoa mutta on ainakin ruosteeton kori ja nahkasisusta. Joku Tuninghörhö on svetsannut tohon 3 tuuman putkenpään, ei todellakaan mikään sleeper
29) Saab 90 -88. Nyt voi sanoa että on tällaisenkin omistanut. Ostin satasella, korjasin ja katsastin toisella. Pistin nettiautoon ilmoituksen johon fotoshoppasin puolialastomia misuja ja kas kummaa myin sen viidellä sataa seuraavalla viikolla. Köyhän on pakko yrittää... No tunnustetaan, mulla ei ole koskaan ollut saabbia niin pakkohan se oli ostaa kun halvalla sai niin sai pari viikkoa körryyttää aidolla Suomi-autolla (made in Uusikaupunki) menemään. Ei tule ikävä mutta hienosti se meni matka-ajoa, suoraan ja eleettömästi kuin juna kiskoilla. Että miten niin saabismi on sairautta? Kahden viikon annoksina ihan terveellistä.
Siinäpä niitä. Lumikki on yhä perheessä ja myyn kesällä jos enää ilkeän kaiken tämän vaivannäön jälkeen. Coupe on perheessä ja varmaan pysyykin, joskin en tiedä missä hiton välissä ehdin sitä laittamaan. Mazda tekisi mieli polttaa tuohon pihalle mutta vaimo ei varmaan tykkäisi joten myydään pois keväällä.
Mitä tulevaisuus tuo on nähtävissä. Coupe 124 olis kiva, tuon 123 coupen perinpohjainen käyttökunnostus olis houkuttelevaa, perheelle olis mainio Sprinter k-a bussisisustalla tai vastaava, itselle voisi kelvata myös pirteä mersun moottorinen smart roadster jos vain hennon myydä Harley-Parkinsonin pois.
Vaan tulipas sitä listaa paljon ja varmaan unohdinkin jotain kakkosautosektorilta.
Henkka