W123D: Kojetaulun tyhjäkäynnin säätö, vaikuttaako päästöihi?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tuhopolttaja
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ke 16.03.2005 19:44
Paikkakunta: Elimäki

W123D: Kojetaulun tyhjäkäynnin säätö, vaikuttaako päästöihi?

Viesti Kirjoittaja tuhopolttaja »

Tuossa koitin W123 240D -85:ttäni korjaamolla päästömittauksessa käyttää mutta tuli 2.81 niin että heilahti (harmillisen vähän yli sallitun). Mittausta tehnyt asentaja sanoi että suutin kusee koska kierrokset laskivat niin hitaasti. Suuttimille todennäköisesti joutuu jossain vaiheessa tekemäänkin jotain mutta voiko kojetaulussa olevalla tyhjäkäynnin säädöllä olla jotain vaikutusta päästömittauksen tulokseen? Se ei nimittäin ainakaan ollut minimissään mitattaessa tyhjäkäyntikierrosten ollessa noin 980. Mihin ko. säätö oikeastaan tarkalleen ottaen vaikuttaa?

Tuli vain mieleen (unohdin mittausta tehtäessä) kun jouduin ilman lämmitystolppaa vehjettä herättelemään kymmenen asteen pakkasella ja tuon säädön sai ruuvata täysille, lopputuloksena kierrokset laskivat hyvin hitaasti kun rullaili vapaalla joten mekaanikon selitys alkoi vähintäänkin osittain epäilyttämään.
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Se säätö vaikuttaa suoraan kaasuvipuun eli sama juttu ku painasit pikkasen kaasua ku ruuvaat kojelaudasta sitä ruuvia.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
Jyry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Su 11.04.2004 12:49
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: W123D: Kojetaulun tyhjäkäynnin säätö, vaikuttaako päästö

Viesti Kirjoittaja Jyry »

tuhopolttaja kirjoitti:Tuossa koitin W123 240D -85:ttäni korjaamolla päästömittauksessa käyttää mutta tuli 2.81 niin että heilahti (harmillisen vähän yli sallitun). Mittausta tehnyt asentaja sanoi että suutin kusee koska kierrokset laskivat niin hitaasti. Suuttimille todennäköisesti joutuu jossain vaiheessa tekemäänkin jotain mutta voiko kojetaulussa olevalla tyhjäkäynnin säädöllä olla jotain vaikutusta päästömittauksen tulokseen? Se ei nimittäin ainakaan ollut minimissään mitattaessa tyhjäkäyntikierrosten ollessa noin 980. Mihin ko. säätö oikeastaan tarkalleen ottaen vaikuttaa?

Tuli vain mieleen (unohdin mittausta tehtäessä) kun jouduin ilman lämmitystolppaa vehjettä herättelemään kymmenen asteen pakkasella ja tuon säädön sai ruuvata täysille, lopputuloksena kierrokset laskivat hyvin hitaasti kun rullaili vapaalla joten mekaanikon selitys alkoi vähintäänkin osittain epäilyttämään.
Autossasi on kaasuvivustossa pieni-iskunvaimennin, joka aiheuttaa sen, että kierrokset tippuvat hitaasti, sellainen sen kuulukin olla. Iskunvaimennin vivustossa pyrkii estämään rajuja nykäyksiä kokemattomalla kuljettajalla vaihdetta vaihdettaessa.
Kojetaulun säätö vaikuttaa ainoastaan tyhjäkäyntiin, jos vaijeri on ehjä, ei vaikuta päästöihin, nehän mitataan kaasu pohjassa dieselelissä. Jos vaijerin perussäätö liian tiukalla ei pääse kierrokset tyhjäkäynnille laskemaan.
Osta uusi ilmanpuhdistimen suodatin, vaihda se, ja aja sitten kolmosvaihteella maantienopeutta 10-15km ennen katsastusta, tai päästömittausta, älä pysäytä moottoria katsastuskonttorin tai korjaamon pihalla vuoroa odottaessasi. Näillä eväin saat alle 1,50 lukemat.
Suutin vikaa ei sulla ole, jollei sauhuta kokoajan rajusti sinistä.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Minä otin aikoinaan koko ilmansuodattimen pois päästömittauksen ajaksi, putosi lukemat aikalailla. Kovalla pakkaselle tulee myös hyvät lukemat mittariin. Jos teitte mittauksen lämpimissä sisätiloissa, niin kokeilkaapa tehdä nyt pihalla.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Kyllä näin on että se kojetaulun säätö ei vaikuta millään tavalla päästöihin. Pelkästään vain kierroksiin. Omassa oli kanssa kerran huonot päästöt niin tein kotikonstein forte käsittelyn. Eli ajoin urut auki n.30km että kone rupesi kunnolla lämpiämään ja karsta palamaan. Tätä en kyllä suosittele kenellekkään voi huonolla tuurilla kone pamahtaa. Mutta sen jälkeen oli arvot kohdillaan kun kone pääsi "puhdistumaan".
Voisko olla apua syöttöjen pienennyksestä?

Tietääkseni dieselille pitää uskaltaa antaa ronttosta että kone pysyy selvänä 8)
Avatar
waari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ke 17.08.2005 15:43
Paikkakunta: Vantaa

Re: W123D: Kojetaulun tyhjäkäynnin säätö, vaikuttaako päästö

Viesti Kirjoittaja waari »

Jyry kirjoitti:
tuhopolttaja kirjoitti:Tuossa koitin W123 240D -85:ttäni korjaamolla päästömittauksessa käyttää mutta tuli 2.81 niin että heilahti (harmillisen vähän yli sallitun). Mittausta tehnyt asentaja sanoi että suutin kusee koska kierrokset laskivat niin hitaasti. Suuttimille todennäköisesti joutuu jossain vaiheessa tekemäänkin jotain mutta voiko kojetaulussa olevalla tyhjäkäynnin säädöllä olla jotain vaikutusta päästömittauksen tulokseen? Se ei nimittäin ainakaan ollut minimissään mitattaessa tyhjäkäyntikierrosten ollessa noin 980. Mihin ko. säätö oikeastaan tarkalleen ottaen vaikuttaa?

Tuli vain mieleen (unohdin mittausta tehtäessä) kun jouduin ilman lämmitystolppaa vehjettä herättelemään kymmenen asteen pakkasella ja tuon säädön sai ruuvata täysille, lopputuloksena kierrokset laskivat hyvin hitaasti kun rullaili vapaalla joten mekaanikon selitys alkoi vähintäänkin osittain epäilyttämään.
Autossasi on kaasuvivustossa pieni-iskunvaimennin, joka aiheuttaa sen, että kierrokset tippuvat hitaasti, sellainen sen kuulukin olla. Iskunvaimennin vivustossa pyrkii estämään rajuja nykäyksiä kokemattomalla kuljettajalla vaihdetta vaihdettaessa.
Kojetaulun säätö vaikuttaa ainoastaan tyhjäkäyntiin, jos vaijeri on ehjä, ei vaikuta päästöihin, nehän mitataan kaasu pohjassa dieselelissä. Jos vaijerin perussäätö liian tiukalla ei pääse kierrokset tyhjäkäynnille laskemaan.
Osta uusi ilmanpuhdistimen suodatin, vaihda se, ja aja sitten kolmosvaihteella maantienopeutta 10-15km ennen katsastusta, tai päästömittausta, älä pysäytä moottoria katsastuskonttorin tai korjaamon pihalla vuoroa odottaessasi. Näillä eväin saat alle 1,50 lukemat.
Suutin vikaa ei sulla ole, jollei sauhuta kokoajan rajusti sinistä.
Joo,ehdottomasti tavaksi vaihtaa ilmanputsari aina ennen katsastusta,silloin siitä on eniten hyötyä,itse puhaltelen lisäksi pari kertaa vuodessa roinat pois siitä.Ei muuten pidä unohtaa NAFTASUODATINTA,sekin olisi kerran vuoteen paras vaihtaa,ja juuri nyt ennen kovia pakkasia,ettei verenpaineet nouse korvessa kun se paska mersu hyytyy jostain selittämättömästä syystä,vaikka perimätiedon mukaan edellisen omistajan isävainaa on jopa suotimia siihen joskus vaihtanut.Naftan puutekin vaikuttaa käyntiin ja voi jopa lisätä savutusta,kun painetta ei täyskaasulla riitäkään.
Kulkuneuvot:
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Juho
Mersumies
Mersumies
Viestit: 739
Liittynyt: Ti 31.08.2004 21:12
Paikkakunta: 09

Viesti Kirjoittaja Juho »

laita diesel 100 muutama purkki tankkiin ja tai valopetroolia noin 5 litraa se parantaa palamista ja käynnystymistä ja ei laske vauhti kovallakaan pakkasella
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Avatar
samisalama
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: Ma 05.07.2004 12:18
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja samisalama »

Manu300cea24 kirjoitti:Omassa oli kanssa kerran huonot päästöt niin tein kotikonstein forte käsittelyn. Eli ajoin urut auki n.30km että kone rupesi kunnolla lämpiämään ja karsta palamaan. Tätä en kyllä suosittele kenellekkään voi huonolla tuurilla kone pamahtaa.
Juu, niin voi pamahtaa, kun fortet koneessa ei sais ajaa metriäkään!!
Sitä konetta kierrätetään parkissa pullossa olevan ohjeen mukaan!
Kaikki raportoidut tapaukset, joissa forte mukana koneen poksahtaessa johtui just tuosta, ettei tajuta, miten koneen laakereille tulee suurempi kuormitus ajossa kuin parkissa.

Älkää hyvät ihmiset ajako!! (fortet koneessa)

Hyvä aine - oikein käytettynä!
Brum, Bruuuuummm!
w140 350TD -96
Ex:s124 300TD -88
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

samisalama kirjoitti:
Manu300cea24 kirjoitti:Omassa oli kanssa kerran huonot päästöt niin tein kotikonstein forte käsittelyn. Eli ajoin urut auki n.30km että kone rupesi kunnolla lämpiämään ja karsta palamaan. Tätä en kyllä suosittele kenellekkään voi huonolla tuurilla kone pamahtaa.
Juu, niin voi pamahtaa, kun fortet koneessa ei sais ajaa metriäkään!!
Sitä konetta kierrätetään parkissa pullossa olevan ohjeen mukaan!
Kaikki raportoidut tapaukset, joissa forte mukana koneen poksahtaessa johtui just tuosta, ettei tajuta, miten koneen laakereille tulee suurempi kuormitus ajossa kuin parkissa.

Älkää hyvät ihmiset ajako!! (fortet koneessa)

Hyvä aine - oikein käytettynä!



No se kotikonsti forte juttu oli vaan sellainen lainaus/sanonta.
En ole käyttänyt ensimmäistäkään forten purkkia!
Se sanonta tuli vaan kaasujalan asennosta eli "tossu konehuoneessa"
ajoin muutaman kymppikilsan! Puhdistuu kone ilman eri aineita silläkin tavalla, mutta ei kannata kokeilla huonokuntoisella koneella :)
Vastaa Viestiin