W123D: Kojetaulun tyhjäkäynnin säätö, vaikuttaako päästöihi?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 19
- Liittynyt: Ke 16.03.2005 19:44
- Paikkakunta: Elimäki
W123D: Kojetaulun tyhjäkäynnin säätö, vaikuttaako päästöihi?
Tuossa koitin W123 240D -85:ttäni korjaamolla päästömittauksessa käyttää mutta tuli 2.81 niin että heilahti (harmillisen vähän yli sallitun). Mittausta tehnyt asentaja sanoi että suutin kusee koska kierrokset laskivat niin hitaasti. Suuttimille todennäköisesti joutuu jossain vaiheessa tekemäänkin jotain mutta voiko kojetaulussa olevalla tyhjäkäynnin säädöllä olla jotain vaikutusta päästömittauksen tulokseen? Se ei nimittäin ainakaan ollut minimissään mitattaessa tyhjäkäyntikierrosten ollessa noin 980. Mihin ko. säätö oikeastaan tarkalleen ottaen vaikuttaa?
Tuli vain mieleen (unohdin mittausta tehtäessä) kun jouduin ilman lämmitystolppaa vehjettä herättelemään kymmenen asteen pakkasella ja tuon säädön sai ruuvata täysille, lopputuloksena kierrokset laskivat hyvin hitaasti kun rullaili vapaalla joten mekaanikon selitys alkoi vähintäänkin osittain epäilyttämään.
Tuli vain mieleen (unohdin mittausta tehtäessä) kun jouduin ilman lämmitystolppaa vehjettä herättelemään kymmenen asteen pakkasella ja tuon säädön sai ruuvata täysille, lopputuloksena kierrokset laskivat hyvin hitaasti kun rullaili vapaalla joten mekaanikon selitys alkoi vähintäänkin osittain epäilyttämään.
Re: W123D: Kojetaulun tyhjäkäynnin säätö, vaikuttaako päästö
Autossasi on kaasuvivustossa pieni-iskunvaimennin, joka aiheuttaa sen, että kierrokset tippuvat hitaasti, sellainen sen kuulukin olla. Iskunvaimennin vivustossa pyrkii estämään rajuja nykäyksiä kokemattomalla kuljettajalla vaihdetta vaihdettaessa.tuhopolttaja kirjoitti:Tuossa koitin W123 240D -85:ttäni korjaamolla päästömittauksessa käyttää mutta tuli 2.81 niin että heilahti (harmillisen vähän yli sallitun). Mittausta tehnyt asentaja sanoi että suutin kusee koska kierrokset laskivat niin hitaasti. Suuttimille todennäköisesti joutuu jossain vaiheessa tekemäänkin jotain mutta voiko kojetaulussa olevalla tyhjäkäynnin säädöllä olla jotain vaikutusta päästömittauksen tulokseen? Se ei nimittäin ainakaan ollut minimissään mitattaessa tyhjäkäyntikierrosten ollessa noin 980. Mihin ko. säätö oikeastaan tarkalleen ottaen vaikuttaa?
Tuli vain mieleen (unohdin mittausta tehtäessä) kun jouduin ilman lämmitystolppaa vehjettä herättelemään kymmenen asteen pakkasella ja tuon säädön sai ruuvata täysille, lopputuloksena kierrokset laskivat hyvin hitaasti kun rullaili vapaalla joten mekaanikon selitys alkoi vähintäänkin osittain epäilyttämään.
Kojetaulun säätö vaikuttaa ainoastaan tyhjäkäyntiin, jos vaijeri on ehjä, ei vaikuta päästöihin, nehän mitataan kaasu pohjassa dieselelissä. Jos vaijerin perussäätö liian tiukalla ei pääse kierrokset tyhjäkäynnille laskemaan.
Osta uusi ilmanpuhdistimen suodatin, vaihda se, ja aja sitten kolmosvaihteella maantienopeutta 10-15km ennen katsastusta, tai päästömittausta, älä pysäytä moottoria katsastuskonttorin tai korjaamon pihalla vuoroa odottaessasi. Näillä eväin saat alle 1,50 lukemat.
Suutin vikaa ei sulla ole, jollei sauhuta kokoajan rajusti sinistä.
..
Minä otin aikoinaan koko ilmansuodattimen pois päästömittauksen ajaksi, putosi lukemat aikalailla. Kovalla pakkaselle tulee myös hyvät lukemat mittariin. Jos teitte mittauksen lämpimissä sisätiloissa, niin kokeilkaapa tehdä nyt pihalla.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Kyllä näin on että se kojetaulun säätö ei vaikuta millään tavalla päästöihin. Pelkästään vain kierroksiin. Omassa oli kanssa kerran huonot päästöt niin tein kotikonstein forte käsittelyn. Eli ajoin urut auki n.30km että kone rupesi kunnolla lämpiämään ja karsta palamaan. Tätä en kyllä suosittele kenellekkään voi huonolla tuurilla kone pamahtaa. Mutta sen jälkeen oli arvot kohdillaan kun kone pääsi "puhdistumaan".
Voisko olla apua syöttöjen pienennyksestä?
Tietääkseni dieselille pitää uskaltaa antaa ronttosta että kone pysyy selvänä
Voisko olla apua syöttöjen pienennyksestä?
Tietääkseni dieselille pitää uskaltaa antaa ronttosta että kone pysyy selvänä

Re: W123D: Kojetaulun tyhjäkäynnin säätö, vaikuttaako päästö
Joo,ehdottomasti tavaksi vaihtaa ilmanputsari aina ennen katsastusta,silloin siitä on eniten hyötyä,itse puhaltelen lisäksi pari kertaa vuodessa roinat pois siitä.Ei muuten pidä unohtaa NAFTASUODATINTA,sekin olisi kerran vuoteen paras vaihtaa,ja juuri nyt ennen kovia pakkasia,ettei verenpaineet nouse korvessa kun se paska mersu hyytyy jostain selittämättömästä syystä,vaikka perimätiedon mukaan edellisen omistajan isävainaa on jopa suotimia siihen joskus vaihtanut.Naftan puutekin vaikuttaa käyntiin ja voi jopa lisätä savutusta,kun painetta ei täyskaasulla riitäkään.Jyry kirjoitti:Autossasi on kaasuvivustossa pieni-iskunvaimennin, joka aiheuttaa sen, että kierrokset tippuvat hitaasti, sellainen sen kuulukin olla. Iskunvaimennin vivustossa pyrkii estämään rajuja nykäyksiä kokemattomalla kuljettajalla vaihdetta vaihdettaessa.tuhopolttaja kirjoitti:Tuossa koitin W123 240D -85:ttäni korjaamolla päästömittauksessa käyttää mutta tuli 2.81 niin että heilahti (harmillisen vähän yli sallitun). Mittausta tehnyt asentaja sanoi että suutin kusee koska kierrokset laskivat niin hitaasti. Suuttimille todennäköisesti joutuu jossain vaiheessa tekemäänkin jotain mutta voiko kojetaulussa olevalla tyhjäkäynnin säädöllä olla jotain vaikutusta päästömittauksen tulokseen? Se ei nimittäin ainakaan ollut minimissään mitattaessa tyhjäkäyntikierrosten ollessa noin 980. Mihin ko. säätö oikeastaan tarkalleen ottaen vaikuttaa?
Tuli vain mieleen (unohdin mittausta tehtäessä) kun jouduin ilman lämmitystolppaa vehjettä herättelemään kymmenen asteen pakkasella ja tuon säädön sai ruuvata täysille, lopputuloksena kierrokset laskivat hyvin hitaasti kun rullaili vapaalla joten mekaanikon selitys alkoi vähintäänkin osittain epäilyttämään.
Kojetaulun säätö vaikuttaa ainoastaan tyhjäkäyntiin, jos vaijeri on ehjä, ei vaikuta päästöihin, nehän mitataan kaasu pohjassa dieselelissä. Jos vaijerin perussäätö liian tiukalla ei pääse kierrokset tyhjäkäynnille laskemaan.
Osta uusi ilmanpuhdistimen suodatin, vaihda se, ja aja sitten kolmosvaihteella maantienopeutta 10-15km ennen katsastusta, tai päästömittausta, älä pysäytä moottoria katsastuskonttorin tai korjaamon pihalla vuoroa odottaessasi. Näillä eväin saat alle 1,50 lukemat.
Suutin vikaa ei sulla ole, jollei sauhuta kokoajan rajusti sinistä.
Kulkuneuvot:
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
laita diesel 100 muutama purkki tankkiin ja tai valopetroolia noin 5 litraa se parantaa palamista ja käynnystymistä ja ei laske vauhti kovallakaan pakkasella
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
- samisalama
- Vakiokalustoa
- Viestit: 239
- Liittynyt: Ma 05.07.2004 12:18
- Paikkakunta: Kouvola
Juu, niin voi pamahtaa, kun fortet koneessa ei sais ajaa metriäkään!!Manu300cea24 kirjoitti:Omassa oli kanssa kerran huonot päästöt niin tein kotikonstein forte käsittelyn. Eli ajoin urut auki n.30km että kone rupesi kunnolla lämpiämään ja karsta palamaan. Tätä en kyllä suosittele kenellekkään voi huonolla tuurilla kone pamahtaa.
Sitä konetta kierrätetään parkissa pullossa olevan ohjeen mukaan!
Kaikki raportoidut tapaukset, joissa forte mukana koneen poksahtaessa johtui just tuosta, ettei tajuta, miten koneen laakereille tulee suurempi kuormitus ajossa kuin parkissa.
Älkää hyvät ihmiset ajako!! (fortet koneessa)
Hyvä aine - oikein käytettynä!
Brum, Bruuuuummm!
w140 350TD -96
Ex:s124 300TD -88
w140 350TD -96
Ex:s124 300TD -88
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
samisalama kirjoitti:Juu, niin voi pamahtaa, kun fortet koneessa ei sais ajaa metriäkään!!Manu300cea24 kirjoitti:Omassa oli kanssa kerran huonot päästöt niin tein kotikonstein forte käsittelyn. Eli ajoin urut auki n.30km että kone rupesi kunnolla lämpiämään ja karsta palamaan. Tätä en kyllä suosittele kenellekkään voi huonolla tuurilla kone pamahtaa.
Sitä konetta kierrätetään parkissa pullossa olevan ohjeen mukaan!
Kaikki raportoidut tapaukset, joissa forte mukana koneen poksahtaessa johtui just tuosta, ettei tajuta, miten koneen laakereille tulee suurempi kuormitus ajossa kuin parkissa.
Älkää hyvät ihmiset ajako!! (fortet koneessa)
Hyvä aine - oikein käytettynä!
No se kotikonsti forte juttu oli vaan sellainen lainaus/sanonta.
En ole käyttänyt ensimmäistäkään forten purkkia!
Se sanonta tuli vaan kaasujalan asennosta eli "tossu konehuoneessa"
ajoin muutaman kymppikilsan! Puhdistuu kone ilman eri aineita silläkin tavalla, mutta ei kannata kokeilla huonokuntoisella koneella
