124 kattolämpöanturi
124 kattolämpöanturi
Omassa, -89 200d, on kattolampun yhteydessä sellainen anturi putkessa kii. Haku paljasti että siinä pitäis olla puhallinkin minkä avulla sen läpi ilmaa imetään. Tuossa ei ole kuin anturielementti muovisen kulmapalan sisällä kiinni ja se vastaavasti putkessa kiinni. MIhin tuo putki menee? Lähtö on kohti hanttarin puoleista etupilaria. Onko putken päässä kyseinen puhallin?
Heittelee vähän sisälämpöjä ja kopauttaminen kattoon auttaa. Tinaukset ovat säätimille seuraava operaatio jos tuosta ei tokene...
Heittelee vähän sisälämpöjä ja kopauttaminen kattoon auttaa. Tinaukset ovat säätimille seuraava operaatio jos tuosta ei tokene...
Re: 124 kattolämpöanturi
Termos,
t.
Risto
Kyllä. Puhallin tai paremminkin imuri on pelkääjän puolen ilmasuuttimen alla. Siihen pääsee käsiksi, kun ottaa hanskalokeron poikkeen. Huhu kertoo, että hökötys olisi vain kattoluukkumalleissa. Onko tietoa, miten homma on toteutettu ei-kattoluukullisissa peleissä? Onko vapaalla kierrolla vai onko imuri anturin vieressä (niinkuin 202:ssä)?miksei kirjoitti:Tuossa ei ole kuin anturielementti muovisen kulmapalan sisällä kiinni ja se vastaavasti putkessa kiinni. MIhin tuo putki menee? Lähtö on kohti hanttarin puoleista etupilaria. Onko putken päässä kyseinen puhallin?
t.
Risto
E500 – 211.070
Olihan nopea vastaus., tänks. Ei ole kattoluukkua omassani enkä nyt pakkasella viitsi katokseen mennä ruuvailemaan hanskalokeroa pois. Puhalsinkin putkeen muttei mistään kuulunut puhinaa, niin hyvin on mb äänieristetty näköjään. Sirinää on kyllä kuulunut vuosi sitten hanttarin jalkatilasta ja olin paikallistavinani sen nopeusmittarin vaijerissa olevan, ilmeisesti taksamittarille laitetun haaroittimen kohtaan.
Terve,
Kiinnostuin tuosta systeemistä sen verran, että katsoin EPC:stä lämpöanturisysteemin toteutuksen. Alla on kuva.

Vasemmanpuoleinen on ilman kattoluukkua ja oikeanpuoleinen kattoluukulla. Onko tietoa, miten tuo vasemmanpuoleinen toimii? Toimiiko se ejektoriperiaatteella eli tuuletinkopasta ilma puhalletaan 95-venttiilille ja pihalle putkea 131 pitkin? Samalla se imaisisi ilmaa näyteputkesta 134/135.

t.
Risto
Kiinnostuin tuosta systeemistä sen verran, että katsoin EPC:stä lämpöanturisysteemin toteutuksen. Alla on kuva.

Vasemmanpuoleinen on ilman kattoluukkua ja oikeanpuoleinen kattoluukulla. Onko tietoa, miten tuo vasemmanpuoleinen toimii? Toimiiko se ejektoriperiaatteella eli tuuletinkopasta ilma puhalletaan 95-venttiilille ja pihalle putkea 131 pitkin? Samalla se imaisisi ilmaa näyteputkesta 134/135.
Jees, jees. Omassa (-87) ei ollut tuota superlonisukkaa ympärillä vaan imuri oli kiinni semmoisella muovisella klipsillä. Kehitys kehittyy. Vaihdoin mööpelin tässä syssyllä, kun edellinen meinasi välillä pätkiä ja milloin se ei pätkinyt, se piti melkoistä pörinää.felmit kirjoitti:Tästä, uudemman mallin infoa

t.
Risto
Viimeksi muokannut Roisto, To 21.12.2006 14:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
E500 – 211.070
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 274
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 18:37
- Paikkakunta: Rovaniemi
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kannattaa katsoa
Terve!
Edellisessä farkussani tuo imuri lakkasi imemästä. Koska kyseessä oli sekä kattoluukullinen, että airbagillinen versio, täytyi imuri kaivaa alakautta oikean jälkatilan katosta.
Tuolloin tarkistin ensin antamalla suoraan akusta virtaa, jottei imuri hurise. Sen jälkeen kaivoin imurin toisen pään kannen varovasti auki ja totesin sieltä löytyvän vastuksen kärähtäneen.
Muutaman miljoonalaatikosta kaivetun vastuksen ja kokeilun jälkeen jotakuinkin sopiva vastus löytyi ja imuri jatkoi elämäänsä. Jos en väärin muista, niin tuolla operaatiolla säästin 60€
Edellisessä farkussani tuo imuri lakkasi imemästä. Koska kyseessä oli sekä kattoluukullinen, että airbagillinen versio, täytyi imuri kaivaa alakautta oikean jälkatilan katosta.
Tuolloin tarkistin ensin antamalla suoraan akusta virtaa, jottei imuri hurise. Sen jälkeen kaivoin imurin toisen pään kannen varovasti auki ja totesin sieltä löytyvän vastuksen kärähtäneen.
Muutaman miljoonalaatikosta kaivetun vastuksen ja kokeilun jälkeen jotakuinkin sopiva vastus löytyi ja imuri jatkoi elämäänsä. Jos en väärin muista, niin tuolla operaatiolla säästin 60€

Terveisin
Tero
Tero
No nyt
täytyy tunnustaa täydellinen tuietämättömyys ja todeta että enpä ole ikinä moisesta laitteesta kuulutkaan, paitsi sen hurin kojelaudantakaajoskus 
Mites tuo oikein toimii, puhaltaa ilmaa jonnekin jostakin ?
Mites tuo kattolämpötilaanturi sit oikein toimii, vertaileeko se montaakin "ilmaa" ?
t:tipi

Mites tuo oikein toimii, puhaltaa ilmaa jonnekin jostakin ?
Mites tuo kattolämpötilaanturi sit oikein toimii, vertaileeko se montaakin "ilmaa" ?

t:tipi

W211320CDI
ex-W210270CDI
ex-W124300D
ex-W210270CDI
ex-W124300D
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 274
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 18:37
- Paikkakunta: Rovaniemi
se katto imurin tarkoitus on "tarkkailla" sisäilman lämpötilaa, mutta varmaankin myös ilman kosteutta ilmastoidussa mallissa.
eli jos sisälämmöt hyppii ihan ihmeellisesti, eikä säätö nupeista ole kuin sinne päin antamaan, niin kannattaa tarkistaa ehdottomasti tuo imuri..
siksi lämmön säätönupikoissa on asteet.
näin itse olen sen sisäistänyt.
eli jos sisälämmöt hyppii ihan ihmeellisesti, eikä säätö nupeista ole kuin sinne päin antamaan, niin kannattaa tarkistaa ehdottomasti tuo imuri..
siksi lämmön säätönupikoissa on asteet.
näin itse olen sen sisäistänyt.

Vito 115 4x4 ja ml 320cdi
Vastusarvot eri lämpötiloille annetaan manuaalissa. Tuskinpa se kosteuteen reagoi, ainoastaan lämpötilaan. Siis se katossa oleva "elukka"JACKHAMMER kirjoitti:se katto imurin tarkoitus on "tarkkailla" sisäilman lämpötilaa, mutta varmaankin myös ilman kosteutta ilmastoidussa mallissa.
Imurihan vain imee ilman ja sijoitettu hurinoiden vähentämiseksi sinne kojelaudan sisään ja onhan sielä tilaakin vähän enemmmän. Imurilla saadaan luotettavampi kuva todellisesta sisälämpötilasta.
autodidakti
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Tämä on härpäke, jossa saksalaisella mersuinsinöörillä on mopo hieman keulinut. Samaan lopputulokseen olisi päässyt yksinkertaisesti sijoittamalla kattovastuksen hieman paremmin esille. Tuolloin lämpötilan olisi voinut mitata suoraan katosta ilman ihmeellistä imuilmaviritystä.felmit kirjoitti:Vastusarvot eri lämpötiloille annetaan manuaalissa. Tuskinpa se kosteuteen reagoi, ainoastaan lämpötilaan. Siis se katossa oleva "elukka"JACKHAMMER kirjoitti:se katto imurin tarkoitus on "tarkkailla" sisäilman lämpötilaa, mutta varmaankin myös ilman kosteutta ilmastoidussa mallissa.
Imurihan vain imee ilman ja sijoitettu hurinoiden vähentämiseksi sinne kojelaudan sisään ja onhan sielä tilaakin vähän enemmmän. Imurilla saadaan luotettavampi kuva todellisesta sisälämpötilasta.

Terveisin
Tero
Tero
Liittyköhän tämmönen vika yhtään tähän imuriin, kun ikkunan avaa niin puhaltaa viileetä ilmaa vaimeasti tuosta kattoanturista, sillä seuraksella sisälle alkaa puhaltaa suhteellisen kuumaa ilmaa lämmppäristä, paitsi jos lämpösäätörullat on lukittu kylmälle. Eikai se imuri siellä väärin päin ole, paitsi en ole kuullut mitään hurinaa hanskiksen suunasta.
Terve,
Imuri ei voi olla väärinpäin. Siivet ovat sen malliset, että aina imee, jos vehke vain pyörii (ainakin tuo oma). Lisäksi imuri "puhaltaa" ilman jalkatilaan, joten ei sieltä muutenkaan kovin kylmää pitäisi tulla.
Kuulostaa tuolta "ei-kattoluukku"-versiolta. Tapahtuuko ilmiö ajossa vai myös paikallaan seistessä? Jos sisälle tulee ajossa alipaine, voisi olla, ettei injektori-imu välttämättä saisi imettyä ilmaa anturilta vaan ilma kulkisi letkussa väärään suuntaan ja ottaisi puhallinkotelosta ulkoilmaa. Onko jossain sitten vikaa...
t.
Risto
Juho R kirjoitti:Eikai se imuri siellä väärin päin ole, paitsi en ole kuullut mitään hurinaa hanskiksen suunasta.
Imuri ei voi olla väärinpäin. Siivet ovat sen malliset, että aina imee, jos vehke vain pyörii (ainakin tuo oma). Lisäksi imuri "puhaltaa" ilman jalkatilaan, joten ei sieltä muutenkaan kovin kylmää pitäisi tulla.
Kuulostaa tuolta "ei-kattoluukku"-versiolta. Tapahtuuko ilmiö ajossa vai myös paikallaan seistessä? Jos sisälle tulee ajossa alipaine, voisi olla, ettei injektori-imu välttämättä saisi imettyä ilmaa anturilta vaan ilma kulkisi letkussa väärään suuntaan ja ottaisi puhallinkotelosta ulkoilmaa. Onko jossain sitten vikaa...

t.
Risto
E500 – 211.070
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Ettei vain tunto tekisi tepposia. Esimerkiksi pölynimurin imu tuntuu viileältä huoneen lämmöstä riippumatta. Eli, ihon luota pois imetty ilma aiheuttaa viileän tunteen.Juho R kirjoitti:Liittyköhän tämmönen vika yhtään tähän imuriin, kun ikkunan avaa niin puhaltaa viileetä ilmaa vaimeasti tuosta kattoanturista,.
Tuon imurin toiminta pitäisi testata savulla. Se on tarpeeksi herkkäliikkeistä.
Terveisin
Tero
Tero
Omassani en ole ikinä kuullut mitään surinaa tai ääniä kojelaudan takaa lukuunottamatta niitä normaaleja pakkasesta johtuvia naksahduksia.
Eli tässä ei varmaan ole mitään imuria, kuitenkin lämmön (ja kylmän) säätö toimii tosi tarkasti. Autossa siis ei ole kattoluukkua.
Tosiaan tuo imetty ilma antaa paljon tarkemman tiedon sisäilman lämpötilasta kuin jo anturi olis vaan näkyvillä. Joskus aikoinaan ihmettelin kun 760 Volvossa oli tuo anturi sijoitettu kojelautaan. Ajattelin silloin että ei helvetti ompa typerä paikka mutta siinä oli samalla tavalla imu. Lämpätilan mittaus toimi ihan yhtä hyvin kuin Mersussa. Volvossa oli siis myös automaattisäätö.
Eli imua pitää olla jotta lämpötilan mittaus toimisi oikein.
Eli tässä ei varmaan ole mitään imuria, kuitenkin lämmön (ja kylmän) säätö toimii tosi tarkasti. Autossa siis ei ole kattoluukkua.
Tosiaan tuo imetty ilma antaa paljon tarkemman tiedon sisäilman lämpötilasta kuin jo anturi olis vaan näkyvillä. Joskus aikoinaan ihmettelin kun 760 Volvossa oli tuo anturi sijoitettu kojelautaan. Ajattelin silloin että ei helvetti ompa typerä paikka mutta siinä oli samalla tavalla imu. Lämpätilan mittaus toimi ihan yhtä hyvin kuin Mersussa. Volvossa oli siis myös automaattisäätö.
Eli imua pitää olla jotta lämpötilan mittaus toimisi oikein.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Itsellä taitaa jokin paikka olla autosta sitten rikki taikka tukossa koska ei pysynyt paperinpala tuossa ritilän päällä... Ei minkäänlaista imua. Tosin oli se "suutinkin" aika tukkoisen näköinen. Mitenkähän tuo oikeaoppisesti puretaan, siis te paneeli siinä katossa missä on valot, kattoluukun sähköhantaaki ja tuo imuri-ritilä? Varovasti sitä eilen kokeilen nitkutella mutta tuntuu että se on kiinni jotenkin sieltä hanttimiehen puolelta eli onko se imurinputki niin lyhyt että se jumittaa tuota irroitusta?
Oma auto oireilee siten että ei mielestäni tule tarpeeksi lämmintä kabiinin puolelle. Ainakin jos vääntää puhaltimen täysille niin menee ilma ihan viileäksi vaikka koneen lämmöt on ihan normaalissa >80 astetta.
Pirssi on saksantuonti ja ihan niinkun siitä olisi otettu tuo kiertovesipumppu pois. Tilalla on vain 5cm putkenpätkä ja kaksi suht tuoreen näköistä klemmaria. Saattaahan sekin tietenkin vaikuttaa että normi vesipumppu ei jaksa tarpeeksi pumpata kennoille lämmintä nestettä. Huuhtelin jo hieman tuota lämmitysjärjestelmää ja vaihdoin uuden termarin. Tilanne parani hieman mutta vieläkin jäin kaipaamaan lisälämpöä.
Siksipä ajattelin käydä läpi kaikki nämä lämmitykseen liittyvät härpäkkeet.
Oma auto oireilee siten että ei mielestäni tule tarpeeksi lämmintä kabiinin puolelle. Ainakin jos vääntää puhaltimen täysille niin menee ilma ihan viileäksi vaikka koneen lämmöt on ihan normaalissa >80 astetta.
Pirssi on saksantuonti ja ihan niinkun siitä olisi otettu tuo kiertovesipumppu pois. Tilalla on vain 5cm putkenpätkä ja kaksi suht tuoreen näköistä klemmaria. Saattaahan sekin tietenkin vaikuttaa että normi vesipumppu ei jaksa tarpeeksi pumpata kennoille lämmintä nestettä. Huuhtelin jo hieman tuota lämmitysjärjestelmää ja vaihdoin uuden termarin. Tilanne parani hieman mutta vieläkin jäin kaipaamaan lisälämpöä.
Siksipä ajattelin käydä läpi kaikki nämä lämmitykseen liittyvät härpäkkeet.
230TE -90
Sainpa tutkittua eikä sedanissa ole sähköpuhallinta. Jokin kummallinen siipisysteemi löytyi liki keskikonsolia. Kuitenkin, imua löytyy vähäisessä määrin. Vika lämpöjen heittelyyn löytyi. Kiertovesipumppu ei aina pyöri ja kattoanturi ei ollut kunnolla paikoillaan.
Onkohan kenelläkään kokemusta Motonetin myymästä kiertovesipumpusta, Boschin valmistama, oikeankokoisilla lähtöputkilla ja yleismallin pumppu? Hinnaltaan oli kohtuullinen, vajaa 80e! Sähköliittimen joutuu vaihtamaan mutta muuten ihan saman mallinen kuin vanha orkkis. Pumppu löytyy Motonetin listoilta hakusanalla.
Onkohan kenelläkään kokemusta Motonetin myymästä kiertovesipumpusta, Boschin valmistama, oikeankokoisilla lähtöputkilla ja yleismallin pumppu? Hinnaltaan oli kohtuullinen, vajaa 80e! Sähköliittimen joutuu vaihtamaan mutta muuten ihan saman mallinen kuin vanha orkkis. Pumppu löytyy Motonetin listoilta hakusanalla.
Kiertovesipumpun paikka
Ohhoh! Aina oppii uutta... Jo on insinööri taas pannut parastaan Saksanmaalla.
Missäs päin 124:ssä on kiertovesipumppu? Jossakin päin konehuonetta? Ja mitä ne "pässinkivekset" ovat? Sellanen kohta autosta, että jos siihen potkaisee, niin kaikki pysähtyy laakista?
Minulla on Saksan tuontiauto kattoluukulla, ilman ilmastointia, ja olen ihmetellyt kun tuloilman lämpötila tippuu tyhjäkäynnillä. Kuvittelin että vika olisi lämmönsäätimissä, jotka reagoivat latausjännitteen muutoksiin, mutta ehkä näin ei ole.
Täytyypä ilmojen lämmetessä etsiä tuo lämpömittarin tuuletin käsiini ja katsoa, mitä se sanoo.
Missäs päin 124:ssä on kiertovesipumppu? Jossakin päin konehuonetta? Ja mitä ne "pässinkivekset" ovat? Sellanen kohta autosta, että jos siihen potkaisee, niin kaikki pysähtyy laakista?
Minulla on Saksan tuontiauto kattoluukulla, ilman ilmastointia, ja olen ihmetellyt kun tuloilman lämpötila tippuu tyhjäkäynnillä. Kuvittelin että vika olisi lämmönsäätimissä, jotka reagoivat latausjännitteen muutoksiin, mutta ehkä näin ei ole.
Täytyypä ilmojen lämmetessä etsiä tuo lämpömittarin tuuletin käsiini ja katsoa, mitä se sanoo.
------
W124 300 TD -92
W124 300 TD -92
Ja vielä...
Niin, ja minkä ihmeen takia se Saksan insinööri on laittanut kauhean putkiviritelmän etuikkunan pilariin kulkemaan ja tuulettimen jalkatilaan imemään? Kyllähän suoran tuonne anturin perään olisi jonkinlaisen mikrotuulettimen varmaan saanut.
Olisi ollut aika paljon yksinkertaisempi.
Olisi ollut aika paljon yksinkertaisempi.
------
W124 300 TD -92
W124 300 TD -92
Re: Kiertovesipumpun paikka
Kiertovesipumppu on (pitäisi olla) siinä paisuntasäiliön vieressä lohkon ja lokasuojan välissä. Pumpulta menee sitten letku niille magneettiventtiileille (närhenmunat) jotka sijaitsee samassa laarissa akun kanssa eli siinä akun etupuolella.rainerb kirjoitti:Ohhoh! Aina oppii uutta... Jo on insinööri taas pannut parastaan Saksanmaalla.
Missäs päin 124:ssä on kiertovesipumppu? Jossakin päin konehuonetta? Ja mitä ne "pässinkivekset" ovat? Sellanen kohta autosta, että jos siihen potkaisee, niin kaikki pysähtyy laakista?
Minulla on Saksan tuontiauto kattoluukulla, ilman ilmastointia, ja olen ihmetellyt kun tuloilman lämpötila tippuu tyhjäkäynnillä. Kuvittelin että vika olisi lämmönsäätimissä, jotka reagoivat latausjännitteen muutoksiin, mutta ehkä näin ei ole.
Täytyypä ilmojen lämmetessä etsiä tuo lämpömittarin tuuletin käsiini ja katsoa, mitä se sanoo.
230TE -90