W123D: Varautuminen kovia pakkasia varten?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tuhopolttaja
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ke 16.03.2005 19:44
Paikkakunta: Elimäki

W123D: Varautuminen kovia pakkasia varten?

Viesti Kirjoittaja tuhopolttaja »

Nyt olisi hyvä kuulla vinkit kuinka W123 Dieselin (-85 240D) kanssa pitää varautua koviin pakkasiin. Lähinnä siinä mielessä, että pääsee luotettavasti paikasta A paikkaan B, lähtee käyntiin eikä hyydy matkalle. En ole koskaan käyttänyt dieselvehkeitä talvella ja nyt lienee korkea aika kuunnella vinkit ja reagoida kun pakkaset pysyvät vielä -10c korvilla. Mitä kannattaa ja pitää tehdä ettei tule mitään ilkeitä yllätyksiä?

PA-suodattimet ja ilmansuodatin on vaihdettu kesäkuussa. Hehkut on vaihdettu 1v 3kk sitten. Koneessa on 5W-40 synteettiset liemet. Akku (Exide Ultra) on vaihdettu keväällä. Lohkolämmitin on, sisätilanlämmitintä ei. -10c lämmöissä lähtee vielä tarvittaessa ilman lohkolämmitintä ilman hirveää tappelua käyntiin.
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Peitto maskin eteen kovemmilla pakkasilla. Muuten sulla näyttäs kaikki olevankin jo kunnossa.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
jone77
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ma 12.12.2005 11:25
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja jone77 »

oikeat lääkkeet sulla on :D exide on sika hyvä akku mulla pyöritti puolta nopeampaa ku sama ah kokoinen genolite . lohko lämmitintä kannattaa pitää vaikka ei oiskaa ku aste pakkasta :arrow: säästää poltto ainetta , moottoria
s124 250 d -91 ex w123 240 d -83 köyhällä ei oo varaa ostaa huonoa
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Ja jos on paljon lyhyttä ajoa ja pitkä kylmä pakkaskausi, niin akku kannattaa ladata kerran täyteen talven aikana, ihan varmuuden vuoksi.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Mie ruukaan latailla akkua muutenkin silloin tällöin vaikka akku on melko uusi ja ajan enimmäkseen pitkiä pätkiä...
Tuohon ylempään voisi lisätä sen verran että venttilit kannattaa säätää/säädättää, tosin se on pitkälti yksilökohtaista että onko venttiilit vuoden välein säädöissään vai ei...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Avatar
jaggeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Su 03.04.2005 15:21
Paikkakunta: oulu/maaseutu

Viesti Kirjoittaja jaggeri »

ja sitte itelle toppatakki ja akalle ilmastointi teppiä suun eteen :lol:
Avatar
waari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ke 17.08.2005 15:43
Paikkakunta: Vantaa

Re: W123D: Varautuminen kovia pakkasia varten?

Viesti Kirjoittaja waari »

[quote="tuhopolttaja"]Nyt olisi hyvä kuulla vinkit kuinka W123 Dieselin (-85 240D) kanssa pitää varautua koviin pakkasiin. Lähinnä siinä mielessä, että pääsee luotettavasti paikasta A paikkaan B, lähtee käyntiin eikä hyydy matkalle.

Kyllä ainakin meidän 240D-84 lähti suosiolla käyntiin vielä ainakin -25 asteesta,yleensä käytin kyllä Eberiä,mutta kun nuorison DX Corolla ja toisen Opel Kadett (nykyisin Mersunomistaja) ei lähteneet,lipsahti minulta,että kyllä tuo Mersu lähtee,piti se sitten todistaa,no,uudehkohan se oli vielä,just alle 600000 mittarissa.
Muuten,venttiilien säätö kannattaa tarkistaa,se vaikuttaa kanssa.
Kulkuneuvot:
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Mites tuota... kukaan ei ole muistanut mainita jäähdytysnesteistä :D
Se se vasta on ikävämpi juttu, jos lohko halkeaa :(

Eli onko pakkasnestettä seassa sen verran, että -35 ºC edes kestää?
Se riittää (vaikka kylmemmällä hyhmään vetääkin, mutta notkistuu siitä sitten koneen lämmetessä suht' nopeasti, kunhan ei lähde heti vetämään motarille, vaan antaa jäähdyttimenkin lämmetä = neste kiertää).
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Ari on oikeassa tuon syylarinnesteen kanssa. Eli sen pitäisi olla ensimmäisenä listalla ettei mene kone vaihtoon. Venttiilit on hyvä säätää. Itsekkin harrastin extreme urheilua sunnuntaina ja säädin venttiilit pystäristä ulkona 14 asteen pakkasessa kun tallia ei nyt ole... Ainoastaan 1 ja 4 pytyn pakoventtiilit oli säädöissä. Ei ihme että kävi epätasaisesti kylmänä kun varmasti joku venttiili oli kantanut. :evil:
________________________
S124 300D '91
W115 240D (ex.200D) '75
Massey Ferguson 135 '63
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Sitten vielä on syytä tietää polttoainesuuttimien kunto.
Huonoilla suuttimilla käynnistyvyys heikentyy dramaattisesti.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

Ja jos startissa 9V ankkuri niin pyörittää vikkelästi. :wink: Joo nesteet kannattaa tarkistaa ja jos lyhyttä matkaa ajaa niin pahvi syylärin edessä.Sisälämmitin kannattaa hommata,mukava lähteä lämpöisellä ja sulalla autolla. :roll:
vw golf variant -97,vw vento -96.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

0W40

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Kymmenen talvea 240D:llä ajelleena sanoisin, jotta öljy voisi olla mallia 0Wx.

Silloin tuo ei ole tarpeen, jos voit aina laittaa auton narun jatkoksi, kun pakkanen putoaa alle -10...
Terveisin
Tero
Vastaa Viestiin