W123D: Varautuminen kovia pakkasia varten?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 19
- Liittynyt: Ke 16.03.2005 19:44
- Paikkakunta: Elimäki
W123D: Varautuminen kovia pakkasia varten?
Nyt olisi hyvä kuulla vinkit kuinka W123 Dieselin (-85 240D) kanssa pitää varautua koviin pakkasiin. Lähinnä siinä mielessä, että pääsee luotettavasti paikasta A paikkaan B, lähtee käyntiin eikä hyydy matkalle. En ole koskaan käyttänyt dieselvehkeitä talvella ja nyt lienee korkea aika kuunnella vinkit ja reagoida kun pakkaset pysyvät vielä -10c korvilla. Mitä kannattaa ja pitää tehdä ettei tule mitään ilkeitä yllätyksiä?
PA-suodattimet ja ilmansuodatin on vaihdettu kesäkuussa. Hehkut on vaihdettu 1v 3kk sitten. Koneessa on 5W-40 synteettiset liemet. Akku (Exide Ultra) on vaihdettu keväällä. Lohkolämmitin on, sisätilanlämmitintä ei. -10c lämmöissä lähtee vielä tarvittaessa ilman lohkolämmitintä ilman hirveää tappelua käyntiin.
PA-suodattimet ja ilmansuodatin on vaihdettu kesäkuussa. Hehkut on vaihdettu 1v 3kk sitten. Koneessa on 5W-40 synteettiset liemet. Akku (Exide Ultra) on vaihdettu keväällä. Lohkolämmitin on, sisätilanlämmitintä ei. -10c lämmöissä lähtee vielä tarvittaessa ilman lohkolämmitintä ilman hirveää tappelua käyntiin.
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Mie ruukaan latailla akkua muutenkin silloin tällöin vaikka akku on melko uusi ja ajan enimmäkseen pitkiä pätkiä...
Tuohon ylempään voisi lisätä sen verran että venttilit kannattaa säätää/säädättää, tosin se on pitkälti yksilökohtaista että onko venttiilit vuoden välein säädöissään vai ei...
Tuohon ylempään voisi lisätä sen verran että venttilit kannattaa säätää/säädättää, tosin se on pitkälti yksilökohtaista että onko venttiilit vuoden välein säädöissään vai ei...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Re: W123D: Varautuminen kovia pakkasia varten?
[quote="tuhopolttaja"]Nyt olisi hyvä kuulla vinkit kuinka W123 Dieselin (-85 240D) kanssa pitää varautua koviin pakkasiin. Lähinnä siinä mielessä, että pääsee luotettavasti paikasta A paikkaan B, lähtee käyntiin eikä hyydy matkalle.
Kyllä ainakin meidän 240D-84 lähti suosiolla käyntiin vielä ainakin -25 asteesta,yleensä käytin kyllä Eberiä,mutta kun nuorison DX Corolla ja toisen Opel Kadett (nykyisin Mersunomistaja) ei lähteneet,lipsahti minulta,että kyllä tuo Mersu lähtee,piti se sitten todistaa,no,uudehkohan se oli vielä,just alle 600000 mittarissa.
Muuten,venttiilien säätö kannattaa tarkistaa,se vaikuttaa kanssa.
Kyllä ainakin meidän 240D-84 lähti suosiolla käyntiin vielä ainakin -25 asteesta,yleensä käytin kyllä Eberiä,mutta kun nuorison DX Corolla ja toisen Opel Kadett (nykyisin Mersunomistaja) ei lähteneet,lipsahti minulta,että kyllä tuo Mersu lähtee,piti se sitten todistaa,no,uudehkohan se oli vielä,just alle 600000 mittarissa.
Muuten,venttiilien säätö kannattaa tarkistaa,se vaikuttaa kanssa.
Kulkuneuvot:
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Mites tuota... kukaan ei ole muistanut mainita jäähdytysnesteistä
Se se vasta on ikävämpi juttu, jos lohko halkeaa
Eli onko pakkasnestettä seassa sen verran, että -35 ºC edes kestää?
Se riittää (vaikka kylmemmällä hyhmään vetääkin, mutta notkistuu siitä sitten koneen lämmetessä suht' nopeasti, kunhan ei lähde heti vetämään motarille, vaan antaa jäähdyttimenkin lämmetä = neste kiertää).

Se se vasta on ikävämpi juttu, jos lohko halkeaa

Eli onko pakkasnestettä seassa sen verran, että -35 ºC edes kestää?
Se riittää (vaikka kylmemmällä hyhmään vetääkin, mutta notkistuu siitä sitten koneen lämmetessä suht' nopeasti, kunhan ei lähde heti vetämään motarille, vaan antaa jäähdyttimenkin lämmetä = neste kiertää).
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
- B. Wikström
- Vakiokalustoa
- Viestit: 420
- Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
- Paikkakunta: Inkoo
Ari on oikeassa tuon syylarinnesteen kanssa. Eli sen pitäisi olla ensimmäisenä listalla ettei mene kone vaihtoon. Venttiilit on hyvä säätää. Itsekkin harrastin extreme urheilua sunnuntaina ja säädin venttiilit pystäristä ulkona 14 asteen pakkasessa kun tallia ei nyt ole... Ainoastaan 1 ja 4 pytyn pakoventtiilit oli säädöissä. Ei ihme että kävi epätasaisesti kylmänä kun varmasti joku venttiili oli kantanut. 

________________________
S124 300D '91
W115 240D (ex.200D) '75
Massey Ferguson 135 '63
S124 300D '91
W115 240D (ex.200D) '75
Massey Ferguson 135 '63
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
0W40
Kymmenen talvea 240D:llä ajelleena sanoisin, jotta öljy voisi olla mallia 0Wx.
Silloin tuo ei ole tarpeen, jos voit aina laittaa auton narun jatkoksi, kun pakkanen putoaa alle -10...
Silloin tuo ei ole tarpeen, jos voit aina laittaa auton narun jatkoksi, kun pakkanen putoaa alle -10...
Terveisin
Tero
Tero