JoniA kirjoitti:Ahti kirjoitti:Kyllä minulle ainakin käyttövarmuus on aika tärkeää. 130km työmatkaa päivittäin on huomattavasti mukavempaa ajella luottavaisemmin mielin vanhalla 606 koneella kuin uudemmilla CDI härpäkkeillä, joista ei koskaan tiedä mikä sähköhässäkkä nyt hajoaa tai meneekö kesken ohituksen johonkin vikatilaa ja katoaa tehot.
Ei voi muuta sanoa kun hohhoijaa. Uusien autojen mollaajat tuntuvat olevan juuri sellaisia, jotka eivät niitä ole koskaan edes omistaneet. Tuossa 540i:ssä on jo niin kehittynyttä tekniikkaa ja kaikki toimii sähköllä muttei ensimmäistäkään sähkövikaa ole vain vielä ilmaantunut.
Kyllä minä ainakin ajaisin mielummin CDI:llä kaikkine mukavuuksineen kuin vanhalla W124:lla, jossa juuri ja juuri ne sähköikkunat saattaa olla. Kyllä sinäkin ajaisit ihan varmasti mielummin uudemmalla autolla ja sillä CDI:llä, myönnä pois. Se on vaan siitä rahapussista kiinni.
Hieman vastinetta eikä oikeastaan suoranaisesti liity topicciin mutta katson olevani oikeutettu vastaamaan Joni A:lle, tosin myöhässä kun olen tässä ollut oman omakotitaloni keittiöremontissa kiinni:
-minä olen omistanut myös uusia autoja, en tosin mersua. Minua suorastaan vit... viedä autoa jatkuvasti takuukorjauksiin, maksaa kalliista huollosta, katsella arvonalennusta, varoa joka paikassa ettei vaan tule pientäkään naarmua tai klommoa, maksaa kalliita vakuutuksia (täyskaskot). Eli taloudellisesti en näe mitään järkeä pitää uutta autoa.
-toinen pointti on ihan oikeasti käyttövarmuus, tollanen allekirjoitukseni mersu on todella pomminvarma kulkine ja jos jotain tulisikin sen vian pystyy paikallistamaan ja korjaamaan itse. Minun käyttöauton pitää viedä minut ajoissa töihin tai asiakkaalle tai mihin nyt sitten ikinä olenkaan menossa. Harrasteauto on sitten sellainen että sillä ei ole niin väliä vaikka joskus peltiä joutuisikin availemaan tuolla tienpäällä. Minulla on tuttavapiirissäni kokemusta uudemmista mersuista ihan riittävästi + kaveri merkkiliikkeessä töissä, sieltä on saanut kuulla oikeasti tapahtuneista asioista ja siitä mitä se homma oikein maksaa.
-puhuit mukavuuksista: minun autossani on ilmastointi, eberi, sähköikkunat, ABS, airbag, keskuslukko jne. ainoa mitä ehkä kaipaisin on cruise mutta senkin voin asentaa itse jälkikäteen. Mitä mukavuuksia vielä pitäisi olla, oikeasti?
-uudemmissa autoissa on kaikenlaisia "holhousvarusteita", ajonhallintaa ym. Kyllä minä haluan itse päättää mitä se minun auto tekee missäkin tilanteessa. Kohta kukaan ei osaa ajaa autoa jos ei siinä ole kaikkia prkl estoja.
-minä kuulun siihen ihmisryhmään joka myös harrastaa autoja. Minulla on ammattitaito, tilat ja työkalut ylläpitää ja rakennella autoja. Ymmärrän kyllä jos joku ei osaa tai halua tehdä autolleen mitään, ehkä silloin pitää ajaa uudehkolla autolla ja käyttää sitä huolloissa jne.
-minulle auton ikä ei ole mikään "vika" eikä minulla ole tarvetta "leveillä" autolla enkä paljon kunnioita ihmisiä jotka ostavat uuden hienon auton ja sitten ovat siitä niin pirun polleita. Minun autoni ovat omia, velattomia ja omilla rahoilla maksettuja. Minä kunnioitan sellaisia ihmisiä jotka omilla rahoillaan ja omilla taidoillaan laittavat/rakentavat auton hienoksi tai nopeaksi tms. oli se sitten mersu, jenkki tai vaikka Datsun 240Z.
-mitä sitten siihen finanssipuoleen tulee, niin usko huviksesi että uuden mersun hankkiminen ei olisi temppu eikä mitään varmaankaan useimmille meistä töissäkäyville ja jo jonkin verran kiinteää omaisuutta hankkineille. Minusta siinä ei ole vaan mitään järkeä varsinkaan suhteutettuna saamaani lisäarvoon.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203