Paljonko tehoa 7mm elementeillä?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
herkko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: To 06.11.2003 13:59
Paikkakunta: pori ja turku

Viesti Kirjoittaja herkko »

Mun W124 200D turbo ic kuluttaa talvinopeuksilla lievällä ylinopeudella 5,3-5,9 L/100km maantiepainotteisessa ajossa. Siis 7mm elementeillä ja k24-ahtimella. Tehoista en tiedä, mutta kiihtyy n.8 sek 0-100km/h.
Avatar
Hyttilä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 24.10.2005 18:32

Dynolaput

Viesti Kirjoittaja Hyttilä »

Joo. Itelle tulee vapari 300d pp-dieselin pumpulla ja siis 7mm:n elementeillä vuodenvaihteen jälkeen. Huipputehot tulevat asettumaan tonne 6200rpm:n hujakoille. Siitä on sitte saatavana laput heti kun kone on saatu pyörimään penkkiin. Kuten sanottua: Ite en usko tuohon 180hv:n, mutta jos yli 140hv irtoaa ni se tyydyttää ja on jopa realistista. ilmaahan auto saa vaan niin paljon kun männät alas mennessään kykenee ottamaan (sääli). Kulutusta seuraa köyhät... :)
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: Dynolaput

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Hyttilä kirjoitti:Joo. Itelle tulee vapari 300d pp-dieselin pumpulla ja siis 7mm:n elementeillä vuodenvaihteen jälkeen. Huipputehot tulevat asettumaan tonne 6200rpm:n hujakoille. Siitä on sitte saatavana laput heti kun kone on saatu pyörimään penkkiin. Kuten sanottua: Ite en usko tuohon 180hv:n, mutta jos yli 140hv irtoaa ni se tyydyttää ja on jopa realistista. ilmaahan auto saa vaan niin paljon kun männät alas mennessään kykenee ottamaan (sääli). Kulutusta seuraa köyhät... :)
Hiukan epäilen, että saa tehot noin korkeille kierroksille nousemaan. Maksimikierrokset kyllä, mutta vetävät tuskin. Mutta tehopenkissä otetut laputhan sen kertovat. Muutenkin olisi mukava nähdä erilaisia teholappuja, niin olisi kaikenmaailman väitteille enemmän todistusarvoa.
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Re: Dynolaput

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

JP74 kirjoitti:
Hyttilä kirjoitti:Joo. Itelle tulee vapari 300d pp-dieselin pumpulla ja siis 7mm:n elementeillä vuodenvaihteen jälkeen. Huipputehot tulevat asettumaan tonne 6200rpm:n hujakoille. Siitä on sitte saatavana laput heti kun kone on saatu pyörimään penkkiin. Kuten sanottua: Ite en usko tuohon 180hv:n, mutta jos yli 140hv irtoaa ni se tyydyttää ja on jopa realistista. ilmaahan auto saa vaan niin paljon kun männät alas mennessään kykenee ottamaan (sääli). Kulutusta seuraa köyhät... :)
Hiukan epäilen, että saa tehot noin korkeille kierroksille nousemaan. Maksimikierrokset kyllä, mutta vetävät tuskin. Mutta tehopenkissä otetut laputhan sen kertovat. Muutenkin olisi mukava nähdä erilaisia teholappuja, niin olisi kaikenmaailman väitteille enemmän todistusarvoa.





jos pumppurintamalla ei ole merkittävää kehitystyötä tapahtunut niin huipputeho on siinä alta 5000rpm.
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: Dynolaput

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Stonehead kirjoitti:jos pumppurintamalla ei ole merkittävää kehitystyötä tapahtunut niin huipputeho on siinä alta 5000rpm.
Näin varmaan on. Mitenkäs Stonella, huipputeho taisi vaparikoneessa Mynäpumpulla olla kuuden tonnin tuntumassa?
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Re: Dynolaput

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

Mauri H. kirjoitti:
Stonehead kirjoitti:jos pumppurintamalla ei ole merkittävää kehitystyötä tapahtunut niin huipputeho on siinä alta 5000rpm.
Näin varmaan on. Mitenkäs Stonella, huipputeho taisi vaparikoneessa Mynäpumpulla olla kuuden tonnin tuntumassa?

joo, saattaispa tuo parin vuoden takainen 180hp:n vapari lappukin löytyä "arkistosta"
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Avatar
Terho P
Mersumies
Mersumies
Viestit: 678
Liittynyt: To 24.03.2005 19:32
Paikkakunta: kropsukylä

Viesti Kirjoittaja Terho P »

Voijee.. ei tällääsiä saisi edes lukeekkaa...taidan tilata itselleni tommoisen pumpun ja todeta onko se tosiaan nuon hyvä.. vaikka ei oo kyllä autoakaan enää mihin laitan mut onpa edes kone :arrow: tietääpä mikä merkki on seuraavaksi pihassa... varmasti 8)
menipäs pahoonOT ksi
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

XUX63 kirjoitti:Rupesin tästä topicista intoutuneena kokeilemaan että paljonko löpöä saa menemään polkemalla sen mitä liukkailla pystyy ilman että kuitenkaan paikoillaan sudittaa jne. Nyt on melkein puoli tankkia mennyt ja noin 250km ajettu. Katsellaan ja jännitetään, mulla on vielä veskolan mainitsema hiukan bensatyyliin tehty nokka joka saattaa lisätä kulutusta ja joka saattaa holvata jotain läpi overlapin vuoksi - ei tosin pitäisi mutta... :roll: Jos holvaa niin kaippa huuhteleekin :roll:

Kulkee vaan matka-ajossa niin pienellä että ärsyttää elvistellä :evil:
No nyt on sitten poljettu kaupungissa tankillinen ja matkaan sisältyy muutamia kilometrien/kymmenien vetoja motarilla. Tuloksena 11,21L/100km :shock: Ei tuolla hirveitä saa kulumaan vaikka polkee kuin tulpatonta mopoa :roll: Katsellaan talvi ja palataan aiheeseen keväällä - teen kliinisen testin uudelleen polkemalla kuin apina :mrgreen: maksatteko sakot porukalla, kesällä voi saada enemmän pahennusta aikaiseksi kun pitoakin on enemmän 8) ei niin että riittäis mutta...
jallu_ai
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Su 06.03.2005 14:54
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja jallu_ai »

Mielenkiintoista! Mutta ei kai tämä voi olla näin yksinkertaista, siis pelkkiä hyviä puolia? Kaiketi ne olisi tulleet jo tehtaalta noilla pumpuilla varustettuina. Periaatteessa rasitukset tietysti kasvaa ja käyttöikä sitä myöten lyhenee. Huipputehoja käytetään kuitenkin elinkaaren aikana lyhytaikaisesti, joten onko käyttöiän lyheneminen ns. akateeminen kysymys?

t. Jallu
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

jallu_ai kirjoitti:Mielenkiintoista! Mutta ei kai tämä voi olla näin yksinkertaista, siis pelkkiä hyviä puolia? Kaiketi ne olisi tulleet jo tehtaalta noilla pumpuilla varustettuina. Periaatteessa rasitukset tietysti kasvaa ja käyttöikä sitä myöten lyhenee. Huipputehoja käytetään kuitenkin elinkaaren aikana lyhytaikaisesti, joten onko käyttöiän lyheneminen ns. akateeminen kysymys?

t. Jallu
Tottahan luotettavuus vähenee huomattavasti kun vaparissakin tehoa nostetaan 70-80 %, sehän on selvä.

Pienempää elementtiä on kaiketi käytetty siksi että se saadaan helpommin käyttäytymään nätisti, käyntiääni on kaunis, ja pumppu ei reagoi kaasun liikkeisiin liian äkkinäisesti.
jallu_ai
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Su 06.03.2005 14:54
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja jallu_ai »

Mauri H. kirjoitti: Pienempää elementtiä on kaiketi käytetty siksi että ... ja pumppu ei reagoi kaasun liikkeisiin liian äkkinäisesti.
Tässä kohdin on ainakin 601 koneen kanssa onnistuttu erinomaisesti!
Avatar
Kalle K
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ma 11.04.2005 23:46
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Kalle K »

Näin on! Kaikki 200:set ois pitäny olla jo tehtaalta lähtien 7mm tapeilla!
ex w123 240d
ex w123 300d autom
ex w124 200d turbo ic
ex W202 220e Elegance Autom
ex w210 230e classic autom
ex w210 320e 4matic
W202 200e Elegance
W251 350e 4matic
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kalle K kirjoitti:Näin on! Kaikki 200:set ois pitäny olla jo tehtaalta lähtien 7mm tapeilla!
Sitten käyttöohjeeseen pitäisi laittaa:
"Ahdetuissa moottoreissa: Ennen katsastusta irroita savutunksen estokellon letku, Ahtamattomissa: Säädä syöttöä pienemmälle ennen katsastusta"
:lol:

Ei ne isot tehot nyt aivan laillisin keinoin tule jos aletaan aikuisten oikeasti puhumaan, eikä ne autot olisi kestäneet rajoittimelle asti surutta polkemista takuuaikana vaan olisi ollut kova haloo forumilla kun puolivuotta vanha auto hajoaa itsestään.

Tehtaan versiota saa polkea kuin vierasta sikaa, ja se vain kestää ja kestää...

Niii'iin ja autoissa on muitakin päästöjä kuin nokihiukkaspäästöjä joita nyt valvotaan :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
"Elkää tehkö, ninkuin minä teen, vaan niinkuin minä sanon"

:roll: :roll: :roll: ja :roll: :roll: :roll:


Heh , Heh. :lol:
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Kalle K
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ma 11.04.2005 23:46
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Kalle K »

200 on kiireettömän miehen auto. Ehtiipä ainaki maisemista nauttia. :D
ex w123 240d
ex w123 300d autom
ex w124 200d turbo ic
ex W202 220e Elegance Autom
ex w210 230e classic autom
ex w210 320e 4matic
W202 200e Elegance
W251 350e 4matic
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

niin. ei se 200d oo laiska. se on vaan niin rauhallinen! :lol:
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Ilpo L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: Ti 07.09.2004 10:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ilpo L »

Terve,

Tätä asiaa on veivattu puolin ja toisin, eikä lappuja oo näkyny uhkailuista huolimatta.
Mutta nyt yksi rohkea (hullu) suomalainen :shock: pistää porukalle jauhot suuhun
ja suosittelee kirjoittaan joulupukille :lol:


Eli auto on E300 24 v - 94 vaparifarkku tuotu saksasta reilu 2v. sitten ja ajettu 283000 km. Pumppuun laitettu 7mm elementit ja uusittu säädin ja tietenkin säädetty (super)turbo valmiiksi.
Ei oikein näytä numeroina kovin kummoiselta nuo tehonlisäykset:

100 kw -> 107,2 kw
211 Nm -> 242,5 Nm
Mutta perstuntumalla vääntöä tuli ainakin lisää.
Pitkä matka kuitenkin on vielä tuohon paljon puhuttuun 180 hv

Kulutuksesta sen verran, että kaupunkiajossa 8 - 8,5 ltr ja matka-ajossa 6,9 pienemmillään.

Sen verran vielä ,että autolle EI ole tehty mitään muita muutoksia, eli on muilta osin täysin vakio.


Ilpo
Viimeksi muokannut Ilpo L, Ma 16.04.2007 07:48. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
PLAY LOUD

V12
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12822
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

olikos kellään 7mm tappeja (vapari 300D:ssä) etelä suomessa??


kiinnoistaisi tulla kyytiin istumaan ja ihmettelemään jos vaikka itellekki :roll:

yv:llä tavoittaa ...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

ilipo kirjoitti:Terve,
Terve,...

Mikä on kierroslukurajoittimen arvo, eli paljonko kiertää kun vapaalla runttaat kaasun pohjaan ?

Kenen pumppu on kyseessä ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Ilpo L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: Ti 07.09.2004 10:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ilpo L »

veskola kirjoitti:[quote

Kenen pumppu on kyseessä ?
Minunhan tuo on niinku autoki :lol: :lol: arvasin, että joku kysyy heti tätä.
.

siis PP:n tekemä pumppu ja kiertää n.5900 rpm
PLAY LOUD

V12
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1204
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

ilipo kirjoitti:Terve,

Tätä asiaa on veivattu puolin ja toisin, eikä lappuja oo näkyny uhkailuista huolimatta.
Mutta nyt yksi rohkea (hullu) suomalainen :shock: pistää porukalle jauhot suuhun
ja suosittelee kirjoittaan joulupukille :lol:

Pumppuun laitettu 7mm elementit ja uusittu säädin ja tietenkin säädetty (super)turbo valmiiksi.
Ei oikein näytä numeroina kovin kummoiselta nuo tehonlisäykset:

100 kw -> 107,2 kw
211 Nm -> 242,5 Nm

PP:n pumppu.



en halua nostaa piruja seinille, mutta tiedän faktasti, että mynäpumpulla ja pelkällä 39millin alasyötöllä rikkoo kyllä tuon teholukeman :roll:
S212 E220 -11
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Avatar
Ilpo L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: Ti 07.09.2004 10:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ilpo L »

dansku kirjoitti:



tiedän faktasti :roll:
Höpsistä sinun faktoillesi :lol:

Lappuja vaan näytille jos niitä joillakin on :!:
Nythän puhutaan vaparidiiseleistä..
eikä ole tarkoitus tehdä tästä Mynä - PP kaksintaistelua, vaan mittaustuloksia kaipailen ihan vaan mielenkiinnosta.
PLAY LOUD

V12
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Tehohuippu on siis tbolla (ei vakio) reilun 200 kierrosta ylempänä ja vääntö reilun 500 kierrosta ylempänä vedosta riippuen kun käppyröitä vertailee.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

XUX63 kirjoitti:Tehohuippu on siis tbolla (ei vakio) reilun 200 kierrosta ylempänä ja vääntö reilun 500 kierrosta ylempänä vedosta riippuen kun käppyröitä vertailee.
Vaparilla ne menee varmaankin vielä ylemmäs kun haluaa, koska pumpulla ei ole edes kiire vaparilla...vai onko tuolla pumpulla kiire. Kuulemma on elementtejä ja Elementtejä :D faktaa aiheesta ei ole esittää, ainakaan minulla ei ole.

Otappa pumpun kansi auki ja säädä siitä maksimikierroksia lisää ja syöttöä lisää tietysti :twisted:

No jospa epk innostuu rikkomaan rajoja :twisted:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Ilpo L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: Ti 07.09.2004 10:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ilpo L »

veskola kirjoitti:
Otappa pumpun kansi auki ja säädä siitä maksimikierroksia lisää ja syöttöä lisää tietysti :twisted

:
En tiiä oliko tämä tarkoitettu mulle, mutta ulkoinen syötönsäätö on ja tuo tulos oli paras viidestä vedosta.
PLAY LOUD

V12
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

ilipo kirjoitti:
veskola kirjoitti:
Otappa pumpun kansi auki ja säädä siitä maksimikierroksia lisää ja syöttöä lisää tietysti :twisted

:
En tiiä oliko tämä tarkoitettu mulle, mutta ulkoinen syötönsäätö on ja tuo tulos oli paras viidestä vedosta.
Ulkoinen vetävien kierrosten säätö ? heh heh
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Ilpo L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: Ti 07.09.2004 10:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ilpo L »

veskola kirjoitti:

Ulkoinen vetävien kierrosten säätö ? heh heh
:?: :?: :?:
PLAY LOUD

V12
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Vetävillä kierroksilla tarkoitetaan siis sitä kierroslukua jossa pumppu alkaa rajoittamaan syöttöä, onko sulla vetävät kierrokset 5900 vai ryntäytyskierrokset? Niissä on vissi ero.

Jospa se Stone saisi joskus kaivettua ne teholaput näytille...
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Voisin väittää itsekin, että enemmän pitää tulla 7mm elementeillä vaparistakin, oli pumppu kenen tekemä tahansa. Pelkästään säätämällä vakiopumppu täysille, pitäisi tehon nousta 20-30 prosenttia, kuten vanhemmissa laitteissa tapahtuu.

Jospa vaikka pakoputkisto (katti?) on tukossa tai pumpun ajoitus pielessä yms..?
Avatar
Ilpo L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: Ti 07.09.2004 10:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ilpo L »

vetävät kierrokset on 5900 ja puhuin syötönsäätöruuvista enkä vetävistä kierroksista!
JP74 kirjoitti:
Jospa vaikka pakoputkisto (katti?) on tukossa
Voi olla, kuten sanoin auto on muilta osin vakio.Kahden viikon päästä alkaa kesäloma, silloin olisi tarkoitus tuhota tuo katti ja yms. :wink:
PLAY LOUD

V12
Vastaa Viestiin