Tyhjäkäynti ongelma välikeleillä (W124, 230E)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jusa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 30.08.2004 13:03
Paikkakunta: Hki

Tyhjäkäynti ongelma välikeleillä (W124, 230E)

Viesti Kirjoittaja jusa »

Kyseessä oikeesti pieni ongelma, mutta se kuitenkin ärsyttää suunnattomasti.

Ongelma, joka on siis eräänlainen tussahtelu tyhjäkäynnillä -> sydän mielessä välilyönti, eli kierrosmittarissa näkee kierrosten hettelynä sekä koneen heilahteluna, hetkellisesti siinä vaiheessa kun kone on vasta autotallilämmin, toisin sanoen sitä ei esiinny kun kone on tosi kylmä niin kuin se tähän aikaan vuodesta voi olla ulkona seistessä tai kun kone on lämmennyt toimintalämpöön 80C.
Vastaavasti "ongelmaolosuhteessa = 20C" käynnistys vaatii useamman kuin yhden kierroksen startatessa,
Myyjä hetteli mulle mahdollista virranjakaja ongelmaa, mutta jos metallin laajennusta ajattelee niin joko kylmä tai lämmin, mutta välimaasto..?
Niin tämä "puolikylmällä koneella" ongelma esiintyy kaupunkiajossa myös epämääräisenä käyntiongelmana myös moottorijarrutuksessa -> antaa kakkua ja ei anna :cry: .

Ennenkuin kukaan sanoo mitään, olen tosiaan lukenut forumia hakusanalla "tyhjäkäynti" useita satoja viestejä, mutta mikään niistä ei suoraan ole aukaissut mulle sitä ongelmaa mitä mulla on.

Yleistietoa:
Koko vehkeellä ajettu "vasta" vähän yli 200tkm
Vika ollut päällä n. 50tkm
Huollot tehty 10tkm välein ja viime kerralla vaihdettu myös sytytystulpat sekä Lämpöanturi 1-nap kylmäkäynnistin (ei apua)

n. 8v takana eikä vieläkään halua luopua :D
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Ei ole ainakaan virranjakajaan liittyvä ongelma 90% todennäköisyydellä :)
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
simos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ti 28.09.2004 21:04
Paikkakunta: Hki

Re: Tyhjäkäynti ongelma välikeleillä (W124, 230E)

Viesti Kirjoittaja simos »

jusa kirjoitti:Kyseessä oikeesti pieni ongelma, mutta se kuitenkin ärsyttää suunnattomasti.
Olisin voinut aloittaa oman säikeen asiasta, mutta liippaa niin liki omalla kohdalla, eli...

Sama ongelma ja ei ole päällä kokoaikaa. Eilen toimi kuin ajatus, mutta toissapäivänä esim. liikennevaloissa tyhjäkäynnillä (automaatti asennossa D) meinaa että sammuu, sit ottaa kierroksia pikkasen, kone heilahtaa kuin jättäis iskun väliin jne...

Käväisin jo Rollelta tilaamassa ajan asian ratkaisemiseksi, ja jupisi vaan että "jaa, lyö jostain läpi". Tiedä sit onko virta- vai polttoainepuolella ongelmat. Josko tässä huoltoaikaa odotellessa ottais pikkasen itse selvää mikä vois auttaa.

Olen myös lukenut "kaikki" asian tiimoilta olleet keskustelut. Ja alkuun mietin olisiko ongelmana polttoaine (95e vs. 98e) ja säätimen asento S/N. Itsellä asennossa S, kait. ja käytän 95E bensaa. Tai miten tuota säätimen asentoa pitäisi tulkita. Oliko se että pitäsisi olla asennossa N, kun ajelee 95:lla ? Kahtalaista tulkintaa löytyy asiantuntijoiltakin. :wink:

Toinen erikoisuus on Twin-Tec palikka. Mitä se tekee ? Senverran otin selvää että jotenkin liittyy kattiin. Tosin omassa autossani sen letku on kiritetty tukkoon nippusiteellä. :?: Letkut näyttäs menevän ilmanputsarin sisälle takapuolelta, mutta en vielä ruvennut purkamaan sitä ottaakseni tarkempaa selvyyttä.

Olisiko hyvä juttu kokeilla FORTE käsittelyä, josko polttoainesuuttimet olisi tukossa... sais ainakin yhden asian pois laskuista. Ja onko toi FORTE "käsittely" turvallista tehdä omatoimisesti (~10-12l bensaa / purkki fortea).
---
simos

X253
exät
S205
S211
S211
S210
S124
S123
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

simos kirjoitti: Toinen erikoisuus on Twin-Tec palikka. Mitä se tekee ? Senverran otin selvää että jotenkin liittyy kattiin. Tosin omassa autossani sen letku on kiritetty tukkoon nippusiteellä. :?: Letkut näyttäs menevän ilmanputsarin sisälle takapuolelta, mutta en vielä ruvennut purkamaan sitä ottaakseni tarkempaa selvyyttä.
Saksan päästöluokitusta on saatu muutettua. Pienempi sikäläinen vero.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
jusa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 30.08.2004 13:03
Paikkakunta: Hki

Re: Tyhjäkäynti ongelma välikeleillä (W124, 230E)

Viesti Kirjoittaja jusa »

Hyvä että aihe kiinnostaa edes vähän....
Sen verran pitää vielä sanoa että auto on vuoden -88 alkupuolelta, ja tuotu saksasta 90-luvun alussa, mutta siitäkin huolimatta KAT:a ei ole, joten en ole löytänyt myöskään sitä S/N säädintä (ei varmaan pidä ollakaan, joten käytän 98:a).
Toi forte- käsittely olikin mun seuraavassa ajatuksessa, mutta edelleen ihmetyttää ettei sitä käyntiongelmaa esiinny silloin kun kone on kuuma tai tosi kylmä (pakkaset).
Josko jollain olisi vielä ajatuksia :roll:
MB C180 Sport -04 (W203)
MB 230E -88 (W124)
Avatar
jaines
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Ma 03.10.2005 20:12

Viesti Kirjoittaja jaines »

Omassaki esiinty tuo vaiva, tosin aika "lievänä"..
Laitoin tankkiin STP-suuttimienpuhdistus aineen, tosin vaihdoin tulpat (bosch)
samalla..tuntuu käyvän tasasemmin.
Voishan se johtua kai tulpanjohdoistakin :?
Mutta ainakaan tuo stp ei ole kallista, joten kannattaa kokeilla josko vaan
kakkaset suuttimet.
myös ajo kaasupolin lattiassa silloin tällöin on hyväksi :wink:
200 E cdi w211 -09
230 E w124 ex
220 D w202 ex
--------------------------
"Tähdet, Tähdet, kauas ikuisuuksiin ajan taa"
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja juha »

eikös tuossakin ole lisäilmaluisti tms. mikä säätelee tyhjäkäynnillä saatavaa ilman määrää. Jos se takertelee niin oireet voisi olla aika lähellä kuvaamiasi...
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Avatar
kekes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: Ti 20.09.2005 22:37
Paikkakunta: Tampere nääs

samaa aaltoilevaa,mutta ei valot päällä

Viesti Kirjoittaja kekes »

Siis tyhjäkäynti aaltoilee,muttei aina ja yleensä vain ajovalot päällä,oliskos nyt se jonkun mainitsema maadoitusvika?
Alkoi vasta viime viikonloppuna,tosin on se tyhjäkäytni
vaelatanut aikaisemminkin,muttei noin paljao,että se häritsisi kuin nyt.
jotain n. 500-900 välillä
Muuta vika aei tunnu olevan kiihdytyksissä eikä muutenkaan käynnissä
ja kulussa.
Välillä painasin kaasupoljinta nopeasti niin vika häipyi
mutta palaa takaisin varsinkin kun kone on lämmennyt kunnolla.

Auto alla manittu.
-Keke-
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
Vastaa Viestiin