tervehdys. olen uusi tuttavuus täällä ja en löytänyt kovin paljoa asiaa W124-korisesta 300D turbosta, joka olisi nelivetoinen.
itselle eräs tärkeä kriteeri auton valintaan on juuri tuo neliveto. minulla on ennestään quattro-Audi.
kovin paljoa ei näy kyllä myynnissä tuollaista kombinaatiota, että olisi nuo kaikki samassa autossa.
miten 4matic kestää(kilometrejä/tehoa)? millainen 4maticin voimansiirto on?
taitaa olla myös harvinaisia? saksasta löytyy?
W124 300D turbo 4Matic
Re: W124 300D turbo 4Matic
Moro. Tere tulemast sivustolle.jaska83 kirjoitti: miten 4matic kestää(kilometrejä/tehoa)? millainen 4maticin voimansiirto on?
taitaa olla myös harvinaisia? saksasta löytyy?
Hakutoiminnolla löydät asiasta täältäkin jonkun verran tietoa, mutta yritetääs noin ranskalaisin viiruin vielä niputtaa ydinkohdat.
- Kilometrejä tekniikka kyllä kestää, parhailla nelivedoilla tiedän ajetun yli 700 tkm eikä ne ole olleet moksiskaan. Öljynvaihdot etuperään ja jakovaihteistoonkin on syytä tehdä ajallaan, jakovaihteistoon etenkin jos sen ja hydraulijärjestelmän (hydrauliikkaa käyttää sekä neliveto että perän tasonsäätö) välinen tiiviste vuotaa. Vetonivelien kumit on syytä pitää kunnossa -- ihan kuin muissakin autoissa.
Vakiotehossa lienee varaa kyllä nostaa, ainakin päällisin puolin nelivedon osat ovat järeitä, ja säästäähän niitä sekin että teho jaetaan neljälle pyörälle. Mersun takapään osat taas tuntuisivat (superturboprojekteista päätellen) kestävän melkoisiakin voimia.
- 4maticihan käyttää vähän sähköä ja vähän hydrauliikkaa. "Keskushallinto" haistelee ABS-anturien kautta etu- ja taka-akselien pyöräintänopeuksia ja jos eroa tulee eli takapää sutii, kytkeytyy ensin kiinni etuveto. Jos luisto jatkuu, kytketään keskitasauspyörästö kiinteäksi eli ainakin 2 pyörää ns yhtä puuta. Jos tämäkään ei auta, kytketään vielä takatasauksen lukitus eli 3 pyörää yhtä puuta. Tämä on jo himpun enemmän kuin samanikäisissä japsimaastureissa, ja vetokyky jäisellä pinnalla onkin repivä. Neliveto kytkeytyy myös aina liikkeellelähdöissä päälle, ja jos esim. mäkilähtö ei kerrasta onnistu, jäävät kaikki lukot päälle uusintayritystä varten.
Neliveto + lukot kytkeytyvät päälle ja pois siis aivan omia aikojaan.
- Sähköosia en tiedä näistä paljon hajoilleen. Jonkinmoinen tyyppivika lienee jarruvalokatkaisijan hajoaminen, tästä aiheutuu järjestelmän vikatoimintaa ja käsittääkseni myös sitä, että neliveto ei irtoa jarrua painettaessa.
Itsekin olen kärsinyt abs-anturien likaantumisherkkyydestä, noin kerran vuoteen anturit ajautuvat niin täyteen pujua että nelievto alkaa kytkeytyä esim. parkkipaikalla vekslaillessa. Irti, puhtaaksi ja taas mennään.
- Voimansiirto on periaatteessa (!) tavanomainen. Vaihteiston perässä on jakolaatikko josta lähtee kardaani etuvetopyörästölle. Etuakselistossa ei ole juuri samoja osia kuin takavedossa, samoin moottorissa on eroja, mm. etuvetoakseli menee öljypohjan "läpi", ja vetopyörästö on kiinni konen kyljessä. Eroja on myös korirakenteissa. Täten esimerkiksi kolari-4maticia ei voi tuosta vaan korjata minkä hyvänsä W124:n pätkimällä.
Etuakseliston, -tuennan ja itse nelivedon osat ovat kestäviä mutta hajotessaan varsin hinnakkaita.
- Ainakin Suomessa 4maticit ovat verraten harvinaisia, johtuen pitkälti varmaan auton hinnasta, joku 300D turbo 4matic on hiukan varusteltuna ollut pitkästi puolen miljoonan markan auto aikanaan ja samalla rahalla on sanut näyttävämpääkin.... toinen syy lienee asenteissa: "tässä mitään nelivetoa ole ennenkään tarvittu, työnnä raimo, ile heitä hiekkaa renkaan alle!"

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97