126:n koneen vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
s126
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Su 23.10.2005 19:43

126:n koneen vaihto

Viesti Kirjoittaja s126 »

pitäs vaihtaa moottori 126:n . 6 pyttynen , samanlainen mylly tilalle , eli kysymys kuuluu onko minkälainen homma, mitä tulee ottaa huomioon, varustettu automaattilootalla :?:
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Eipä siinä sen kummempia, kun samanlaisen koneen vaihtaa tilalle...

Mutta irrotettaessa moottoria vaihteistosta, kannattaa yrittää pitää huoli ettei turbiini (momentinmuunnin) lähde irti laatikosta moottorin mukana. Voi olla joskus juuttunut siitä keskinupikasta kampiakseliin. Jos irtoaa vaihteistosta, niin on öljyä pitkin lattioita :x ja sitten se täytyy saada takaisin paikoilleen vaihteistoon, joskus ottaa aikaa ennenkuin saa loksahtamaan oikeaan kohtaan. Jos se jää väärään kohtaan, niin tulee liian pitkälle ja tulee pahaa jälkeä jos laatikon ja moottorin liitoksen ruuvaa vaan väkisin kiinni. Niinkin ovat jotkut tehneet :shock:

Silloin ei ole syytä huoleen jos saa laatikon menemään käsivoimin perille asti.
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

joo ei siinä kummempaa. Lähinnä kasatessa huomioida tuo että turbiini on kunnolla vaihdelaatikon "kytkin"akselilla ja pohjassa.

Jos se ei ole pohjassa (eli turbiinin kolot ei ole öljypumpun hakasissa) hajoaa laatikon öljypumppu.
Avatar
kristian210
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 08.12.2004 20:50
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja kristian210 »

Olen nostellut nuita koneita pois laatikon kanssakin, silloin vain vaihteensiirtäjät irti ja kardaanin rättinivelestä "poikki". Koneen joutuu nostamaan vähän pystymmässä pois ja jäähdytin kannattaa ottaa ensimmäisenä irti. Tällä tyylillä voi sen laatikon ja moottorin yhdistämisen kanssa taistella sitten tallin lattialla. Hieman helpompaa kun yksin touhuaa, ei sen kummempaa. :roll:
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Kaikki johdot kannattaa katsoa, että tulevat oikeita reittejä ja oikeille paikoille. Joskus saa mietiskellä niiden kanssa, varsinkin jos on jotain "virityksiä" vuosien varrella tehty.
Joker
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Su 11.04.2004 20:59

Viesti Kirjoittaja Joker »

Jos kone on vielä hakusessa niin huomioithan että kaasutin apulaitteiselle kaasutin-lohko ja ruiskulle ruiskun lohkon (ruiskun lohko tietysti soi kaasuttimen kanssa suutinreikien tulppauksella ja mahdollisella P-pumpun vaihdolla ja muulla säädöllä, mutta ei siitä sen enempää tässä topicissa).
Vastaa Viestiin