Termostaattiko M102 2.3 8v?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Eber
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ke 15.06.2005 23:35
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Termostaattiko M102 2.3 8v?

Viesti Kirjoittaja Eber »

Morjens.

Elikkäs tahtoo vähän heikosti pysyä W201 lämpösenä ajossa näillä pakkasilla. Moottorin lämmöt tippuu REILUSTI alle 80 asteen kun on vähän aikaa huruutellut matkanopeutta. Kyllä kun syylärin melkeen kokonaan peittää niin ettei viima pääse, niin kyllä se sitten lämpösenä pysyy. Mutta tosiaan laskee ihan niinkin alas että tahtoo olla kylmä kabiinissa, vaikka säätimet on tapissa. :?
Itse olen epäillyt että olisiko tähän syypäänä termostaatti? Auto on saksantuontia, itse en ole tuonut, joten ei ole minkäänlaista käsitystä, että onko termostaatti vaihdettu, josko se saksanmaalla yleensäkään on erilainen.
Toinen epäilys on liittynyt paisuntasäiliön korkkiin, josta tiivistekumi alkaa olemaan jo melko haurasta ja irtonaista, eli se ei ole täysin tiivis. Mutta mitä olen lukenut niin tuon järjestelmän paineen ei pitäisi vaikuttaa moottorin lämpötilaan?
Paikallaan käydessä moottorissa lämmöt nousevat ihan normaaliin tasoon ja lämmintä tulee suuttimista aivan niinkuin pitää. :)

Huomenna haen ainakin uuden korkin tuohon paisuntasäiliöön. Mutta melko varmaa on, että tuskin tuolla selviän tästä ko. ongelmasta. :roll:
Aiheutuisiko tuo ali-lämpöisyys siis termostaatista? Kuinka lämmin termostaatti tuohon kannattaa laittaa, näin ajatellen näitä suomen oloja?
Moottorihan on M102 2.3 8-venttiilinen. Kori W201 vm. 91
Avatar
simos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ti 28.09.2004 21:04
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja simos »

Termostaatti vaihtoon... ja wahler 87 astetta. Tarviketermostaatit ei ole kannattavia sijoituksia. Ja jos edelleen kabiini on kylmä kun koneessa jo lämmöt on kunnossa, niin sit kiertovesipumppu syyniin.
---
simos

X253
exät
S205
S211
S211
S210
S124
S123
Avatar
Eber
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ke 15.06.2005 23:35
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Eber »

Eihän tossa pikkusessa ole mitään kiertovesipumppua, vaij olenko väärässä? Noh mutta kuitenkin. Kun lämmöt normaali---> kabiini lämmin, kun lämmöt ajettaessa suurempaa nopeutta laskee----> kabiini jäähtyy. :)
Todella asiallista kun täällä saa keskusteluja aikaan, kysymyksiinsä vastauksia todella nopeasti. :wink:
Avatar
simos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ti 28.09.2004 21:04
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja simos »

Jaa joo... mieitn asiaa vain tuon moottorin tyypin mukaan ;)

Itsellä sama kone s124:ssä.
---
simos

X253
exät
S205
S211
S211
S210
S124
S123
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Eber kirjoitti:Eihän tossa pikkusessa ole mitään kiertovesipumppua, vaij olenko väärässä? Noh mutta kuitenkin. Kun lämmöt normaali---> kabiini lämmin, kun lämmöt ajettaessa suurempaa nopeutta laskee----> kabiini jäähtyy. :)
Todella asiallista kun täällä saa keskusteluja aikaan, kysymyksiinsä vastauksia todella nopeasti. :wink:
Toki pumppu olla pitää. Siinähän se näkyy heti kun konepellin aukaisee.

Itsellä myös 201 ja lämmöt tyhjäkäynnillä 80 tuntumassa ja lämmintä tulee, ajossa laskee 60 tietämille ja silloinkin tulee lämmintä mutta tietty pikkuisen vähemmin. Tämä siis näin talvikelillä. Pohjapanssari vaikutti hieman auttavasti moottorin lämpöjen nousemiseen kun ajelin hetken ilman "panssaria" (muovilärvää), oisko nostanut 5-10°C.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Eber
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ke 15.06.2005 23:35
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Eber »

Kyllähän pumppu löytyy, jopa panssarikin on siellä missä pitää.
Kuullostaa oireilu melko samalta.
Järkeenkäypää olis että pääsisin eroon tosta lämpöjen laskemisesta siirtymällä 87 asteiseen termostaattiin. :)
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3505
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Ite vaihoin kanssa termostaatin tossa vuos takaperin vastaavaan moottoriin. Alko kestää lämmöt normaaleina talvikelissä, vaikka ei pahvia syylärin eteen laittanutkaan. Termari on kuiteski halpa osa ja helppo vaihtaa, joten siitä on hyvä alottaa. Erillistä kiertovesipumppua lämmityslaitetta varten tossa 201:ssä tuskin on, ku eihä sellasta taia olla vielä 124:ssakaan. Moottorin vesipumppu hoitanee noissa kaiken kierron. (Korjatkaapa, jos annan tässä totuuden vastaista mutu-tietoa.)

EDIT: Puhuimpas näköjään höpöjä ton kiertovesipumpun suhteen, joten korjaan itse itseäni. Tuolta löytyy näemmä lisää keskustelua aiheesta:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=
Viimeksi muokannut jackie, Pe 30.12.2005 01:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
TeroK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Pe 18.02.2005 17:09
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja TeroK »

Ainakin meillä W201 -90 ei oo kiertovesipumppua, W124 -92 on.
W203 200K -01
Korotettu W124 250TD -87
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Kyllä täällä 190E 2.0 pitää -10 pakkasella lämmöt viisarin vahvuuden yli 80, maantienopeuksissakin. Suht uudella 87 termarilla ja ilman mitään maskisuojia. Kiertovesipumppu löytyy, mutta sitä käytetään vain silloin kun nestekierto ei muuten riitä, eli kaupunkinopeuksilla. Katkasija sille (samanlainen kuin se takatilan valolla) on istutte siihen takalasinlämppärin katkaisimen viereen.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
Eber
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ke 15.06.2005 23:35
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Eber »

Heps.

Elikkäs nyt on mersussa uusi termostaatti ja korkki. Ja kyllä nyt moottori pysyy paljon paremmin ja tasaisemmin lämpimänä, mitä sillä tossa nyt n. 30km lenkin heitin. Ei nyt tosin täälläpäin ole pakkastakaan kun noin 4 astetta, mutta kuitenkin. Viisari ei oikeastaan värähdäkkään siitä vähän yli 80 asteesta, vaikka lähtee ajelemaan 80km/h ja laittaa vielä lämppärin täysille. :D
Termostaatti oli Behrin, elikkäs samanlainen kuin se minkä sieltä pois otin. Paisuntasäiliön korkki oli myös täsmälleen samanlainen kuin alkup., veholta hain, hinta kuitenkin halpa. :)

Erittäin onnellista uutta vuotta kaikille foorumilaisille!
mopo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Ti 22.11.2005 11:22
Paikkakunta: piiru iästä läntheen

Viesti Kirjoittaja mopo »

jackie kirjoitti:Ite vaihoin kanssa termostaatin tossa vuos takaperin vastaavaan moottoriin. Alko kestää lämmöt normaaleina talvikelissä, vaikka ei pahvia syylärin eteen laittanutkaan. Termari on kuiteski halpa osa ja helppo vaihtaa, joten siitä on hyvä alottaa. Erillistä kiertovesipumppua lämmityslaitetta varten tossa 201:ssä tuskin on, ku eihä sellasta taia olla vielä 124:ssakaan. Moottorin vesipumppu hoitanee noissa kaiken kierron. (Korjatkaapa, jos annan tässä totuuden vastaista mutu-tietoa.)

EDIT: Puhuimpas näköjään höpöjä ton kiertovesipumpun suhteen, joten korjaan itse itseäni. Tuolta löytyy näemmä lisää keskustelua aiheesta:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=
124-85 230E:SSä ainakin oli pumppu.mopo
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

harvemmin 201ssä on kiertovesipumppua... 124sissa on melkeimpä järjestään kaikissa.
Johtuen siitä että w201sessä ja w124sessa nesteen virtauksen säätö on toteutettu erilailla.
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

124 230te vm86 ei oo erillistä lämppärin pumppua :lol: NI :P
aina vaan fixataan :) 230te -86
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1051
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Mitäs luuletta (Mika T) auttaako W201:n komentosillan lämpenemiseen kiertovesipumppu? (semmosta oon tuossa mallannu)
Mä en muuta keksi: kun on kierroksia niin kohtuudella tarkenee, mutta heti ku puottaa tyhjäkäynnille ni paleltuu. Motin lämmöt talvella n.79-82 oli keli mikä vain. Ei merkitystä ajatko maantiellä vai nurkkapyöritystä.
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Vastaa Viestiin