Kesä-ja talvirenkaiden kestävyys

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Timope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Kesä-ja talvirenkaiden kestävyys

Viesti Kirjoittaja Timope »

On tässä tullut Mersullakin jo ajettua pian 20 vuotta, ja varsinkin 124 kanssa oon ihmetellyt varsinkin kesärenkaiden heikkoa kulutuskestävyyttä. 15 vuotta sitten 123 kanssa kesäkiekotkin kestivät pari kesää, vaikka vuodessa tuli kilometrejä ja yhä tulee 30000-40000 kilometrin välillä. Nykyään saa olla ostamassa joka suvi uusia gummeja, kun loppusyksyllä alkavat olla jo sakkorajoilla. Talvirenkaat kestävät selvästi paremmin, nytkin on Gislavedit alla jo kolmatta talvea ja koitan ajaa vielä lopputalven niillä. Taitaa lämpötila vaikuttaa paljon renkaan kulumiseen.
Kesärenkaissa on kyljessä se kulumisenkestoindeksi (treadwear). Onkohan sekin luku tempaistu ihan hatusta? Meinaan, kun valitsin esim.Nokian NRT-2
kiekot, jossa oli muistaakseni pitkälle yli 300 se indeksi. No ne kiekot eivät kestäneet edes koko kesää. Olivat toki ihan hyvät alla.
Ajotapani on ihan normaali, en revittele lainkaan ja katson ilmanpaineet säännöllisesti. Mulla on kesärenkaana ollut 124:ssa 195/65X15 aiemmin, mutta viime suvena laitatin alle 205/60X15. On ainakin 300:ssa selvästi tanakammat alla. Talvirenkaissa on ollut vakiokoko jatkuvasti.
Renkaat kuluvat sinänsä tasaisesti, mutta pelkääjän puolen renkaat ainakin 124:ssa nopeammin. Lieneekö muilla vastaavia kokemuksia?
pekkakoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja pekkakoo »

Hoh hoi ja joo samat kokemukset kyllä...on varmaan rengasvalmistaja hokassut että kun tehdään elinkaareltaan hiukan lyhyempi-ikäinen tuote saadaan sitä menemään markkinoille enemmän. Sama juttu koskee aika monta muutakin tuotetta tässä ajassa.

Offtopiccina sallittakoon vertaus; tallissani olevalla lumen- ja stressintorjuntakoneella (Fergu TED-20 tuttavallisemmin "Harmaa-Fergu" vuosimallia 1952) on ikää kuluvana vuonna kunnioitettavat 53 vuotta ja hyvin käy ja kukkuu kunhan muistaa hiukan huolehtia. Monellakohan vuosimallia 2005 olevalla vastaavalla vekottimella tulevaisuuden mersumiehet vuonna 2058 työntelevät lunta tanhuviltaan? :D
mbe220d
Juselius
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Juselius »

Ootkos kokeillu Guudjiörien kisakestävyyttä?
Itse en aja noin paljon vuodessa, mutta noita kiekkoja voisin pitää aika hyvinä vaihtoehtoina... :idea:
Mulla on molemmissa mursuissa niitä ja hiljasta, hyvää kyytiä on.
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)

"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)

"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Vastaa Viestiin