Ohjeita bensalämppärin asennukseen ?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ässäeemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Su 24.08.2003 20:41

Ohjeita bensalämppärin asennukseen ?

Viesti Kirjoittaja ässäeemeli »

Sain käsiini vanhan mutta toimivan ARDIC 03/412 B -bensalämmpärin.
Löytyiskö keneltäkään asennusohjetta, kytkentäkaavioita ja repullista hyviä vinkkejä asennusta helpottamaan?
Taitaa sen Mersun uskaltaa Volvon lämppärillä lämmittää... :oops: ??

(280 SE -80) 110-koneella siis..
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14217
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kappas! Mallinumero kuulostaa sen verran tutulle, että voisin väittää lämppärisi olevan saman kuin mikä minulla on 230 E:ssä. Ks. kuva

http://www.sunpoint.net/~timppo/123moottori.jpg

Tuossa kuvassa lämmitin on vielä pienessä pintaruosteessa ennen maalausta. Laite on alkuperäinen v. 1982, ja toimii hyvin. Tosin pieniä remontteja olen joutunut tekemään, mm. hehkun jouduin uusimaan ja rakentamaan patentin yhden tiivisteen kulahdettua.

Mulla taisi olla jotain ohjeita tuolla auton papereiden joukossa, pitää tsekata.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
ässäeemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Su 24.08.2003 20:41

Viesti Kirjoittaja ässäeemeli »

Samalle näyttää.
On se hyvä että on tämä forum, säästää meinaa muutaman bensalitran ja tupakkiaskin kun ei tartte kiertää neuvoa etsimässä :lol:
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14217
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Juu. Varaosathan tuohon Ardiciin ovat aika tyyriitä, muistaakseni hehkutulppa oli 50 e ja uusi puhallin taisi olla pari-kolmesataa euroa. Minulla näet on se tiiviste kulunut, joka tulee puhaltimen ja "rungon" väliin. Sitä ei saa erillään, vaan se tullee puhaltimen mukana. Huonon tiivistyksen huomaa siitä, että paloääni on epämääräistä mölinää ja että vehje nokeentuu erittäin nopeasti. Sen taas huomaa esim. lumihangesta, kun laite on ollut päällä :-). Muutenkin lämmitin kannattaa kerran vuoteen nuohota. Yksinkertaisesta rakenteesta on tässä etua.

Valovastus käy mm. Eberin uudemmista malleista, sen jouduin myös uusimaan, kustansi jotain alle 100 euroa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Vastaa Viestiin