w108 projekti
w108 projekti
tarvis alkaa laittamaan tuollaista ´70 vuotista 280ssää ajokuntoon... aattelin vähän kysellä vinkkiä et mitä kaikkea sille kannattais tehdä ennenkuin koittaa käyntiin kun on seissyt melkein 10 vuotta ajamatta... jarrut nyt menee kokonaan uusiksi mutta mitäs kaikkea muuta noin pitkä seisonta on voinut saada paskaksi? on kyllä ollut lämpimässä tallissa koko ajan...
C 230 T ´08
280S w108 ´70
280S w108 ´70
Kaikki kumiosat ja joustavasta materiaalista tehdyt osat mm. letkut, stefat yms ovat vaarassa. Tuollaiset osat yleensä menettävät kimmoisuutensa seisoessaan pitkään.
Kaasuttimien neulat ja kalvot voivat juuttua ja kovettua.
Sytytyksen kondensaattori kuivuu ja jakajan nokka voiteleva rasvattu huopa kuivuu.
w108:n alustassa on muistaakseni 27 nippaa, joihin tulisi pukata vaseliinia.
Iskarit saattavat juuttua kun niitä ei liikutella pitkään aikaan.
Männänrenkaat voivat juuttua, vesipumppu juuttua tai alkaa vuotaa. Kaikki hihnat on syytä myös vaihtaa... Venttiilit on syytä säätää ja samalla kaataa reilusti öljyä nokalle.
Jos jakajan ja sen vetoakselin poistaa (kaasutinmoottori), voi muistaaksen öljypumppua pyöritää esim. akkuporakoneella ja pitkällä sopivalla tangolla. Samalla kannattaa seurata öljynpainemittarin toimintaa ja öljyn nousua nokkaakselin voiteluputkeen.
Kaasuttimien neulat ja kalvot voivat juuttua ja kovettua.
Sytytyksen kondensaattori kuivuu ja jakajan nokka voiteleva rasvattu huopa kuivuu.
w108:n alustassa on muistaakseni 27 nippaa, joihin tulisi pukata vaseliinia.
Iskarit saattavat juuttua kun niitä ei liikutella pitkään aikaan.
Männänrenkaat voivat juuttua, vesipumppu juuttua tai alkaa vuotaa. Kaikki hihnat on syytä myös vaihtaa... Venttiilit on syytä säätää ja samalla kaataa reilusti öljyä nokalle.
Jos jakajan ja sen vetoakselin poistaa (kaasutinmoottori), voi muistaaksen öljypumppua pyöritää esim. akkuporakoneella ja pitkällä sopivalla tangolla. Samalla kannattaa seurata öljynpainemittarin toimintaa ja öljyn nousua nokkaakselin voiteluputkeen.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Kaada tulppien rei'istä vaikkapa automaattivaihteiston öljyä sylintereihin muutamia päiviä aikaisemmin, ennen ku alat konetta pyörittää.unski kirjoitti: Männänrenkaat voivat juuttua, vesipumppu juuttua tai alkaa vuotaa.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Mulla rapisi aikanaan ekasta autostani (kuplavolkkari -72) bensaletkut ihan rimusiksi kun tankkasin lyijytöntä. Mihin lie perustuu moinen? Oli epämiellyttävä tuntemus havaita bensaa tiputtelevan siellä täällä, mm. pakoputkelle jos kauhultani oikein muistan.
Emme palaneet, huu.
Jos mulla ois tuommoinen aarre kuin W108 niin en säästelisi vaan laittaisin "eläkkeestä sivuun" sen verran että matka tallista maantielle kulkisi konekorjaamon kautta. Jos innostuu joskus autoa myymään esim. minulle niin luulen että koneremppaan sijoitetut sentit saa takaisin.
Uudessa MB Classicissa on muuten komiasti kuvitettu pääjuttu, jonka aiheena W108&W109. Kyllä ne on komeita..

Jos mulla ois tuommoinen aarre kuin W108 niin en säästelisi vaan laittaisin "eläkkeestä sivuun" sen verran että matka tallista maantielle kulkisi konekorjaamon kautta. Jos innostuu joskus autoa myymään esim. minulle niin luulen että koneremppaan sijoitetut sentit saa takaisin.
Uudessa MB Classicissa on muuten komiasti kuvitettu pääjuttu, jonka aiheena W108&W109. Kyllä ne on komeita..
Meillä taas oli W111:ssa menneet letkut kanssa ihan korpuksi seisonnan aikana. Pitivät bensaa sisällä, mutta kädellä ei tarvinnut kuin hipaista niin tippuivat atomeina hallin lattialle. Viimeinen paikka minkä kanssa kannattaa alkaa pelleillä, eli kannattaa tsekata erikoisen huolella.PKivireki kirjoitti:Mulla rapisi aikanaan ekasta autostani (kuplavolkkari -72) bensaletkut ihan rimusiksi kun tankkasin lyijytöntä. Mihin lie perustuu moinen?
Riippuu vissiin vähän rempan laajuuesta ja konetyypistä. KOkemuksen rintaäänellä voin kertoa, että esim. M127:aan täysi remppa maksaa pyöreät 7000 euroa ...Jos mulla ois tuommoinen aarre kuin W108 niin en säästelisi vaan laittaisin "eläkkeestä sivuun" sen verran että matka tallista maantielle kulkisi konekorjaamon kautta. Jos innostuu joskus autoa myymään esim. minulle niin luulen että koneremppaan sijoitetut sentit saa takaisin.

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
suosittelisin tekemään sen heti, pyöritettiin konetta viikoon tai vuoden päästä.Kaada tulppien rei'istä vaikkapa automaattivaihteiston öljyä sylintereihin muutamia päiviä aikaisemmin, ennen ku alat konetta pyörittää.
Toiset suosittelee petroolia, toiset sen ja öljyn seoksia, toiset crc:tä yms.
Minusta kuitenkin on vain tärkeintä, että sylintereihin pukkaa reilusti jotain öljymäistä, liuottavaa seosta irrottamaan paikkoja. Joka tapauksessa on parempi, että sylintereissä on jotain suojaavaa, irrottavaa "litkua" kuin ei mitään.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Ennen käynnistämistä voisi olla paikallaan vaihtaa koneeseen öljyt ja suodatin. Kymmenen vuotta vanhat öljyt voi olla melko kaameassa kunnossa ja tuskin niitä on vaihdettu silloin kun auto on jäänyt seisomaan eli voi olla aika ajetut öljyt. Kun alkaa starttaamaan kannatta vaikka puolan johto irroittaa jos vaikka sattuisi jostain kumman syystä starttaamaan heti..
kun öljynpaineet noussut riittävästi niin kiinnittää ko. johtimen. Kannattaa varmaan heti aluksi ajaa koneeseen fortea bensan joukossa. Voi auttaa moneen seisotus käyntihäiriöön.

Mercedes-Benz korjaa kuljettajien tekemät ajovirheet...ainakin jos on asd...
MB 200D w110 mr
MB 240D w123 mr
MB 300D w123 mr
MB 500SEC w126
MB G300 td W463
MB 200D w110 mr
MB 240D w123 mr
MB 300D w123 mr
MB 500SEC w126
MB G300 td W463
Kymmenen vuotta on tosiaan pitkä aika.
Nimittäin tänään oli työpaikalla Volkswagen Lupo joka oli hinurilla tuotu, koska kone rapisi. Oli viikon seissyt, lopputuloksena että öljypohja jäässä
Kuumailmapuhaltimella lämpöä jonkin aikaa öljypohjalle ja käymään, johan hiljeni. Öljyt tietty vaihdettiin sen jälkeen kun kone kävi lämpimäksi. Varmasti oli vettä seassa jonkin verran kun oli jäätynytkin.
Nimittäin tänään oli työpaikalla Volkswagen Lupo joka oli hinurilla tuotu, koska kone rapisi. Oli viikon seissyt, lopputuloksena että öljypohja jäässä

Kuumailmapuhaltimella lämpöä jonkin aikaa öljypohjalle ja käymään, johan hiljeni. Öljyt tietty vaihdettiin sen jälkeen kun kone kävi lämpimäksi. Varmasti oli vettä seassa jonkin verran kun oli jäätynytkin.
Passat Variant 1.9TDI 2001
kiitoksia vaan kaikille neuvoista...eiköhän noihinkin jo saa muutaman viikonlopun kulumaan... auto on kuulemma käynyt viimeksi pari vuotta sitten mutta metriäkään sillä ei ole ajettu... on aika hyvin historia tiedossa kun se on ollut isälläni vuodesta ´82... onko tietoa että mistä tuollaiseen saisi osia vielä (vai saako)? jarruosat on vissiin aikalailla samoja kuin w115 korisissa?!?
C 230 T ´08
280S w108 ´70
280S w108 ´70
esim.-mika- kirjoitti:.. onko tietoa että mistä tuollaiseen saisi osia vielä (vai saako)?
http://www.mb-neuteile.de/html/w108__w109.html
Hmm, elämä on!
Www.niemoeller.dePKivireki kirjoitti:esim.-mika- kirjoitti:.. onko tietoa että mistä tuollaiseen saisi osia vielä (vai saako)?
http://www.mb-neuteile.de/html/w108__w109.html
Hmm, elämä on!
on toinen suositeltava paikka. AInahan voi kokeilla hepillä jäätä ja pirauttaa Venetmäjelle, josko jotain löytyisi. Vehon hinnat ovat varsin kovia mutta tarjonta kattavaa sielläkin. Mobilistin ja MB-klubin Tähdellisten ilmoitukset on ehdottomasti nekin syytä lukea läpi.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Ja http://www.dbdepot.deAku P kirjoitti:Www.niemoeller.dePKivireki kirjoitti:esim.-mika- kirjoitti:.. onko tietoa että mistä tuollaiseen saisi osia vielä (vai saako)?
http://www.mb-neuteile.de/html/w108__w109.html
Hmm, elämä on!
on toinen suositeltava paikka. AInahan voi kokeilla hepillä jäätä ja pirauttaa Venetmäjelle, josko jotain löytyisi. Vehon hinnat ovat varsin kovia mutta tarjonta kattavaa sielläkin. Mobilistin ja MB-klubin Tähdellisten ilmoitukset on ehdottomasti nekin syytä lukea läpi.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Osia voi löytyä yllättivistä paikoista. Itsellä oli siipimersun jarrupääsylinteri loppu. Niemöllerillä uusi maksoi luokkaa 350 €. Motonetistä sama sylinteri noin 60 €. Kannattaa kysellä...
Mercedes-Benz korjaa kuljettajien tekemät ajovirheet...ainakin jos on asd...
MB 200D w110 mr
MB 240D w123 mr
MB 300D w123 mr
MB 500SEC w126
MB G300 td W463
MB 200D w110 mr
MB 240D w123 mr
MB 300D w123 mr
MB 500SEC w126
MB G300 td W463
Ja erittäin mainio asia, että tuo on englanninkielinen, niin on jotain toivoa selvitä. Niemöllerin kanssa kyllä voi sähköpostitse asioida hyvin lontoon-kielellä myös.Muffler kirjoitti: Ja http://www.dbdepot.de
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97