Bensaputki vuotaa.
Bensaputki vuotaa.
Maahan tippuneen nesteen seurauksena aloin tarkasteleen bensaputkien kuntoa. Kävi ilmi, että putkinippu oli kostea, mutta vuotokohtaa ei näkynyt. Se on varmaankin siellä missä putket kulkevat apurungon ja korin välissä.
KL-varaosilla näky olevan ainaskin dieseliin uusi menoputki 140€.
Eli kysymys; aikaisempien topiikkien mukaan jotkut olivat korjailleet putkia 8 mm. kupariputkella, mitä muuta tarvitaan kuin putkea? Onnistuuko korjaus aloittelevalta "putkimieheltä"?
Onkos kukaan kokeillut paikata putkea millään? Uusimmassa mobilisti- lehdessä nimittäin oli mainita jostain aineesta jolla voi paikata itse polttoaine säiliössä olevia reikiä.
Kiitoksia paljon jo etukäteen.
KL-varaosilla näky olevan ainaskin dieseliin uusi menoputki 140€.
Eli kysymys; aikaisempien topiikkien mukaan jotkut olivat korjailleet putkia 8 mm. kupariputkella, mitä muuta tarvitaan kuin putkea? Onnistuuko korjaus aloittelevalta "putkimieheltä"?
Onkos kukaan kokeillut paikata putkea millään? Uusimmassa mobilisti- lehdessä nimittäin oli mainita jostain aineesta jolla voi paikata itse polttoaine säiliössä olevia reikiä.
Kiitoksia paljon jo etukäteen.
MB C180 -99
(MB 200 -84)
MB 250 CE -70
EX: MB 200D -90, A 170 CDi -02
(MB 200 -84)
MB 250 CE -70
EX: MB 200D -90, A 170 CDi -02
Ainoa oikea korjaus on vaihtaa koko putki. Putki on todennäköisesti aivan paperia koko matkaltaan tai ainakin kannattimien kohdalta. Voihan tuon myös korjata siten, että pistää letkun väliin ja klemmareilla letkut kiinni.
Putken voi ostaa LVI-liikkeestä kun ostaa plommattua 8mm kupariputkea ja hinta on noin 3-4€ metri. Se kestää varmaan suolakylpyä ainakin 10 vuotta.
Putken voi ostaa LVI-liikkeestä kun ostaa plommattua 8mm kupariputkea ja hinta on noin 3-4€ metri. Se kestää varmaan suolakylpyä ainakin 10 vuotta.
w124 200D
Alfa Romeo 164 TS/91
MF 165/69
Mazda B2200 87
Alfa Romeo 164 TS/91
MF 165/69
Mazda B2200 87
Miulla on kanssa putkien vaihto edessä (menossa) tohon 123:een. Hydrauliikkaliikkeestä pitäis käyä hakee hydrauliputkea, jota saa käsineen taivuteltua (sille putkelle on joku oikee nimikin). Perämurikka pitää löysätä palkista irti ja laskee tunkin varassa alas, että nuo putket mahtuu vaihtamaan korin ja takarungon välistä. Alkupäästä nuo pa-putket näyttäis olevan ihan hyvässä kunnossa, joten teen varmaankin helmiliitokset tonne tulipellin kieppeille, ni ei joudu noita ruiskulle meneviä mutkia taittelemaan uudestaan.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Bensaputki.
Joo, ei sitä varmasti paikata voi.
Itse ajattelin myös jotain joustavaa putkea vaihtoehtona kupariselle. Vai joutuu sitä perämurikkaakin löysäämään. Muistelin sen ahtaan paikan olevan korin ja apurungon välissä. Täytyypä vielä tarkastella.
Itse ajattelin myös jotain joustavaa putkea vaihtoehtona kupariselle. Vai joutuu sitä perämurikkaakin löysäämään. Muistelin sen ahtaan paikan olevan korin ja apurungon välissä. Täytyypä vielä tarkastella.
MB C180 -99
(MB 200 -84)
MB 250 CE -70
EX: MB 200D -90, A 170 CDi -02
(MB 200 -84)
MB 250 CE -70
EX: MB 200D -90, A 170 CDi -02
Re: Bensaputki.
Tuota tarkoitinkin. Se apurunko putoaa takapäästään, ku perämurikan löysää.terho kirjoitti:Muistelin sen ahtaan paikan olevan korin ja apurungon välissä. Täytyypä vielä tarkastella.
Kyllä miun autossa on ainaski niitä putkien kiinnikkeitä korissa kiinni juurikin apurungon palkkien kohalla, eikä niitä kyllä mahu löysäämään, ellei runkoa laske vähän alas päin.Leka kirjoitti:Jos vedät takaa lähtevät letkut (vähintään) apurungon etupuolelle asti, ei murikoita tai mitään tarvitse löysäillä.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Re: Bensaputki.
Olen vaihtanut meno- ja paluupuolet kokonaisuudessaan laskematta apurunkoa. V-mäinen homma muuten... Ei ainakaan hirveästi tullut sovellettua sieltä apurungon päältäkäänjackie kirjoitti:Kyllä miun autossa on ainaski niitä putkien kiinnikkeitä korissa kiinni juurikin apurungon palkkien kohalla, eikä niitä kyllä mahu löysäämään, ellei runkoa laske vähän alas päin.Leka kirjoitti:Jos vedät takaa lähtevät letkut (vähintään) apurungon etupuolelle asti, ei murikoita tai mitään tarvitse löysäillä.


Taas tuli yötä myöten ropailtua ja sain putket taivuteltua kutakuinkin vanhojen näkösille mutkille. Huomenna pääsis laittaa paikoilleen.
.
Oliko terhon pirssi muute kaasari, vai ruisku? Tossa ruiskuvehkeessähän tuo paikkailu on sikäli tarkempaa hommaa, et menoputken pitää kestää painetta. Kaasaripeleissä korjailu on sit helpompaa, ku voi laittaa kumiletkulla ja klemmareilla liitoksia mieleisiinsä kohtiin.
Se oikee nimi on bundy- putki. Sitä ei ainaskaan käyttämästäni hydrauliikkaliikkeestä saanu 8 millisenä ku kolmen metrin pätkinä. Tuo ei tuloputkeen riittäisi, mutta miulla sattu olee bensapumpun jälkeen noin puolen metrin pätkä hydrauliletkua vanhana korjauksena (siis takapäässä), joten nyt tuo kolme metriä just ylettää.jackie kirjoitti:Hydrauliikkaliikkeestä pitäis käyä hakee hydrauliputkea, jota saa käsineen taivuteltua (sille putkelle on joku oikee nimikin).
Siellähän olikin taas letkun pätkät välissä ennen ruiskua, joten niille asti tulee kokonaan uudella putkella. Noihin letkuihin tulee tietysti omanlaisena mersuliittimet, jotka jouduin ottaa vanhoista putkista. Ei ollu itelläni, eikä parilla korjaamollakaan semmosia huulloksentekovehkeitä, joilla ois saanu kasi milliseen putkeen huulloksen tehtyä, joten ne piti naputella ite. Toivottavasti saan liitokset pitämäänjackie kirjoitti:teen varmaankin helmiliitokset tonne tulipellin kieppeille, ni ei joudu noita ruiskulle meneviä mutkia taittelemaan uudestaan.

Oliko terhon pirssi muute kaasari, vai ruisku? Tossa ruiskuvehkeessähän tuo paikkailu on sikäli tarkempaa hommaa, et menoputken pitää kestää painetta. Kaasaripeleissä korjailu on sit helpompaa, ku voi laittaa kumiletkulla ja klemmareilla liitoksia mieleisiinsä kohtiin.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Bensasputki
Kaasarilla on tässä mallissa.
Ruiskussa tosiaankin tulee enemmän imua, mutta itse pärjään pelkillä klemmari liitoksilla. Sellaiset siellä on alunperinkin. Tankilta tulee joustavat letkut joihin varsinaiset metalliputket on vaan klemmareilla kiinni.
Ruiskussa tosiaankin tulee enemmän imua, mutta itse pärjään pelkillä klemmari liitoksilla. Sellaiset siellä on alunperinkin. Tankilta tulee joustavat letkut joihin varsinaiset metalliputket on vaan klemmareilla kiinni.
MB C180 -99
(MB 200 -84)
MB 250 CE -70
EX: MB 200D -90, A 170 CDi -02
(MB 200 -84)
MB 250 CE -70
EX: MB 200D -90, A 170 CDi -02
No voi pahus, eipä se ollutkaan niin helppo homma. Se rako korin ja sen apurungon välissä on tosi ahdas. Aina haraa jostain vastaan kun yritää tunkea sitä kupariputkea sinne. Ja putken pää on sitten tietysti täynnä alustamassaa. Vielä samaan syssyyn pitäs saada uusi jarruputken pätkä ja se tuuletusputki Tuloputki saatiin paikoilleen, mutta viimeistä mutkaa tehdessä se meni luttuun.
Olisi ehkä ollut helpompaa laittaa sellaista joustavaa, vaikkakin paksumpaa kumista polttoaineletkua, jota Biltemalla hypistelin mutta kuitenkin päätyen kupariseen
Olisi ehkä ollut helpompaa laittaa sellaista joustavaa, vaikkakin paksumpaa kumista polttoaineletkua, jota Biltemalla hypistelin mutta kuitenkin päätyen kupariseen

MB C180 -99
(MB 200 -84)
MB 250 CE -70
EX: MB 200D -90, A 170 CDi -02
(MB 200 -84)
MB 250 CE -70
EX: MB 200D -90, A 170 CDi -02
Miulla oli tuolla vuoden verran pätkä muoviputkea (olikoha polyuretaania), semmosta sinistä mitä on esim paineilmakäytössä. Se oli helppo työtää tonne väliin. Ei siihen ainakaan vueden aikana ollut kerinny tulee kummempia hankaumia, mut nyt se sieltä läks ku kaikki tuli uutta. Nuo putkien pääthän kannattaa teipata umpeen asennuksen ajaksi 

Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Kunnossa
Kuntoon tuli. Tosiaan kuten nimim. jackie sanoi, se muoviputki on käyttäjä ystävällisempää kuin kuparinen. Eiköhän se nyt siellä kestä, täytyy ajoittain tarkkailla tilannetta.
Ilmastointiputkesta tuli sellainen lyhyt tökö. En usko, että sillä on vaikutusta sen toimintaan sen kummemmin.
Samalla uusittua tuli myös jarruputki loppupäästään. Paikkailin myös hommassa rapissutta massausta sellaisella spray massalla.
Ilmastointiputkesta tuli sellainen lyhyt tökö. En usko, että sillä on vaikutusta sen toimintaan sen kummemmin.
Samalla uusittua tuli myös jarruputki loppupäästään. Paikkailin myös hommassa rapissutta massausta sellaisella spray massalla.
MB C180 -99
(MB 200 -84)
MB 250 CE -70
EX: MB 200D -90, A 170 CDi -02
(MB 200 -84)
MB 250 CE -70
EX: MB 200D -90, A 170 CDi -02
Lisätäänpä vanhaan topickiin pari kuvaa.

Kuten näkyy, vanhat putket olivat melko rapsakassa kunnossa. Liotin noita kannattimien kumeja löpössä, että sain niistäkin ruosteet raaputettua irti. Jos noitten kumien pintaan olisi jättänyt ruostetta, olisi se alkanut ajastaan polttaa uusien putkien pinnasta sinkkiä ja myöhemmin koko putkea huonoon kuntoon.

Huohotus- ja paluuputken liitokset tankin alapuolella.

Kuten näkyy, vanhat putket olivat melko rapsakassa kunnossa. Liotin noita kannattimien kumeja löpössä, että sain niistäkin ruosteet raaputettua irti. Jos noitten kumien pintaan olisi jättänyt ruostetta, olisi se alkanut ajastaan polttaa uusien putkien pinnasta sinkkiä ja myöhemmin koko putkea huonoon kuntoon.

Huohotus- ja paluuputken liitokset tankin alapuolella.

Tuossa näkyy toi kohta, mihin kolmemetrinen bundy-putkesta taivutettu pätkä riitti, kun toi hynrauliletku oli jatkeena.jackie kirjoitti:Se oikee nimi on bundy- putki. Sitä ei ainaskaan käyttämästäni hydrauliikkaliikkeestä saanu 8 millisenä ku kolmen metrin pätkinä. Tuo ei tuloputkeen riittäisi, mutta miulla sattu olee bensapumpun jälkeen noin puolen metrin pätkä hydrauliletkua vanhana korjauksena (siis takapäässä), joten nyt tuo kolme metriä just ylettää.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)