Sähköt häipyi
Sähköt häipyi
-88 W201 2.5D hukkasi sähkönsä kesken matkan.
Vähitellen alkoi valot himmetä ja lopulta lakkasi cd-levykin soimasta. Töihin perille päästyäni (matka 50 km) koitin vielä startata mutta ei enää inahtanutkaan.
Liekö akku sökö vai laturissa vikaa? Latausvalo ei palanut koneen käydessä, mutta kun laittaa virrat päälle se palaa kyllä joten ei ole ainakaan lamppu rikki.
Vähitellen alkoi valot himmetä ja lopulta lakkasi cd-levykin soimasta. Töihin perille päästyäni (matka 50 km) koitin vielä startata mutta ei enää inahtanutkaan.
Liekö akku sökö vai laturissa vikaa? Latausvalo ei palanut koneen käydessä, mutta kun laittaa virrat päälle se palaa kyllä joten ei ole ainakaan lamppu rikki.
Laturin häiriöltähän tuo kuulostaa. Akku jos menee kaputt, laturi useasti jaksaa kuitenkin tuottaa "käyttösähköä".
. Mersun latausvalo on siitä kenkku, että se ei kielikään jos jännite alkaa pudota. Joku ABS-valo syttyy ensinnä sähköjen vähetessä, sitten hyytyy radio ja tässä kohdassa kannattaa jo etsiä laskeutumispaikkaa..
. Mersun latausvalo on siitä kenkku, että se ei kielikään jos jännite alkaa pudota. Joku ABS-valo syttyy ensinnä sähköjen vähetessä, sitten hyytyy radio ja tässä kohdassa kannattaa jo etsiä laskeutumispaikkaa..
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Laturia veikkaisin. Sehän selviää mittarilla, kun haalaat vaan käyntiin.
Ensiapuna vois kokeilla paukasta vasaralla laturin kylkeen, jotta hiilet tipahtais kollektorille.Jotta pääsee käymään osa-ostoksilla.
Ensiapuna vois kokeilla paukasta vasaralla laturin kylkeen, jotta hiilet tipahtais kollektorille.Jotta pääsee käymään osa-ostoksilla.
200 E cdi w211 -09
230 E w124 ex
220 D w202 ex
--------------------------
"Tähdet, Tähdet, kauas ikuisuuksiin ajan taa"
230 E w124 ex
220 D w202 ex
--------------------------
"Tähdet, Tähdet, kauas ikuisuuksiin ajan taa"
[quote="jaines"]Ensiapuna vois kokeilla paukasta vasaralla laturin kylkeen, jotta hiilet tipahtais kollektorille.
Vaatinee itsehillintää,tuloksena voi olla haljennut laturinkoppakin
Tuli mieleen,oli vaimolla käytössä vanha datsun 1000 (takaveto,silloin kun dinot oli vielä vaarana teillä),siinä startti joskus harvoin jumitti,mutta pieni kopautus vasaralla kylkeen auttoi.
Eräällä pikkukylällä ei ratsuni sitten startannut,ja vaimo kaivoi esiin sen ei ihan pienen vasaran,pelti auki,vasaralla kopautus,niinkuin neuvoin,pelti kiinni.
Montakohan kärpästä
hommaa seuranneet paikkakunnan ukot mahtoivat niellä,ei tahtoneet suut sulkeutua ollenkaan,kun vaimokulta ajeli tiehensä.
Niin joo,vaihtolaturi on ehkä hyvä idea,ellet ole himonäpertäjä,ja jos meinaat pitää pitkään sitä autoa.Liukurenkaat ja laakeritkin kuluu,mutta hiilet vaihtamallakin voi päästä pari vuotta,eikä maksa paljon.
Vaatinee itsehillintää,tuloksena voi olla haljennut laturinkoppakin

Tuli mieleen,oli vaimolla käytössä vanha datsun 1000 (takaveto,silloin kun dinot oli vielä vaarana teillä),siinä startti joskus harvoin jumitti,mutta pieni kopautus vasaralla kylkeen auttoi.
Eräällä pikkukylällä ei ratsuni sitten startannut,ja vaimo kaivoi esiin sen ei ihan pienen vasaran,pelti auki,vasaralla kopautus,niinkuin neuvoin,pelti kiinni.
Montakohan kärpästä

Niin joo,vaihtolaturi on ehkä hyvä idea,ellet ole himonäpertäjä,ja jos meinaat pitää pitkään sitä autoa.Liukurenkaat ja laakeritkin kuluu,mutta hiilet vaihtamallakin voi päästä pari vuotta,eikä maksa paljon.
Kulkuneuvot:
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
- jytäkkä
- Mersumies
- Viestit: 679
- Liittynyt: To 25.11.2004 17:02
- Paikkakunta: Tampereen esikaupunkialue
Hiilikauppaan mars!!
S212 300 BE A Avantgarde -10
Valmet 602T-80 ****************
EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin
---------------------------------------------------------------------
Valmet 602T-80 ****************
EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin
---------------------------------------------------------------------
Akun levättyä muutaman tunnin auto lähti taas käyntiin. Yleismittari näytti akun navoilta 9,5 volttia koneen käydessä. Jakarilla pusu laturin kylkeen ja latausjännite nousi 14 volttiin.
Hiilet oli siis loppu. Vaihdoin säätimen ja nyt rokkaa taas.
Se vaan ihmetytti miksei latausvalo kertonut mitään. Aiemmin jostain autosta kun on hiilet mennyt finaaliin latausvalo on alkanut hehkua. Miksei nyt?
Hiilet oli siis loppu. Vaihdoin säätimen ja nyt rokkaa taas.
Se vaan ihmetytti miksei latausvalo kertonut mitään. Aiemmin jostain autosta kun on hiilet mennyt finaaliin latausvalo on alkanut hehkua. Miksei nyt?
Jaa-a. Ei se valo mullakaan ole palanut kuin jouluisin.
Kun lopulta liukurenkaat olivat niin kaikki (se taaempi pahempi) ettei yksillä hiilillä päässyt tankillista niin asialle piti tehdä jotain. Latauksen merkkivalo ei vain jaksanut palaa, vaikka lataustakaan ei tapahtunut. Kaikenlaista muuta valoshowta mittaristossa kyllä ilmeni tuolloin.
-Kimmo-


-Kimmo-
-03 W220.184
-87 951
-08 3.6 Vogue
-87 951
-08 3.6 Vogue
Se lamppuhan on kytketty akun +napaan ja laturin magnetointikäämin kautta maihin. Eli menee magnetointikäämille hiilen kautta ja sieltä maihin toisen hiilen kautta. Kun (magnetointijännite = ) latausjännite = akunjännite tai lampulta maihin menevä kontakti on poikki, ei lamppu pala. Eli pitääkin tarkastaa ensin palaako lamppu virrat päällä.Se vaan ihmetytti miksei latausvalo kertonut mitään
Ei se silti kovin luotettava indikaattori ole, parempi on laittaa jännitemittari akun navoille.
Latausvalo paloi kun oli virrat päällä ja kone ei käynyt. Kun auton käynnisti, valo sammui vaikkei laturi ladannutkaan (toinen hiili ei ottanut kiinni kollektoriin).
Edellisessä autossa (W123 200D -83) vastaavassa tilanteessa lamppu alkoi ensin hehkumaan ja sitten palamaan kirkkaasti kun laturi lakkasi lataamasta hiilien tullessa tiensä päähän.
Onkohan tässä laturissa kytkentä jotenkin erilainen? Boscheja molemmat...
Edellisessä autossa (W123 200D -83) vastaavassa tilanteessa lamppu alkoi ensin hehkumaan ja sitten palamaan kirkkaasti kun laturi lakkasi lataamasta hiilien tullessa tiensä päähän.
Onkohan tässä laturissa kytkentä jotenkin erilainen? Boscheja molemmat...