Subbarin sisäänkuuntelusta.

Kaikki autostereoihin ja oheislaitteisiin liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
ZeZeR
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 165
Liittynyt: Ke 11.05.2005 18:14
Paikkakunta: Teuva
Viesti:

Subbarin sisäänkuuntelusta.

Viesti Kirjoittaja ZeZeR »

Aattelin kysellä ihmisten tietoja/mielipiteitä subbarin sisäänkuuntelusta.
Eli ku jotkut tahot väittävät, että uutta elementtiä pitäisi sisäänkuunnella 30tuntia, enne kunnollista rokitusta!
Väitös siis myyjän suusta.
Eli siinä ajassahan kerkee takuu mennä jo umpeen, jos ei paljon autolla ajele. (=
Ei kai se pahaa tee jos sitä jonku tunnin vähä totuttaa liikkeeseen, mutta vähän utopistiselta kuulostaa tuo 30h!?
Kyllä se!
Ei voi onnistua jos ei yritä!

C36AMG
ex. C280 sport
Avatar
Tomppa88
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 29.11.2005 21:02
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tomppa88 »

Oon kyllä kuullu että saa heti popittaa vaikka täysillä mutta elementti alkaa toimiin parhaiten tuon 20-30 tunnin jälkeen.
Mercedes C280 -96
Tähtien tuikkiessa on hyvä hetki hiljentyä ;)
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

90% Maksimista olen itse ajanut parisen tuntia.
Sitten olen vain kuuntelussa koittanut olla ajamatta subia kovin suurella säröllä.
Siinä oikein onnistumatta. :shock:
Suuri särö ja kompressio tappaa kaiuttimen, isolla kunnollisella vaffarilla voi luukuttaa aika huolettomasti.
Esim. jos sulla on tehonkestoa elementillä 175W ja tehoa 300W rms, ollaan oikeilla jäljillä.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
mol
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Ke 23.02.2005 23:09
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja mol »

Soittopelini olen autohifihommia työkseen tekevällä asennuttanut ja subbarini on "sisäänkuunneltu" soittamalla pelkkää kohinaa yön yli. Ei läheskään täysillä mutta semmoisella kohtuullisella volyymilla. Sanoi että kohina on siihen tarkoitukseen hyvää, kaipa se tietää...
Avatar
_Antti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 592
Liittynyt: Ma 21.07.2003 16:21
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja _Antti »

Kyllä sitä soittaa sopii, kovastikkin, järjen kanssa. Ei ne tehtaan paapat huvikseen niitä käyttöohjeita sinne laatikkoihin laita.
Elementin ripustukset on uutena suht jäykät ja niitä pitää 'vetreyttää' kunnolla ennenkun ruvetaan tosissaan soittaan supahirolooveria.. :roll:

Tossa omassa DLS:n A6 vahvistimen mukana tuli lappu jossa meinataan että n:30h pitäis käyttää ennen kun on 'täydessä iskussa' ja jollen väärin muista oli vanhoissa Magnesium subeissa samainen varotus painettuna a4 kokoiselle lapulle :shock:
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y3/_Antti/2010/aava10.jpg[/img]
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

^Hehheh, 30 timmaa...
Siinä on naapureilla kestämistä! :D
Jos on kaksi subia, voi ajaa niitä vastakkain, eri-vaiheisina, siten toinen elementti kumoaa toisen elementin äänen. :P
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Haisuli kirjoitti:^Hehheh, 30 timmaa...
Siinä on naapureilla kestämistä! :D
Jos on kaksi subia, voi ajaa niitä vastakkain, eri-vaiheisina, siten toinen elementti kumoaa toisen elementin äänen. :P
Eli toinen pyrkii estämään toisen liikkeen, ei hyvä tapa :lol:

Signaalin on hyvä sisältää mahdollisimman paljon sen subin äänialueen taajuuksia, riittävän alas menevä kohina on siten ok, mutta muut vahvistimet kannattaa sitten tietysti sulkea siksi aikaa. Eiköhän matalia musiikkitaajuuksia sisältävä levykin repeatilla tee tehtävänsä, saattaa muuten 30 h tehokasta edestakaisin liikettä vanhentaa elementin vähän turhankin tehokkaasti. Eihän se ripustus ehdi edes jäähtyä kun jo mennään toiseen suuntaan :roll:

Mites tuo pakkanen pitäisi huomioida, mikä on pahempaa kuin jäässä olevan ripustuksen väkivaltainen liikuttelu :shock:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
^Club
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 289
Liittynyt: To 20.01.2005 22:46
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja ^Club »

Ite ei kyllä ole tullu sisäänkuunneltua elementtejä, ainakaan subia. Ja tässä aika vasta näin tv:stä ohjelman missä jossain tunnetussa subitehtaassa kiersivät ja esittelivät eri vaiheet, niin yksi vaihe olis se, että soittivat ihan äärirajoilla, käsittääkseni testasivat subia, että se kelpaa myyntiin.
Poinnti oli se, että jos kerran jo valmistusvaiheessa soittavat jo ihan äärirajoilla niin miksei sitten itse niin voisi tehdä, kun subin ostaa uutena. :roll:
Kesäauto: Mercedes Benz w123 300DA -77
Ikuisuus projekti: Mercedes Benz w123 200D -77
Talvipiiska: Mazda 323 -97

Ex: Mercedes Benz w201 2.5D -87
Ex: Mercedes Benz w123 240TD -79
Ex: Mercedes Benz w123 240D -84
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Viesti Kirjoittaja Migself »

ääni löytää oikeat raiteensa ja elementti muokkautuu urilleen sisäänajon aikana. sen jälkeen sopii tehdä vasta viimeiset säädöt :) sisään ajosta on tod. suuri hyöty olkoot kyseessä mitkä elementit tahansa!
2.3 l
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

^^^Tarkoitin kyllä sitä, että kaiuttimet ovat lähellä toisiaan, eivät kosketa toisiaan.
Kun ne ovat erivaiheisia, kartiot liikkuvat samaan suuntaan...
Eivät siis estä toistensa liikkumista.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Haisuli kirjoitti:^^^Tarkoitin kyllä sitä, että kaiuttimet ovat lähellä toisiaan, eivät kosketa toisiaan.
Kun ne ovat erivaiheisia, kartiot liikkuvat samaan suuntaan...
Eivät siis estä toistensa liikkumista.
Olen mäkin aika sekasin :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

^Hehhee, mie en ole yhtään sekaisin.
Ehkä hieman on insinöörinvikaa... :oops:
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3290
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jysi »

Sori mutta mun mielestäni koko asia on hypeä eli kuuluu samaan kastiin kun absoluuttinen vaihe, vähähappinen kaiutinkaapeli ja Juhan af G.

Kuparinen puhekela kestää tehoa uutena paremmin kun vanhana ja jos kaiuttimen ripustuksesta aiheutuva kuorma muuttuu nopeammin ja on suurempi kun ilmasta johtuva vastus (akustinen impedanssi sanoisi joku toinenkin insinööri) niin jotakin on asennuksessa pielessä .

Ainoa mieleentuleva tekninen syy miksi moista harrastettaisiin on Clubin kommentissa:
^Club kirjoitti:näin tv:stä ohjelman missä jossain tunnetussa subitehtaassa kiersivät ja esittelivät eri vaiheet, niin yksi vaihe olis se, että soittivat ihan äärirajoilla, käsittääkseni testasivat subia, että se kelpaa myyntiin.
Eli tuon lisäksi pitkäaikainen soitto kohinalla pienemmälläkin tasolla lämmittää puhekelaa ja on erinomainen tae sille että kaiutinehtaan pienet katkokset kelassa ilmenevät - kaikki jatkossa tulevat viat voidaan osoittaa ylitehon tai väärän kytkennän syyksi.

Näinollen erinomainen tapa kaiutintehtaalle siirtää lopputestaus myöhemmäksi, ja asentajalle laskuttaa & korjata omat virheensä mystisen "burn-in" yön aikana

Mutta: älkää antako tämän kommentin häiritä, jos kuulette eroa ennen ja jälkeen niin raportoikaa Hifi-lehteen.
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Nuo burn-in jutut on ihan näitä haihattelijoiden juttuja. Tosiasia on että elementtien sointi usein muuttuu hieman ensimmäisten soittotuntien aikana.

Mutta niin tapahtuu joka tapauksessa, normaalilla soitolla. Eli 'sisäänajot' ovat täyttä ajan haaskausta ja mystiikan luomista mekaanisen komponentin toimintaan.

Kuinka moni teistä sisäänajaa pölynimurinsa ennen ensi imurointia? Siinäkin laakerit vetristyvät ja toiminta herkistyy ensi käyttötuntien aikana. :lol:
Avatar
ZeZeR
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 165
Liittynyt: Ke 11.05.2005 18:14
Paikkakunta: Teuva
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ZeZeR »

Juu niin mä itekki järkeilin.
Eli aiva turhanpäiväästä!
Hyvät UV:t kaikille ja kiitos keskustelusta! (=
Kyllä se!
Ei voi onnistua jos ei yritä!

C36AMG
ex. C280 sport
eeropp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ti 27.12.2005 19:14
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja eeropp »

Sisään kuuntelusta ei ole mitään haittaa päin vastoin.
Avatar
ZeZeR
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 165
Liittynyt: Ke 11.05.2005 18:14
Paikkakunta: Teuva
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ZeZeR »

eeropp kirjoitti:Sisään kuuntelusta ei ole mitään haittaa päin vastoin.
Juu niin niin, mutta ei mitenkää pakollista touhua.
Eikä elementti hajoo heti, vaikkei kuunteliskaa sen kummemmin sisään.
Ei oo kyl täälä päin kellää sen takia hajonnu, ei meinaan kukaa mitää oo ikin sisäänkuunnellu.
Kuin myös en itsekkään.
Kyllä se!
Ei voi onnistua jos ei yritä!

C36AMG
ex. C280 sport
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mää ajattelin jotta tuo touhu olisi jotain ripustuksen mekaniikan sisäänajoa, vetreytetään se kumi tjms. kuparihan nyt ei siitä miksikään muutu.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Luumu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Su 26.06.2005 23:10
Paikkakunta: Pohojam´maa

Viesti Kirjoittaja Luumu »

Ei ole välttämätöntä. Mutta faktaa on se että äänenlaatu paranee muutaman käyttötunnin jälkeen... :)
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Tuollaisen jutun löysin netistä:

Jotkut hifilehdet suosittelevat kaiuttimien sisäänajoa, eli voimakasta jatkuvaa toistoa niillä heti uutena. Tämän sisäänajon tarkoituksena on saada kaiuttinelementti "vanhennettua" sellaiseen tilaan, että se saavuttaa normaalikäytön suoritusarvot (joidenkin kaiutinelementtien suorituarvot muuttuvat ensimmäisten käyttötuntien aikana, minkä jälkeen ne tasaanuvat tehtaan lupaamiin normaalikäytön suorituarvoihin).

Suurimmassa osassa tapauksista sisöönajo on humpuukia tavallisen dynaamisen kaksitiekaiuttimen kohdalla. Musiikilla tehty sisäänajo on lähinnä omien korvien sisäänajajoa uuden kaiuttimen soundiin tottumiseksi. Eli kaiutin tuntuu soivan paremmin siksi koska korvat tottuvat siihen, ei siksi että kaiuttimessa tapahtuu jotain muutoksia. Muutamilla harvoilla kaiutimilla bassoelementtien ominaisuudet muuttuvat jonkin verran parin ensimmäisen käyttötunnin aikana, mutta monilla tehdastekoisilla kauttimilla ei kyllä tällä ole pahasti merkitystä, kun elementtien arvot eivät yleensä paljoa muutu ja kaiuttimia on jo "sisäänajettu" tehtaalla sekä elementtien että valmiin kaiuttimien tuotantotestauksessa.

Käytännössä parin kymmenen tunnin break-in muuttaa kumiripusteista bassoa ainakin Qes ja Qms osalta suunnitlleen muutamia prosentteja sekä laskee Fs arvoa pikkuriikkisen. Muutman prosentin muutokset eivät ole kaiuttimen toiminnale mitenkään oleellisia, ja tuntuvasti pienempia kuin kaiutinelementtien valmistustoleranssit. Eli sisäänajossa ei puhuta mistää merkittävistä muutoksista.

Sisäänajo ei ole mitenkään välttämätöntä normaalissa hifikuuntelussa. Jos olet high-endisti, niin sitten saata tuntea tälläisen sisäänajaon tarpeelliseksi, koska et "et tunnu saavan kaiuttimista ulos alussa maksimaalista äänenlaatua". Paras sisäänajo kaiuttimille on musiikin kuuntelu kaiuttimilla heti alussa. Äänentoisto voi hiukan muuttua ensimmäisten kuuntelutuntien aikana. Hyvin pieni osa tästä muutoksesta on kaiuttimessa tapahtunivia muutoksia, suurin osa on muutosta joka tapahtuu pääsi sisällä tottuessasi kaiuttimen sointiin. Mitä paremmin totut kaiuttimeen, sen paremmalle se kuullostaa.

Ilman kuuntelua tapahtuvalle sisäänajolle normaaleille hiikaiuttimille en nää mitään järkevää syytä. Jos kuitekin tunnet sen tarpeelliseksi, niin seuraavassa kappaleessa on muutamia vinkkejä miten tälläisen sisäänajon voi tehdä "oikeaoppisesti":

Sisäänajon voi tehdä normaalilla musiikilla tai vaaleanpunaisella kohionalla kohtuullisella äänenvoimakkuudella, vansinkin jos lähellä ei ole häiriintyviä naapureita. Metelihäiriötä voi yrittää vähentää laittamalla kaiuttimet "kasvotusten" noin 5 cm päähän toisistaan ja kääntämällä toisen kaiuttimen vaihe. Tämä ratkaisu vaimentaa melko paljon ainakin bassotaajuuksia (ellei kyseeessä ole dipoli tai bipolaarinen kaiutin), joten näin voi vähentää häiriöääniä ympäristöön. Korkeampia taajuuksia voi yrittää vaimentaa laittamalla kummakin kaiuttimen päälle yhteisen ison pyhkeen. Tosin ihan tavallinen soitelu toimii sisäänajona ihan hyvin jos ei heti tarvitse sitä parasta ääntä. Tavallisessa kuuntelussa tulee myös "sisäänajettua korvat", kun samalla tottuu uuteen äänentoistoon omassa mielessään.

Kirjoitus on tainattu Tomi Engdahl:in nettisivuilta:
http://www.tkk.fi/Misc/Electronics/faq/ ... timet.html
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Minä sisäänajoin kotikaiuttimiani pari vuotta irtikytkettyinä pahvilaatikoissa. Ääni oli sen jälkeen parantunut mielettömästi, oltiin muutettu ja remontoitu omakotitalo siinä välissä. :lol:
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

^ :mrgreen:
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Vastaa Viestiin