Subbarin sisäänkuuntelusta.
Subbarin sisäänkuuntelusta.
Aattelin kysellä ihmisten tietoja/mielipiteitä subbarin sisäänkuuntelusta.
Eli ku jotkut tahot väittävät, että uutta elementtiä pitäisi sisäänkuunnella 30tuntia, enne kunnollista rokitusta!
Väitös siis myyjän suusta.
Eli siinä ajassahan kerkee takuu mennä jo umpeen, jos ei paljon autolla ajele. (=
Ei kai se pahaa tee jos sitä jonku tunnin vähä totuttaa liikkeeseen, mutta vähän utopistiselta kuulostaa tuo 30h!?
Eli ku jotkut tahot väittävät, että uutta elementtiä pitäisi sisäänkuunnella 30tuntia, enne kunnollista rokitusta!
Väitös siis myyjän suusta.
Eli siinä ajassahan kerkee takuu mennä jo umpeen, jos ei paljon autolla ajele. (=
Ei kai se pahaa tee jos sitä jonku tunnin vähä totuttaa liikkeeseen, mutta vähän utopistiselta kuulostaa tuo 30h!?
Kyllä se!
Ei voi onnistua jos ei yritä!
C36AMG
ex. C280 sport
Ei voi onnistua jos ei yritä!
C36AMG
ex. C280 sport
90% Maksimista olen itse ajanut parisen tuntia.
Sitten olen vain kuuntelussa koittanut olla ajamatta subia kovin suurella säröllä.
Siinä oikein onnistumatta.
Suuri särö ja kompressio tappaa kaiuttimen, isolla kunnollisella vaffarilla voi luukuttaa aika huolettomasti.
Esim. jos sulla on tehonkestoa elementillä 175W ja tehoa 300W rms, ollaan oikeilla jäljillä.
Sitten olen vain kuuntelussa koittanut olla ajamatta subia kovin suurella säröllä.
Siinä oikein onnistumatta.

Suuri särö ja kompressio tappaa kaiuttimen, isolla kunnollisella vaffarilla voi luukuttaa aika huolettomasti.
Esim. jos sulla on tehonkestoa elementillä 175W ja tehoa 300W rms, ollaan oikeilla jäljillä.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Kyllä sitä soittaa sopii, kovastikkin, järjen kanssa. Ei ne tehtaan paapat huvikseen niitä käyttöohjeita sinne laatikkoihin laita.
Elementin ripustukset on uutena suht jäykät ja niitä pitää 'vetreyttää' kunnolla ennenkun ruvetaan tosissaan soittaan supahirolooveria..
Tossa omassa DLS:n A6 vahvistimen mukana tuli lappu jossa meinataan että n:30h pitäis käyttää ennen kun on 'täydessä iskussa' ja jollen väärin muista oli vanhoissa Magnesium subeissa samainen varotus painettuna a4 kokoiselle lapulle
Elementin ripustukset on uutena suht jäykät ja niitä pitää 'vetreyttää' kunnolla ennenkun ruvetaan tosissaan soittaan supahirolooveria..

Tossa omassa DLS:n A6 vahvistimen mukana tuli lappu jossa meinataan että n:30h pitäis käyttää ennen kun on 'täydessä iskussa' ja jollen väärin muista oli vanhoissa Magnesium subeissa samainen varotus painettuna a4 kokoiselle lapulle

[img]http://i2.photobucket.com/albums/y3/_Antti/2010/aava10.jpg[/img]
Eli toinen pyrkii estämään toisen liikkeen, ei hyvä tapaHaisuli kirjoitti:^Hehheh, 30 timmaa...
Siinä on naapureilla kestämistä!![]()
Jos on kaksi subia, voi ajaa niitä vastakkain, eri-vaiheisina, siten toinen elementti kumoaa toisen elementin äänen.

Signaalin on hyvä sisältää mahdollisimman paljon sen subin äänialueen taajuuksia, riittävän alas menevä kohina on siten ok, mutta muut vahvistimet kannattaa sitten tietysti sulkea siksi aikaa. Eiköhän matalia musiikkitaajuuksia sisältävä levykin repeatilla tee tehtävänsä, saattaa muuten 30 h tehokasta edestakaisin liikettä vanhentaa elementin vähän turhankin tehokkaasti. Eihän se ripustus ehdi edes jäähtyä kun jo mennään toiseen suuntaan

Mites tuo pakkanen pitäisi huomioida, mikä on pahempaa kuin jäässä olevan ripustuksen väkivaltainen liikuttelu

Lisää tietoa: www.skg.fi
Ite ei kyllä ole tullu sisäänkuunneltua elementtejä, ainakaan subia. Ja tässä aika vasta näin tv:stä ohjelman missä jossain tunnetussa subitehtaassa kiersivät ja esittelivät eri vaiheet, niin yksi vaihe olis se, että soittivat ihan äärirajoilla, käsittääkseni testasivat subia, että se kelpaa myyntiin.
Poinnti oli se, että jos kerran jo valmistusvaiheessa soittavat jo ihan äärirajoilla niin miksei sitten itse niin voisi tehdä, kun subin ostaa uutena.
Poinnti oli se, että jos kerran jo valmistusvaiheessa soittavat jo ihan äärirajoilla niin miksei sitten itse niin voisi tehdä, kun subin ostaa uutena.

Kesäauto: Mercedes Benz w123 300DA -77
Ikuisuus projekti: Mercedes Benz w123 200D -77
Talvipiiska: Mazda 323 -97
Ex: Mercedes Benz w201 2.5D -87
Ex: Mercedes Benz w123 240TD -79
Ex: Mercedes Benz w123 240D -84
Ikuisuus projekti: Mercedes Benz w123 200D -77
Talvipiiska: Mazda 323 -97
Ex: Mercedes Benz w201 2.5D -87
Ex: Mercedes Benz w123 240TD -79
Ex: Mercedes Benz w123 240D -84
Olen mäkin aika sekasinHaisuli kirjoitti:^^^Tarkoitin kyllä sitä, että kaiuttimet ovat lähellä toisiaan, eivät kosketa toisiaan.
Kun ne ovat erivaiheisia, kartiot liikkuvat samaan suuntaan...
Eivät siis estä toistensa liikkumista.

Lisää tietoa: www.skg.fi
Sori mutta mun mielestäni koko asia on hypeä eli kuuluu samaan kastiin kun absoluuttinen vaihe, vähähappinen kaiutinkaapeli ja Juhan af G.
Kuparinen puhekela kestää tehoa uutena paremmin kun vanhana ja jos kaiuttimen ripustuksesta aiheutuva kuorma muuttuu nopeammin ja on suurempi kun ilmasta johtuva vastus (akustinen impedanssi sanoisi joku toinenkin insinööri) niin jotakin on asennuksessa pielessä .
Ainoa mieleentuleva tekninen syy miksi moista harrastettaisiin on Clubin kommentissa:
Näinollen erinomainen tapa kaiutintehtaalle siirtää lopputestaus myöhemmäksi, ja asentajalle laskuttaa & korjata omat virheensä mystisen "burn-in" yön aikana
Mutta: älkää antako tämän kommentin häiritä, jos kuulette eroa ennen ja jälkeen niin raportoikaa Hifi-lehteen.
Kuparinen puhekela kestää tehoa uutena paremmin kun vanhana ja jos kaiuttimen ripustuksesta aiheutuva kuorma muuttuu nopeammin ja on suurempi kun ilmasta johtuva vastus (akustinen impedanssi sanoisi joku toinenkin insinööri) niin jotakin on asennuksessa pielessä .
Ainoa mieleentuleva tekninen syy miksi moista harrastettaisiin on Clubin kommentissa:
Eli tuon lisäksi pitkäaikainen soitto kohinalla pienemmälläkin tasolla lämmittää puhekelaa ja on erinomainen tae sille että kaiutinehtaan pienet katkokset kelassa ilmenevät - kaikki jatkossa tulevat viat voidaan osoittaa ylitehon tai väärän kytkennän syyksi.^Club kirjoitti:näin tv:stä ohjelman missä jossain tunnetussa subitehtaassa kiersivät ja esittelivät eri vaiheet, niin yksi vaihe olis se, että soittivat ihan äärirajoilla, käsittääkseni testasivat subia, että se kelpaa myyntiin.
Näinollen erinomainen tapa kaiutintehtaalle siirtää lopputestaus myöhemmäksi, ja asentajalle laskuttaa & korjata omat virheensä mystisen "burn-in" yön aikana
Mutta: älkää antako tämän kommentin häiritä, jos kuulette eroa ennen ja jälkeen niin raportoikaa Hifi-lehteen.
Nuo burn-in jutut on ihan näitä haihattelijoiden juttuja. Tosiasia on että elementtien sointi usein muuttuu hieman ensimmäisten soittotuntien aikana.
Mutta niin tapahtuu joka tapauksessa, normaalilla soitolla. Eli 'sisäänajot' ovat täyttä ajan haaskausta ja mystiikan luomista mekaanisen komponentin toimintaan.
Kuinka moni teistä sisäänajaa pölynimurinsa ennen ensi imurointia? Siinäkin laakerit vetristyvät ja toiminta herkistyy ensi käyttötuntien aikana.
Mutta niin tapahtuu joka tapauksessa, normaalilla soitolla. Eli 'sisäänajot' ovat täyttä ajan haaskausta ja mystiikan luomista mekaanisen komponentin toimintaan.
Kuinka moni teistä sisäänajaa pölynimurinsa ennen ensi imurointia? Siinäkin laakerit vetristyvät ja toiminta herkistyy ensi käyttötuntien aikana.

Juu niin niin, mutta ei mitenkää pakollista touhua.eeropp kirjoitti:Sisään kuuntelusta ei ole mitään haittaa päin vastoin.
Eikä elementti hajoo heti, vaikkei kuunteliskaa sen kummemmin sisään.
Ei oo kyl täälä päin kellää sen takia hajonnu, ei meinaan kukaa mitää oo ikin sisäänkuunnellu.
Kuin myös en itsekkään.
Kyllä se!
Ei voi onnistua jos ei yritä!
C36AMG
ex. C280 sport
Ei voi onnistua jos ei yritä!
C36AMG
ex. C280 sport
Mää ajattelin jotta tuo touhu olisi jotain ripustuksen mekaniikan sisäänajoa, vetreytetään se kumi tjms. kuparihan nyt ei siitä miksikään muutu.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Tuollaisen jutun löysin netistä:
Jotkut hifilehdet suosittelevat kaiuttimien sisäänajoa, eli voimakasta jatkuvaa toistoa niillä heti uutena. Tämän sisäänajon tarkoituksena on saada kaiuttinelementti "vanhennettua" sellaiseen tilaan, että se saavuttaa normaalikäytön suoritusarvot (joidenkin kaiutinelementtien suorituarvot muuttuvat ensimmäisten käyttötuntien aikana, minkä jälkeen ne tasaanuvat tehtaan lupaamiin normaalikäytön suorituarvoihin).
Suurimmassa osassa tapauksista sisöönajo on humpuukia tavallisen dynaamisen kaksitiekaiuttimen kohdalla. Musiikilla tehty sisäänajo on lähinnä omien korvien sisäänajajoa uuden kaiuttimen soundiin tottumiseksi. Eli kaiutin tuntuu soivan paremmin siksi koska korvat tottuvat siihen, ei siksi että kaiuttimessa tapahtuu jotain muutoksia. Muutamilla harvoilla kaiutimilla bassoelementtien ominaisuudet muuttuvat jonkin verran parin ensimmäisen käyttötunnin aikana, mutta monilla tehdastekoisilla kauttimilla ei kyllä tällä ole pahasti merkitystä, kun elementtien arvot eivät yleensä paljoa muutu ja kaiuttimia on jo "sisäänajettu" tehtaalla sekä elementtien että valmiin kaiuttimien tuotantotestauksessa.
Käytännössä parin kymmenen tunnin break-in muuttaa kumiripusteista bassoa ainakin Qes ja Qms osalta suunnitlleen muutamia prosentteja sekä laskee Fs arvoa pikkuriikkisen. Muutman prosentin muutokset eivät ole kaiuttimen toiminnale mitenkään oleellisia, ja tuntuvasti pienempia kuin kaiutinelementtien valmistustoleranssit. Eli sisäänajossa ei puhuta mistää merkittävistä muutoksista.
Sisäänajo ei ole mitenkään välttämätöntä normaalissa hifikuuntelussa. Jos olet high-endisti, niin sitten saata tuntea tälläisen sisäänajaon tarpeelliseksi, koska et "et tunnu saavan kaiuttimista ulos alussa maksimaalista äänenlaatua". Paras sisäänajo kaiuttimille on musiikin kuuntelu kaiuttimilla heti alussa. Äänentoisto voi hiukan muuttua ensimmäisten kuuntelutuntien aikana. Hyvin pieni osa tästä muutoksesta on kaiuttimessa tapahtunivia muutoksia, suurin osa on muutosta joka tapahtuu pääsi sisällä tottuessasi kaiuttimen sointiin. Mitä paremmin totut kaiuttimeen, sen paremmalle se kuullostaa.
Ilman kuuntelua tapahtuvalle sisäänajolle normaaleille hiikaiuttimille en nää mitään järkevää syytä. Jos kuitekin tunnet sen tarpeelliseksi, niin seuraavassa kappaleessa on muutamia vinkkejä miten tälläisen sisäänajon voi tehdä "oikeaoppisesti":
Sisäänajon voi tehdä normaalilla musiikilla tai vaaleanpunaisella kohionalla kohtuullisella äänenvoimakkuudella, vansinkin jos lähellä ei ole häiriintyviä naapureita. Metelihäiriötä voi yrittää vähentää laittamalla kaiuttimet "kasvotusten" noin 5 cm päähän toisistaan ja kääntämällä toisen kaiuttimen vaihe. Tämä ratkaisu vaimentaa melko paljon ainakin bassotaajuuksia (ellei kyseeessä ole dipoli tai bipolaarinen kaiutin), joten näin voi vähentää häiriöääniä ympäristöön. Korkeampia taajuuksia voi yrittää vaimentaa laittamalla kummakin kaiuttimen päälle yhteisen ison pyhkeen. Tosin ihan tavallinen soitelu toimii sisäänajona ihan hyvin jos ei heti tarvitse sitä parasta ääntä. Tavallisessa kuuntelussa tulee myös "sisäänajettua korvat", kun samalla tottuu uuteen äänentoistoon omassa mielessään.
Kirjoitus on tainattu Tomi Engdahl:in nettisivuilta:
http://www.tkk.fi/Misc/Electronics/faq/ ... timet.html
Jotkut hifilehdet suosittelevat kaiuttimien sisäänajoa, eli voimakasta jatkuvaa toistoa niillä heti uutena. Tämän sisäänajon tarkoituksena on saada kaiuttinelementti "vanhennettua" sellaiseen tilaan, että se saavuttaa normaalikäytön suoritusarvot (joidenkin kaiutinelementtien suorituarvot muuttuvat ensimmäisten käyttötuntien aikana, minkä jälkeen ne tasaanuvat tehtaan lupaamiin normaalikäytön suorituarvoihin).
Suurimmassa osassa tapauksista sisöönajo on humpuukia tavallisen dynaamisen kaksitiekaiuttimen kohdalla. Musiikilla tehty sisäänajo on lähinnä omien korvien sisäänajajoa uuden kaiuttimen soundiin tottumiseksi. Eli kaiutin tuntuu soivan paremmin siksi koska korvat tottuvat siihen, ei siksi että kaiuttimessa tapahtuu jotain muutoksia. Muutamilla harvoilla kaiutimilla bassoelementtien ominaisuudet muuttuvat jonkin verran parin ensimmäisen käyttötunnin aikana, mutta monilla tehdastekoisilla kauttimilla ei kyllä tällä ole pahasti merkitystä, kun elementtien arvot eivät yleensä paljoa muutu ja kaiuttimia on jo "sisäänajettu" tehtaalla sekä elementtien että valmiin kaiuttimien tuotantotestauksessa.
Käytännössä parin kymmenen tunnin break-in muuttaa kumiripusteista bassoa ainakin Qes ja Qms osalta suunnitlleen muutamia prosentteja sekä laskee Fs arvoa pikkuriikkisen. Muutman prosentin muutokset eivät ole kaiuttimen toiminnale mitenkään oleellisia, ja tuntuvasti pienempia kuin kaiutinelementtien valmistustoleranssit. Eli sisäänajossa ei puhuta mistää merkittävistä muutoksista.
Sisäänajo ei ole mitenkään välttämätöntä normaalissa hifikuuntelussa. Jos olet high-endisti, niin sitten saata tuntea tälläisen sisäänajaon tarpeelliseksi, koska et "et tunnu saavan kaiuttimista ulos alussa maksimaalista äänenlaatua". Paras sisäänajo kaiuttimille on musiikin kuuntelu kaiuttimilla heti alussa. Äänentoisto voi hiukan muuttua ensimmäisten kuuntelutuntien aikana. Hyvin pieni osa tästä muutoksesta on kaiuttimessa tapahtunivia muutoksia, suurin osa on muutosta joka tapahtuu pääsi sisällä tottuessasi kaiuttimen sointiin. Mitä paremmin totut kaiuttimeen, sen paremmalle se kuullostaa.
Ilman kuuntelua tapahtuvalle sisäänajolle normaaleille hiikaiuttimille en nää mitään järkevää syytä. Jos kuitekin tunnet sen tarpeelliseksi, niin seuraavassa kappaleessa on muutamia vinkkejä miten tälläisen sisäänajon voi tehdä "oikeaoppisesti":
Sisäänajon voi tehdä normaalilla musiikilla tai vaaleanpunaisella kohionalla kohtuullisella äänenvoimakkuudella, vansinkin jos lähellä ei ole häiriintyviä naapureita. Metelihäiriötä voi yrittää vähentää laittamalla kaiuttimet "kasvotusten" noin 5 cm päähän toisistaan ja kääntämällä toisen kaiuttimen vaihe. Tämä ratkaisu vaimentaa melko paljon ainakin bassotaajuuksia (ellei kyseeessä ole dipoli tai bipolaarinen kaiutin), joten näin voi vähentää häiriöääniä ympäristöön. Korkeampia taajuuksia voi yrittää vaimentaa laittamalla kummakin kaiuttimen päälle yhteisen ison pyhkeen. Tosin ihan tavallinen soitelu toimii sisäänajona ihan hyvin jos ei heti tarvitse sitä parasta ääntä. Tavallisessa kuuntelussa tulee myös "sisäänajettua korvat", kun samalla tottuu uuteen äänentoistoon omassa mielessään.
Kirjoitus on tainattu Tomi Engdahl:in nettisivuilta:
http://www.tkk.fi/Misc/Electronics/faq/ ... timet.html
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/