Outouksia lämppärinsäädöistä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Outouksia lämppärinsäädöistä

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Käväisin sitten tänään eräällä MB-gurulla, hovinarrin suosituksesta menin tuonne lämppärinsäätöä näyttämään. Taustaksi (vanha vielä korjaamaton vika), notta magneettivenat on vaihdettu ja katonrajan haistajakin toimii. Silti säätöpyörät antavat vain kuumaa tai kylmää, eivät mitään siltä väliltä. Siis vika on säätöyksikössä.

Taisi olla nimim. "Jo vain", joka kertoi repsikan jalkatilan yläverhouspaneelin takaa löytyvän säätöpaneelin, siitä keskikonsolin vierestä. Koska nyt ei ole aikaa eikä kunnon paikkaakaan alkaa hommaa purkaa, ajattelin tämän kaverin sen päivän mittaan väkästävän kuntoon. Mutta mitä: kun pääsin korjaamon pihaan, kaveri katseli pellin alle, kinnerin sisälle ja totesi, "ettei tässä mitään säätöpaneelia ole siellä jalkatilassa ole. Ainoa säätöpaneeli on keskikonsolissa näiden nupikoiden takana". Vakuudeksi toi juuri puretun vastaavan osan, jossa oli kaiken sorttisia komponentteja piirilevyyn juotettuna. Repsikan puolen lämmönsäätöpyörä oli tässä tapauksessa väännetty rikki, siksi osa oli kädessä (autoliikkeet tuovat näitä kuulemma usein korjattavaksi, ns. koeajajat / -istujat vääntävät säätöpyörät aina sijoiltaan sen pakkokatkaisijan jälkeen :x ).

Onkos nyt niin, että ilmastoidussa versiossa olisi vielä toinenkin paneeli siellä kojetaulun alla, tämän katkaisinyksikön lisäksi? Ja että tämä ilmastoimaton neekeriversio toimisi yhdellä paneelilla? Tällä tiedolla olisi sikäli merkitystä, sillä korjaamokaveri kertoi Venetmäeltä löytyvän näitä paneeleita "heti hyllystä" ja nyt pitäisi tietää, että mitä osaa tässä ollaan lopulta hakemassa.
Siis ollaanko yhden vai peräti kahden paneelin ja siten myös kahden ratkaisumallin loukussa?
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: Outouksia lämppärinsäädöistä

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Jukka N. kirjoitti:Käväisin sitten tänään eräällä MB-gurulla, hovinarrin suosituksesta menin tuonne lämppärinsäätöä näyttämään. Taustaksi (vanha vielä korjaamaton vika), notta magneettivenat on vaihdettu ja katonrajan haistajakin toimii. Silti säätöpyörät antavat vain kuumaa tai kylmää, eivät mitään siltä väliltä. Siis vika on säätöyksikössä.

Taisi olla nimim. "Jo vain", joka kertoi repsikan jalkatilan yläverhouspaneelin takaa löytyvän säätöpaneelin, siitä keskikonsolin vierestä. Koska nyt ei ole aikaa eikä kunnon paikkaakaan alkaa hommaa purkaa, ajattelin tämän kaverin sen päivän mittaan väkästävän kuntoon. Mutta mitä: kun pääsin korjaamon pihaan, kaveri katseli pellin alle, kinnerin sisälle ja totesi, "ettei tässä mitään säätöpaneelia ole siellä jalkatilassa ole. Ainoa säätöpaneeli on keskikonsolissa näiden nupikoiden takana". Vakuudeksi toi juuri puretun vastaavan osan, jossa oli kaiken sorttisia komponentteja piirilevyyn juotettuna. Repsikan puolen lämmönsäätöpyörä oli tässä tapauksessa väännetty rikki, siksi osa oli kädessä (autoliikkeet tuovat näitä kuulemma usein korjattavaksi, ns. koeajajat / -istujat vääntävät säätöpyörät aina sijoiltaan sen pakkokatkaisijan jälkeen :x ).

Onkos nyt niin, että ilmastoidussa versiossa olisi vielä toinenkin paneeli siellä kojetaulun alla, tämän katkaisinyksikön lisäksi? Ja että tämä ilmastoimaton neekeriversio toimisi yhdellä paneelilla? Tällä tiedolla olisi sikäli merkitystä, sillä korjaamokaveri kertoi Venetmäeltä löytyvän näitä paneeleita "heti hyllystä" ja nyt pitäisi tietää, että mitä osaa tässä ollaan lopulta hakemassa.
Siis ollaanko yhden vai peräti kahden paneelin ja siten myös kahden ratkaisumallin loukussa?
Siis mä olen koko ajan ihmetellyt sitä paneelia jossain apukuskin puolella, omassa ainoa paneeli on se itse lämmönohjauspaneeli, jossa kaikki potikat ovat kiinni, ja kuten aiemmin mainitsin se oli rikki (voi edelleen mitata vehossa toimiiko) ja ilmastoimattomaan käytetty sellainen ei maksa juuri mitään. Varaosanrokin löytyy helposti kunhan irroitat sen ensin (vajaa 5 min homma)

Eli fiksuinta olisi nyt luovuttaa ja ajaa sinne vehoon mittaamaan toimiiko se systeemi, niin saa sitten selvyyden siitä että kannattaako ostaa se 50 € :n purkuosa. Mittaus taisi maksaa jonkin 10 -20 €, eli ei siihen kuole.
Avatar
SEV8
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 25.03.2003 00:22
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja SEV8 »

Tiedoksi: 124 ja 126 ovat eri autoja. :roll:

Ettei vaan heppuli näytellyt 124:n paneelia?
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Mikäs toi paneelihomma oikein on, itse purin tuota keskikonsolia aikas reippaasti, eikä siellä mitään varsinaista paneelia löytynyt.
Niiltä säätöpyöriltä lähtee jotkut valkoiset letkut / putket, mihin ne sitten menee, sitä en tutkinut.

Selviäisköhän EPC:stä mitään?
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Pasi M. kirjoitti:Mikäs toi paneelihomma oikein on, itse purin tuota keskikonsolia aikas reippaasti, eikä siellä mitään varsinaista paneelia löytynyt.
Niiltä säätöpyöriltä lähtee jotkut valkoiset letkut / putket, mihin ne sitten menee, sitä en tutkinut.

Selviäisköhän EPC:stä mitään?
Siis lämmönsäätöpyöriltäkin lähti vain johdot johonkin??
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Mauri H. kirjoitti:
Pasi M. kirjoitti:Mikäs toi paneelihomma oikein on, itse purin tuota keskikonsolia aikas reippaasti, eikä siellä mitään varsinaista paneelia löytynyt.
Niiltä säätöpyöriltä lähtee jotkut valkoiset letkut / putket, mihin ne sitten menee, sitä en tutkinut.

Selviäisköhän EPC:stä mitään?
Siis lämmönsäätöpyöriltäkin lähti vain johdot johonkin??
Niin, sen verran purin niitä että sain kyrvähtäneet polttimot vaihdettua.
Se pyärä on siis irtonainen ja siinä sellainen about 50x50mm piirilevy kiinni.
Sitten siitä lähti ainakin yksi, todennäköisesti kaksi valkoista muovista putkea, jotka olivat aikas kovia, siis ei antanu paljoa periksi.
Mitä niissä putkissa sitten menee, ilmeisesti jotain sähköpiuhoja varmaan.
Tai emmää varmuudella tierä, olis pitänyt repiä koko hökötys irti, niin olis sekin selvinnyt. :)
Mutta muistaakseni ne putket kiemurtelivat kohti matkustajan puolta, joten pakko siellä joku potikka on olla. :roll:

Edit: Aina tekis mieli purkaa kaikki alkutekijöihinsä, mutta kokemus on opettanut kokoomisen olevan joskus ylivoimainen tehtävä. Noita sähkölaiteprojekteja on meinaan osiksi purettuna jo useampi muovikassillinen. :lol:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Pasi M. kirjoitti:Niin, sen verran purin niitä että sain kyrvähtäneet polttimot vaihdettua.
Se pyärä on siis irtonainen ja siinä sellainen about 50x50mm piirilevy kiinni.
Sitten siitä lähti ainakin yksi, todennäköisesti kaksi valkoista muovista putkea, jotka olivat aikas kovia, siis ei antanu paljoa periksi.
Mitä niissä putkissa sitten menee, ilmeisesti jotain sähköpiuhoja varmaan.
Tai emmää varmuudella tierä, olis pitänyt repiä koko hökötys irti, niin olis sekin selvinnyt. :)
Mutta muistaakseni ne putket kiemurtelivat kohti matkustajan puolta, joten pakko siellä joku potikka on olla. :roll:

Edit: Aina tekis mieli purkaa kaikki alkutekijöihinsä, mutta kokemus on opettanut kokoomisen olevan joskus ylivoimainen tehtävä. Noita sähkölaiteprojekteja on meinaan osiksi purettuna jo useampi muovikassillinen. :lol:
Joo joo, sitten se tosiaan on aika erilainen kuin tuossa kaksnelkussa, jossa se yksikkö on kokonaan koteloitu yhtenäinen osa. Olisin odottanut että 126:sessa olisi ollut samanlainen ratkaisu.
Avatar
marcus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Pe 11.07.2003 15:05

Viesti Kirjoittaja marcus »

[Niin..
..olisiko niin, että niissä valkoisissa putkissa menisi ilmaa edestakaisin eli säätö on alipaineohjattu.

Mie en tiijä mutta arvelen..

Marcus
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

marcus kirjoitti:[Niin..
..olisiko niin, että niissä valkoisissa putkissa menisi ilmaa edestakaisin eli säätö on alipaineohjattu.

Mie en tiijä mutta arvelen..

Marcus
Kyllähän se mullakin mielessä oli, mutta en kehdannut ääneen sanoa. :wink:
Vaikutti kyllä olevan sen verran jämäköitä ja tiiviitä ne putket, että voipi olla mahdollista.

Edit: Mutta kun saisi jonkun asiantuntijan :oops: selvityksen tuon laitoksen toimintaperiaatteesta, niin asia olisi huomattavasti selvempi. Kun niitä pyöriä kääntelee, kuuluu vienoa naksuntaa jostain hanskalokeron takaa. Onkos se sitten joku termostaatti joka siellä naksuu, lämppärin kennostossa vai jossain putkistossa? Vai voisko ne magneettiventtiilit jopa paukkua niin perkuleesti? Sehän kyllä selvittäis sen, miksi ne on aina kaput. :lol:
Entäs se katossa oleva anturi? Onko se imumoottori myös jossain siellä kojelaudan takana ja ilmeisesti siltä anturilta menee sitten joku piuha sinne säätöyksikölle?
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Vastaa Viestiin