w124: Tuletko auttamaan lukkopesän vaihtamisessa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
avester
Sisäänajossa
Sisäänajossa

w124: Tuletko auttamaan lukkopesän vaihtamisessa

Viesti Kirjoittaja avester »

Morjesta.

Eli kysyisin, onko sinulla ammattitaitoa tulla korjaamaan / hajottamaan paikan päälle Helsingin Vallilaan oman meseni W124 virtakukko. Kyseisen auton virtalukko jämähti kun liimattu kiinni. Ei taivu ei sitten millään. Voisin tarvittaessa hommata jostain joko lukkopesän tai kokonaan virtalukon. Tietysti ei tuota tarvitse ilmaiseksi tehdä, kunhan kohtuudessa pysytään :wink: Annoin lukolle viimosen voitelunkin, mutta ei auttanut.. :oops:

Tuolta työpaikan parkkihallista kyllä löytyy sähköt esim. rälläkkää/poraa varten.

Olen katsonut aiheesta täältä edellisiä topikkeja ja näyttää pahasti siltä, että millään poppakonstilla tuo lukko ei käänny vaan taitaa tarvita "rautasta otetta.

Laita esim. yv jos kiinnostaa. Ja on siis kyseessä oma auto ettei tartte naapurin autoa tulla hajottamaan :wink: ".

veskola: Muokkasin hieman otsikkoa
timi-lin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja timi-lin »

kyllä se saa yleensä kääntymään kun nyvit sitä ihtees päin kovasti ja samalla käänät käynistys asentoon päin,se liike pitää olla semmonen kun "pumpaat kun kani"ja jos saat sen kääntymään niin elä laita sitä 0asentoon,ja sitte kiireesti hakemaan uusi lukkopesä!!!
W210 220D
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ei kyllä enää käänny normaalisti, vaikka kuinka pumppaa, jos on antanu jo viimeisenvoitelunkin. väkivallalla varmaan saa, jos on sopivan kokonen avaimen muatonen tyäkalu, mutta vaan paljon kovempi ja sitkeempi.
W201 250DT 20V
w201 190E
pinion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja pinion »

Paapan mersusta porattiin auki. saa vaan olla tarkkana ettei vedä virtalukon pohjaan samalla ilmanvaihtoaukkoa :D
MB 190E 2.3 -92
kttopar
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Minulle on jo kahdesti käynyt niin, että teetetty avain on kulunut ja ei enää kääntynyt. Alkuperäisellä avaimella kuitenkin toimii hyvin. Nyt on jo kolmas kopioavain menossa.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
avester
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Hip Hei. Nyt pelittää!!

Viesti Kirjoittaja avester »

Jepulis. Eli nyt sain lukon kääntymään ja ajelen tuolla sen aikaa kunhan huomenna vaihdetaan uusi lukkosylinteri tuohon.

Opinpahan vaan tuosta projektista, että aina kannattaa kysyä eri vaihtoehtoja ennenkuin suinpäin ryhtyy mihinkään (esim. vertailla hinauksien, lukkoseppien, autokorjaajien yms. hintoja).

Esim. Jos lukkopesä ei olisi auennut pelkkä hinaus toisessa liikkeessä olisi maksanut (noin 6 km.) parkkihallista korjaamolle kuulemma "n.2.5 h työ eli vajaa 150 €. Toisessa paikassa n. 70 €.

Lukon korjaamiseen kommentteja: 1. lukkoseppä sanoi " Ei kannata teettää uutta avainta vanhan tilalle ja kokeilla sillä: Ei lähde sillä auki" Hän olisi tullut paikan päälle ja todennäköisesti olisi hajoittanut koko lukon" Tämä olisi tullut 70 € + (kaikki osat) paikan päälle ja toisessa liikkeessä hinta lähemmän 200€
Toisessa liikkeessä sanottiin, että pitää purkaa kaikki mittarit yms. ja tehdä tosi iso työ, toisessa paikassa olisi saatu sahattua hajalle. Tuntuu että mielipiteitä on monenlaisia.

Toinen liike sanoi, että kannattaa ehdottomasti teettää ensin uusi avain ja kokeilla sillä. No teetin tuolla ja lähti kuin rasvattu auki ilman minkäänlaista voiman ponnistusta (no oli kyllä lukko öljytty kiitettävästi, ei kannata muuten öljytä, minulla siitä oli ilmeisesti hyötyä, mutta kuulemma jumittaa helposti koko pesän!)

Veholla tuo remontti olisi maksanut kuulemma jopa muutama sata euroa. Lukkosylinterin vaihto maksoi taas liikkeestä riippuen 45 € - 190 €. Nyt sain halvimmalla kun hain Motonetistä (saksalainen) lukko + 2 avainta 35,50 + vaihtotyö alustavasti n. 10 € ( Kari Järvinen Oy, Helsinki). Todella ammattitaitoisen tuntuinen kaveri.

Eli pääsin lopulta halvemmalla lähes puolet halvemmalla kuin pelkkä hinaus olisi ollut parkkihallista kun hieman kyselin eri vaihtoehtoja.
peteracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja peteracing »

älä vaa käännä sitä enää 0-asentoon
power is nothing without control...
quizzkid
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Re: Hip Hei. Nyt pelittää!!

Viesti Kirjoittaja quizzkid »

avester kirjoitti:(no oli kyllä lukko öljytty kiitettävästi, ei kannata muuten öljytä, minulla siitä oli ilmeisesti hyötyä, mutta kuulemma jumittaa helposti koko pesän!)
Eräs MB:n valtuuttama lukkoseppä taasen minulle kertoi koko tuon myytin olevan p*skapuhetta. Siis tuo, ettei saisi öljytä. Hänen mukaansa ehdottomasti pitää voidella, sanoi vielä että "eihän moottorikaan kauan toimi ilman öljyjä"..

Hänen ohjeensa oli, että aina silloin tällöin (esim. pari kertaa vuodessa) avaimen kanssa ujuttaa sinne vähän jotain norjaa öljyä (esim. aseöljyä).
-jukka
[size=84]W202 C180 automaatti -94[/size]
juppepuputti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja juppepuputti »

quizzkid kirjoitti:
avester kirjoitti:(no oli kyllä lukko öljytty kiitettävästi, ei kannata muuten öljytä, minulla siitä oli ilmeisesti hyötyä, mutta kuulemma jumittaa helposti koko pesän!)
Eräs MB:n valtuuttama lukkoseppä taasen minulle kertoi koko tuon myytin olevan p*skapuhetta. Siis tuo, ettei saisi öljytä. Hänen mukaansa ehdottomasti pitää voidella, sanoi vielä että "eihän moottorikaan kauan toimi ilman öljyjä"..

Hänen ohjeensa oli, että aina silloin tällöin (esim. pari kertaa vuodessa) avaimen kanssa ujuttaa sinne vähän jotain norjaa öljyä (esim. aseöljyä).
Kirosin kanssa 2 vuotta sitten 202:n lukon .. Jumitti kotipihaan ja rasvauksen jälkeen ei hetkeen toiminut yksikään avain ....

Tarkempi tutkimus osoittikin rattilukon kielekkeen jumittavan . Runsaasti aseöljyä laukaisi jumituksen ja nyt 2 vuotta toiminut virtalukko moitteetta ..
peteracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja peteracing »

quizzkid kirjoitti:

toki pitää öljytä lukkoja...muttei missään nimessä sillo ku se on jo jumissa. itse en kyllä öljyis vanhaa virtalukkoa..
power is nothing without control...
Vastaa Viestiin