Ikkunat höyryssä
Ikkunat höyryssä
Heippa!
Olenpa tässä lueskellut vuoden verran tämän forumin vika ym. juttuja ja mielenkiintoisiksi todennut.
Nyt rohkenin kirjautua, koska tietoa tarvittaisiin kuten otsikossa lukee, 203 muuttuu pikkuhiljaa höyrykaapiksi, eli voiko mahdollisen vuodon saada jotenkin esiin itse, vai onko turvauduttava merkkiliikkeeseen (takuuhan loppui jo 3kk:ta sitten
Olenpa tässä lueskellut vuoden verran tämän forumin vika ym. juttuja ja mielenkiintoisiksi todennut.
Nyt rohkenin kirjautua, koska tietoa tarvittaisiin kuten otsikossa lukee, 203 muuttuu pikkuhiljaa höyrykaapiksi, eli voiko mahdollisen vuodon saada jotenkin esiin itse, vai onko turvauduttava merkkiliikkeeseen (takuuhan loppui jo 3kk:ta sitten
Toivotaan että olisi yksinkertaisempi vika. Raitisilmasuodattimen (siis paperielementin, joka on akun päällä) otin pois, ei kai ole muuta suodatinta.
Täytyy kokeilla. Siitä ajattelin vuotoa, kun oli aamulla pakkasta eikä ilmastointi mene päälle ja lasit huurtuivat lähes heti eivätkä täysin auenneet ½tunnin ajolla. Samoin käy jos laittaa taukolämmön päälle esim. kauppareisulla niin on lasit härmässä kun tulee takaisin.
Täytyy kokeilla. Siitä ajattelin vuotoa, kun oli aamulla pakkasta eikä ilmastointi mene päälle ja lasit huurtuivat lähes heti eivätkä täysin auenneet ½tunnin ajolla. Samoin käy jos laittaa taukolämmön päälle esim. kauppareisulla niin on lasit härmässä kun tulee takaisin.
Kannattaa laittaa uusi suodatin ja kokeilla sitten, välttämättä ei ole hyvä jos ottaa suodattimen pois kokonaan.
w203 ilmastoituun malliin kuuluu suodatin numero A2038300918.
sieltä voi joskus löytyä suodatin numero A2038300118, mikä on taas ei ilmastoidun mallin norm. paperisuodatin.
Joskin on huomattu että EPC antaa esim kompressor malleihin tuo normaalin paperisuodatin mallin, vaikka olisi ilmastoitu, tietoa kumpi siihen sitten kuuluu, ei ole, olettaisin että siihen kuuluu "ilmastoidun mallin suodatin".
voihan siinä olla ihan joku vikakin, esim ilmastointi ei toimi oikein, lyö vaikkapa sisäkierron päälle tai jotain,
ei se välttämättä vuotoa tarkoita , jos huurtuu.
jaska
ps: mercedes asentajille kysymys:
oletteko laittaneet asennus sarjan mukana tulevan _Vihreän_ laakerirasvan w203 etupuötänlaakerin asennuksen yhteydessä. vaiko normaalin rasvan "hyllystä". ?
w203 ilmastoituun malliin kuuluu suodatin numero A2038300918.
sieltä voi joskus löytyä suodatin numero A2038300118, mikä on taas ei ilmastoidun mallin norm. paperisuodatin.
Joskin on huomattu että EPC antaa esim kompressor malleihin tuo normaalin paperisuodatin mallin, vaikka olisi ilmastoitu, tietoa kumpi siihen sitten kuuluu, ei ole, olettaisin että siihen kuuluu "ilmastoidun mallin suodatin".
voihan siinä olla ihan joku vikakin, esim ilmastointi ei toimi oikein, lyö vaikkapa sisäkierron päälle tai jotain,
ei se välttämättä vuotoa tarkoita , jos huurtuu.
jaska
ps: mercedes asentajille kysymys:
oletteko laittaneet asennus sarjan mukana tulevan _Vihreän_ laakerirasvan w203 etupuötänlaakerin asennuksen yhteydessä. vaiko normaalin rasvan "hyllystä". ?
itse ajelen polkupyörällä :D
moro jaska!
ite en oo laakeri remonttia tehny, mutta se vihree/musta rasva on teflonilla tai jollain muulla erikoislisäaineella höystetty erikoisvaseliini, joka on tarkotettu sinne laakeriin. kannattaa laittaa se rasva sinne vaan. en ainakaan itse suasittelis voiteleen pyöränlaakeria millään CRC:llä tai WD40:llä. saati sitten teräketjuöljyllä...
ite en oo laakeri remonttia tehny, mutta se vihree/musta rasva on teflonilla tai jollain muulla erikoislisäaineella höystetty erikoisvaseliini, joka on tarkotettu sinne laakeriin. kannattaa laittaa se rasva sinne vaan. en ainakaan itse suasittelis voiteleen pyöränlaakeria millään CRC:llä tai WD40:llä. saati sitten teräketjuöljyllä...
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Tervehdys! Oletko tarkistanut häipyvätkö jäähd. nesteet
Jos häipyvät, voisi olla ns. helppo vika esim. löysä letkuliitos lämm. laitteessa
Mielestäni ei vaikuta huurtumiseen suod. materiaali, olen omassani C220cdi käyttänyt molempia malleja= automaatti-ilmastoinnilla, mahdolliseen ilmastoinikennon bakteeri kasvustoon kylläkin
Olen myös kuullut, että ilmastointi pitäisi kytkeä pelkälle lämmitykselle esim. kilometriä ennen ajon päättämistä, väittävät että kenno kuivuisi näin menetellen ja ei aiheuttaisi huurtumista uudelleen ajoon lähtiessä 




Joo tuo kennonkuivuminen on ongelma kanssa, monta kertaa uudelleen ajoon lähtiessä, kennossa oleva kosteus (mikäli sitä on) huurtaa ikkunat vähäksi aikaa.
Pera:
Joo tokihan aina käytetään oikeaa laakerirasvaa (vaikkapa skf), mutta juuri w203 sarjan laakerisarjassa tulee vihreä laakerirasva mukana.
ja on ollut puhetta siitä että tämä "high temperature anti-friction grease" ei soveltuisi suomen talveen ,ja sen olosuhteisiin, vaan aiheuttaisi ennenaikaisia laakeririkkoja.
Pera:
Joo tokihan aina käytetään oikeaa laakerirasvaa (vaikkapa skf), mutta juuri w203 sarjan laakerisarjassa tulee vihreä laakerirasva mukana.
ja on ollut puhetta siitä että tämä "high temperature anti-friction grease" ei soveltuisi suomen talveen ,ja sen olosuhteisiin, vaan aiheuttaisi ennenaikaisia laakeririkkoja.
itse ajelen polkupyörällä :D
No lopulta ehdin koneen viereen. Kiitokset vastauksista, en ajanut ilman suodatinta vaan hain Motonetista (12,90€) samanlaisen kuin oli entinenkin, säätkin kuivuivat ja lisäksi otin ilmastoinnin kokonaan pois päältä ja kas nyt ikkunat ovat olleet kirkkaina myös taukolämpöä käytettäessä.
Kukaan ei ilmeisesti ole kaivanut 203:n lämmityslaitetta näkyviin saattaa olla työläs hommeli. Nestepinta paisuntasäiliössä ei tuntuisi vähenevän, joten tarkkaillaan tilannetta.Se aktiivihiilisuodatin jäi vaivaamaan missäköhän se mahtaisi olla
Kukaan ei ilmeisesti ole kaivanut 203:n lämmityslaitetta näkyviin saattaa olla työläs hommeli. Nestepinta paisuntasäiliössä ei tuntuisi vähenevän, joten tarkkaillaan tilannetta.Se aktiivihiilisuodatin jäi vaivaamaan missäköhän se mahtaisi olla
Voi pärkkele, sama vika täällä. No, onhan tuo CLK ollutkin lähes täydellinen so far. Tammikuussa vien 140.000 kilsan huoltoon, toivottavasti vika löytyy.
Todella raivostuttavaa kun auto on kuin suihkukaappi: parkissa kuivat ikkunat, 10 km ajon jälkeen takaikkunat ummessa ja sivuikkunoista sekä tuulilasista 50% näkyvyys.
Eipä ole aiemmin ollut perheen mersuissa samanlaista vikaa.
Todella raivostuttavaa kun auto on kuin suihkukaappi: parkissa kuivat ikkunat, 10 km ajon jälkeen takaikkunat ummessa ja sivuikkunoista sekä tuulilasista 50% näkyvyys.

[color=blue][size=84][i]There's nothing as pathetic as an aging hipster.[/i][/size][/color] :?
waltari kirjoitti:Voi pärkkele, sama vika täällä. No, onhan tuo CLK ollutkin lähes täydellinen so far. Tammikuussa vien 140.000 kilsan huoltoon, toivottavasti vika löytyy.
Todella raivostuttavaa kun auto on kuin suihkukaappi: parkissa kuivat ikkunat, 10 km ajon jälkeen takaikkunat ummessa ja sivuikkunoista sekä tuulilasista 50% näkyvyys.Eipä ole aiemmin ollut perheen mersuissa samanlaista vikaa.


Ja takakontti oli koko ajan märkä



Mulla on näillä pakkasilla myös tuo takakontin kosteus tuttu juttu. Muualla takaboksissa näyttää olevan kuivaa, mutta kannen sisäpuoli on huurussa kun on ensin ajanut ja sitten auto on jäähtynyt parkkiksella tuntikaupalla.kleitos kirjoitti:Niinpä! Joskus kauan sitten omistin 123 mb:een ja huurtui![]()
Ja takakontti oli koko ajan märkä
- Tomi L.
W126 420 SE -86
W126 420 SE -86
No niin nyt on revitty raitisilmasuodatin irti, mutta se ei ollut likainen eikä märkä. Saapa nähdä helpottaako. Voisikohan ikkunoihin puhaltaviin kanaviin jäätyä vettä / mennä lunta ja sitä kautta lasille tuleva ilma löyhkää kostealta.
[color=blue][size=84][i]There's nothing as pathetic as an aging hipster.[/i][/size][/color] :?
Eipä auttanut.
Kun auton jättää parkkiin, huuru katoaa. Mutta kun lähtee liikkeelle ja nopeus nousee yli kuudenkympi, alkaa joka ikkunaan muodostua erittäin tiivis huurukalvo. Tuulilasista huurtuu noin puolet, eli pitää kumartua että näkee ulos. Samoin sivulaseista jää paljaaksi vain pieni laikku peilien edestä, se kohta johon puhallin puhaltaa.
Jos huurretta yrittää pyyhkiä ajossa, se tulee takaisin n. kymmenessä sekunnissa. Kun avaa oven ja pyyhkii parkissa, huru lähtee pyyhkimällä ja silloin huomaa että vettä on laseilla sisäpuolella todella reilusti, menee pisaranoroiksi laseilla.
Kokeiltu on pitää lämppäriä täysillä, viileällä, puhallinta isolla tai pienellä, sisäilmankiertoa pois tai päällä, samaten ilmastointia. Ei auta. Aina lämppäristä tulee vauhdin noustessa "koiran henkäys" eli haistaa kun alkaa tulla erittäin kosteaa ilmaan koppiin. Vähän kuin ilmankostutin: höyry ei haise millekään, vain "kostealle".
Tänään pitää mennä työpaikan talliin tutkimaan, löytyykö auton sisätiloista tai kontisa joku paikka joka on kostea. Sitten huoltoon ja peukut pystyyn.

Jos huurretta yrittää pyyhkiä ajossa, se tulee takaisin n. kymmenessä sekunnissa. Kun avaa oven ja pyyhkii parkissa, huru lähtee pyyhkimällä ja silloin huomaa että vettä on laseilla sisäpuolella todella reilusti, menee pisaranoroiksi laseilla.
Kokeiltu on pitää lämppäriä täysillä, viileällä, puhallinta isolla tai pienellä, sisäilmankiertoa pois tai päällä, samaten ilmastointia. Ei auta. Aina lämppäristä tulee vauhdin noustessa "koiran henkäys" eli haistaa kun alkaa tulla erittäin kosteaa ilmaan koppiin. Vähän kuin ilmankostutin: höyry ei haise millekään, vain "kostealle".
Tänään pitää mennä työpaikan talliin tutkimaan, löytyykö auton sisätiloista tai kontisa joku paikka joka on kostea. Sitten huoltoon ja peukut pystyyn.
[color=blue][size=84][i]There's nothing as pathetic as an aging hipster.[/i][/size][/color] :?
- jytäkkä
- Mersumies
- Viestit: 679
- Liittynyt: To 25.11.2004 17:02
- Paikkakunta: Tampereen esikaupunkialue
Voisko olla että näissä huurtumis ongelmissa olis
kyse tuuletusilman poistoventiilin toimintahäiriöstä.
Sijaitsee yleensä takapuskurin alla oikealla puolella autoa.
Jos venttiili on tukossa niin kostea ilma ei pääse poistumaan
autosta jolloin se tiivistyy kylmän ja lämpimän rajapintaan eli
ikkunoihin.
Tai sitten toinen vikapaikka jos sisäilmankierron läppä on
kiinni niin varmasti ikkunat huurtuu.(läpän toiminnan
pystyy toteamaan korvakuulolta nappia painaessa)
Lämmityslaitteen puhaltimen ääni yleensä selkeästi muuttuu ja
läpän ääni kuuluu usein myös selvästi.
Yksi hyvä kohta joka kannattaa tarkistaa on lämmityslaitteen pohjassa
oleva vedenpoistoventiili,jos se on tukossa lehdistä ym. niin vesi
pysyy ilmakanavien pohjalla jolloin vesi höyrystyy lämpöisen ilman mukaan.
(venttiilin sijainneista malleittain ei ole tietoa)
kyse tuuletusilman poistoventiilin toimintahäiriöstä.
Sijaitsee yleensä takapuskurin alla oikealla puolella autoa.
Jos venttiili on tukossa niin kostea ilma ei pääse poistumaan
autosta jolloin se tiivistyy kylmän ja lämpimän rajapintaan eli
ikkunoihin.
Tai sitten toinen vikapaikka jos sisäilmankierron läppä on
kiinni niin varmasti ikkunat huurtuu.(läpän toiminnan
pystyy toteamaan korvakuulolta nappia painaessa)
Lämmityslaitteen puhaltimen ääni yleensä selkeästi muuttuu ja
läpän ääni kuuluu usein myös selvästi.
Yksi hyvä kohta joka kannattaa tarkistaa on lämmityslaitteen pohjassa
oleva vedenpoistoventiili,jos se on tukossa lehdistä ym. niin vesi
pysyy ilmakanavien pohjalla jolloin vesi höyrystyy lämpöisen ilman mukaan.
(venttiilin sijainneista malleittain ei ole tietoa)
S212 300 BE A Avantgarde -10
Valmet 602T-80 ****************
EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin
---------------------------------------------------------------------
Valmet 602T-80 ****************
EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin
---------------------------------------------------------------------
Mulla ainakin pysyy CLK:ssa hyvin lasit sulana ja huurtumattomina kun se tän talviajan lepää lämpöisessä tallissa.eeeehh ei ny sentään sen minkä viime talvena tuolla ajelin niin mulla kyllä pysy lasit pakkasella kuin pakkasella aina sulana ja kuivana.Ostin vielä viimetalvena sellaiset merkkikohtaiset rapakaukalot niitten kangas mattojen tilalle ettei ime kaikkee loskaa niihin mattoihin,ne kyllä pistää lasit huuruun kun saavat kosteutta.
Moro
Mulla oli omassa e200cdi:ssä (manual, ilmastointi) samanlainen ongelma ton lämmityslaitteen kanssa, lasit meni huuruun hetken ajamisen jälkeen ja ilmasuulakkeista ei tullut enää ilmaa olipa puhallin nopeus säädetty mihin asentoon hyvänsä. Vika korjaantui kun kuskin jalkotilassa olevaan kanavaan vaihdettiin joku ilmastoinnin ohjaukseen liittyvä anturi (en nyt muista mikä anturi oli) , mutta ilmastointilaite kävi kokoajan jonka takia kenno meni "jäähän" ja ilman tulo loppui lähes kokonaan suulakkeista.
Mulla oli omassa e200cdi:ssä (manual, ilmastointi) samanlainen ongelma ton lämmityslaitteen kanssa, lasit meni huuruun hetken ajamisen jälkeen ja ilmasuulakkeista ei tullut enää ilmaa olipa puhallin nopeus säädetty mihin asentoon hyvänsä. Vika korjaantui kun kuskin jalkotilassa olevaan kanavaan vaihdettiin joku ilmastoinnin ohjaukseen liittyvä anturi (en nyt muista mikä anturi oli) , mutta ilmastointilaite kävi kokoajan jonka takia kenno meni "jäähän" ja ilman tulo loppui lähes kokonaan suulakkeista.
Kuten jukkis71 sanoikin,ehkäpä syynä lämmityslaitteen kennon jäätyminen jos ilmastointi jää "täysille"? Samalla voi jäätyä kennon alla oleva vedenpoisto "proppu" ja seuraukset juuri kuvailemasi kaltaisia.
Mikäli ilmastoinnin ohjauksessa vikaa,kennoa ei voi edes sulattaa käyttämällä ilmastointia pois päältä vaan se jäätää kokoajan.
Kokeile ottaa ilmastoinnin sulake irti kun lasit menee höyryyn,kun autolla on jonkinverran ajettu. Pitäisi sulattaa kennon mikäli ei kovin paljoa pakkasta. Huomaa mm. lätäköstä auton alla mikäli auttaa,yllättävästi tulee vettä jäätyneestä kennosta.
Ongelma tuttu toisenlaisesta kamppeesta 30´C helteellä,ilmastoinnin teho ja samalla puhallusteho katosi hiljalleen noin parissa tunnissa,ilmastoinnin kytkeminen pois päältä auttoi kun jää sulasi pois. Oli kuin höyrykaappi eikä tullut kylmää,eikä oikeen muutenkaan ilmaa,ilamstointi oli täysillä joka aiheutti ongelman, mutta siihen löytyi yksinkertainen ratkaisu käyttämällä ilmastointia pois päältä! Sulakkeen irroitttaminen helppo keino kokeilla tätä ratkaisua?
Mikäli ilmastoinnin ohjauksessa vikaa,kennoa ei voi edes sulattaa käyttämällä ilmastointia pois päältä vaan se jäätää kokoajan.
Kokeile ottaa ilmastoinnin sulake irti kun lasit menee höyryyn,kun autolla on jonkinverran ajettu. Pitäisi sulattaa kennon mikäli ei kovin paljoa pakkasta. Huomaa mm. lätäköstä auton alla mikäli auttaa,yllättävästi tulee vettä jäätyneestä kennosta.
Ongelma tuttu toisenlaisesta kamppeesta 30´C helteellä,ilmastoinnin teho ja samalla puhallusteho katosi hiljalleen noin parissa tunnissa,ilmastoinnin kytkeminen pois päältä auttoi kun jää sulasi pois. Oli kuin höyrykaappi eikä tullut kylmää,eikä oikeen muutenkaan ilmaa,ilamstointi oli täysillä joka aiheutti ongelman, mutta siihen löytyi yksinkertainen ratkaisu käyttämällä ilmastointia pois päältä! Sulakkeen irroitttaminen helppo keino kokeilla tätä ratkaisua?
Minulla on ollut jo vuosikausia sama ikkunoiden huurtumisongelma E220CDI:ssä. Nyt on vian syyksi paljastunut tuo jo edellä käsitelty sisäilman kierto. Näyttää siltä, että sisäilman kierto menee päälle "itsestään" tai ainakin jää päälle ilman, että sisäilman kierron merkkivalo palaa. Joskus sen saa nappulaa painamalla pois päältä, mutta ei aina.
En ole vielä selvittänyt mikä on vian todellinen syy eli juuttuuko läppä mekaanisesti kiinni vai onko vika ohjauspuolella. Joka tapauksessa kun sisäilman kierron saa pois päältä lakkaa huurtuminen heti.
Eli ikkunoiden huurtuessa tarkistaisin ensimmäiseksi onko sisäilman kierto päällä. Jos sisäilman kierron nappulaa painaessa ei ilman suhinassa tapahdu mitään muutosta on kierto todennäköisesti aina päällä.
En ole vielä selvittänyt mikä on vian todellinen syy eli juuttuuko läppä mekaanisesti kiinni vai onko vika ohjauspuolella. Joka tapauksessa kun sisäilman kierron saa pois päältä lakkaa huurtuminen heti.
Eli ikkunoiden huurtuessa tarkistaisin ensimmäiseksi onko sisäilman kierto päällä. Jos sisäilman kierron nappulaa painaessa ei ilman suhinassa tapahdu mitään muutosta on kierto todennäköisesti aina päällä.
Markku
Sisäilman kierrostahan se vika löytyi, tosin Alppilan autohuolto ei vikaa löytänyt mutta tuo KL Auton huoltopaikkapa löysi. Nappia painaessa ääni vaihtui, mutta läpät ei liikkuneet vaan sama sisäilma kiersi koko ajan autossa. Hyvä homma, nyt ei enää huurru lasit ja autossa ilmakin tuoksuu raikkaammalta.
[color=blue][size=84][i]There's nothing as pathetic as an aging hipster.[/i][/size][/color] :?
Re: Ikkunat höyryssä
Aika vanha ketju mutta fysiikka ei ole muuttunut. Oman -98 Väyrysen huurtumisongelman ratkaisin eilen tutkimalla sisä-/ulko-ilmankierron suodatinta hansikaslokeron takana sekä sulkuläppää joka näkyy auttavasti hansikaslokeron suodattimen päällä (ahtaassa tilassa) mutta paremmin kun aukaisee konehuoneenpuolelta "ilmanottoboxin".
Näemmä kerää hiekkaa noihin läpän akseleiden juuriin ja itselläni oli jumittunut syksyn seisomisen jälkeen kiinni asentoon, toiminta-napin painaminen ei muuttanut tilannetta mutta kun sormella tökkäsi niin lävähti auki, vähän hammasharjalla puhdistelin ja wd-40:stä perään ja nyt pysyy kajuutassa ikkunat kirkkaana ja ilmakin on raikasta.
Näemmä kerää hiekkaa noihin läpän akseleiden juuriin ja itselläni oli jumittunut syksyn seisomisen jälkeen kiinni asentoon, toiminta-napin painaminen ei muuttanut tilannetta mutta kun sormella tökkäsi niin lävähti auki, vähän hammasharjalla puhdistelin ja wd-40:stä perään ja nyt pysyy kajuutassa ikkunat kirkkaana ja ilmakin on raikasta.
-Kaiken kokeneena voin sanoa että vielä on jotain kokematta
Matti Nykänen-
In Carage:
MB W210 E320 1998
MB W210 E320 4-matic T. 1998
MB W212 E350 Bluetech 4-matic T. 2012
Matti Nykänen-
In Carage:
MB W210 E320 1998
MB W210 E320 4-matic T. 1998
MB W212 E350 Bluetech 4-matic T. 2012