W140: Vinkkejä kaivataan Ässän seisonta-ajaksi talven yli

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Tapio R.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 276
Liittynyt: Ma 04.08.2003 10:41
Paikkakunta: Helsinki

W140: Vinkkejä kaivataan Ässän seisonta-ajaksi talven yli

Viesti Kirjoittaja Tapio R. »

Eli haulla seisonta ja seisonta-aika ei löytynyt yhtään vinkkiä. Siis kaivataan
kokemusperäistä tietoa Ässä -miehiltä, jotka eivät raaski ajaa talvisaikaan ( n. 6 kk.):
Esim:
1. Tarviiko laittaa alle teräspukit, ettei renkaat/jouset tykkää kyttyrää?
2. Entäs akku, jos irti, niin sekoaako Möhkö kokonaan?
3. Koneen käyttö ainakin kerran kuussa ilmastointi päällä?
4. Jos 3 -kohtaan kyllä, niin kuinka pitkään käytettävä/jopa ajettava, jotta saa vedet pois pakokaasuputkistosta, ettei iske korroosio sisältäpäin.
5. Jotain muuta huomioitavaa???

Auto seisoo lämpimässä ( n. + 20) 1 auton tallissa, jossa ei sen kummenpaa ilmanvaihtoa, vain normaali "räppänä" ulos.

Vastauksia toivoo ja etukäteen kiittää,

nimimerkki: taas on lähettävä reissuun rajan taa :oops:
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Moro.

Oliskos tästä apua?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1529
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Nyt on ässä itsellä seissyt vajaa 3 kuukautta ja ongemia ei ole tullut vielä. Muutaman kerran olen käyttänyt ja viimeisen käyttökeran jälkeen alkoi syylärin nesteet tulla ulos, mutta nyt sekin näyttää pysähtyneen. Pari desiä on valunut auton alle.

Ensimmäisen kerran kun käytin, niin pakoputken perästä (siis takapenkkien kohdilla) ja etupäästä tippasi kondensiovettä. Myös käynti takkuili pahasti, muta korjaantui, kun ruiskutti virranjakajaan jonkin verran CRC:tä ja koitti parin päivän päästä uudestaan.

Itse otin akun veks ja kuljetin kotiin vesiboilerin viereen, missä myös veneen akku on joka talvi maannut. Aina siitä on 12 volttia keväällä lähtenyt, eli purkausta ei ole tapahtunut. Myös ässän akulle teen saman, eka talvi menossa. (ainoa haitta on akun vieminen aina takaisin pääkallopaikalle. On niin julman raskas ja hankala saada paikalleen, mutta eikös Tapsalla tuota bodya ollut :wink:

Hoida iso säkki suolaa talliin ja aukaise se, niin syö vähän kosteutta. Syksyllä kun vein ässän sinne talliin, niin eräänä kosteana päivänä ässän kyljistä valui vesi, niin paljon siellä hikoiltiin. Sen jälkeen hommasin vähän suolaa, toivottavasti auttaa jotain.¨¨

Konepelti kannattaa jättää tuulihakaan. Usko pois, itselläni ainakin ässää on tullut ronkittua ja konehuonetta puunailtua aina silloin tällöin, joten suuri ajansäästä on ollut tuosta.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Re: W140: Vinkkejä kaivataan Ässän seisonta-ajaksi talven yl

Viesti Kirjoittaja pt »

Tapio R. kirjoitti:Eli haulla seisonta ja seisonta-aika ei löytynyt yhtään vinkkiä. Siis kaivataan
kokemusperäistä tietoa Ässä -miehiltä, jotka eivät raaski ajaa talvisaikaan ( n. 6 kk.):
Esim:
1. Tarviiko laittaa alle teräspukit, ettei renkaat/jouset tykkää kyttyrää?
2. Entäs akku, jos irti, niin sekoaako Möhkö kokonaan?
3. Koneen käyttö ainakin kerran kuussa ilmastointi päällä?
4. Jos 3 -kohtaan kyllä, niin kuinka pitkään käytettävä/jopa ajettava, jotta saa vedet pois pakokaasuputkistosta, ettei iske korroosio sisältäpäin.
5. Jotain muuta huomioitavaa???

Auto seisoo lämpimässä ( n. + 20) 1 auton tallissa, jossa ei sen kummenpaa ilmanvaihtoa, vain normaali "räppänä" ulos.

Vastauksia toivoo ja etukäteen kiittää,

nimimerkki: taas on lähettävä reissuun rajan taa :oops:
1. Jos hieman saat autoa aina välillä siirreltyä, niin ei välttämätöntä. Painetta renkaisiin huomattavasti lisää säilön ajaksi.

2. Periaatteessa voi ottaa pois, mutta aina kun laitetaan takaisin kiinni, niin seuraa auttamatta virtapiikkejä.. Kunkin oma valinta.

3. Jos ei useammin mahdollista, niin edes tuon verram. Ja tosiaan ilmastointi on hyvä pitää päällä.

4. Jos pystyt autoa liikuttamaan, niin todella hyvä. Saa laatikossa öljyt hieman elämää ja jarrut käyttöä ja muutenkin paikat liikettä. Nyrkkisääntönä on varmaan, että silloin kun ei enää tule vaaleaa pakokaasua, niin on kosteus pois pakoputkesta.

5. Noita kosteudenpoistajia tuossa mainostettiin, mutta jos on noin lämmin ja siinä ei muita autoja käy kosteutta tuomassa, niin eipä hirveää tarvetta välttämättä ole. Kuramatot varmaan kannattaa ottaa pois ja vaikka raotella sieltä sitä lattiamattoa, jolloin kosteus pääsee sieltä pois, jos sinne sitä syksyllä päässyt. Ovia ei kannata apposen auki pitää, ellei niitä tuo erikseen.

Rajan takana on aina kivaa, etenkin silloin kun sieltä pääsee pois.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
Avantgarde
Mersumies
Mersumies
Viestit: 814
Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
Paikkakunta: lappeen Ranta

Viesti Kirjoittaja Avantgarde »

Bensan sekaan bensiinin stabilointilitkua!

Nykyiset bensat kestää hyvänä alle 3 kk, jonka jälkeen alkaa mudostua hartseja ym haitallisia aineita pa-järjestelmään.

Ainetta saa autotarvikemyymälöistä ja viimeeksi ostaessa hintaa pikkupullolle tuli 9 eskoa. Riittoisuus on hyvä, ts 25 ml per 20 litraa bensaa ...
Exät mersut: R550, C207, C220T, CL 500, S211 Kompressor, E270cdi TA, E240TA, E220TA, G300E, C180
Avatar
Juselius
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Pe 07.10.2005 13:44
Paikkakunta: Helsinki, stressikylä.

Viesti Kirjoittaja Juselius »

Auttaako bensan seassa Masinol yhtään?
SEC siesoo tallissa tankki täynnä ja mukana 2 litraa Masinolia.
Tää talli on kans lämmin, mutta iso, tilava ja ilmastoitu.

Ollanko ihan mettän puolella ton cocktailin kanssa? :?:
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)

"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)

"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Ari V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Pe 19.03.2004 13:02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ari V. »

Oma Ässä ollut ensimmäisen talven ns. puoliseisonnassa eli kylmässä erittäin hyvin tuulettuvassa tallissa. Pidän auton liikennevakuutuksessa ja ajan sillä noin kuukauden välein yhden mökkireissun=250 km. Sitten auton pesu ja takas talliin. Toistaiseksi kaikki sujunut oikein hyvin. Akun riittävyyttä olen hieman epäillyt. Ratkaisin asian ostamalla Motonetistä sellaisen Jump Up apuakun, jolla olen varmistanut, ettei akku pääse ihan tyhjenemään ja että lähtee kanssa tarvittaessa käyntiin (tallissa ei ole sähköä). Itse olen pitänyt autossa sellaista suolapallotsydeemiä ja näyttää siltä, että siinä on ihan ideaa, toistaiseksi pallon pohjalle on jo kertynyt varmaan desi pari nestettä - eli toimii ja on ilmeisesti hyväksi.
Hieno fiilis kyllä lyödä edes kerran kuussa ässä tulille ja ajella sillä viikonloppu - siinä sen eron kyllä konkreettisesti tuohon W124:seen huomaa :D , että on sitä eroa sittenkin mersulla ja mersulla, toisaalta taas ässän jälkeen tuo työjuhta kyllä tuntuu tosi ketterältä kulmapyörityksessä, ollaankin alettu kutsumaan sitä "kauppakassiksi".
Raaka Arska
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
Avatar
Juselius
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Pe 07.10.2005 13:44
Paikkakunta: Helsinki, stressikylä.

Viesti Kirjoittaja Juselius »

Mikäs tämä suolapallosysteemi on josta mainitsit?
Ja mistä hommasit sellasen... :?:
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)

"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)

"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13603
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Juselius kirjoitti:Mikäs tämä suolapallosysteemi on josta mainitsit?
Ja mistä hommasit sellasen... :?:
Ostin letukan talvisäilytykseen tällasen kait joskus 1991...mutta mokoma purnukka oli vissiin hävinnyt yhden muuton yhteydessä. Taisin ostaa silloin veneliikeestä - ei jaksa muistaa. No tuossa yksi linkki: http://personal.inet.fi/cool/hotpower/b ... pallot.htm
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Ari V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Pe 19.03.2004 13:02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ari V. »

Itse ostin tuon suolapallon Motonetistä, pallo ja suolakiteet noin 5-6 euroa. Eli pallon yläkerrassa oleva suola sitoo ympäristöstä kosteutta ja kosteus valuu pallon alaosan säiliöön.
Raaka Arska
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
Vastaa Viestiin