Daami: millin Mersu viidellä tonnilla

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Daami: millin Mersu viidellä tonnilla

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Hupimestarit saavat kirjoitella harhaanjohtavia, provosoivia ja moniselitteisiä otsikoita ilman, että niillä on mitään tiukkaa sidosta todellisuuteen. Tästä asiasta ei sitten valiteta :shock: Yhteys kyllä selviää hetimmiten.
Ensin pitää toipua lievästä viikonvaihteen myrkytyksestä, kun tuo koipileikkaus aiheutti pienen katkoksen isomman koiran aamuiseen ulkoilurytmiin. Eukko livisti anopin kanssa sarastavanhuuruiseen karpalometsään, ja niinpä siinä Kaapon vielä uinuessa piski oli vääntänyt tv-huoneen nurkkaan - ikään kuin Halloweenin kunniaksi - Kyöpelinvuoren kokoisen pyramidin paskaa :x Sitä sitten tuuletettiin ehtooseen asti.....

No oikea asia koskee tätä pitkäaikaista seurantaa venakumien vaikutuksesta öljynkulutukseen. Onhan siitä yksi threadi tehtykin, mutta se on hiljakseen ajautunut jo historiankirjoihin. Mutta asiasta tuli luvattua raporttia aina hamaan öljynvaihtovälin täyttymiseen asti. Joten:

Nyt on takana tasan 5000 km ja ensimmäinen öljyn vajentuminen on rekisteröity. Tarkkaan katsoen pinta on tikussa laskenut millin verran.
Tällä laskuopilla toiset 5000 km syönevät sen toisen millin, joten tämänkin jutun otsikko on siis lopulta oikeutettu :lol: Kun kymppitonniin päästään, pitäisi tikusta olla huvennut siis about viidennes. Kun tikunväli on 2 litraa, niin 10.000 km pitäisi sujua alle puolella litralla öljaa.

Tämä on tietysti täysin laskennallinen arvio - eipä ole tiedossa, laskeeko pinta täysin tasatahtiin (kuten ei tee bensatankissakaan) ja alkaako öljy maittaa livakammin, kun voiteen ominaisuudet laiskistuvat vaihtovälin loppua kohden.
Mutta jos lisäämättä menee loppuun asti, niin tavoite on saavutettu.

Kuinkas on Petri M:n vastaavan projektin laita, joko on tullut matkaa vertailukelpoisen tuloksen saamiseen?

P.S. Tällä seurannallahan pyritään vain todistamaan, notta edes yli 300.000 km ajettu M103 ei ole pätkääkään väljä, kunhan vain kumisia kulutusosia vaihdetaan... :lol: :lol: :shock: :lol: :lol:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Daami: millin Mersu viidellä tonnilla

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Jukka N. kirjoitti: Kuinkas on Petri M:n vastaavan projektin laita, joko on tullut matkaa vertailukelpoisen tuloksen saamiseen?
Kiitos kysymästä :) En voi muuta sanoa kuin täydellinen parantuminen. Tosin kilometrejä ei ole kertynyt vasta kuin tuhat mutta öljypinta on edelleen siinä mihin se jäi ennen kumien vaihtoa eli 4 mm alarajan yläpuolella. Tuohon kilometrimäärään mahtuu tosin karstanpoistoajoa 160-180 km/h nopeudella jolloin öljynkulutus on/olisi huipussaan jos kumit valskaisivat. Eli olisin jo joutunut lisäämän sen perinteisen litran.

Ennen remonttia tulpat olivat öjyiset joka sylinterissä ja niihin paloi öljykarstaa kiinni joka aiheutti nyppimistä tyhjäkäynnilla ja kävihän kone kerran viidellä pytylläkin.
Mutta nyt kaikissa tulpissa on siisti vaaleanharmaa palojälki - öljystä ei tietoakaan. Samalla poistui myös se ajatus että kone kävisi liian rikkaalla kun öljyisistä tulpista ei pystynyt sanomaan mitään. No Suomessa mitatut pakokaasupäästöt kertoivat Lambda-arvon perusteella palamisen olevan lähes täydellistä. Imupuolen venakumit olivat muuttuneet aivan koviksi koppuroiksi varmaan ihan sama olisiko niitä ollut siellä ollenkaan.

ps. Tein varmaan ennätyksen M103-öljynkulutuksessa ennen tuota remppaa viimeisen laskuopin jälkeen öljyä meni noin 1.3 litraa/1000 km. :twisted:

Ja autollahan en ole ajanutkaan 3 kuukauden aikana vasta kuin 4000 km. Mutta pakko vielä hehkuttaa että olen todella tyytyväinen tähän saksantuontiin...automaatti ja kone ovat todella hyvässä iskussa ja kaikki tekniikka on pelannut ok.
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Tämäkin 'keissi ' on hyvä esimerkki siitä, kuinka suhteellisen pienellä suunnittelulla ja remontilla saavutetaan merkittävä käyttömukavuuden parannus. :wink:

Mikä lienee sitten se kilometrimäärä, jossa kumien vaihto ei enää auta,
vaan ohjaimet on vaihdettava ? Ja mitkä kaikki tekijät tähän kulumiseen vaikuttavat.... Tässähän olisi melkein gallupin paikka ?
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Vielä kumeista...varmaan pitänee paikkansa että niiden kovettumista edesauttaa se että autoa seisotetaan pitkiä aikoja käyttämättä moottoria?
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
SEV8
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 25.03.2003 00:22
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: lisää

Viesti Kirjoittaja SEV8 »

Henry V. kirjoitti:Mikä lienee sitten se kilometrimäärä, jossa kumien vaihto ei enää auta, vaan ohjaimet on vaihdettava ? Ja mitkä kaikki tekijät tähän kulumiseen vaikuttavat.... Tässähän olisi melkein gallupin paikka ?
Ymmärtääkseni jos venttiilinohjurit ovat kulahtaneet, pelkkä kumien vaihto antaa vain tilapäisen avun. Ilmeisesti kuluneisuus on mitattava/tarkistettava tapauskohtaisesti.
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

aivan

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Aivan totta ; Jos ohjaimet on väljät niin venttiilinvarret kuluttavat kumit
nopeasti väljiksi.

Esim. Twincam (M110) on herkempi kuluttamaan ohjaimia, koska ne ovat
pituudeltaan suhteellisen lyhyet.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Niin, en osaa sanoa miten dieselin ja bensakoneen nostimet eroavat toisistaan, mutta aikoinaan 280 tkm ajettua M103:sta rempatessa (kansiremppa) ei nostimia ollut tarpeellista vaihtaa eivätkä ne naputtaneet oikeastaan yhtään.

Nykyinen 300 TDT sai kesällä huomiota kansirempan verran 397 tkm ajettuna, siinä nostimet alkoivat jo olla väljät, tyhjäkäynnillä tuli aaltomaisesti nostimien naputus esiin, hävisi välillä 10 sekunniksi ja tuli taas toiseksi mokomaksi takaisin. Uudet nostimet veivät vaivan pois.

Dieselissä venavarsien kumit eivät juuri kulu, omassa olivat ihan jees vielä (vaihdettiin kuitenkin) eikä ole koskaan kuluttanut öljyä.

Runsas tyhjäkäynti kuulemma syö nostimia tavallista enemmän, vaikka periaatteessa öljynpaineen pitäisi kyllä riittää nostimille asti.
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Re: Daami: millin Mersu viidellä tonnilla

Viesti Kirjoittaja PM »

Jukka N. kirjoitti:Hupimestarit saavat kirjoitella harhaanjohtavia, provosoivia ja moniselitteisiä otsikoita ilman, että niillä on mitään tiukkaa sidosta todellisuuteen. Tästä asiasta ei sitten valiteta :shock: Yhteys kyllä selviää hetimmiten.
Pöh, mää jo elättelin tuon otsikon perusteella toiveita, että olisit luopumassa kiesistäsi 5k eunukilla. :wink: :lol:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Jäähdytystä

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Asioista kolmansiin. Muistaakseni Petrin M103 on mittarin mukaan ajettu vain about yli 80.000. Omassa pannussa kilsoja on se karvan yli 300.000.
Vaikka noinkin vähän ajettu kone on onnistunut "vuotamaan" öljyä tuplasti sen mitä reilut 3 x enemmän ajettu sisarensa, niin nostimien kulumiseen ei voine vedota. Veikkaan siis, että pitkät seisokit turhan panttina ovat olleet myrkkyä Petrin kumeille :oops: ......

Nostimet lienevät vaihdettu Daamissa tuon nokkarempan yhteydessä, ainakin entinen omistaja sanoi kaikkien kannen päreiden menneen uusiksi 200 tkm kohdin, kun kone kerran auki oli (tuo miekkonen ei ollut :roll: ) Sen näkee taas sitten siitä, kuinka pitkään tämä kuminvaihto pitää öljyjuoppouden ruodussa :shock:

Mauri on tuskaillut coolerin mahtumisen kanssa. Luin tuossa viikonloppuna mielenkiintoisesta ratkaisusta, jossa imuilman jäähdytyksen sijasta imusarjat oli "vaipattu" jonkinlaisella kylmävesikierrolla ja luotu viilennysefekti tätä kautta. Tekniikasta ja rakenteesta en tiedä enempää, mutta sehän voisi olla sopivan eksoottinen ratkaisu farkkuun..... :lol:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: Daami: millin Mersu viidellä tonnilla

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Pasi M. kirjoitti: Pöh, mää jo elättelin tuon otsikon perusteella toiveita, että olisit luopumassa kiesistäsi 5k eunukilla. :wink: :lol:
Tuossahan olisi sitten pitänyt ottaa huomioon sekin fakta, ettei auto liene uutenakaan maksanut likellekään milliä, vaikka ns. ulkopuoliset niin helposti luulevat, jopa väittävätkin :lol:
Tosin hinnat nousivat rajusti vuosien 88/89 vaiheilla, mutta tuskin L-mallikaan 600 tmk:n pahemmalle puolen on kustantanut, ainakaan ilman varusteruksauksia. Vaikka vanhoja koeajoja ja niissä mainittuja varustehintoja muistelemalla noihin vähäisinkiin vermeisiin on hukattu helposti silloisen pikkuauton hinta. Kattoluukun hinnalla olisi irronnut jo Laatokka... :lol: :lol: tai puolitoista Warrea ainakin :shock: :roll: jos näin sallitaan rumasti kärjistää ja liioitella.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Hmm - meneekös tässä nyt kaikessa tohinassa ohjaimet ja nostimet sekaisin ? :?
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Hhhmm, juu

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Kyllä meni, ainakin omalta osalta. Siis nostimet on vaihdettu tuossa omassa padassa takuuvarmasti nokan yhteydessä ja ohjaimet ovat niitä, joita epäilin samaan rytäkkään vaihdetuiksi. Nopeasti kun nakuttaa, niin termit saattavat ikävästi vaihtaa asemaa. Mutta olkoon siihen asti, kun joku keksii väittää 123-124-126 -malleja etuvetoisiksi :shock:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: lisää

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Henry V. kirjoitti:Hmm - meneekös tässä nyt kaikessa tohinassa ohjaimet ja nostimet sekaisin ? :?
Heh, joo, itse ainakin tarkoitin hydraulinostimia.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: Daami: millin Mersu viidellä tonnilla

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Jukka N. kirjoitti:Hupimestarit saavat kirjoitella harhaanjohtavia, provosoivia ja moniselitteisiä otsikoita ilman, että niillä on mitään tiukkaa sidosta todellisuuteen. Tästä asiasta ei sitten valiteta :shock: Yhteys kyllä selviää hetimmiten.
Ensin pitää toipua lievästä viikonvaihteen myrkytyksestä, kun tuo koipileikkaus aiheutti pienen katkoksen isomman koiran aamuiseen ulkoilurytmiin. Eukko livisti anopin kanssa sarastavanhuuruiseen karpalometsään, ja niinpä siinä Kaapon vielä uinuessa piski oli vääntänyt tv-huoneen nurkkaan - ikään kuin Halloweenin kunniaksi - Kyöpelinvuoren kokoisen pyramidin paskaa :x Sitä sitten tuuletettiin ehtooseen asti.....

No oikea asia koskee tätä pitkäaikaista seurantaa venakumien vaikutuksesta öljynkulutukseen. Onhan siitä yksi threadi tehtykin, mutta se on hiljakseen ajautunut jo historiankirjoihin. Mutta asiasta tuli luvattua raporttia aina hamaan öljynvaihtovälin täyttymiseen asti. Joten:

Nyt on takana tasan 5000 km ja ensimmäinen öljyn vajentuminen on rekisteröity. Tarkkaan katsoen pinta on tikussa laskenut millin verran.
Tällä laskuopilla toiset 5000 km syönevät sen toisen millin, joten tämänkin jutun otsikko on siis lopulta oikeutettu :lol: Kun kymppitonniin päästään, pitäisi tikusta olla huvennut siis about viidennes. Kun tikunväli on 2 litraa, niin 10.000 km pitäisi sujua alle puolella litralla öljaa.

Tämä on tietysti täysin laskennallinen arvio - eipä ole tiedossa, laskeeko pinta täysin tasatahtiin (kuten ei tee bensatankissakaan) ja alkaako öljy maittaa livakammin, kun voiteen ominaisuudet laiskistuvat vaihtovälin loppua kohden.
Mutta jos lisäämättä menee loppuun asti, niin tavoite on saavutettu.

Kuinkas on Petri M:n vastaavan projektin laita, joko on tullut matkaa vertailukelpoisen tuloksen saamiseen?

P.S. Tällä seurannallahan pyritään vain todistamaan, notta edes yli 300.000 km ajettu M103 ei ole pätkääkään väljä, kunhan vain kumisia kulutusosia vaihdetaan... :lol: :lol: :shock: :lol: :lol:
Noniin :) Daami (Jukka) elementissään ;)

Minullakaan ei 370tkm ajettu M103 vienyt öljyä kun ton millin ekan 6000km:n aikana. Sitten alkoi Castrol maistua ja loppukulutus oli 10tkm:n 1,5 litraa. Saattoi ajotyylilläkin olla vaikutusta. Tuli vanhat kesarenkaat kulutettua loppuun loppukesällä ja karstoja polteltua muutenkin. Uskon, että öljynkulutuksen saisi käytännössä nolliin, jos ajelisi rauhallisesti kuten Jukka ymmärtääkseni Daamillansa.

Öljyt vaihdettiin viime viikolla ja vanhoilla meni 13tkm.
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Taitaa ajamattomuus kuivattaa noita kumeja ja tiivisteitä.
Omallani oli sen ostaessani ajettu 140 tkm vain kesäajoa. Väliin mahtuu 4v seisonta-aika.
Ohjurinkumit on vaihdettu ensimmäisen kerran 75tkm kohdalla, taas alkaa olla vaihtokunnossa :( Nyt mittarissa 170tkm.
Samaa vikaa oli edellisessä ruotsalaisvalmisteisessa ajopelissä. Kolmen vuoden seisonnan jälkeen ohjurinkumit ja muut tiivisteet oli kivikovia,ja kone vuoti kuin seula. Vaikka väittävät että kun on synt.öljyt niin ei kuivu tiivisteet :|
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Vastaa Viestiin