Viton webasto ei lämmitä?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
bourbon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 20.12.2005 11:35
Paikkakunta: Savonlinna / Haapakallio
Viesti:

Viton webasto ei lämmitä?

Viesti Kirjoittaja bourbon »

Ostin viikko sitten Viton, vm. 2002, jossa on alkuperäinen webasto.
Nyt olen sitä käyttänyt, tänäänkin oli aamulla tunnin päällä (pakkasta oli 8 astetta), mutta ei puhalla kuin kylmää sisälle! Kai sen nyt tunnissa pitäisi edes hieman lämmetä? ikkunat olivat tunnin käytön jälkeen edelleen aivan jäässä, ei edes pienen pientä aukkoa ollut mihinkään sulanut :(
Onko webastossa jotain vikaa siis?
Mitä pitäisi tarkistaa?

Kiitoksia jo etukäteen.
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Mutta lämpiääkö kone?

Jos tuon ajan on päällä ja ei puhalla sisälle, niin koneessa pitäisi lämmöt olla puolessa välissä. Ilman sisäpuhallusta, niin 15min riittää tekemään aika lämpöisiksi nesteet, kun ei lämpöä haihduteta puhaltimella.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
bourbon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 20.12.2005 11:35
Paikkakunta: Savonlinna / Haapakallio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bourbon »

Webasto kyllä lähtee käyntiin, mutta puhaltaa sisälle vain kylmää. Auton lämmöt ei nouse... Eli vika lienee sitten kiertovesipumpussa? Missä se sijaitsee?
Avatar
bourbon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 20.12.2005 11:35
Paikkakunta: Savonlinna / Haapakallio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bourbon »

Olen tässä nyt lueskellut noita webasto juttuja mitä täältä forumista löytää, mutta edelleenkään en ole keksinyt mistä alan vikaa etsimään...
APUA!
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Siis tulee usvaa putkesta kokoajan?? Ettei vaan kuulu pelkkä pumpun ääni sieltä kuitenkin...? Eli olisiko tulppa pimeä, eikä syty.

Jos kiertovesipumppu rikki ja on tunnin päällä, niin laite on melkein entinen. Kuumenee aivan mielettömästi.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
mopo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Ti 22.11.2005 11:22
Paikkakunta: piiru iästä läntheen

Viesti Kirjoittaja mopo »

PT kirjoitti:Siis tulee usvaa putkesta kokoajan?? Ettei vaan kuulu pelkkä pumpun ääni sieltä kuitenkin...? Eli olisiko tulppa pimeä, eikä syty.

Jos kiertovesipumppu rikki ja on tunnin päällä, niin laite on melkein entinen. Kuumenee aivan mielettömästi.
Hehheh,kyllä se kuule sammuu,on siellä sellanen automatiikka,ainakin mulla.mopo
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Aloitetaanpas alusta:

- Kuuluuko se suihkukoneen ääni koko sen tunnin ajan ? se ääni tarkoittaa, että se liekki palaa siellä täydellä teholla. Vai tuleeko ääntä ollenkaan, vähän samanlainen kuin pesukone lähtisi linkoamaan :lol:

Ohjekirjasta:
Puhallin kytkeytyy automaattisesti 1-teholle, kun jäähdytysjärjestelmän vähimmäislämpötila on saavutettu. Suuremmat puhallinnopeudet eivät ole kytkettävissä.
Säädä lämpötilan säädin max. teholle ennen lisälämmityslaitteen kytkemistä. Säädä automaattilämmityksen lämpötilasäädin MAX asentoon.
Kierrä ilmansuuntaussäädin asentoon (nuoli yloäs/nuoli alas)
- Lämpiääkö se jäähdytysneste ?
- Onhan polttoainetta vähintää 15 litraa ?
- Kytkeytyykö puhallin automaattisesti 1-teholle ? Anturivika luultavasti ohjaa lämmittimen nollateholle, mutta sen huomaat kun lämmitin hiljenee.

Puolen tunnin lämmityksen jälkeen, jopa bussimallin ikkunat ovat ainakin osittain sulat riipumatta pakkasesta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
bourbon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 20.12.2005 11:35
Paikkakunta: Savonlinna / Haapakallio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bourbon »

Eli, lähtee käyntii, puhaltaa sisälle kylmää, pitää naksutusta, välillä "hörähtää" tulille, tulee pakokaasua...
Mutta ei lämmitä lainkaan. ns. "tulilla" webasto on kerrallaan n. minuutin? Sitten lopettaa ja jää naksuttamaan...
Vaikea selittää.
Avatar
bourbon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 20.12.2005 11:35
Paikkakunta: Savonlinna / Haapakallio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bourbon »

"- Kuuluuko se suihkukoneen ääni koko sen tunnin ajan ?

EI. VÄLILLÄ KUULUU, EHKÄ MINUUTIN, SITTEN LOPETTAA... YRITTÄÄ UUDESTAAN N. 10 MINUUTIN KULUTTUA, JA TAAS LOPETTAA...
Vaikuttaa ehkäpä siltä, että lämmittää, mutta koska vesi ei kierrä, niin lopettaa melkein heti?
Olenko väärässä?
Reps
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ma 31.10.2005 07:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Reps »

Tsekkaa kiertovesipumppu, toimiiko? Se on lämmittimen letkun välissä semmoinen nyrkinkokoinen sähköpumppu. (näkyy masinan takana just ja just konehuoneen puolelta katsottuna rintapellin yläreunassa keskellä. Käy aina kun virta on päällä. Veikkaisin 95% hiilet sökö.
Avatar
waari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ke 17.08.2005 15:43
Paikkakunta: Vantaa

Re: Viton webasto ei lämmitä?

Viesti Kirjoittaja waari »

[Onko webastossa jotain vikaa siis?
[/quote]

Tietämättä viton systeemiä tarkemmin,henkilöautoissahan 124 eteenpäin on ne pässinmunat aina auki kun eivät saa sähköä,mutta monessa vanhemmassa ja pakuissa taitaa olla vielä manuaalinen vesiventtiilin tai sekoituksen säätö,se pitää jättää aamuksi täysille,että vesi pääsee kiertämään patterissa ja usein sieltä koneeseen ja takaisinkin.
Webastossahan ja Eberissä on kyllä oma pumppu.
Kulkuneuvot:
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Avatar
Dodii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ma 21.02.2005 09:50
Paikkakunta: Anjanlankoski

Viesti Kirjoittaja Dodii »

Jälkiasenteisessa Ducaton Webastossa vähän samantapaista vikaa, että ei käy... Vika oli polttoaineessa, joka kuohusi liikaa... :shock:
Sanovatten, että käytä TB:n tai Nesteen dieseliä...

Kyllä se aina jonkin ajan toimi tolla "huonommallakin" dieselillä, mutta sitten alko taas kenkkuilu... Kyllä jotain viikon pari muistaakseni toimii...

Ja mitenkä sitten? Ei muuta kuin 3 sulaketta konehuoneesta irti, anto olla noin minuutin irti, jolloin webasto "nollautu" ja taas toimi hyvin. Nyt ei ongelmaa ole ollu kun on ajanu nesteen D-dieselillä... :shock:
MB Sprinter W902 208D '96 85tkm "Simons mörkö"
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Avatar
bourbon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 20.12.2005 11:35
Paikkakunta: Savonlinna / Haapakallio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bourbon »

Miten tuo hiilten loppuminen ilmenee?
Entä missä sijaitsee webasto Vitossa?
Avatar
isovaalee300 td
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: La 29.10.2005 17:22
Paikkakunta: seinäjoki

Viesti Kirjoittaja isovaalee300 td »

Eberi-lämmitin on muistaakseni viton alustassa noin kuljettajan istuimen kohdalla. Jos palaa välillä ja sammuu melkein heti niin veikkaisin viaksi laitteen nokeentumista, eli pelkkä palotilan ja muiden sisukalujen puhdistus saattaisi auttaa (kannattaa antaa lämmittimiin erikoistuneen korjaamon toimeksi).
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

mopo kirjoitti:
PT kirjoitti:Siis tulee usvaa putkesta kokoajan?? Ettei vaan kuulu pelkkä pumpun ääni sieltä kuitenkin...? Eli olisiko tulppa pimeä, eikä syty.

Jos kiertovesipumppu rikki ja on tunnin päällä, niin laite on melkein entinen. Kuumenee aivan mielettömästi.
Hehheh,kyllä se kuule sammuu,on siellä sellanen automatiikka,ainakin mulla.mopo
Tiedän kyllä, sillä hieman kyseenalaistin olettamuksen, että olisi kiertovesipumppu rikki ja olisi kokoajan päällä..
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Eli kumpi don Viittossa on, Webasto, vai Eberi. Tossa Volsussa on Eberi ja mulla teki sitä, että yritti alkaa käynistymään, pirunmoinen savu hetken(jopa joskus hätääntynyt ohikulkija soitti eräälle huoltikselle paloauton kun se kuulemma paloi :wink: :wink: :oops: :oops: ). Tossa oli sitten loppujen lopuksi semmoinen vika, että polttoaineen sakkasihti, tai joku muu sellainen, oli tukossa. Se sai sinne pikkuisen polttoainetta, jotta se savutti todella paljon, muttei käynnistynyt. No nytten se vihdoin on taas kunnossa, joten saa mennä aamuisin lämpöseen autoon, eikä palokunnan tarvitse tulla sitä sammuttamaan :wink: .

Myös tuo mitä Dodii sanoi, voisi pitää paikkaansa, sillä jos se kyseinen sakkasihti menee tukkoon, niin ongelmathan ovat juuri tuollaisia mitä mulla oli. Joten ei muuta kun lämmitin huoltoon ja samassa kun se on irti, vaihdattaa tulpan, eipä sitä sitten tarvitse heti uusiksi ottaa pois.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Reps
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ma 31.10.2005 07:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Reps »

Joissakin vitoissa tehdasasennetun eberin malli on D5W, se ei sisällä sisäänrakennettua vesipumppua.
Autossa on erillinen kiertovesipumppu joka on aina päällä kun masina käy, vaikka eberiä ei olisi käynnistettykään, ehjän pumpun surina kuuluu hetken aikaa masinan sammutuksen jälkeenkin, eli pysähtyy viiveellä.

Näinkin voit todeta toimiiko kiertovesipumppu:
-aja masina kuumaksi.
-lämmintä tulee hyttiin, masinan käydessä.
-sammuta masina,
-käynnistä taukolämmitys, sähköinen kiertovesipumppu alkaa kierrättää masinan kuumaa nestettä lämmityslaitteen kennossa ja lämmintä pitäisi tulla, kunnes masina jäähtyy.
-Jos näin on, pumppu on kunnossa.
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Dodii kirjoitti:Ja mitenkä sitten? Ei muuta kuin 3 sulaketta konehuoneesta irti, anto olla noin minuutin irti, jolloin webasto "nollautu" ja taas toimi hyvin. Nyt ei ongelmaa ole ollu kun on ajanu nesteen D-dieselillä... :shock:
Miten muuten tapahtuu Viton Eberin nollaus? Tietyt sulakkeet irti? Eikös noissakin ole joku suojamekanismi, joka estää käynnistymisen muutaman epäonnistuneen yrityksen jälkeen.

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Minulla oli akkukaapeli irti autosta miltei kuukauden eikä se nollannut sitä puhallinta, mikäli se vika johtuu ohjaimen lukkiutumisesta kuten epäilen. Olen siinä uskossa, että ainoa keino on käydä huollossa "piuhan päässä" mutta mikäli joku tietää miten niin kertokoon heti.

"jukis kirjoitti toisella forumilla:
jukis kirjoitti:Tervis

10 epaonnistunutta kaynnistyskertaa aiheuttaa laitteen taydellisen hiljenemisen, vaatii resetoinnin testerilla, jolloin myos nakyy vikakoodista mika siella oikeesti on vikana...
Onko sulla mini- vai viikkokello? Viikkokello nyttaa vikakoodit suoraan, minikello ei.

jukis

edit: sulakkeista viela, Eberin jalkiasennussarjassa on 3 sulaketta yhdessa pitimessa, pleksikansi paalla. Jos orkkis MB asennus, voi olla muutakin... Ja ohjausyksikko on integroituna poltinyksikkoon. Lampparilta lahtevat johdot menevat kellolle, puhaltimelle ja em. sulakepesalle
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin