Ahtimen öljyletku
Ahtimen öljyletku
Laitetaan tänne tiedoksi, ettei seuraavan hurahtaneen tarvitse keksiä pyörää uudelleen. Tälläinen öljyletku syntyy mersun alkuperäisestä öljyputkesta. Metallipunos/teflon letkun liittimet tulevat leikkuurenkailla kiinni, öljyputki on juuri sopivan paksua. Pitäisi kestää jonkin verran painetta.
http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pic/oljyletku.jpg
Uhrilähteenkadun katsastusaseman lähellä on se pneumatiikkaliike, josta löytyy noita.
[Kiitokset vinkeistä Petri K:lle ja Mauri H:lle]
http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pic/oljyletku.jpg
Uhrilähteenkadun katsastusaseman lähellä on se pneumatiikkaliike, josta löytyy noita.
[Kiitokset vinkeistä Petri K:lle ja Mauri H:lle]
Lisää tietoa: www.skg.fi
Sopiskohan tässä kysyä että paljonko putkessa pitäis olla halkaisijaa sisäpuolella? Paljonko ahtimen läpi virtaa öljyä minuutissa? Paljonko koko moottorin öljypumppu pumppaa (l/min)? Lämpeneekö öljy turbossa käydessään kuumemmaksi kuin moottorissa ja kuinka paljon?
Sanotaan että n. 2-3litran mottia ajatellen nuo kysymykset (onko eroa bensa ja tiisselivehkeissä nuissa virtausmäärissä ja lämpötiloissa)?
Sanotaan että n. 2-3litran mottia ajatellen nuo kysymykset (onko eroa bensa ja tiisselivehkeissä nuissa virtausmäärissä ja lämpötiloissa)?
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
- Dieselpower
- Vakiokalustoa
- Viestit: 463
- Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
- Paikkakunta: Kivialho City
Traktoreihin yms. on laitettu noita letkuja turbotusten yhteydessä n.15v. ja vielä ei ole sen takia turboja tai mitään muutakaan mennyt mistään laitteesta. Tietysti tuo teflon on sitä parasta, mutta ei tuo letkuhomma mitään henkimaaliman hommaa oleDieselpower kirjoitti: Hydrauliletku ei kestä kuin joku 90 astetta lämpöä, alkaa suotamaan läpi, muuten hyvä!

Joku mersupurkaamo??
Ensimmäisen kuvan punosletku on teflonmetallipunosletkua, ja varmasti on ollut normirasituksella, ei mitään tihkumista tai vuotamista havaittavissa. Auto normiajossa ympäri vuoden, about 20-30 tkm vuoteen...katsellaan mistä putkesta seuraavaksi repeää... 
10 mm on hyvä letkun halkaisija, niin ulko- kuin sisäpuolellekin
(eli ei se ole ihan niin tarkkaa kuin paluupuolella)

10 mm on hyvä letkun halkaisija, niin ulko- kuin sisäpuolellekin

Aivan pikainen lisäys tähän, että aivan varmasti hyvin kuormitetun (=pirusti viritetyn) moottorin kohdalla öljy on kuuminta turbon lähdössä, mutta oleellista on miten saa kokonaisuuden pelaamaan, millainen on kokonaisöljytilavuus, miten öljynvirtaukset jakautuvat, tuleeko johonkin ns. pullonkaulaa. Liian vaikeita kysyt, ei kukaan osaa sanoa, mutta sen takia yritetään tehdä kaikki hyvin, suhteeessa niin hyvin kuin on kantapään kautta opittu, ettei mitään hajoa. Paljonko on prosentuaalinen öljyn virtaus ahtimen läpi verrattuna koneeseen -> kukaan ei tiedä (tai jos tietää niin nyt siellä hymistelee omia viiksiään).AK47 kirjoitti:Lämpeneekö öljy turbossa käydessään kuumemmaksi kuin moottorissa ja kuinka paljon?
Viimeksi muokannut veskola, La 14.01.2006 03:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Kyllä mää ymmärrän jos peukalo kasvais kämmenessä,mutta saatana vielä väärällä puolella



W124 300td 24v -ST
W124 300 turbo ST
W124 300D 24v -90 LANG
W210 E220 -96
SEAT CORDOBA VARIO 1,9 -00 TDI MYYDÄÄN noin 140hv 3000e
EX:siä niin paljon että ei viitti luetella.
[url=http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=29120]Myytävänä: W124 W140 W201 osia[/url]
W124 300 turbo ST
W124 300D 24v -90 LANG
W210 E220 -96
SEAT CORDOBA VARIO 1,9 -00 TDI MYYDÄÄN noin 140hv 3000e
EX:siä niin paljon että ei viitti luetella.
[url=http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=29120]Myytävänä: W124 W140 W201 osia[/url]
Veskola vaan näytti mallia miten tuo letku tehdään niin kuin kunnolla ja voi sen tietysti tehdä mustalla letkullakin..... toimii sekin mut empä kehtaisi mersuun laittaa muuta kun tuota .....teflon letkua....ettei tule "euron vika" jos musta paukahtaa....
Rakentelu tapoja on monia....ei viitti tuolla asialla riskeerata...ja lopettakaa jo tälläinen paskan jauhaminen....



Itse tein ja säästin
Anteeksi paljon jos olen turboasioista kiinnostunut. Autotallin nurkassa oottaa turbo ja oottaa niin kauan siellä kunnes kaikki asiat on mulle rautalangasta väännetty, turha ennen sitä aloittaa koko hommaa, jää vaan huono maku suuhun jos eka ajolla posahtaa joku paikka. Jokaisella on oma tyylinsä hoitaa projektit, toinen tiputtelee osia paikalleen ja ratkoo asiat sitä myöten kun ne tulee esiin (jos ratkoo). Itse taas kuulun siihen ryhmään, että asia ratkotaan pilkkuja myöten etukäteen ja nekin mietitään ainakin kahteen kertaan ja sitten vasta homma hoidetaan.Agentti74 kirjoitti:Kyllä mää ymmärrän jos peukalo kasvais kämmenessä,mutta saatana vielä väärällä puolella![]()
No, kaippa sillä turbon läpi virtaavalla öljymäärällä ei ole paskankaan merkitystä ja se saa lämmitä vaikka 300°c siellä..... Eihän se öljy kerkeä siellä kauan pilluuntua, kun jo jostain muualta kuin turbon letkusta vehje leviää ja menot loppuu, kun ei etukäteen osannut kaikkea huomioida (kun ei tiennyt)....
Onhan tässä topikissa jo selvinnyt onneksi se, että löytyy letkuja jotka kestää ja letkuja jotka kannattaa jättää laittamatta tuohon paikkaan. Näemä joillakin on lisäksi munaa myöntää, jos joku asia on sellainen ettei tiedä siihen vastausta, kiitos siitä ja myös niistä tiedoista mitkä on käytännössä hyviksi havaittu.
Aion kyllä edelleenkin kysellä kaikki tyhmätkin kysymykset (onko muunlaisia?). Tyhmiin kysymyksiin on mukava saada viisaita vastauksia, eikös se ole foorumin ideana?
Oon tässä selvitellyt "takaperoisesti" mitä pitää huomioida turboa laittaessa ja mitä rajoituksia (w201024 ominaisuudet) täytyy huomioida. Aloitin takapyörien voimansiirrosta (pikkuperä) ja siitä laatikkoon (722400) päin (laatikko kestää tällähetkellä vain +30hp) ja moottoriin (M102) asti (mäntäpolitiikka ja alapään laakerit ja kansihommelit) sekä alusta, elikkä lähinnä jarrut (laitettu isommat) ja paksumpi vakaintanko eteen.
Mielestäni turbon laittaminen autoon vaatii samat asiat mietittäväksi riippumatta siitä tekeekö projektin tehdas insinööreineen vai yksityinen mutterinpyörittäjä.
Toki kaikki foorumin turbospesialistit on juuri asiantuntioita DIY turbottamisessa, kaikki tunnustus heidän tekemälleen työlle. Mutta nollasta kaikki aloittaa jossain vaiheessa. Tiettävästi yhtään turbo toisessa ja räikkä toisessa kädessä syntynyttä tapausta ei historia tunne???
Löytyisiköhän turbottamisesta ihan suomeksi (tai englanniksi hätätapauksessa) kirjaa, jota voisi suositella tavalliselle tollukalle iltalukemiseksi?
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
karisa81 kirjoitti:Löytyisiköhän turbottamisesta ihan suomeksi (tai englanniksi hätätapauksessa) kirjaa, jota voisi suositella tavalliselle tollukalle iltalukemiseksi?
Alfamer tarjoaa jotain turbotus kirjaa Saksan ja Englanin kielellä käy kattoos alfamer.fi[/quote]
Niinpäs näyttää alfamer toimittavan muitakin kirjoja kuin pelkkiä korjausoppaita, nuita vaan ei täällä korvessa näy kauppojen hyllyillä.
Löytyi seuraavat:
http://www.alfamer.fi/naytatuote.asp?haku=MA987
http://www.alfamer.fi/naytatuote.asp?haku=D3057
Kumpi olisi parempi?
Sitten löytyi kanssa:
http://www.alfamer.fi/naytatuote.asp?haku=S030
Tuossa on ainakin kansikuvassa turbo moottorin vieressä, käsitteleeköhän tuo opus turboja ollenkaan?
Jos joku on nuita katsellut, niin näyttivätkö hyviltä kirjoilta? Jotkut AF:n korjausoppaat kun sisältää virheellistäkin tietoa ja eivät käsittele esimerkiksi erikoisia malleja tai lisävarusteita yms.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Järjellä pärjää uskomattoman pitkälle
ja ihminenhän ne kaikki orkkis turbotkin on tehny
Ps.tää on sitten mun kommentti!!ei kenenkään tarvii ottaa herneitä.


Ps.tää on sitten mun kommentti!!ei kenenkään tarvii ottaa herneitä.
W124 300td 24v -ST
W124 300 turbo ST
W124 300D 24v -90 LANG
W210 E220 -96
SEAT CORDOBA VARIO 1,9 -00 TDI MYYDÄÄN noin 140hv 3000e
EX:siä niin paljon että ei viitti luetella.
[url=http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=29120]Myytävänä: W124 W140 W201 osia[/url]
W124 300 turbo ST
W124 300D 24v -90 LANG
W210 E220 -96
SEAT CORDOBA VARIO 1,9 -00 TDI MYYDÄÄN noin 140hv 3000e
EX:siä niin paljon että ei viitti luetella.
[url=http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=29120]Myytävänä: W124 W140 W201 osia[/url]
Ei ole sitten järkeä kaikille jaettu tasapuolisesti. Itse rakensin ahtimen paluulinjan neljännen kerran uudelleen kun jokainen edellinen meni vituiksi. Vaikka oli tehtaan malli paikallaan en vain saanut sitä toimimaan. Joka kerta vitutti tehdä sitä hommaa tammikuussa pakkasessa pihalla kun auto piti ajaa pukeille ja kurotella sokkona sinne ahtaisiin väleihin.
Tuloöljyletkun kanssa oli kanssa tuskaa, piti ajella muutama kunta läpi ennen kuin löytyi paikka, josta myytiin sopivaa materiaalia letkuksi. Väkisinkin siinä on hymy perseessä kun pitäisi aamuksi saada auto ajoon, ja ei ole sopivia tai toimivia letkuja tai putkia. Ei ole näet kaikilla autotallin hyllyt täynnä valmista turbopalikkaa, joten on se hyvä etukäteen tietää mitä kannattaa edes koittaa kysyä ja ostaa. Millä vitulla sitä palikkaa voi ajella hakemaan kun on öljyletku irti, häh ?
Forumin alkuajoista saakka tietty porukka on postannut tänne komeita lappuja ja jotain kuvia projekteista. Kysymyksiin ei ole tullut vastauksia mutta piilovittuilua on kyllä riittänyt. Ilmeisesti se tietty klaani näkee paremmaksi vaihtaa tietoa naamtusten sekä yksityisviesteillä ja tiettyä hupia on aiheuttanut kun toiset yrittävät oppia kantapään kautta asioita. Omista mokista on vaiettu hyvinkin tarkkaan, keneltäkään ei ole tietenkään koskaan hajonnut mitään vaan pelkällä viisaudella on potkittu todella pitkälle.
Tästä topicista minun pitäisi moderaattorin ominaisuudessa poistaa muutama forumin sääntöjen vastainen viesti. Poistaminen kävisi jopa liiankin helposti, mutta jääköön nuo tähän muistuttamaan ja ehkä antamaan ajattelisen aihetta. Kannattaako tänne postata yhtään mitään jos ulosanti on tuolla tasolla.
Aaman.

Tuloöljyletkun kanssa oli kanssa tuskaa, piti ajella muutama kunta läpi ennen kuin löytyi paikka, josta myytiin sopivaa materiaalia letkuksi. Väkisinkin siinä on hymy perseessä kun pitäisi aamuksi saada auto ajoon, ja ei ole sopivia tai toimivia letkuja tai putkia. Ei ole näet kaikilla autotallin hyllyt täynnä valmista turbopalikkaa, joten on se hyvä etukäteen tietää mitä kannattaa edes koittaa kysyä ja ostaa. Millä vitulla sitä palikkaa voi ajella hakemaan kun on öljyletku irti, häh ?
Forumin alkuajoista saakka tietty porukka on postannut tänne komeita lappuja ja jotain kuvia projekteista. Kysymyksiin ei ole tullut vastauksia mutta piilovittuilua on kyllä riittänyt. Ilmeisesti se tietty klaani näkee paremmaksi vaihtaa tietoa naamtusten sekä yksityisviesteillä ja tiettyä hupia on aiheuttanut kun toiset yrittävät oppia kantapään kautta asioita. Omista mokista on vaiettu hyvinkin tarkkaan, keneltäkään ei ole tietenkään koskaan hajonnut mitään vaan pelkällä viisaudella on potkittu todella pitkälle.
Tästä topicista minun pitäisi moderaattorin ominaisuudessa poistaa muutama forumin sääntöjen vastainen viesti. Poistaminen kävisi jopa liiankin helposti, mutta jääköön nuo tähän muistuttamaan ja ehkä antamaan ajattelisen aihetta. Kannattaako tänne postata yhtään mitään jos ulosanti on tuolla tasolla.
Aaman.



Lisää tietoa: www.skg.fi