
Hehkutusongelmia!
Hehkutusongelmia!
Moi! nyt olisi matkailuauton vuoro ruveta ryppyilemään
. Avainta käännettäessä ei hehkutusvalo syty! Auto on 309 D(609D) ja mallia -85. Alkuperäinen virtalukko ja avaimet aika kulahtaneet. Mistähän vois vikaa alkaa etsiä?

MB C220D Farmari, MB609 James Cook
Ilmeisesti muut sähköt tulee kuitenkin?
Eikös se viittaisi sitten palaneeseen hehkuun... Jos pidät "normaaliajan" hehkutusta päällä, vaikka valo ei palakkaan, niin auto varmaan käynnistyy kuitenkin, mutta yks sylinteri todennäköisesti vähän aikaa poissa pelistä? Ja hehkuvalo syttyy vähän käynnistyksen jälkeen?
Eikös se viittaisi sitten palaneeseen hehkuun... Jos pidät "normaaliajan" hehkutusta päällä, vaikka valo ei palakkaan, niin auto varmaan käynnistyy kuitenkin, mutta yks sylinteri todennäköisesti vähän aikaa poissa pelistä? Ja hehkuvalo syttyy vähän käynnistyksen jälkeen?

MB Sprinter W902 208D '96 85tkm "Simons mörkö"
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Joo no meillä tuo on roikassa tälläselläkin kelillä useamman tunnin kun on yks hehku pimeenä, niin lähtee ihan nätisti käymään. Ilman roikatusta lähtee todella pahan kuuloisesti, eli nakuttaa vain törkeesti.
Kokeileppas laittaa roikan perään ja startata. Jos pitää pahaa kolinaa vähän aikaa starttauksesta, niin todennäköisesti riittää kun vaihtaa hehkutulpat...

Kokeileppas laittaa roikan perään ja startata. Jos pitää pahaa kolinaa vähän aikaa starttauksesta, niin todennäköisesti riittää kun vaihtaa hehkutulpat...


MB Sprinter W902 208D '96 85tkm "Simons mörkö"
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
njoo! lähtihän se käymään, kun roikassa kesytti vähän aikaa. Hehkutulpat pitänee vaihtaa, ei se sen kummemmin kolissut kyllä. Muistelen, että se viides jäi viimeksi vaihtamatta, kun oli niin hankalassa paikassa! Mitenkäs noita vois "mitata" ennenkuin menis vaihtaan...ettei turhaan tarvis irroitella.
MB C220D Farmari, MB609 James Cook
Hehkureleeltä se töpseli auki johon on kerätty hehkuille menevät johdot (6-napainen, jossa yksi tyhjä kolo), sitten vedät akulta plus navasta johdon ja yksitellen hipaiset liittimen jokaista napaa varovasti. Ne jotka ei kipunoi, ovat pimeenä.suzy kirjoitti:njoo! lähtihän se käymään, kun roikassa kesytti vähän aikaa. Hehkutulpat pitänee vaihtaa, ei se sen kummemmin kolissut kyllä. Muistelen, että se viides jäi viimeksi vaihtamatta, kun oli niin hankalassa paikassa! Mitenkäs noita vois "mitata" ennenkuin menis vaihtaan...ettei turhaan tarvis irroitella.
Niin,se on semmoinen kahden ruuvin välissä oleva liuska,ei näytä sulakkeelta.hiltuvi kirjoitti:ainakkiin 124 200D:ssä siinä hehkun releessä sen muovikannen alla on heti se sulake .
Kulkuneuvot:
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Kaikku tuntuu tietävän missä se hehkun rele on, mutta missäs se on sprintterissä esim? Että vois mitata ja vaihtaa ainakin sen yhden palaneen hehkun, vaikka noita kyllä tossa neljä olisi... Mut kun ei viittis taivasalla alkaa kaikkia vaihtamaan...
(toivottavasti sen yhden sais edes vaihdettua... Ettei olis liian tiukassa/hankala...) 


MB Sprinter W902 208D '96 85tkm "Simons mörkö"
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
No, kait löysin oikean poksin, ei hajua, mutta tässä kuvia...
Ja mittasin vastusarvot, niin 1 näytti 39 ohmia, 2: 0,3 ohm, 3: 14 ohm ja 4: 0,3
Eli on kaksi vähän "kulahtaneita"... Eli eikös ne hehkuta mutta pirun huonosti?
Koska käsittääkseni resistanssi pitäis olla juuri tuota 0,3 ohmin luokkaa... Luoja menee virtaa...
Mutta eihän noitten hehkujen vaihto onnistu mitenkään, ku ne on tuolla kaiken keskellä?
Hehkureleen poksi?:
http://i17.photobucket.com/albums/b53/D ... G_3075.jpg
1-6 numeroita, joista 5 oli tyhjä...
http://i17.photobucket.com/albums/b53/D ... G_3078.jpg
Sieltä se hehku pilkistää, mut ei tonne käsiksi pääse?
http://i17.photobucket.com/albums/b53/D ... G_3079.jpg
PRKl...
http://i17.photobucket.com/albums/b53/D ... G_3082.jpg
Ja mittasin vastusarvot, niin 1 näytti 39 ohmia, 2: 0,3 ohm, 3: 14 ohm ja 4: 0,3
Eli on kaksi vähän "kulahtaneita"... Eli eikös ne hehkuta mutta pirun huonosti?
Koska käsittääkseni resistanssi pitäis olla juuri tuota 0,3 ohmin luokkaa... Luoja menee virtaa...

Mutta eihän noitten hehkujen vaihto onnistu mitenkään, ku ne on tuolla kaiken keskellä?


Hehkureleen poksi?:
http://i17.photobucket.com/albums/b53/D ... G_3075.jpg
1-6 numeroita, joista 5 oli tyhjä...
http://i17.photobucket.com/albums/b53/D ... G_3078.jpg
Sieltä se hehku pilkistää, mut ei tonne käsiksi pääse?


http://i17.photobucket.com/albums/b53/D ... G_3079.jpg
PRKl...



http://i17.photobucket.com/albums/b53/D ... G_3082.jpg
MB Sprinter W902 208D '96 85tkm "Simons mörkö"
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Heh! Muillakin yhtä kivaa! Hehkut pitäisi tarkistaa, mutta kun ulkona on pakkanen ja auto niin korkea, ettei lähimaillakaan sellaista hallia, johon mahtuisi. Lupasi vielä -30 asteen pakkastakin tänne...oottakoon ainakin vkloppuun.
Kiitos hienoista kuvista! Mustan laatikon arvoitus selvisi...
Samalla tuossa Jamesin ikkunalla odottaa uusi pakosarjan tiiviste vaihtoa.
Onkos mutterit lujassa? Siinä pakosarjassa! Ja mitenkähän ne parhaiten lähtee "ehjänä" irti. Kylmänä vai kuumana. CRC:llä vai iman. Vinkkejä!
Kiitos hienoista kuvista! Mustan laatikon arvoitus selvisi...
Samalla tuossa Jamesin ikkunalla odottaa uusi pakosarjan tiiviste vaihtoa.
Onkos mutterit lujassa? Siinä pakosarjassa! Ja mitenkähän ne parhaiten lähtee "ehjänä" irti. Kylmänä vai kuumana. CRC:llä vai iman. Vinkkejä!
MB C220D Farmari, MB609 James Cook
Nii onkos toi hehkujen vaihto OM601:een nyt sitte ihan mahoton homma, purkamatta puol autoa?
Imusarja on aika ilkeästi tiellä...? Ja sen pois saamiseks.....->
Mun näkemyksellä tuosta pitää laskea motti pois, siellä varmaan ottaa joku etuakselisto eteen, että sekin pois? Sitte se varmaan tulee helpommin vaihdelaatikon kanssa? No se pois... Todetaan vielä jotain kivaa, niin kettu haen lainaa pankista + säästöt ja meen ostaa uuden auton...
Enkä kyllä marssi veholle.. 
Imusarja on aika ilkeästi tiellä...? Ja sen pois saamiseks.....->
Mun näkemyksellä tuosta pitää laskea motti pois, siellä varmaan ottaa joku etuakselisto eteen, että sekin pois? Sitte se varmaan tulee helpommin vaihdelaatikon kanssa? No se pois... Todetaan vielä jotain kivaa, niin kettu haen lainaa pankista + säästöt ja meen ostaa uuden auton...



MB Sprinter W902 208D '96 85tkm "Simons mörkö"
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
No kai täällä nyt joku on hehkuja tuohon vaihtanu, niin onnistuuko mitenkään "pelkkä hehkujen irrotus ja takaisinlaitto"???
Mun mielestä kyllä näyttää aika mahdottomalle?
Et onkos se imusarja siis otettava pois ja mitä kaikkea? silloin varmaan tarvii vaihtaa se imusarjan tiiviste? Eli menee niin hankalaksi ilman tallia että on vietävä johonkin pajotettavaksi?


Mun mielestä kyllä näyttää aika mahdottomalle?

Et onkos se imusarja siis otettava pois ja mitä kaikkea? silloin varmaan tarvii vaihtaa se imusarjan tiiviste? Eli menee niin hankalaksi ilman tallia että on vietävä johonkin pajotettavaksi?

MB Sprinter W902 208D '96 85tkm "Simons mörkö"
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Mazda 323 1,5 '89 103tkm