Moottorin vaihto ! w123 / OM617

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Boogie
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: To 01.09.2005 10:46
Paikkakunta: Kaarina - Piispanristi

Moottorin vaihto ! w123 / OM617

Viesti Kirjoittaja Boogie »

Avaanpa tänne topikin tästä sessiosta mikä on edessä lähiviikkoina koska vinkkejä saattaneen tarvita tuon tuostakin :shock:

Eli , ollaan vaihtamassa tuohon kv-secciin "uusi" OM617 nokalle , koska nykyinen on morjens . Pitää koko ajan mennä tankkaamaan öljyä , ja samalla tarkistaa polttoaine... 8)

Hommasin -84 mallisen w123 sedanin missä oli varsin mukavan tuntuinen moottori ja jo kertaalleen siihen vaihdettu eikä ihan älyttömiä menty . Käy nätisti eikä pidä sellaista katkua ensinkään eikä savuta kuten tuo minkä sen on tarkoitus korvata .

Kysymys numero 1 :!: Katsokaa kuvaa alla , kiitos . . .

Kuva


Siis tämä kuva on siitä koneesta mikä on tarkoitus pistää paskan tilalle . Kuten huomaatte tuossa on pari ilmaletkua pulteilla tulpattuna .

Mitä ne on ja miksi näin :?:

Oletus : Lieneekö kuitenkin tähän vaihdettu joskus myöhemmin myös vaihdelaatikko kukaties vanhemmasta jossa on kaikki zyzteemit toimineet mekaanisesti eikä alipaineella kuten uudemmissa .


Kysymys 2 :!:

Onko selkeesti jotain mitä kannattaa asennettavaan koneeseen vaihtaa ja tsekata muuten sen ollessa pois paikoiltaan kun se mahdollisesti kävisi kätevämmin kuin paikoilla ollessaan :?:


...nyt olen ainakin molemmat koneet ja konehuoneet pessyt mielestäni vähintään mahtavasti joten sen puolesta ainakin luulisin olevan suht mukava alkaa hommiin .
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Noihin letkuihin en ota kantaa, mutta venttiilin välykset ny ainaki kannattaa säätää, vaikka toki se onnistuu ihan hyvin kone paikoilllaankin.
Millhill Performance
-Built With Pride-
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1008
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

kv-sec

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Ihan vaan ,kuuluuko tää vaihdettava kone auton aukuperäis prosentteihin.
Jos sattuu joku innokas katsella niitä alkup.prosentteja.

Terveisin Jamppa
Avatar
Boogie
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: To 01.09.2005 10:46
Paikkakunta: Kaarina - Piispanristi

Viesti Kirjoittaja Boogie »

Ei kuulu , mut kävin just tuossa taannoin lukemassa niitä säädöksiä niin tuossa oli hiljan tullut sinne lievennys että täysin samanlaisen , ja samanlaisesta autosta peräisin olevan minkä tahansa osan saa laittaa epäkuntoisen tilalle mikäli oikein tuota kapulakieltä tulkitsin .

http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

No.. Ensimmäisenä tulee mieleen että kannattaa vaihtaa kampiakselin stefat kun kone on irti.
Takapään stefa on mukava vaihtaa kun huomaa ensimmäisen 100km jlk että se vuotaa :D
Toiseksi... Heitä nuo 123sen alipaine putket mäkeen ja laita 126sessa olevat letkut "uuteen" koneeseen samoin kuin ne nyt ovat vanhassa.
Tuo vanha kone ei tarvi alipainetta kuin sammutukseen. :D
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Mika.T kirjoitti:Ensimmäisenä tulee mieleen että kannattaa vaihtaa kampiakselin stefat kun kone on irti. Takapään stefa on mukava vaihtaa kun huomaa ensimmäisen 100km jlk että se vuotaa :D
Ei ole ihan niin mukava homma kuin 124:ssä, jossa on ihan oikea stefan näköinen tiivistin. Kolmosessa (W123) on sellainen koiranp****-tyyppinen kampuranstefa jonka vaihtaminen vaatii koneen purkamisen. Sad but true :cry:
Kuva
Tuolla tiivistimellä on kai joku virallinenkin nimi?
Itse olen tyytynyt pyyhkimään rätillä kytkinkopan alaosan ennen katsastusta, kun vuotaa nääs. Viimeksi jäi pyyhkimättä mutta inssi ei huomauttanut mitään. Taitaa olla OM617 oikut tuttuja niillekkin.
Avatar
Boogie
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: To 01.09.2005 10:46
Paikkakunta: Kaarina - Piispanristi

Homma tehty !

Viesti Kirjoittaja Boogie »

No niin , homma tehty eikä sitä kysyttävää juuri sitten ilmaantunutkaan :D

Oli tuo päämekaanikko niin asiantunteva ja alan raudanluja ammattilainen ja homma entuudestaan tuttua että selvittiin kun tehtiin perjantaina ja lauantaina pitkät tehokkaat päivät . Itse toimin lähinnä valonnäyttäjänä ja työkalujen ojentajana mikä on varsin perusteltua :lol:

Siellä tuli muutamia "vasemman käden" ratkaisuja vastaa mitä dieselöinnissä joku oli aikanaan tehnyt hieman olkaa kohauttamalla mutta nyt saatiin kaikki nekin korjattua laitettua kunnolla niin kuin niiden kuuluukin olla .

Kyllä nyt on mukavaa kun ei koko ajan tarvitse olla tankkaamassa... ...öljyä :!:
Avatar
kekka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: To 06.10.2005 21:46
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja kekka »

Mahtoiko se katsastussetä tarkoittaa koko moottoria vaihdettavaksi tällä rikkinäisellä osalla (vallalla olevan tulkinnan mukaan esim. jarruosan voi korvata uudella vastaavalla mutta moottori pitäisi korjata vanhasta). On meinaan alkuperäisessä kanta-auton tarkastus pöytäkirjassa vanhan moottorin numero ylhäällä ja jos asiaa halutaan tutkia niin ylittyy tuo 50% raja. :twisted:
Mercedes-Benz korjaa kuljettajien tekemät ajovirheet...ainakin jos on asd...

MB 200D w110 mr
MB 240D w123 mr
MB 300D w123 mr
MB 500SEC w126
MB G300 td W463
Avatar
Boogie
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: To 01.09.2005 10:46
Paikkakunta: Kaarina - Piispanristi

Viesti Kirjoittaja Boogie »

http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf

Käyttöön otettuun autoon voidaan 1 momentissa lueteltujen muutosten lisäksi myös muiden muutoskohteiden (esim. moottori, akselistojen, ohjauslaitteiden, jarrujen, korin ym.) osalta soveltaa päätöksen ko. kohteita koskevia yleisiä ehtoja. Muutosten jälkeen auton tulee muutoskohteiden ja niiden välillisten vaikutuskohteiden osalta täyttää niitä mahdollisesti koskevien erityisdirektiivien hyväksyntävaatimukset (esim. pakokaasupäästöjen, jarrujen, melun jne. osalta), mikä tulee pystyä osoittamaan. Varsinaisia muutoskohteiden uusia hyväksyntöjä ei kuitenkaan edellytetä. Vaihtoehtona hyväksyntävaatimusten täyttymisen osoittamiselle auto voidaan muutoskohteiden ja niiden välillisten vaikutuskohteiden osalta muuttaa vastaamaan mallisarjaan kuuluvaa, alkuperäistä autoa koskevat tai myöhemmät vaatimukset täyttävää (esim. erilaisella moottorilla varustettua) EY-tyyppihyväksyttyä mallia.
Avatar
kekka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: To 06.10.2005 21:46
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja kekka »

Niin. Laissa ei puhuta korinvaihto autoista.....Kuin pykälässä 23 jossa kerrotaan miten vaihto voidaan tehdä.
Mercedes-Benz korjaa kuljettajien tekemät ajovirheet...ainakin jos on asd...

MB 200D w110 mr
MB 240D w123 mr
MB 300D w123 mr
MB 500SEC w126
MB G300 td W463
Avatar
Boogie
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: To 01.09.2005 10:46
Paikkakunta: Kaarina - Piispanristi

Viesti Kirjoittaja Boogie »

Totta ! Olin tulkinnut väärin :evil:

Soitin äsken AKE:een ja varmistin asian . Tosiaan , konetta ei voi vaihtaa vaan alkuperäinen täytyy kunnostaa koska prossissa ei ole enää varaa . Koneen vaihto vie prossista oheislaitteineen 15% , pelkkä lohko 12% .

...tai , voi sen vaihtaa mutta silloin tulee maksettavaksi autovero mikä lasketaan UUDEN 3-litraisen dieselmersun arvon mukaan .

No , sitten tehdäänpi koneremppa vanhaan 8)

Siperia opettaa . . . :roll:
Avatar
JTY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 267
Liittynyt: To 19.08.2004 23:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JTY »

Eli jos mäntä tulee lohkosta katsomaan päivänvaloa niin se on korjattava :shock:
w123 200D Taxi Power - w123 230E Manne supra - r129 SL500 avokki
Avatar
Boogie
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: To 01.09.2005 10:46
Paikkakunta: Kaarina - Piispanristi

Viesti Kirjoittaja Boogie »

Juu,niin se sitten on :(

...no,ei muuta kuin uutta matoa koukkuun ja suuta hevosenkengälle :D

Diggaan tuosta kärrystä niin paljon että laitetaan sitten moottoriremppa tehden ja taas mennään tylysti hymyillen yksi 500tkm lisää tauluun ...
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Mulle sanottiin kun muutoskatsastin w123 200d mersun 3litran koneelle että konetta voi vaihtaa niin kuin lystää kunhan se on samanlainen 3litran pannu kuin nyt on paikoillaan mutta kaippa tuo kv auto on eri asia.Mulle on muuten tommonen samanlainen koneremontti edessä eli korjaan vanhan vaikka vaihtaa sais.onpahan ainakin kunnossa sitten.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

jari_w123 kirjoitti:Mulle sanottiin kun muutoskatsastin w123 200d mersun 3litran koneelle että konetta voi vaihtaa niin kuin lystää kunhan se on samanlainen 3litran pannu kuin nyt on paikoillaan mutta kaippa tuo kv auto on eri asia.Mulle on muuten tommonen samanlainen koneremontti edessä eli korjaan vanhan vaikka vaihtaa sais.onpahan ainakin kunnossa sitten.
Mutta eihän sillä ole väliä minkä sinne vaihtaa, jos on kerran koneesta mennyt prosentit? Eli voi nakata vaikka 200d:n tai 3,5 V8:n. Eihän sen samanlainen tarvitse olla mikä aiemmin vaihdettu, kunhan ei ole liian iso kone.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

no joo sitte mä olen käsittäny väärin tuon(kin)asian hyvä että korjasit.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
tgts
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: To 25.11.2004 22:37
Paikkakunta: Parainen

Viesti Kirjoittaja tgts »

Joo, siis korinvaihdon yhteydessä vaihdetun osan saa vaihtaa uudelleen ja uudelleen, kunhan alkuperäisiä osia jää se yli 50 prosenttia. Eli tuossa SECissä ilmeisesti kone on kanta-autosta, jolloin sitä ei voi enää vaihtaa, muutenhan kanta-autosta ei jää jäljelle yli puolta. Kanta-auto on se mikä auto on paperissa, ei se miltä se näyttää katsoessa :D
W123 240D -84 // S124 300TDT -92 // W126 280SE -85
Avatar
sakke0207
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: Ke 04.01.2006 09:48
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja sakke0207 »

tgts kirjoitti:Joo, siis korinvaihdon yhteydessä vaihdetun osan saa vaihtaa uudelleen ja uudelleen, kunhan alkuperäisiä osia jää se yli 50 prosenttia. Eli tuossa SECissä ilmeisesti kone on kanta-autosta, jolloin sitä ei voi enää vaihtaa, muutenhan kanta-autosta ei jää jäljelle yli puolta. Kanta-auto on se mikä auto on paperissa, ei se miltä se näyttää katsoessa :D
juuri näin...

sulla lukee rekisteriotteessa mitä autoon on vaihdettu...

mun autossa lukee että kori ja moottori vaihdettu... eli loput osat ovat kanta autosta... eli mä saan vaihtaa konetta vaikka kuinka monta kertaa kunhan on samaan malliin kuuluva... :wink: nuo korinvaihto autojen osien vaihto lait tulee muuttumaan tämän vuoden puolella... ( luultavasti)
Mb 300tdt -91
Mb 300tdt st -91
Mb 230ce -89
Mb 220B -70 MR
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

sakke0207 kirjoitti:nuo korinvaihto autojen osien vaihto lait tulee muuttumaan tämän vuoden puolella... ( luultavasti)
Nyt kun tietoa foorumista näyttää löytyvän niin millaiseksi säännökset TULEVAT muuttumaan? Saako sitten enään vaihtaa edes sukkia?
Avatar
sakke0207
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: Ke 04.01.2006 09:48
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja sakke0207 »

juu sukat saa vaihtaa vaan vanhoihin ja hikisiin :lol:
Mb 300tdt -91
Mb 300tdt st -91
Mb 230ce -89
Mb 220B -70 MR
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Kyllähän nykyään saa vaihtaa vaikka uudet samanlaiset sukat vanhan tilalle jos niihin tulee reikä 8) Onhan tuo laki vähän järkevämmäksi muutunut kun yhdessä vaiheessa jos lakia olisi tarkasti seurattu olisi prosentteja tullut ihan mistä vaan kulutusosan vaihdosta...
________________________
S124 300D '91
W115 240D (ex.200D) '75
Massey Ferguson 135 '63
Avatar
mazza
Mersumies
Mersumies
Viestit: 562
Liittynyt: Ma 10.01.2005 22:46
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

Boogie kirjoitti:Totta ! Olin tulkinnut väärin :evil:
....

...No , sitten tehdäänpi koneremppa vanhaan 8)

Siperia opettaa . . . :roll:
Tämä koneremonttihan on hyvin vaativa, vaatii sievän ranneliikkeen rälläkällä ja numerosarja stanssaamiseen. katot vanhan koneen lohkosta ja kannesta numerot ja lätkit menemään... 8)
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km

Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.

haaveena:
MB W126 560SEL
Avatar
sakke0207
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: Ke 04.01.2006 09:48
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja sakke0207 »

niin mäkin tekisin.. :lol: ihmisiä ne inssitkin on vai onko?
Mb 300tdt -91
Mb 300tdt st -91
Mb 230ce -89
Mb 220B -70 MR
Avatar
mazza
Mersumies
Mersumies
Viestit: 562
Liittynyt: Ma 10.01.2005 22:46
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

mazza kirjoitti:
Boogie kirjoitti:Totta ! Olin tulkinnut väärin :evil:
....

...No , sitten tehdäänpi koneremppa vanhaan 8)

Siperia opettaa . . . :roll:
Tämä koneremonttihan on hyvin vaativa, vaatii sievän ranneliikkeen rälläkällä ja numerosarja stanssaamiseen. katot vanhan koneen lohkosta ja kannesta numerot ja lätkit menemään... 8)
kannattaa sitten varmistella eka jonnekki nurkkaan että on semmosta seosta että saa kohtuu helpolla numerot jäämään... :D
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km

Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.

haaveena:
MB W126 560SEL
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Tälläiset itsestäänselvät lainvastaiset neuvot olisi ehkä parempi kuitenkin jättää kirjoittelematta, vaikkei ihan niin tosissaan aina olisikaan, vai kuinka?

:wink:
Vastaa Viestiin