ostamassa 300 CE :tä

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Ville_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Su 15.01.2006 16:49
Paikkakunta: Kouvolan seutu

ostamassa 300 CE :tä

Viesti Kirjoittaja Ville_ »

Tässä vähän harkinnut, jos vaikka vaihtas merkkiä ja ostas tommosen. Nyt tarvis vähä muilta ko. auton omistajilta ja muiltakin mielipiteitä.. hyvät ja huonot puolet.. mihin kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota ostaessa jne..

joku ~8000e luokan auto olis hakusessa. minkähän vuosimallisen tuolla suunnillee sais? entäs jos tuottais saksasta? paljon olis suunnilleen vero?

voi myös suositella jtn toista mallia, jos tuon hintaluokan 300 ce ei ole kannattava ostos.. :roll:
Avatar
stanger
Mersumies
Mersumies
Viestit: 763
Liittynyt: La 20.11.2004 19:07
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

Kori: etulokareiden etukulmat. jos on muovihelmainen niin katsele ne ympärykset. peräkontinluukun reunat. tunkinkorvakot jne..

kone: kattele ja kuuntele... jonkinverranhan noissa on esiintynyt käyntihäiriöitä --> jotain ruiskuun\syttyyn liittyviä juttuja. Kannen ja nokan kunto kannattaa tarkistaa....

siinäpä nyt äkkiseltään jotakin... haulla löytyy lisää
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
Avatar
JKL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: To 04.08.2005 13:12
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja JKL »

Tuossa hintaluokassa ei ihan priimayksilöä ole saatavilla. Auton heikko kohta on kai muovihelmojen alla olevat pellit. Kannattaa esim. tunkkausluukut tsekata tarkkaan, ja muutkin muovipaneelien alustat. Koeajo kertoo paljon, sillä ehjä mese ei juurikaan nitise eikä natise montuissa, eikä muutkaan äänet juuri sisään kuulu. 8)
MB 300CE 24V
MB ML320
Ari V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Pe 19.03.2004 13:02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ari V. »

-94 tuli facelift. Siinä sulavampi muotoilu keulan osalta. Samoin moottorit sytytysjärjestelmineen uudistuivat eli tehoa enemmän ja kulutusta vähemmän, kolmesatasesta tuli 320:nen. Huonona puolena tuossa on sytkäpuolen johtosarjojen hapertumisriski(eivät kestä ajanoloon moottorin kuumuutta)
Raaka Arska
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

JKL kirjoitti:Tuossa hintaluokassa ei ihan priimayksilöä ole saatavilla.
Hieno kuulla! Oma kun on lähellä hintaluokkaa ja priimakunnossa. 8)

Kuukauden päivät '89 mallisella 300CE:llä ajelleena, en toistaiseksi voi kuin kehua autoa. Mukava, ripeä ja herraskainen peli. Sisustaltaan iättömän näköinen. Tuo 12 venttiilinenhän on noin 30 heppaa köyhempi ja käsittääkseni 24 venttiiliset on alkaen '90 malliset. 12 venttiilisen hyvinä puolina suurempi yhteensopivuus osissa perus W124:n kanssa ja pienempi kulutus. Itse en voi kuin suositella.
-A-J-
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Tottakai suositellaan hyvä lähtökohta on saksan kilometreillä (100-200 tkm) varustettu yksilö n. 15 vuotta vanha. Mittarilukemaan voi sitten lisätä huoletta sen puuttuvan 100+ tkm.
Eli kilometreillä 250-300 000 on syytä tarkistaa alustan osien ja moottorin yläkerran kunto. M103 saa yleensä tehdä kansirempan noilla kilometreillä ja suurin osa alustan osista on vaihdettu tai menee vaihtoon pian. Sitten vielä tietysti automaatti...toivottavasti kunnossa ja talvella tuo yhdistelmä vie sen 15 litraa kovilla pakkasilla kaupunkipyörityksessä.

Rahamiesten hommaa on noiden pitäminen jokapäiväisessä ajossa. Niinhän se menee että rikkaat ajoivat näillä ensin...välissä joku muu ja sitten lopuksi köyhät toteuttavat haaveensa. Harmi vaan että moni auto on siinä vaiheessa että remppaa saa tehdä. Helmiäkin on mutta 5500-7500 eurolla joka voisi olla 15 v vanhan CE:n todellinen arvo tuskin välttämättä sellaista saa.

Nettiauton tarjonnastakin huomaa että pian ne tuontihelmetkin ovat yleensä myynnissä - koskee myös bmweetä. Loppuuko sitten kiinnostus vai rahat? tai sitten jotkut kai vaihtavat autoja kuin sukkia...
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Meisselimies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ma 18.04.2005 12:22
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Meisselimies »

Itselläni on 300E24 vm. 91 face-liftattu. Kulutus talvella alimmillaan ollut 10,5 l/100 km. Ajettu 213000 km.

Koko-omistus ajan 7kk keskikulutus alle 12 l/100km eli kyllä se on kiinni kaasujalasta paljonko kakkua kuluu.

Ei vian vikaa ollut toistaiseksi ja ruostetta ei ainkaan näy ;-)

Loistohankinta ei voi muuta sanoa. Ja kulkee kivasti. Hintaa hankinnalle tuli veroineen 7000 €.
Ville_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Su 15.01.2006 16:49
Paikkakunta: Kouvolan seutu

Viesti Kirjoittaja Ville_ »

Ari V. kirjoitti:-94 tuli facelift. Siinä sulavampi muotoilu keulan osalta. Samoin moottorit sytytysjärjestelmineen uudistuivat eli tehoa enemmän ja kulutusta vähemmän, kolmesatasesta tuli 320:nen. Huonona puolena tuossa on sytkäpuolen johtosarjojen hapertumisriski(eivät kestä ajanoloon moottorin kuumuutta)
selailin noita mobile.de sivuja ja sieltä huomasin noita 320 ce (220hp) ja niitä on kumminki alle vm. 94.. Onkos ne sit saman mallisia kun toi 300 ce mut vaan uudistuneella ja isommalla koneella? :roll:
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14211
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Ville_ kirjoitti:
Ari V. kirjoitti:-94 tuli facelift. Siinä sulavampi muotoilu keulan osalta. Samoin moottorit sytytysjärjestelmineen uudistuivat eli tehoa enemmän ja kulutusta vähemmän, kolmesatasesta tuli 320:nen. Huonona puolena tuossa on sytkäpuolen johtosarjojen hapertumisriski(eivät kestä ajanoloon moottorin kuumuutta)
selailin noita mobile.de sivuja ja sieltä huomasin noita 320 ce (220hp) ja niitä on kumminki alle vm. 94.. Onkos ne sit saman mallisia kun toi 300 ce mut vaan uudistuneella ja isommalla koneella? :roll:
Sama korimalli. Huom. 320 CE on vielä 2. sarjan ulkonäöllä, E 320 C(oupe) 7/93 jälkeen uudella E-keulalla. Välimallejakin on tuon 7/93 tienoilla tullut, kuten oma autoni (2. sarjan ulkonäkö/mallimerkintä E 300 jne.)
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Ville_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Su 15.01.2006 16:49
Paikkakunta: Kouvolan seutu

Viesti Kirjoittaja Ville_ »

Laitetaan nyt tähän samaan sellanen kysymys, että minkäslainen tollanen 190 E 2,6 on? noin niinku ajettavuudeltaan, suorituskyvyltään ja kulutukselta? paljohan semmosen verot ois suunnilleen, joku vm 91 - 93..

onkos muuten ko. autossa mitään erityistä huomioitavaa?!

ajattelin vähä että jos vaikka sittenkin sellasen hankkis eka, ja kattois sitte myöhemmin jos ostais sen CE:n..
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Petri M. kirjoitti: Rahamiesten hommaa on noiden pitäminen jokapäiväisessä ajossa.
Mikäs tästä tekee rahamiesten homman (kysyy CE:n ostanut duunari kauhuissaan), eikös aika suuri osa osista ole yhteneviä perus W124:n kanssa ja eikös tuollaisella Mersulla se 500tkm sentään luulisi menevän suhteellisen hyvin?

Oman km lukemaan uskon, koska mukana seurasi täydellinen huoltokirja ja Saksan omistajat on tiedossa tarkasti, eikä auto ole kiertänyt Saksan autoliikkeissä lainkaan. Myös auton kunto vastaa mittarilukemaa. Silti myönnän sen, että voin olla väärässäkin - etenkin kun ajokilometrejä on niin vähän.

Itse olen tänä vuonna vaihtanut autoja aika tiiviisti, mutta nyt tuntuu siltä, että tähän voisi vaihtamiset jättää. :roll:

Mainittakoon vielä, että itselle noita kilometrejä tulee vuodessa n. 10tkm. Niistä n. 4000km talvella ja 6000km kesällä. Eli ajattelin kyllä tuon Mersun sellaiseksi käyttöautosijoitukseksi ja noin vähintään seuraavaksi 10-vuodeksi. Tuolloin, eli vuonna 2016 auto olisi siis 27-vuotta vanha ja mittarissa n. 250tkm. Siitä 3-vuotta eteenpäin ja voisinkin museoida laitteen. :lol: Kuulostaa ihan suunnitelmalta!
Viimeksi muokannut Tenox, Ti 17.01.2006 22:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-A-J-
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Meisselimies kirjoitti:Itselläni on 300E24 vm. 91 - Koko-omistus ajan 7kk keskikulutus alle 12 l/100km eli kyllä se on kiinni kaasujalasta paljonko kakkua kuluu.
Melko vähän, tai sitten minulla on raskas kaasujalka. Toistaiseksi en ole päässyt alle 12-litran vielä.
-A-J-
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Tenox kirjoitti: Mikäs tästä tekee rahamiesten homman (kysyy CE:n ostanut duunari kauhuissaan), eikös aika suuri osa osista ole yhteneviä perus W124:n kanssa ja eikös tuollaisella Mersulla se 500tkm sentään luulisi menevän suhteellisen hyvin?
No juu voipi olla että sen 500tkm ja enemmänkin pääsee dieselillä koneen puolesta tekemättä sille mitään. Ja siihen 500 tkm on kyllä vaihdettu suurin osa alustanosista ja voimansiirron. Lähinnä tarkoitin vaan sitä että isompi bensakone oli se sitten sedanissa tai coupessa vaatii kyllä isoa pussia jos sitä päivittäin joutuu kaupungissa pyörittämään ts. ainakaan tämän duunarin varallisuus ei siihen riitä :lol: Ja jos kaikki pikkuviat korjaa tai pyrkii ehkäisemään yli 15 vuotta vanhassa autossa niin kyllä siihen rahaa saa menemään.
Tenox kirjoitti: Oman km lukemaan uskon, koska mukana seurasi täydellinen huoltokirja ja Saksan omistajat on tiedossa tarkasti, eikä auto ole kiertänyt Saksan autoliikkeissä lainkaan. Myös auton kunto vastaa mittarilukemaa. Silti myönnän sen, että voin olla väärässäkin - etenkin kun ajokilometrejä on niin vähän.
Juu minullakin karvakädet olivat rukanneet huoltokirjan vastaamaan vaihdetun mittariston kilometrejä joita oli huikeat 84 000 ostohetkellä ;) todelliset kilometrit on varmaan 200 000 ja jotain päälle. Auto tosi on siisti sisältä ja ulkoakin menettelee (päällemaalattu osin) ja pohjakin kuin uudessa autossa...vielä. Saksassa ensimmäisellä omistajalla 14 vuotta. No alusta on nappakka ja kone vetää hyvin - mitään ISOMPIA vikoja ei ole ollut...2,5 vuotta ollut ja ajettu n. 30 000 km eli ajomäärä on samaa luokkaa kuin sinullakin.

KUVA

Rahaa olen saanut menemään vain reilu 3000 euroa (jos nyt jotain kiinnostaa) sisältää tosin kaksi rengaskertaa vanteineen (käytettyjä), kauko-ohjattava keskuslukitus, radio+10 cdboxi, kirkkaat etu- ja sivuvilkut, yksi maski, bilstein sprint iskarit+eibachin jouset...varsinaisia huoltoja/korjauksia öljynvaihtojen lisäksi:

ilmansuodatin
bensansuodatin ja sytytystulpat
etujarrulevyt ja etujarrupalat
venttiilivarren kumit+venttiilikopan tiiviste
virranjakajan kansi ja pyörin
pyörien suuntaus
jakoketju ja kiristin
kuskin penkin selkänojan verhoilu ja penkin pehmusteet
termostaatti
kardaanin etulimppu
pyyhkimen sulka
akku
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Samat viathan noita kai vaivaa kuin sedani/farkku bensamersujakin.Nuo sähköpuolen ongelmat on hankalia,nykivää/muuten vaan huonosti toimivaa ei kannata ottaa,ruoste on toinen mitä en hyväksyisi,hankala päästä eroon vaikka tekisi mitä.

Kyllähän tuohon hintaan nyt hyvän coupen saa?jos ei ihan uuden veroista niin "ruosteettoman"/hyvä tekniikkaisen ainakin.

Esim:http://personal.inet.fi/yritys/jy-ti/mb300ce24vjkl.html

Tuo ainakin näytti äkkiä katsottuna ruosteettomalla ja siistille,hyvät varusteetkin löytyy.Tekniikassakaan ei kuulema mitään vikaa...Hintakin varmaan painuisi sinne 8000 lähelle jos tinkimään alkaa 8)
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Petri M. kirjoitti: Lähinnä tarkoitin vaan sitä että isompi bensakone oli se sitten sedanissa tai coupessa vaatii kyllä isoa pussia jos sitä päivittäin joutuu kaupungissa pyörittämään.
No niiin no, ehkäpä tähän juuri vaikuttaa se, että tulee vain se 10tkm vuodessa ja sen 12 litraa sadalla kulutuksella pörssi kestää.
Juu minullakin karvakädet olivat rukanneet huoltokirjan vastaamaan vaihdetun mittariston kilometrejä.

ulkoakin menettelee (päällemaalattu osin)
Nättihän tuo on sinunkin Cupee (onko repsikan ovi maalattu, vai näyttääkö vain kuvassa eri sävyiseltä?) Mullahan tuo Mersu ei ole siis kulkenut missään vaiheessa karvakäsien (jobbarien) kautta ja se lisää uskoani mittarilukeman pitävyyteen. Tosin varmaa tietoa asiasta minulla ei ole. Auton on alunperin ostanut Mersun työntekijä, joka on sen myöhemmin myynyt äidilleen (käsittääkseni Saksassa vakuutusmaksujen takia aika yleistä). Jopa alkuperäinen tilauslomake on päätynyt papereiden väliin. :) 89-02 siis tässä yhdessä ja samassa perheessä.
Rahaa olen saanut menemään vain reilu 3000 euroa (jos nyt jotain kiinnostaa) sisältää tosin kaksi rengaskertaa vanteineen (käytettyjä), kauko-ohjattava keskuslukitus, radio+10 cdboxi, kirkkaat etu- ja sivuvilkut, yksi maski, bilstein sprint iskarit+eibachin jouset...varsinaisia huoltoja/korjauksia öljynvaihtojen lisäksi:
No jos miettii, että 175tkm ajettuun Opelin Vectraan vm. 96 upposi reilussa vuodessa pelkkiin huoltoihin ja korjauksiin yli 1000e, niin ei tuo sinun summasi kalliilta kuulosta! Oli jarrulevyä, alustan osaa, jakohihnaa yms.

Itse ajattelin 150tkm kohdalla tuon Mersun tarkastuttaa alustan ja voimansiirron osalta, sekä sitten perus öljynvaihto yms. päälle - saa nähdä mitä menee rahaa. Lisäksi 4-pyörä suuntaus. Sitten 10tkm välein huollot ja päälle mahdolliset korjaukset. 200tkm paikkeilla vaihdattanen jakoketjun hilppeineen.

Taitaa tulla auton kuin auton pitäminen aika kalliiksi. Mersuun on tähän asti mennyt n. vajaa 400e, josta 270e on kesärenkaiden osuus. Loput on jotain pikkukuluja, vara-avainta, tunkinaukon suojalevy jne.
-A-J-
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Tenox kirjoitti: Nättihän tuo on sinunkin Cupee (onko repsikan ovi maalattu, vai näyttääkö vain kuvassa eri sävyiseltä?)
Tuon puolen koko kylki on maalattu...tuossa kuvassa aurinko paistaa siten että vääristää värejä, digikameralla otettu. Alkuperäisessä maalissa on katto ja takaluukku.
Tenox kirjoitti: Mullahan tuo Mersu ei ole siis kulkenut missään vaiheessa karvakäsien (jobbarien) kautta ja se lisää uskoani mittarilukeman pitävyyteen.
Juu tuonkin on ostanut välittäjä suoraan viimeiseltä omistajalta. Ja eihän niillä mittarilukemilla sinänsä ole mitään merkitystä jos auto muuten on kunnossa...tietty se olisi kiva tietääkin mutta osien perusteella mitä joutuu korjaamaan voi arvailla aika lähellekin.
Tenox kirjoitti: Taitaa tulla auton kuin auton pitäminen aika kalliiksi.
Juu ei ole halpa harrastus jos sitä vaan harrastamisen vuoksi pitää...
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Petri M. kirjoitti: Ja eihän niillä mittarilukemilla sinänsä ole mitään merkitystä jos auto muuten on kunnossa...tietty se olisi kiva tietääkin mutta osien perusteella mitä joutuu korjaamaan voi arvailla aika lähellekin.
Näinhän se menee, että pääasia on auton kunto, mutta mielenkiintoista olisi tosiaan tietää ihan 100% varmasti myös aidot kilometrit. Tuo oma kun on ollut jo n. 3-vuotta Suomessa, niin mulla on vielä se, etten tiedä mitä kuluvia osia edelliset suomalaiset omistajat on joutuneet vaihtamaan. Siitä olen 99% varma, että auto on alkuperäisessä värissään.

EDIT: Laitanpa tähän ketjuun. Nimittäin tuossa omassa coupessahan oli ovien kiinnimenemisen kanssa pieniä ongelmia, jotka poistuivat apukuskin ovesta kokonaan ja kuskin ovesta suurimmaksi osaksi ovien vastinosia säätämällä. Nyt kuitenkin, kun on -20 astetta pakkasta, niin ovet ei meinaa mennä millään ilveellä kiinni. Voimaa tarvitaan sen verran, että alkaa jo hirvittää. Ilmeisesti asialle ei voi oikein mitään tehdäkään, kun jos noita vastimia säätää nyt "ulospäin" kun tiivisteet on kovat, niin säiden lämmettyä ne on taas huonosti...

Vai mistäköhän on kyse?
-A-J-
Avatar
-O-
Valvoja
Valvoja
Viestit: 559
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:27
Paikkakunta: Harjavalta

ovet

Viesti Kirjoittaja -O- »

Sama vaiva omassa, ovet ei mee pakkasella ekalla vedolla kiinni.
Ilmojen lämmettyä asia pakkaa taas unohtumaan.

Kuskinpuolen uksi roikkuu muutenkin pikkasen, pitäisköhän vaihtaa jotain saranatappia joskus, nuo kupeen ovet kun painaa syntiä enemmän.
MB C126 420 -90
MB X218-13
Honda VFR 1200F -10
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1417
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Re: ovet

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

-O- kirjoitti:Sama vaiva omassa, ovet ei mee pakkasella ekalla vedolla kiinni.
Ilmojen lämmettyä asia pakkaa taas unohtumaan.

Kuskinpuolen uksi roikkuu muutenkin pikkasen, pitäisköhän vaihtaa jotain saranatappia joskus, nuo kupeen ovet kun painaa syntiä enemmän.
Samaa vaivaa myös täällä, eipä olis iso homma säätää kohdilleen... :roll:
Vissiin jotain tärkeempääkin tekemistä...
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Tenox kirjoitti:
Petri M. kirjoitti: Rahamiesten hommaa on noiden pitäminen jokapäiväisessä ajossa.
Mikäs tästä tekee rahamiesten homman (kysyy CE:n ostanut duunari kauhuissaan), eikös aika suuri osa osista ole yhteneviä perus W124:n kanssa ja eikös tuollaisella Mersulla se 500tkm sentään luulisi menevän suhteellisen hyvin?
Menee, mutta ikä on melkein pahempi kuin kilometrit. Sitten, kun molempia alkaa olla, niin jonkinlainen peruskunnostustarvekin tulee eteen.
Pistettäköön tähän nyt kuva meitin varastokopista, missä vartoaa pajalle pääsyä ainekset ajettavuuden saattamiseksi kuosiinsa.
Huomioi, että autossa mitään ei varsinaisesti ole rikki, mutta ei tällaisen "ylläpitosatsauksenkaan" arvoa mieluusti ajattele.

No, pääomakulut nyt on pienet.

Kuva
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Aku P kirjoitti:Pistettäköön tähän nyt kuva meitin varastokopista, missä vartoaa pajalle pääsyä ainekset ajettavuuden saattamiseksi kuosiinsa.
Jaa luulekko että tommosilla Sachsin rimpuloilla ja Hai-Powa jousilla ajettavuus paranis? :mrgreen:

No jos jotain asian tynkääkin. Ainakin 126:ssa 300th tuntuu olevan semmoinen merkkipaalu että jos mielii autolla pysyä edes aurauskeppien välissä, saa vaihtaa likipitäen kaikki alustan tilpehöörit, nivelet, reaktiotankojen helat + nivelet, raidetangon osat, tukivarsien kumit, kallistuksenvakaajien kumit + puslat, apurungon + perän tallat, kardaanin limput, jouset ja iskarit... Eikä tuo todentotta ole mikään aivan pieni kuluerä, varsinkin jos itsellä on peukku aivan keskellä kämmentä. Ja vaikka kilometrejä ei olisikaan kertynyt noin paljoa, niin aika kuitenkin kovettaa ja haurastuttaa kumiosia. Ja tietenkin mitä tehokkaampi ja painavampi kone ja mitä enemmän lisävarusteita autossa on, sitä enemmän ja nopeammin alustan palikat kuluu. Tokihan sillä voi ajaa vaikka puoli milliä tekemättä mitään, mutta on niin kettumainen ja veulo ajaa että mieluummin ajelis vaikka uudella Puntolla. Mutta sitten kun on kunnossa -> 8)
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

PM kirjoitti:
Aku P kirjoitti:Pistettäköön tähän nyt kuva meitin varastokopista, missä vartoaa pajalle pääsyä ainekset ajettavuuden saattamiseksi kuosiinsa.
Jaa luulekko että tommosilla Sachsin rimpuloilla ja Hai-Powa jousilla ajettavuus paranis? :mrgreen:
Luulen. Jouset nyt vaihtaa vaikka toisenkin kerran (ovat toki sitä vahvistettua mallia), mutta Sachsit siellä nytkin on iskareina ja saavat luvan olla vastakin. Jännä homma, että ehjässä vakkarialustassa Sachsit menevät monellekin, kunhan vaan kovasti uskotellaan että juujuubilsteinitsielläon.
No jos jotain asian tynkääkin. Ainakin 126:ssa 300th tuntuu olevan semmoinen merkkipaalu että jos mielii autolla pysyä edes aurauskeppien välissä, saa vaihtaa likipitäen kaikki alustan tilpehöörit, nivelet, reaktiotankojen helat + nivelet, raidetangon osat, tukivarsien kumit, kallistuksenvakaajien kumit + puslat, apurungon + perän tallat, kardaanin limput, jouset ja iskarit... Eikä tuo todentotta ole mikään aivan pieni kuluerä, varsinkin jos itsellä on peukku aivan keskellä kämmentä.
On ihan totta. Perus-124 on osien puolesta kohtuullisen halpa, mutta 4matic nyt ainakin on kalliimpi, miksei W126:kin.
Paljastettakoon, että erinäisillä järjestelyillä erotin tätä remonttia varten 3000 rahaa, uusiin renkaisiin meni 600 e (joskin möin vanhat sievoisella voitolla :twisted:) ja loppu jakautuu jokseenkin puoliksi töiden ja osien kesken. Rahassa on 4matic-lisää melkoisesti, mm. nuo etuiskarit Merteilistä 225 euroa kipale.
Ja vaikka kilometrejä ei olisikaan kertynyt noin paljoa, niin aika kuitenkin kovettaa ja haurastuttaa kumiosia. Ja tietenkin mitä tehokkaampi ja painavampi kone ja mitä enemmän lisävarusteita autossa on, sitä enemmän ja nopeammin alustan palikat kuluu. Tokihan sillä voi ajaa vaikka puoli milliä tekemättä mitään, mutta on niin kettumainen ja veulo ajaa että mieluummin ajelis vaikka uudella Puntolla. Mutta sitten kun on kunnossa -> 8)
Nimeonmaan näin. Omakin päätös remontista kypsyi, kun päristelin päivänä eräänä tuttavan 850 tkm ajetulla 200D automaatilla. On meinaan sellainen auto, jossa on tekniikkaa pidetty hyvin, ja alustaankin lyöty uutta osaa tarvittaessa. Ja on jämpti ajaa -- vaikkakin alla ymmärtääkseni on Gabriel-iskarit , mutta nähtävästi loppuun r***nkattuja vakkaripumppuja paremmat uutena nekin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Ville_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Su 15.01.2006 16:49
Paikkakunta: Kouvolan seutu

Viesti Kirjoittaja Ville_ »

selailin noita autotalli.fi sivuja ja jäi ihmetyttämään sellanen asia:

esim.

MB 300 CE vm. 1990
Suorituskyky uutena
Teho (kW) 138
Huippunopeus (km/h) * 228
Kiihtyvyys (sek/0-100) * 7,9
Kulutus (l/100km) * 6,8 8,7 13,0

ja

MB 300 CE 24v vm. 1990
Suorituskyky uutena
Teho (kW) 162
Huippunopeus (km/h) * 237
Kiihtyvyys (sek/0-100) * 8,1
Kulutus (l/100km) * 8,1 10,0 14,8


eli mitenkäs toi ylempi kiihtyy pikkusen ripeemmin 0 - 100, vaikka tehoeroa on kumminki jonki verran :wink:
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Ville_ kirjoitti:selailin noita autotalli.fi sivuja ja jäi ihmetyttämään sellanen asia:

eli mitenkäs toi ylempi kiihtyy pikkusen ripeemmin 0 - 100, vaikka tehoeroa on kumminki jonki verran :wink:
Ottamatta kantaa siihen ovatko nuo arvot oikein (kun en sitä tiedä) veikkaan kiihtyvyyseroon löytyvän selityksen kahdesta asiasta:
1.) Välitykset
2.) Paino

Painaakos 24V paljonkin enemmän, kuin 12V?

Kolmantena mahdollisuutena on tietty se, että tuolla on tiedot väärin.
-A-J-
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Aku P kirjoitti: Menee, mutta ikä on melkein pahempi kuin kilometrit. Sitten, kun molempia alkaa olla, niin jonkinlainen peruskunnostustarvekin tulee eteen.
Joo, mutta mulla lähinnä oli pointtina se, että tuo kunnostustarve tulee lähes autossa kuin autossa kun lähestytään 200tkm rajaa. Esimerkkinä nyt vaikka edellinen varsinainen käyttis, eli jo mainitsemani Vectra B vm. '96. 185tkm kohdalle tultaessa autoon oli vaihdettu:

- Jakohihna ja vesipumppu 3x
- Pakoputki
- Kaikki iskarit ja jouset, sekä jarrulevyt
- Alustan osia jomminkinmoinen läjä

Nuo nyt on kuluvaa osaa, moottori, vaihteisto yms. ko. autossa toimi erinomaisesti, enkä oletakaan etteikö Mersussa tulisi samanlaisia uusimistarpeita iän ja kilometrien mukana.

SE mitä minä ihmettelin on, että maksaako Mersuun nuo osat sitten niin paljon muita autoja enemmän, etenkin Coupeen, kun olen elänyt siinä käsityksessä, että W124 korimalliin saa tosiaan, niin kuin joku sattuvasti sanoin, osia kohta jo R-kioskiltakin. :wink:

Kai tuollaisella 3.0i + 4v automaatti tekniikalla nyt isompia korjaamatta sen 300-400tkm ainakin pääsee?
-A-J-
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Tenox kirjoitti: SE mitä minä ihmettelin on, että maksaako Mersuun nuo osat sitten niin paljon muita autoja enemmän, etenkin Coupeen
No eipä ne kovin hinnakkaita ole, tsekkaas vaikkapa www.merteil.fi ja muistele sitten, mitä vastaavat maksoi Opeliin.
TÄmä siis, jos mersu on joku perus-250D tai 230E -- ainakin 24V-mallit tai neliveto ovat tietyin osin kalliimpia.
Kai tuollaisella 3.0i + 4v automaatti tekniikalla nyt isompia korjaamatta sen 300-400tkm ainakin pääsee?
Jos ei tahalteen yrittämällä riko niin mikä jottei.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Juhis.
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2328
Liittynyt: Ti 08.04.2003 01:12
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

Tenox kirjoitti:Ottamatta kantaa siihen ovatko nuo arvot oikein (kun en sitä tiedä) veikkaan kiihtyvyyseroon löytyvän selityksen kahdesta asiasta:
1.) Välitykset
2.) Paino

Painaakos 24V paljonkin enemmän, kuin 12V?

Kolmantena mahdollisuutena on tietty se, että tuolla on tiedot väärin.
Kylläpä samoja arvoja löytyy yleensä luotettavana pidetystä Mercefreakenista

C124 300 CE (04/1987-08/1989)
Huippunopeus: manuaali: 225 km/h; ilman kat.: 228 km/h
automaatti: 220 km/h; ilman kat.: 223 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h manuaali: 8,1 sek; ilman kat.: 7,9 sek
automaatti: 8,5 sek; ilman kat.: 8,2 sek
1390 kg; fra 12/1988: 1400 kg

C124 300 CE (09/1989-10/1992)
Huippunopeus: manuaali: 225 km/t
automaati: 220 km/t
Kiihtyvyys 0-100 km/h manuaali: 7,9 sek
automaati: 8,5 sek
1420 kg

C124 300 CE-24 (08/1989-11/1992)
Huippunopeus: manuaali: 237 km/t
automaatti: 232 km/t
Kiihtyvyys 0-100 km/h manuaali: 8,0 sek
automaatti: 7,8 sek
1480 kg

Vaikka tehoeroa onkin 40 hv (katittomassa 32hv), väännössäpä ei näemmä ole kuin 10 nm eroa 12V - 24V, jos vajaaventtiilinen ilman kattia ero kaventuu 5nm:ään. Tosin painoissa on on eroa...
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Eli käytännössä ero selittyy painolla ja välityksillä, kun tuossa 24V mallissa on huiput jonkin verran kovemmat.
-A-J-
Vastaa Viestiin