Takaosasta kuuluu epämääräistä nakutusta, (nivelet rasvattu)
Takaosasta kuuluu epämääräistä nakutusta, (nivelet rasvattu)
Tuntuu näitä kummallisuuksia riittävän autossa taas oikeen urakalla. Eli sellainen "vika" on esiintynyt nyt muutaman kerran, eli jostakin auton taka-akselistosta on ruvennut kuulumaan sellaista ihme nakutusta. Ensimmäisen kerran tuli kun ajoin kohdasta missä asfaltti oli kaivettu auki, kohdassa soraa. Toisen kerran tuli kun ajoin moottoritien oikealle kaartuvaan kaarteeseen. Tämän jälkeen tullut muutaman kerran ihan suoralla tiellä. Eilen viimeisin kun ajoin lumipaakkuisella tiellä.
Nakutus kuuluu voimakkaasti kun veto on päällä ja kasvaa kierrosten mukana. Mielestäni ääni tulee hanttarin puolelta
Vika häviää yleensä ajan kanssa. Häviää(ainakin aina tähän asti on hävinnyt) myös jos tunkkaa takapyörät ylös.
Auton alla ei näkynyt mitään omitusta. Vetarien kumit ehjät, ripustuksissa ei mitään mainittavaa, samoin jouset. Kardaanissa ei tuntunut löysyyttä.
Hanttarin puolella jarrulevy tuntuisi olevan hieman kiero, kahnaa hieman mutta pyörää pystyy kuitenkin hyvin käsin pyörittämään.
Nämä on/off viat on kyllä todella rassaavia, mutta toivottavasti jollain olisi jotain ehdotuksia tähän mysteeriin.
Ei löytynyt haulla mitään vastaavaa.
Nakutus kuuluu voimakkaasti kun veto on päällä ja kasvaa kierrosten mukana. Mielestäni ääni tulee hanttarin puolelta
Vika häviää yleensä ajan kanssa. Häviää(ainakin aina tähän asti on hävinnyt) myös jos tunkkaa takapyörät ylös.
Auton alla ei näkynyt mitään omitusta. Vetarien kumit ehjät, ripustuksissa ei mitään mainittavaa, samoin jouset. Kardaanissa ei tuntunut löysyyttä.
Hanttarin puolella jarrulevy tuntuisi olevan hieman kiero, kahnaa hieman mutta pyörää pystyy kuitenkin hyvin käsin pyörittämään.
Nämä on/off viat on kyllä todella rassaavia, mutta toivottavasti jollain olisi jotain ehdotuksia tähän mysteeriin.
Ei löytynyt haulla mitään vastaavaa.
Viimeksi muokannut pinion, Su 22.01.2006 12:06. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
MB 190E 2.3 -92
Olen heilutellut pyörää, ja ei vaikuta väljältä, mutta selviääko kokonaan heiluttamalla?AM kirjoitti:Pyöränlaakeri,käsijarrukenkä tai vain jäätä vanteessa...
Käsijarru tarviikin tarkistaa vielä paremmin.
Auto on lämpimässä tallissa joten jäätä ei tuskin ole.
Kiitos nopeasta vastauksesta, mutta lisää ehdotuksia kuullaan, menen lauantaina tutkimaan paremmin, joten tulisi kerralla tarkastettua kaikki mahd. kohteet.
MB 190E 2.3 -92
Re: Takaosasta kuuluu epämääräistä nakutusta
Pelkän otsikon perusteella suosittelisin, että pistät anopin käyttää julkisia...pinion kirjoitti:Takaosasta kuuluu epämääräistä nakutusta

Ootko kattonu, onko kallistuksenvakaimen pystytangot ehjät/kiinni? Miulta oli 123:ssa vanhuuttaan irronnu se muovinen "koiranluu" pallonivelestään ja se pääs välillä ottaa kiinni johonki.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
- jytäkkä
- Mersumies
- Viestit: 679
- Liittynyt: To 25.11.2004 17:02
- Paikkakunta: Tampereen esikaupunkialue
Pyöränpultit liian pitkät




S212 300 BE A Avantgarde -10
Valmet 602T-80 ****************
EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin
---------------------------------------------------------------------
Valmet 602T-80 ****************
EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin
---------------------------------------------------------------------
Eipäs olekaan korjautunut. sama nakutus iski tänään uudestaan. ja huomattavasti kovempana kuin ennen. Ajoin moottoritieltä liittymän ramppiin, ja silloin alko naputus. Jossain on todennäkoisesti väljää, mutta missä?
Jos pyörän laakeri on menossa niin eikö siinä pitäisi tuntua valjyys kun heiluttelee rengasta?
Onneksi ulkona on niin mukava ilma että auton alla on mukava rymytä.
Jos pyörän laakeri on menossa niin eikö siinä pitäisi tuntua valjyys kun heiluttelee rengasta?
Onneksi ulkona on niin mukava ilma että auton alla on mukava rymytä.

MB 190E 2.3 -92
Ööh... Itsellä alkoi nakuttamaan pakkasella ja se oli selevä, akseli siellä äänsi. Vaati tosin alle -20 että lähti nakuttamaan. Sitten meniki jo seuraavana aamuna -15:ssa. Ei muuta kuin bemarivainaan peräöljyä injektioruiskulla siitä suojakumin läpi nivelelle, niin johan loppui. Ei ole nyt vuoteen nakutellut =)
-jarno
-jarno
03.04.1990 MB 300 TDT; 21.01.2009 E220 CDI; 07.02.2012 E200 CDI BE A PB
Öö ei löydy bemarin peräöljyä, mutta kävisikö mersun?Jarno M. kirjoitti:Ööh... Itsellä alkoi nakuttamaan pakkasella ja se oli selevä, akseli siellä äänsi. Vaati tosin alle -20 että lähti nakuttamaan. Sitten meniki jo seuraavana aamuna -15:ssa. Ei muuta kuin bemarivainaan peräöljyä injektioruiskulla siitä suojakumin läpi nivelelle, niin johan loppui. Ei ole nyt vuoteen nakutellut =)
-jarno

MB 190E 2.3 -92
Jos pyöränlaakeri on menossa, ei se välttämättä tarkoita automaattisesti sitä, että laakerissa olisi väljää. Mutta tuo sinun kuvailemasi nakutus joskus satunnaisesti, ei kyllä vaikuttaisi pyöränlaakerin vaivalta. Tuokin on mahdollista, että kuiva vetonivel aiheuttaa äänen. Tai sitten kolisee väljyyttään, ja siihen ei auta mikään muu kuin uusi nivel.
Viimeksi muokannut Pasi H., Ke 18.01.2006 20:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Enpä ole tuommoista kiikkaa ennen tiennyt. Isompi remontti on sitten vetarien uusiminen kun nivelet ovat lähes lopussa. Silloin tuota napsutusta kuuluu missä kelissä tai nopeudessa tahansa. Yleensä alkaa pienenä napsutteluna mutta lopussa kuuluu jo selvästi. Odota vaan, kyllä sekin homma vielä koittaa.pinion kirjoitti:Paljonko sitä uskaltaa sinne ruiskia? ja onko tuo vaan ensiapua isommalle remontille??
Vetareiden niveliä pystytään vaihtamaan erikseen, mutta jos niissä on krymppi (kutistusliitos) niin sitten menee niin jännäksi että on helpompi ostaa uudet vetarit kuin kotioloissa alkaa lämmittelemään niitä auki.
Itse laitoin muistaakseni joku 50 ml / kumi. Huomenaamulla tiedän, että vieläkö voitelee =D. Tänä aamuna ei vielä kolkotellut -17 asteessa.
Joku sanoi, kun ite kyselin tuosta, että tosiaan oilia sinne, niin menee vielä vuosia.
-jarno
Joku sanoi, kun ite kyselin tuosta, että tosiaan oilia sinne, niin menee vielä vuosia.
-jarno
03.04.1990 MB 300 TDT; 21.01.2009 E220 CDI; 07.02.2012 E200 CDI BE A PB
Tuli vielä sellanen mieleen, että entä jos avaan vetarin kumista sen sisemman kiristysrenkaan ja yritän ujuttaa sieltä välistä rasvaa niveleen? Onko käytännössä mahdollista, eli antaako kumi niin paljoa periksi?
Ja se kiristysrengas, onko se alkuperäinen rengas kertakäyttöinen? Ja voiko sen korvata esim sellasella ruuvattavalla kiristysklemmarilla?
Ja se kiristysrengas, onko se alkuperäinen rengas kertakäyttöinen? Ja voiko sen korvata esim sellasella ruuvattavalla kiristysklemmarilla?
MB 190E 2.3 -92
Tuli vielä yksi vaihtoehto mieleen, eli jos irroitan vetarinkumin molemmat kiristyspannat ja liu´utan kumin kokonaan pois nivelen päältä, ja lisään sisään oikeen kunnolla rasvaa. ja sitten nivel takaisin päälle ja uudet pannat kiinni.
Onko tässä mitään järkeä?
Vai onko vaarana että rikon koko kumin?
Onko tässä mitään järkeä?
Vai onko vaarana että rikon koko kumin?
MB 190E 2.3 -92
Nyt tuli sitten tökittyä tota Bilteman vetonivelrasvaa tonne niveliin, ja ainakaan pariin päivään ei ole nakutellut. Sai varsin helpolla laitettua, sisempi kiristin irti, ruiskuun rasvaa ja kutistesukasta tehdyn pillin avulla. Ruuvarilla raottaa kumia ja rasvaa sisälle. 100g tuubi meni yhteen akseliin. täytyy varmaan jossain välissä pistää varmuudeksi toisellekin puolelle.
Kiitokset vastanneille.
Kiitokset vastanneille.
MB 190E 2.3 -92
Sitä tikulla silmään joka vanhoja muistaa...
Miten pinionille kävi? Herkesikö nakuttelu? Oma coupe on nyt 2-3 viikkoa nakutellut takapäästä. Ongelma esiintyy ainoastaan oikealle kaartuvissa mutkissa. Ääni tulee minusta tällöin vasemmasta eli kuskin takapyörästä, toisinsanoen "ulkokaarteesta". Tuskin se laakerikaan on kun ei muutoin pidä ääntä. Rouva tosin mainitsi että toissapäivänä ääni oli ollut lähinnä paukutusta.
Jospa sitä koettaisi ruutata jotain ainetta sinne akselin päälle. Hyllystä löytyy moottori-, ATF- ja ZH-M -öljyä sekä vaseliinia, käykö noista mikään sinne?
Miten pinionille kävi? Herkesikö nakuttelu? Oma coupe on nyt 2-3 viikkoa nakutellut takapäästä. Ongelma esiintyy ainoastaan oikealle kaartuvissa mutkissa. Ääni tulee minusta tällöin vasemmasta eli kuskin takapyörästä, toisinsanoen "ulkokaarteesta". Tuskin se laakerikaan on kun ei muutoin pidä ääntä. Rouva tosin mainitsi että toissapäivänä ääni oli ollut lähinnä paukutusta.
Jospa sitä koettaisi ruutata jotain ainetta sinne akselin päälle. Hyllystä löytyy moottori-, ATF- ja ZH-M -öljyä sekä vaseliinia, käykö noista mikään sinne?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Peräöljyä mielellään synteettistä (menee helpommin neulasta läpi) suoraan kumin läpi kinkkuneulalla niveleen. Tuloo hyvä kun mummon jalasta, muistaa vaan laskea aina sitten ylimääräilmat pois kumin sisästä kun öljyä lisää ettei räjähdä kesken ajon. Näillä eväillä ensihelpotettiin 123:sen niveliä joku aika sitten, siirtää remonttia muttei poista tarvetta ja kulumaa...Timo L. kirjoitti:Sitä tikulla silmään joka vanhoja muistaa...
Miten pinionille kävi? Herkesikö nakuttelu? Oma coupe on nyt 2-3 viikkoa nakutellut takapäästä. Ongelma esiintyy ainoastaan oikealle kaartuvissa mutkissa. Ääni tulee minusta tällöin vasemmasta eli kuskin takapyörästä, toisinsanoen "ulkokaarteesta". Tuskin se laakerikaan on kun ei muutoin pidä ääntä. Rouva tosin mainitsi että toissapäivänä ääni oli ollut lähinnä paukutusta.
Jospa sitä koettaisi ruutata jotain ainetta sinne akselin päälle. Hyllystä löytyy moottori-, ATF- ja ZH-M -öljyä sekä vaseliinia, käykö noista mikään sinne?
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.