4Matic-valo syttyi palamaan

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
dry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Su 15.05.2005 19:21
Paikkakunta: Helsinki

4Matic-valo syttyi palamaan

Viesti Kirjoittaja dry »

:shock:
Starttasin auton aamulla (vain -20 astetta, ei tolpassa) ja lähti tulille heti miettimättä. Annoin lämmetä 10-15 minuuttia ja putsasin auton lumesta.
Kun lähdin ajamaan, tuntui meno hieman nihkeältä enkä liikoja kaasutellut, matalilla kierroksilla vain.
Noin kilometrin ajettuani lävähti mittaritauluun 4Matic-valo päälle, eikä risteyksestä lähtiessä kytkeytynyt (perä lähti heti ohittamaan :shock: )
Ajelin sitten varovasti läheiselle parkkikselle, konepelti pystyyn ja vääntämään 4Matic-nappulaa test-asentoon ja takaisin - ei auttanut.
Ajoin sen jälkeen auton "lämpimään" (+-0) talliin sulamaan ja kohta (tunnin kuluttua) pitäisi mennä katsomaan onko lämmityksestä ollut apua.
Siis kysymykseen: mitäpä seuraavaksi jos sulatus ei toimi :shock: :?:
......................................................................
300 TE 4Matic (-Matikki-), M103.985
dry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Su 15.05.2005 19:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja dry »

Päivitystä...
Hain auton tallista ja 4Matic-valo tuntui olevan epävarma siitä syttyäkkö vai ei; päätti sitten kuitenkin syttyä.
Voisiko vika olla likaisissa/jäätyneissä ABS-antureissa :?:
Kannattaako autolla ajaa :?: :?:
Käännänkö 4Matic-vivun testiasentoon ja ajelen sillälailla (ohjekirjassa sanotaan että yli 50 km matkoja ei saisi ajaa :?
Kellään kokemuksia :?:
......................................................................
300 TE 4Matic (-Matikki-), M103.985
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Onko hydrauliöljyä säiliössä? Lisääpä merkkiin asti, jos puuttuu?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Juhana H.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: Ke 15.09.2004 00:33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juhana H. »

http://juhol.pp.fi/mersu/4matic/ sivun lopussa on vikakoodit ja lukuohje. Mulla syttyi kerran valo palamaan. Laitoin testimoodin päälle, lisäsin öljyä ja luin vikakoodin, jonka mukaan jarruvalokytkin olisi rikki. Nollasin sitten ne koodit vaihtamatta kytkintä ja nelikko on toiminut ongelmitta puolisen vuotta. Ei siinä välttämättä suurempia ole. Öljyä saa mm. Motonetista noin kympin pullo, öljytyyppi lukee myös tuolla sivulla. Nopeusantureiden putsauksesta on foorumilla ollut juttua.
MB 300E 4Matic -93 (481 Bornite metallic)
Juhol@IRCnet, Quakenet
dry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Su 15.05.2005 19:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja dry »

...joo, mihin ihmeeseen se öljy sieltä yhtäkkiä :oops: hävisi - pohjalla lirut...
Kokeillaan menisikö sillä (ja vikamuistin nollauksella :shock: )
Kiitos avusta jo etukäteen - tiedottelen sitten oliko vika siinä :!:
......................................................................
300 TE 4Matic (-Matikki-), M103.985
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JariN »

Öljy pakeni jakovaihteistoon sisälle, seuraavaksi se tulee täyteen ja lentää huohottimesta ulos....ja valo palaa koko ajan.Nimittäin jos ei se öljy näy mistään vuotaneen ulos.Sieltä vuotaa sisältä tiivisteet,hetken apua saat kun päästät jakovaihteistosta ylimääräisen öljyn ulos.Tarkastusproppu kardaanin laipan alapuolella,tyhjennys pohjassa.
Sinne kuuluu pohjalle 0,6-0,7 l. Automaattivaihteistoöljyä.Nyt veikkaisin siellä olevan tavaraa huomattavasti enempi.

JariN
dry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Su 15.05.2005 19:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja dry »

No niin, öljyt haettu Pitskun Vehosta (ei uskaltanut lähteä ajelemaan pidemmälle :arrow: Espooseen tai Vantaalle Motonettiin - ja kun puhelimitsekaan ei saanut yhteyttä... :? ). Litra aitoa kamaa maksoi 12,5 ekua, ostin kaksi ja säästin pensassa ja ajassa varmaan erotuksen (tai jopa enemmän 8) ).
Hydrauliikkasäiliöön merkkiin asti tavaraa ja ohjeiden mukaan nollaus sieltä vikapistokkeesta.
Valo ei sammunut :shock: :x
No, kiire kuvvaukseen kun oli, niin kamat kyytiin ja takavetoisena taas paanalle - kyllä taas tuntui liukkaalta :shock: .
Kuvaus ohi, auto käyntiin ja TADAA :!: :idea: , merkkivalo ei enää palanut :!:
Nyt vain tarkkailemaan vuotaako systeemi jostain, väheneekö litkut :?

Kyllä on kiva ajaa nelivedolla kun se toimii 8)

Suurkiitos kaikille auttaneille, illalla kohti mökkiä hieman turvallisemmin 8)
......................................................................
300 TE 4Matic (-Matikki-), M103.985
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

dry kirjoitti: Nyt vain tarkkailemaan vuotaako systeemi jostain, väheneekö litkut :?
Kuten jari totesi, tiiviste jakovaihteistoon on yksi mahdollinen, ja korjautushintansa puolesta ei-toivottava. Samalla hintaa melkein kerran vuodessa vaihdattaa jakovaihteistoon oikeat öljyt aika monta vuotta...

Muista, että hydraulilientä on myös mm. perän tasonsäädössä -- auton alta voisi selvitä, mistä se pääsee karkuun.
kuiva kirjoitti: Kyllä on kiva ajaa nelivedolla kun se toimii 8)
Niinonkii!
torr kirjoitti: Suurkiitos kaikille auttaneille, illalla kohti mökkiä hieman turvallisemmin 8)
Ollos hyvä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Vastaa Viestiin