W123: Kovalla pakkasella esiintyvien äänien vakavuudesta
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 19
- Liittynyt: Ke 16.03.2005 19:44
- Paikkakunta: Elimäki
W123: Kovalla pakkasella esiintyvien äänien vakavuudesta
En ole aikaisemmin ajanut W123:lla talvella paukkupakkasilla joten kyselen teiltä hieman kokemuksia.
Tiistaina ajelin viimeksi W123 240D:lläni -13 asteen pakkasella ja se pelasi silloin suunnilleen niinkuin pitääkin. Tänään, kun yritin aamulla lähtä kouluun oli -25 astetta. Vehje oli pari tuntia tolpassa (lohkolämmitin, ei sisätilalämmitintä) joten se lähti käyntiin suht kiltisti ja pysyi hyvin käynnissä sen, minkä uskalsin ajaa. Kytkinpoljin palautti hitaasti ja vaihdekeppi oli erittäin kankea mutta vaihteet sai päälle.
Kun lähdin ajamaan, kuului vähän joka puolelta kaikenlaisia epämääräisiä kahinoita ja ne kuuluivat melko voimakkaina. Näitä ei siis vielä -13 asteella juurikaan kuulunut. Vajaata neljääkymppiä kovimmillaan ajoin ja tulin sen verran epäluuloiseksi, että yhteensä 800 metriä ajamista erääseen risteykseen ja toinen samanlainen pätkä takaisin "turvaan" sai riittää. Teillä joillain lienee jonkinasteisia kokemuksia näiden vehkeiden kanssa puljaamisesta tällaisilla lämpötiloilla joten kertokaahan, minkälaisia ääniä sieltä kuuluu ja minkä kovilla pakkasilla ilmenevien äänien ja ilmiöiden kanssa kannattaa olla vakavissaan ja mikä on normaalia. Jakakaahan kokemuksianne!
Edit: Kahinat siis kuuluivat vapaalla rullatessakin.
Tiistaina ajelin viimeksi W123 240D:lläni -13 asteen pakkasella ja se pelasi silloin suunnilleen niinkuin pitääkin. Tänään, kun yritin aamulla lähtä kouluun oli -25 astetta. Vehje oli pari tuntia tolpassa (lohkolämmitin, ei sisätilalämmitintä) joten se lähti käyntiin suht kiltisti ja pysyi hyvin käynnissä sen, minkä uskalsin ajaa. Kytkinpoljin palautti hitaasti ja vaihdekeppi oli erittäin kankea mutta vaihteet sai päälle.
Kun lähdin ajamaan, kuului vähän joka puolelta kaikenlaisia epämääräisiä kahinoita ja ne kuuluivat melko voimakkaina. Näitä ei siis vielä -13 asteella juurikaan kuulunut. Vajaata neljääkymppiä kovimmillaan ajoin ja tulin sen verran epäluuloiseksi, että yhteensä 800 metriä ajamista erääseen risteykseen ja toinen samanlainen pätkä takaisin "turvaan" sai riittää. Teillä joillain lienee jonkinasteisia kokemuksia näiden vehkeiden kanssa puljaamisesta tällaisilla lämpötiloilla joten kertokaahan, minkälaisia ääniä sieltä kuuluu ja minkä kovilla pakkasilla ilmenevien äänien ja ilmiöiden kanssa kannattaa olla vakavissaan ja mikä on normaalia. Jakakaahan kokemuksianne!
Edit: Kahinat siis kuuluivat vapaalla rullatessakin.
Käsijarru on voinu jäädä vähä päälle jos on kahissut, sitä ei kannata kovalla pakkasella välttämättä käyttää jos ei oo varma ettei jää päälle, kyllähän nuo aika hyvin vaihteellaki pysyy paikoillaan.
Öljynpaineet kannattaa kattoa, että nousee ja lämpömittaria seurata kans. Kyllähän nuo kylmänä on vähä kankeampia ja jotain kitinöitä ja kalinoita voi vähä normaalia enempi kuulua. Mutta ei mua ainakaan oo vielä pakkanen estäny pystärillä ajamasta, tänä aamuna tosin oli vaikeuksia öljynpaineiden kans ku ei meinannu nousta millään aluks...pitäs varmaa vaan pitäytyä Mobil 1:ssä eikä sortua halvempiin.
Öljynpaineet kannattaa kattoa, että nousee ja lämpömittaria seurata kans. Kyllähän nuo kylmänä on vähä kankeampia ja jotain kitinöitä ja kalinoita voi vähä normaalia enempi kuulua. Mutta ei mua ainakaan oo vielä pakkanen estäny pystärillä ajamasta, tänä aamuna tosin oli vaikeuksia öljynpaineiden kans ku ei meinannu nousta millään aluks...pitäs varmaa vaan pitäytyä Mobil 1:ssä eikä sortua halvempiin.
Millhill Performance
-Built With Pride-
-Built With Pride-
Kyllä tuo mun omakin melkoinen kolinakaappi on mutta turhaa jännität.Isoja kuoppia kannattaa varoa ettei iskarit ole paskana,korihan vanhassa autossa elää eli kaikenlaiset narinat ym on normaalia.Vaihdelaatikon kumit kovettuu pakkasella joten kaikki alustan äänet kuuluu hyvin.Mulla on klappi tuo perämurikka ja aina vaihdetta vaihtaessa kuuluu klonk ja nyt pakkasilla kun ajaa 80-100 niin tuntuu että olis sorvi takarenkaiden tilalla.Laatikkoon kannattaa laittaa automaattiöljyt niin toimii pakkasellakin.Jos hehkut,akku,startti on kunnossa ja hyvät öljyt niin kyllä mersun pitäs parin tunnin lämmityksellä startata.Mulla on koneessa 10w/40,tehostettu startti ja hyvä akku niin ei ainakaan vielä ole ollut ongelmia vaikka kateelliset työkaverit lämppärin johdon tänään irrottivat puolen tunnin jälkeen,raukat ei kehtaa myöntää että kunnon autoa tekis mieli. 

vw golf variant -97,vw vento -96.
Kyllä niitä kahinoita kuuluu näillä keleillä autosta kuin autosta.
Oma 124:kin heräsi äsken -19 asteessa ilman lohkoa, ja kyllä se kumahteli ja jymähteli ja rapisi ensimmäiset hetket niin että vähän hirvitti. Siitä, kun paikat tekniikassa ja sisustuksessa lämpisivät, niin menokin hiljeni.
Kannattaa silti ajaa varovasti ainakin ensimmäiset sadat metrit, pidempäänkin jos tilaisuus on. Siellä on oikeasti kaikki vaseliinit ja rasvat ja muut aika nihkeinä.
Oma 124:kin heräsi äsken -19 asteessa ilman lohkoa, ja kyllä se kumahteli ja jymähteli ja rapisi ensimmäiset hetket niin että vähän hirvitti. Siitä, kun paikat tekniikassa ja sisustuksessa lämpisivät, niin menokin hiljeni.
Kannattaa silti ajaa varovasti ainakin ensimmäiset sadat metrit, pidempäänkin jos tilaisuus on. Siellä on oikeasti kaikki vaseliinit ja rasvat ja muut aika nihkeinä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
En muista pakkasongelmia 230:ssä muutakuin yhden: Kytkin meni kerran aivan lerpuksi(ei siis voinut ajaa) ja tokeni sitten taas parin päivän kuluttua ilmojen lämmettyä.Automaattiryypyn ongelmat onkin sitten oma lukunsa....
Kovin on jäykkä nykyinenkin auto pakkasella lähdettäessä:vaihteet,polkimet ja koko tuntuma.Tämä kai pätee uudempiinkin autoihin?
Kyllähän pakkasella paukkuu sitä sun tätä,joten rohkeaa mutta rauhallista ajoa vaan.Aina parempi tietysti jos ei ole omaa autoa pakko käyttää ilkeillä ilmoilla..tämäkin kai pätee myös uudempiin autoihin.(varsinkin jos ei lohkolämmitys mahdollista koulussa/työpaikalla).
Kovin on jäykkä nykyinenkin auto pakkasella lähdettäessä:vaihteet,polkimet ja koko tuntuma.Tämä kai pätee uudempiinkin autoihin?
Kyllähän pakkasella paukkuu sitä sun tätä,joten rohkeaa mutta rauhallista ajoa vaan.Aina parempi tietysti jos ei ole omaa autoa pakko käyttää ilkeillä ilmoilla..tämäkin kai pätee myös uudempiin autoihin.(varsinkin jos ei lohkolämmitys mahdollista koulussa/työpaikalla).
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Äsken ajoin W123 240d:llä reilun 200 kilometrin lenkin -25 pakkasessa eikä mitään ongelmia. Rullasi kuin kesällä. Lämpöä riittää ja matkanteosta todella nauttii tuolla. Aamulla tuolla oli tienvarressa noita uusia laitteita ja niitä hinailtiin. Mukava ajaa silloin W123:lla.
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
OT. Kyllä mua vähän hirvitti aamulla lähteä työajoille firman C3:lla -- siksi paljon noiden uusien pirssien ja PSA-tuotteidenkin pakkasarkuudesta on saanut kuulla.Heavy kirjoitti:Aamulla tuolla oli tienvarressa noita uusia laitteita ja niitä hinailtiin. Mukava ajaa silloin W123:lla.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Kyl entisessä w123:ssa kuulu vaikka mitä intiaani ääniä kun sen herätteli kovilla pakkasilla käymään ilman roikkaa.
Oli kytkimet jäykät, laatikot ja joka muukin paikka.
Mutta ei ollu mitään hätää kun anto rauhassa aina venytellä vähän aikaa ennenkun lähti ajamaan.
Ja lämmintä piisas vaikka toisille! Nykynen w124 bensa on paljon kylmempi kun w123 diesel!
Oli kytkimet jäykät, laatikot ja joka muukin paikka.
Mutta ei ollu mitään hätää kun anto rauhassa aina venytellä vähän aikaa ennenkun lähti ajamaan.
Ja lämmintä piisas vaikka toisille! Nykynen w124 bensa on paljon kylmempi kun w123 diesel!
Re: W123: Kovalla pakkasella esiintyvien äänien vakavuudesta
Värisikö nopeusmittarin neula? Jos niin vaijerissa jäykkää öljyä tai pikeentynyttä. Hellittää yleensä kun ajelee hitaasti muutaman kilometrin. Pakkasella ei viitsi vaihtaa ja kun lauhtuu pelaa taasen kuten pitää. Toinen varsinainen krahinan aiheuttaja voi olla kartaanin kannatilaakeri. Sekin vertyy kun ajelee muutaman kilometrin ja vaihtotarve unohtuu kun lauhtuu kelit, mutta seuraavana syksynä kannattaa ottaa vaihto ohjelmaan. Muualta alustasta krahinoita ei juuri tulekkaan, kolinoita ja jyminöitä kylläkin.tuhopolttaja kirjoitti:En ole aikaisemmin ajanut W123:lla talvella paukkupakkasilla joten kyselen teiltä hieman kokemuksia.
Tänään, kun yritin aamulla lähtä kouluun oli -25 astetta.
Kun lähdin ajamaan, kuului vähän joka puolelta kaikenlaisia epämääräisiä kahinoita ja ne kuuluivat melko voimakkaina. Näitä ei siis vielä -13 asteella juurikaan kuulunut. Vajaata neljääkymppiä kovimmillaan ajoin ja tulin sen verran epäluuloiseksi, että yhteensä 800 metriä ajamista erääseen risteykseen ja toinen samanlainen pätkä takaisin "turvaan" sai riittää.
Edit: Kahinat siis kuuluivat vapaalla rullatessakin.
115 240d 3.0 lähti kadun varresta ekalla käyntiin sahaamatta ilman lämmitystä pakkasta -24 lämpöä tuli sisään jo itäkeskuksen kohdalla hyvin lähdin kulosaaresta.
Melua on paljon enempi pakkasella varsinkin jos väljää voiman siirrosta .
Melua on paljon enempi pakkasella varsinkin jos väljää voiman siirrosta .
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
- j.s.lehti.
- Mersumies
- Viestit: 915
- Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
- Paikkakunta: salo
Ääntelee pakkasella
Kyllä ainakin minun 123 lähti kyllä hyvin käyntiin mutta senjäkeen oli kyllä aika meteli Se aina yllättää vaikka olen ajanut melkein 40 vuotta mersulla Kyllä sitä vähän varovaisemmin on syytä ajaa ennenkuin paikat vähän läpiävät Kyllä se sitten taas menee.
Muistakaa oikeaoppinen käynnistys!
Lohkolämppäreiden ja meskiverkkojen lisäksi kannattaa pakkasilla käynnistää niinkuin MB:n huoltokirjassa ja autokouluoppaissa on neuvottu:
1. hehkutus (toteutetaan tehostettuna kahdesti peräkkäin)
2. kytkin alas
3. painetaan hieman kaasua, kovalla pakkasella vaikka pohjaan
4. käännetään tyhjäkäynnin säädin tappiin asti
5. käynnistys
6. kun motti käynnistyy niin jalka pois kaasulta
7. päästetään kytkin hitaasti ylös
8. käännä kabiinin lämpöhanat kiinni, avaa niitä vasta kun veden lämpötila on +50celssiusta
9. käännä tyhjäkäynnin säädintä pienemmälle kun veden lämpötila on +40celssiusta
Se tyhjäkäynnin säätö on todella hyvä varuste talvella, kannattaa käyttää. Säästää moottoria ja korvia. Talvella jähmeät öljyt on vaikea saada kunnolla kiertoon ja notkeiksi. Ainoa vaihtoehto on pitää korkeampia kierroksia ja tuollahan se onnistuu hyvin.
1. hehkutus (toteutetaan tehostettuna kahdesti peräkkäin)
2. kytkin alas
3. painetaan hieman kaasua, kovalla pakkasella vaikka pohjaan
4. käännetään tyhjäkäynnin säädin tappiin asti
5. käynnistys
6. kun motti käynnistyy niin jalka pois kaasulta
7. päästetään kytkin hitaasti ylös
8. käännä kabiinin lämpöhanat kiinni, avaa niitä vasta kun veden lämpötila on +50celssiusta
9. käännä tyhjäkäynnin säädintä pienemmälle kun veden lämpötila on +40celssiusta
Se tyhjäkäynnin säätö on todella hyvä varuste talvella, kannattaa käyttää. Säästää moottoria ja korvia. Talvella jähmeät öljyt on vaikea saada kunnolla kiertoon ja notkeiksi. Ainoa vaihtoehto on pitää korkeampia kierroksia ja tuollahan se onnistuu hyvin.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 19
- Liittynyt: Ke 16.03.2005 19:44
- Paikkakunta: Elimäki
Otin tänään operaatioksi -25c ja W123:lla kotiin. Nooh, pari tuntia tolppaa, 15 minuuttia raappaa+joutokäyntiä ja eiku pienelle lenkille pyörimään itäisen Mikkelin teitä pitkin. Nopeusmittarin vaijeri piti alussa välillä helvetillistä ääntä (paljon pahempaa kuin muut äänet mitä sieltä jälleen kerran löytyi) mutta kun jonkun 5 kilometriä pyöri pienillä nopeuksilla niin alkoi pahin kankeus katoamaan eikä äänetkään olleet enää kovin pahoja.
Eikun nokka kohti kotia (Koria, etäisyys 120km). Öljynpaineet olivat OK, oluttölkkilavan pohjasta (sen kokoinen) pahvi keulilla jäähytysnesteen lämpötila pysyi mittarin mukaan noin 90km/h ajettaessa siinä 80 paikkeilla tai viisarinmitan verran sen alle täysi lämmin puhallus päällä ja autossa oli riittävän lämmin. Hyytymisestä ei tietoakaan, tankissa oli Fortumin ns. parempaa talvilaatua (Ei siis arktista laatua. Milloinhan sitä ns. huonompaa talvilaatua edes jaellaan?). Perillehän sitä päästiin joten kiitokset kaikille vastanneille, tosin eipä tolla alkusäädöllä paljoa viitsi 4km koulumatkaa ajella kun tuon pakkasen jäljiltä raappaamisessa menee melkein yhtä kauan kuin pyörällä kouluun mentäessä.
Eikun nokka kohti kotia (Koria, etäisyys 120km). Öljynpaineet olivat OK, oluttölkkilavan pohjasta (sen kokoinen) pahvi keulilla jäähytysnesteen lämpötila pysyi mittarin mukaan noin 90km/h ajettaessa siinä 80 paikkeilla tai viisarinmitan verran sen alle täysi lämmin puhallus päällä ja autossa oli riittävän lämmin. Hyytymisestä ei tietoakaan, tankissa oli Fortumin ns. parempaa talvilaatua (Ei siis arktista laatua. Milloinhan sitä ns. huonompaa talvilaatua edes jaellaan?). Perillehän sitä päästiin joten kiitokset kaikille vastanneille, tosin eipä tolla alkusäädöllä paljoa viitsi 4km koulumatkaa ajella kun tuon pakkasen jäljiltä raappaamisessa menee melkein yhtä kauan kuin pyörällä kouluun mentäessä.
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Nää w123 on melkein idiootti varmoja kovilla pakkasilla jos ne vaan saa käyntiin. (jos talvi huollot on tehty)!
150km matkalla huomasin tien poskessa 3 volvoo (n.-97 en muista mallia)!!! jolla oli matkan teko loppunut kun niistä oli jotain nestettä päässyt pihalle.
Kyllä ei tarvinnut entiseen 123 kun pahvi keulaan ja uus pa suodatin ja kovaa ajoo. Eikä jättänyt tielle kertaakaan!
Ei edes -99 kun oli meillä päin -46 astetta pakkasta!
Kerran palo laturin johdot poikki mutta onnex ei ole sähkösta solenoidia polttoaineen katkaisussa ja kotiin päästii ilman valoja.
Ei sen puoleen ei naurata jos jää tien päälle auton hajoomisen takia kovalla pakkasella oon jääny itekkin (300cea24 kanssa).
Ja kyllä kaveri tykkää kun auttaa (vaikka volvo) jos on peli hyytynyt tielle!
150km matkalla huomasin tien poskessa 3 volvoo (n.-97 en muista mallia)!!! jolla oli matkan teko loppunut kun niistä oli jotain nestettä päässyt pihalle.
Kyllä ei tarvinnut entiseen 123 kun pahvi keulaan ja uus pa suodatin ja kovaa ajoo. Eikä jättänyt tielle kertaakaan!

Ei edes -99 kun oli meillä päin -46 astetta pakkasta!
Kerran palo laturin johdot poikki mutta onnex ei ole sähkösta solenoidia polttoaineen katkaisussa ja kotiin päästii ilman valoja.
Ei sen puoleen ei naurata jos jää tien päälle auton hajoomisen takia kovalla pakkasella oon jääny itekkin (300cea24 kanssa).
Ja kyllä kaveri tykkää kun auttaa (vaikka volvo) jos on peli hyytynyt tielle!
Mä oon ainakin käynnistäny oman mersuni kovalla pakkasella aina kaasu pohjassa niin se lähtee kaikkein parhaiten ja jos kaasun osaa päästää heti ylös kun kone käynnistyy ei kierroksetkaan kerkeä ryntäämään liian korkealle.W123:sen ääni maailma on kovilla pakkasilla kieltämättä mielenkiintoinen.Itellä kun ensinmäistä kertaa alkoi nopeusmittari huutamaan säikähin sitä ääntä aivan hemmetisti aatteli että nyt hajos kone tai jotain muuta vakavaa mutta ei.kaikenlaisia jurinoita ja kolinoita kyllä kuuluu ja renkaat tuntuu kanttisilta mutta varovasti vaan kyllä se siitä virkoaa.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Muistakaa tankkiin jäänestoa sekä akku hyvässä latinkissa niin starttaa vaikka millä pakkasella. Mulla on tuontipeli ilman lohkolämppäriä, penkkigrilleistä puhumattakaan, mutta lähtee aina kuin palmun alta. Pakkasella voiteluaineet voivat hieman jähmettyä ja niiden voiteleva vaikutus voi olla heikempi. Jos vaihteensiirto tuntuu raskaalta, voi vika piillä pelkässä vaihteensiirtomekanismissa, pika apuna suihkutin crc:tä suoraan vaihdekepin juureen, keppi muuttui lötköksi, myöhemmin sitten tekee homman kunnolla oikeilla aineilla.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Tuo on ollu jokavuotinen operaatio 123:ssa ja 124:ssa. Toistetaan tarvittaessa. Ite oon laittanu ase- tai lukkoöljyä.Muffler kirjoitti:crc:tä suoraan vaihdekepin juureen
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Kelloon löytyy apua täältä. Aihetta käsiteltiin viime talvena, jolloin allekirjoittanutkin teki korjausoperaation.honkonen kirjoitti:Itel ei jäykkyyden lisäks muuta kun kello jätättää.
Iskarit on kovat ja perä karkailee enemmin nyt.
Tänä talvena näillä oikeilla pakkasilla +20 c tuli jostain kumman paikasta uusi vollotusääni. Kuulostaa aivan kuin muovilokari olisi pudonnut jonkun pyörän päälle, mutta näin ei ole. Itseasiassa en tiedä mikä siellä oikeen vollottaa. Kysymys voi olla etujarrujen osista tai nopeusmittarin vaijerista, ne molemmat on vaihdettu talvien välillä. Tosin nopeusmittarin vaijerin tulisi mielestäni kuulua kabiiniin, jota tämä ääni ei tee. Tuokin ääni häipyy kun on ajettu vähän aikaa yli 40km/h. Toivottavasti ei ole mitään kallista remppaa tulossa!
Olisikohan pyöränlaakeri menossa?
^ ^ ^ Mietin vielä tuota omasta autostani kuuluvaa ääntä. Ihan kuin se kuuluisi edestä oikealta, pyörän kohdalta. Edellisinä talvina mitään vastaavaa ei ole esiintynyt. En ainakaan muista sellaista olleen vaikka pakkastakin on ollut -30 cels. joillakin reissuilla.
Aivan tajuton kissanraiskausääni, joka sitten häipyy kun on pari kilsaa ajellut. Alkaisikohan pyöränlaakeri tai sen rasvaus olla tiensä päässä? Jos näin on niin sitten sinne laitetaan samantien uudet laakerit ja jarrulevyt. Voi se olla jarrukilpikin kun laahaa pyörään mutta en kyllä usko että ne "eläisi" niin paljon pakkasessa.
Kenelläkään ollut/on samanlaista probleemaa?
Aivan tajuton kissanraiskausääni, joka sitten häipyy kun on pari kilsaa ajellut. Alkaisikohan pyöränlaakeri tai sen rasvaus olla tiensä päässä? Jos näin on niin sitten sinne laitetaan samantien uudet laakerit ja jarrulevyt. Voi se olla jarrukilpikin kun laahaa pyörään mutta en kyllä usko että ne "eläisi" niin paljon pakkasessa.
Kenelläkään ollut/on samanlaista probleemaa?
Nopeusmittariin liittyvät ongelmat (vollotus ja hyppiminen) johtuu vaijerin muovisuojukseen kondensoituvasta vedestä. Vesi ruostuttaa vähitellen vaijerin poikki mutta sille ei voi mitään. Tietty jos tuuppaisi vaijerin muovisuojuksen sisään aina CRC:tä joskus niin se saattaisi auttaa. Ongelma johtuu kuitenkin kondensiovedestä. Vaijerit ei niin paljon maksa ja niillä ajaa 200-600tkm niin ei jaksa kikkailla.
Vaijerin äänet kuuluu selkeästi kabiiniin mittariston kohdalta. Minulla meni vaijeri maanantaina poikki , tiistaina vaihdoin uuden. Uusi on pelannut niin hyvin kuin uuden kuuluukin. Meikän autossa kuuluvassa ihmeäänessä ei voi olla kysymys mittarin vaijerista. Kunhan vaan ei olisi pyörän laakeri! (jos on niin toivottavasti Ruuskasella on aikaa fiksata)
Vaijerin äänet kuuluu selkeästi kabiiniin mittariston kohdalta. Minulla meni vaijeri maanantaina poikki , tiistaina vaihdoin uuden. Uusi on pelannut niin hyvin kuin uuden kuuluukin. Meikän autossa kuuluvassa ihmeäänessä ei voi olla kysymys mittarin vaijerista. Kunhan vaan ei olisi pyörän laakeri! (jos on niin toivottavasti Ruuskasella on aikaa fiksata)
Tuosta W123:sta kuuluu -30astC pakkasesta lähdettäessä voimansiirron äänet sen verran normaalia voimakkaampana, että piti jo tarkistaa laatikon öljyt, oli.
Normalisoituu lämmetessään.
Mutta piti tuo W211:kin leijonan karjuntaa muistuttavaa ääntä, kun mittari näytti -33 ja ohitustilanteessa kierrokset nousi yli 3000:nen.
Moottori oli täysin käyntilämpöinen.
Kokeilin vielä uudemman kerran -> sama havainto.
Normalisoituu lämmetessään.
Mutta piti tuo W211:kin leijonan karjuntaa muistuttavaa ääntä, kun mittari näytti -33 ja ohitustilanteessa kierrokset nousi yli 3000:nen.
Moottori oli täysin käyntilämpöinen.
Kokeilin vielä uudemman kerran -> sama havainto.