124 alipainepumppu

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
daerok
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 145
Liittynyt: La 17.09.2005 18:01
Paikkakunta: Kajaani

124 alipainepumppu

Viesti Kirjoittaja daerok »

huomaako mistään kun pumppu on paikoillaan,että onko se alkuperäinen? mulla ei ainakaan mitään ruuveja näy,eikä siinä tiivisteenäkään ole mitään peltisysteemiä,on musta kuorinen ja mersun merkillä varustettu ,rupes huolettamaan kun täällä foorumilla on jonkun verran asiasta puhuttu,outoja ääniä kuuluu näin pakkasella -28
vss
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Su 25.09.2005 22:14

Viesti Kirjoittaja vss »

Sama kinnostais täälläkin???
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

*hypistelee käsissään alkuperäistä sellaista*

(Mersun logo)
(Pierburg logo) PIERBURG
GERMNY F.R.

000 230 29 65 <-- (29 ympyröity)
7.20 607.14 <-- (14 ympyröity)

Tämä oli siis -92 300D:ssä ollut alkuperäinen. Sieltä mistä letkut lähtee kun vähän rapsutatte teräsharjalla niin pitäisi jotain tuollaista löytyä valusta. Tietty jos noitakin on rakennettu uudestaan (kierrätetty) niin sitten ei ota erkkikään selvää. Jos innostutte irroittamaan koko pumpun niin tiivisteessä pitäisi tehtaan jäljiltä olla kaksi vihreää raitaa mustalla pohjalla.
räätäli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Ke 13.07.2005 18:54

alipainepumppu

Viesti Kirjoittaja räätäli »

Ei niitä alipainepumppuja ilmeisesti kuitenkaan valmista kuin yksi tehdas, eli KL-osan myymässä pumpusta puuttuu tähti, siinä kohtaa on tasainen pinta ilmeisesti jyrsin tasoittanut.
Asiasta on joitain vuosia sitten kirjoiteltu ja puhuttu enemmänkin, ja silloin tehdas on ilmoittanut että kaikki ne pumput jotka se tekee ja päästää eteen päin myyntiin ovat priima tavaraa !
Mutta jos se pumppu pitää sellaista naksunaa, mutta muutoin toimii niin silloin todennäköisin syy on että pumpussa olevat laakeri(t) ovat lopussa. Ja ne on helposti vaihdettavissa, jos työkalut nyt hiukankin pysyvät kädessä. Itse korjasin joskus noin 7 vuotta sitten ja ääntely lakkasi siihen. Pumppu maksoi silloin noin 1800 MK veholla ja KL-osassa 1200 mk ja korjaus 40 mk + työ.

Mersu on tehty korjattavaksi, ei siihen yleensä tarvitse vaihtaa kokonaisia komponentteja, vaan korjataan ne !

terveisin ja mukavia remonttihetkiä t: räätäli
daerok
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 145
Liittynyt: La 17.09.2005 18:01
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja daerok »

Tarkoitin sitä vaan,että huomaako mistään onko sitä vaihdettu koskaan? vm-88 mittarilukema 440 000 ei kyllä ääntele ja alipaineita on riittävästi.Tikutti kyllä nyt pakkasella jonkun aikaa oudosti,mutta ääni taisi kuulua moniurahihnan iskari-jousi yhdistelmästä kun paineli hihnasta ääni lakkasi.Tietäjät ottakaa kantaa :oops: :arrow:
daerok
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 145
Liittynyt: La 17.09.2005 18:01
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja daerok »

no no eikö löydy tietoo??? :?: :?:
Avatar
mattipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: To 02.06.2005 02:45
Paikkakunta: Oulu

joo..

Viesti Kirjoittaja mattipi »

Itellä on vaihettu pumppu ja siinä ei ole merkkiä. Oli muuten pumppu menny just noilla kilsoilla.... nyt tarvikepumpulla ajeskeltu 60 tkm...
Ennen ensimmäistä Mercedestäni autosta puuttui se jokin....
daerok
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 145
Liittynyt: La 17.09.2005 18:01
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja daerok »

eikö motonetin pumpussa ole tähti?ja tietysti myös vehon
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

dnaeerok1 kirjoitti:Tarkoitin sitä vaan,että huomaako mistään onko sitä vaihdettu koskaan? vm-88 mittarilukema 440 000 ei kyllä ääntele ja alipaineita on riittävästi.Tikutti kyllä nyt pakkasella jonkun aikaa oudosti,mutta ääni taisi kuulua moniurahihnan iskari-jousi yhdistelmästä kun paineli hihnasta ääni lakkasi.Tietäjät ottakaa kantaa :oops: :arrow:
Tuossahan noita vastauksia oli. Tarkista onko siinä MB:n logo. Jos on niin sitten on suurempi todennäköisyys että olisi alkuperäinen. Tosin Motonetistä ostamissani jarrusatuloissa oli tähtilogo, joten mikään ei ole varmaa kierrätysosien kohdalla. Jos irroitat pumpun niin ainakin -92 mallin ensiasennustiivisteessä on vihreä raita mustalla pohjalla.

Faija vaihdatti omaan W124 autoonsa turhaan ap-pumpun kun oikeasti vika oli juuri tuossa hihnankiristimen heilurilaakerissa. Eli aika mitätön juttu lopulta. Mittarilukema oli silloin 200tkm. Nyt olis tuo ehjäksi todettu 200tkm ajettu ap-pumppu kaupantäällä.
daerok
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 145
Liittynyt: La 17.09.2005 18:01
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja daerok »

tiukka hinta mh:n kautta,laitappa vaikka yv:tä
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2314
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

alipainepumppu

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:o ....alipainepumppu vaihtui joskus -95 alkuvuodesta liukulaakereilla varustetuksi :!: ...joita veho vaihtoi automaattisesti takuuna myymiinsä autoihin huollon yhteydessä tehtaan määräyksestä :!: ....syystä että pumpun poikiessa kuulalaakerin kuulat aiheuttavat pahaa jälkeä sekä suuren riskin pudotessaan jakopään läpi öljypohjaa kohti :!: ....liukulaakerit eivät tätä tee :!: ...osta ihmeessä "uuden" mallinen liukulaakeri alipainepumppu :idea: .....se on aika hyvä "vakuutus" jos vaikka sattuis joskus pumppu pettävän :!: :D
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3532
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: alipainepumppu

Viesti Kirjoittaja jackie »

cuuno kirjoitti: ....syystä että pumpun poikiessa kuulalaakerin kuulat aiheuttavat pahaa jälkeä sekä suuren riskin pudotessaan jakopään läpi öljypohjaa kohti
Kokeiltu, tai oikeastaan koettu on. Taisivat Veholla sanoa joskus, että 200 000 km:n jälkeen kannattaa tuota pumppua ruveta tarkkailemaan. Huoltomies neuvo, et kuuntelee vaikka ruuvimeisselin kärki pumpun pinnassa ja toinen pää korvalla, ni siitä pitäis kulla, jos pumppu pitää epätervettä ääntä. :roll: JOO JOO. IHAN TOTTA. NIIN SE SANO. Eipä oo kyl tullu kuunneltua, mut kylläpä tuo pumppu on jo vissiin pasisataa tuhatta tainnu tuolla pyöriä.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Vastaa Viestiin