Eberspächer! APUA TARVITAAN!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
bourbon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 20.12.2005 11:35
Paikkakunta: Savonlinna / Haapakallio
Viesti:

Eberspächer! APUA TARVITAAN!

Viesti Kirjoittaja bourbon »

No niin, nyt sitten selvisi että Vitossa ei olekaan webasto vaan eberi!
Mutta mikä malli? Sisäisellä vai ulkoisella pumpulla?

Pumpussa lienee vikaa, koska "ajolämmitin" toimii, mutta esilämmitys ei?!
Tai kuullostaa toki siltä että myös esilämmitys toimisi, vaan ei nouse koneessa lämmöt eikä puhalla sisälle kuin kylmää, vaikka olisi toista tunitiakin päällä.
Pakkasta luvattu lähipäiville yli -30, joten kivahan tuo olisi saada toimimaan että edes töihin aamulla pääsisi...

Löytyykö keneltäkään räjäytyskuvaa tms. eberistä?
Nyt kaivataan PIKAISTA apua!

Kiitos jo etukäteen :)
Viimeksi muokannut bourbon, To 19.01.2006 11:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
mnkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 233
Liittynyt: To 21.10.2004 11:14
Paikkakunta: Tornio/Haaparanta

Viesti Kirjoittaja mnkki »

panin juuri maililla kaaviot tulemaan,toivottavasti on edes hiukan apua.
MB Vito L 112 cdi 2001 nykyään Latviassa

Vw Caravelle TDI

Koskaan ei ole liian myöhäistä luovuttaa!
Avatar
bourbon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 20.12.2005 11:35
Paikkakunta: Savonlinna / Haapakallio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bourbon »

Kiitos mnkki!
Avatar
bourbon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 20.12.2005 11:35
Paikkakunta: Savonlinna / Haapakallio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bourbon »

No niin. Auto oli eilen illalla sitten "pajalla", uusittiin kiertovesipumppu eberiin.

Tänään aamulla pakkasta -27, eberi oli päällä 30 minuuttia, mutta lämmöt eivät olleet nousseet yhtään ja sisälle puhalti ihan kylmää?
Johtuuko tämä nyt näin kovasta pakkasesta, eli pitääkö antaa olla päällä miten pitkään että saisi edes lasit auki ja lämpöä koneeseen sen verran että lähtisi hyvin käyntiin? Tunti? Enemmän?
Tänään ainakin starttasi TODELLA huonosti.

Miten teillä muilla? Jos pakkasta on vaikka -10, mikä lämmitysaika riittää?
Entä näillä paukkupakkasilla?

Mietityttää onko tuo eberi oikeasti vieläkään ihan tikissään?
VIkakooditkin tarkastettiin, niitä ei ollut.
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Jos on jälkiasennus lämmitin niin voi toimia silleen ettei puhalla sisälle lämmintä jos ei ole oikein sähköt kytketty,elikkä pitäis lähteä kiertovesipumppu pyörimään,ja närhen munat toimia .
Oletko kokeillut lämmityksen aikana lämpiääkö kone ja syylärin letkut?
Avatar
bourbon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 20.12.2005 11:35
Paikkakunta: Savonlinna / Haapakallio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bourbon »

...ja mistäs sen tietää onko jälkiasennus vai ei...?
Luulisi että on kyllä alkuperäinen?

Mutta kiinnostaisi todella tietää mikä on sopiva lämmitysaika tällaisella pakkasella? Kai sen tunnissa pitäisi olla jo aika lämmin?

Joo... Ei ole kokemusta nimittäin näistä vesikiertoisista webastoista/ebereistä, joten siksi kyselen.
Kuplassa oli kyllä aikoinaan eberi... ;)
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 776
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

30min riittää nostamaan 50-60 asteeseen ja tunnissa on ihan kesäkeli, on sitten Eber tai Webasto kunhan toimii. Niin kylmää keliä ei ole, etteikö ½h riittäisi, 45min jos haluaa pikkutakilla ajella.
Tiedät paikan, kokeile
Avatar
bourbon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 20.12.2005 11:35
Paikkakunta: Savonlinna / Haapakallio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bourbon »

Saako / täytyykö noitten nappuloitten olla jossain tietyissä asennoissa? Lämpötilan säädin tietysti punaisella, mutta siis puhallin nopeus ja Ilman suuntaus? Riittääkö ykkösnopeus ja suuntaus tuulilasille?
Nimim. "ei kertaakaan sulat lasit vielä olleet"

No, neljältä laitan eberin pyörimään tunniksi, katsotaan onko viideltä vielä pakkasta sisätiloissakin -25!
Jos on niin mitäs sitten. Pajalle takaisin kai?
On se prkl jos eivät saa yhtä eberiä toimimaan...
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 776
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Puhallinnopeus on automaattisesti (kai kaikissa...) se ykkönen, ilman suuntausta voi miettiä ja soveltaa, mutta eipä sillä pitäisi mitään merkitystä olla. "Puoleenväliin" vaan suuntaus, kyllä varmasti on kaikki paikat sulina jos vehje toimii.
Tiedät paikan, kokeile
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

Oisko jääny ilmaa järjestelmään sen pumpunvaihdon yhteydessä?
MB W210 200cdi -01
Avatar
bourbon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 20.12.2005 11:35
Paikkakunta: Savonlinna / Haapakallio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bourbon »

Sitten vielä noista täysi- ja puoliteho jutuista.
Miten laite säätää nuo? Onko aina automaattisesti täydellä teholla jos laittaa kylmän auton lämpenemään?
Avatar
bourbon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 20.12.2005 11:35
Paikkakunta: Savonlinna / Haapakallio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bourbon »

No niin. Eberi oli tunnin päällä, sisälle puhalti jopa aavistuksen lämmintä, siis AAVISTUKSEN, mutta silti auto ei meinannut lähteä käyntiin?
Pakkasta on nyt -25. Normaaliako?
Mitä pitäisi vielä tarkistaa?
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 776
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Mitä näytti auton lämpömittari moottoriveden lämpötilaksi? Pitäis olla se käyntilämpö. Eikai niille oikein kukaan muu osaa suurempia näin näkemättä kuin korjaamon miehet...

Kyllä ne vehkeet ymmärtää itte sen täysteho/ylläpidon, en vaan uskalla sanoa, onko sitä "tehosäätöä" henkilövehkeissä, vai onko se vaan raskaan kaluston heiniä. Sillä ei jokatapauksessa ole merkitystä.
Tiedät paikan, kokeile
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Enkös mää kirjottanut jo johonkin toiseen topicciin vastauksen miten ne nappulat pitää olla.

Puolituntia lämmitystä ja koneen pitää lähteä käyntiin kuin palmun alta, tunti ja ikkunoissa pitää olla sulatusaukot näkyvillä.

Eberi on hyvin todennäköisesti alkuperäisasennuskampe siinä ja sen malli todellakin on tuo D5W. Alkuperäisasennuksen taitaa tunnistaa tyyppikilven mersulogosta.

Mikäli se tosiaan naksuttelee välillä niin se on rikki, eli ei pidä liekkiä yllä vaan sammuilee, täydellä teholla sieltä ei kuulu kuin se suhina ja näillä pakkasilla sen tulee pysyä täydellä teholla koko lämmityksen ajan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
mnkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 233
Liittynyt: To 21.10.2004 11:14
Paikkakunta: Tornio/Haaparanta

Viesti Kirjoittaja mnkki »

itsellä ei toimi kumpikaan=http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=

huomenna aika pajalla ja tuolloin suoritetaan vikahaku kellon kautta jollain Eberin diagnostikka-laittella...ja kun/jos vika löytyy niin yritän "viimeiseen"saakka korjata itse.Palaan asiaan huomenissa!!
MB Vito L 112 cdi 2001 nykyään Latviassa

Vw Caravelle TDI

Koskaan ei ole liian myöhäistä luovuttaa!
Avatar
bourbon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 20.12.2005 11:35
Paikkakunta: Savonlinna / Haapakallio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bourbon »

Nyt on tosiaan kiertovesipumppu uusittu, vikakoodit tarkistettu ja auton termostatti vaihdettu, mutta: EI TOIMI.
Lämmöt eivät tunninkaan lämmityksellä nouse yli 40 asteeseen (eivät taida nousta lähellekään edes neljääkymmentä, mutta se kun on se asteikon alaraja mitä näyttää). Ja ei todellakaan lähde "kuin palmun alta"!!
Eilen ei lähtenyt sitten ollenkaan, vaikka oli taas tunnin päällä. Ihan kuin olisi ollut kokonaan lämmittämättä.
No, pakkasta oli tietysti lähes -30, mutta kai sen nyt edes käyntiin pitäisi tunnin lämmityksellä saada? Puhaltaa, kuullostaa siltä että palaa ja naksuttaa "nak,nak,nak,nak,nak" koko ajan? Välillä saattaa myös sammua, eli lopettaa puhaltamisen (siis sen "suihkukone äänen").
Eikö sen tosiaan pitäisi hönkiä kokoajan kun ei saavuta edes sitä 40 asteen lämpötilaa? Sisälle puhaltaa sellaisen "lehmän hönkäyksen", mutta ei sillä todellakaan ikkunoita sulatella.
Voiko vika olla esim. polttoaineen saannissa tms?

Hmm.
Avatar
bourbon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 20.12.2005 11:35
Paikkakunta: Savonlinna / Haapakallio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bourbon »

Joko mnkki olet saanut tiedon viasta?
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Tahtoo tuo eberi joskus heittääntyä sellaiseksi ettei syty. Eilen teki kerran niin kun kylmästä -32 yritti käynnistellä. Minulla on 190D se 4.3kw vehje ja se on hieman mopo ja kovilla pakkasilla en ole käyttänyt lämppärin puhallusta päällä mut pelkästään lämmitintä. Joskus kun menee yli -27 asteen ei syty olleskaan..... Mut taitaa olla niin tarkka syttyäkseen noista jännitteistä kun löpö on kylymää...

Eli onko sulla ollut sitä ongelmaa ettei syty lämmitin ollenkaan... vai pelkästään se ettei lämmintä piisaa...

Kovilla pakkasilla olen laittanut auton käyntiin ja käytellyt 10-15min enen ajoon lähtöä niin ei heti pätkähdä jäähän...ja automaatti lämpiää...
Itse tein ja säästin
Avatar
bourbon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 20.12.2005 11:35
Paikkakunta: Savonlinna / Haapakallio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bourbon »

Kyllä tuo taitaa syttyä ihan normaalisti kun pitää sellaista suihkukoneen ääntä? Mutta kokoajan kuuluu se "nak,nak,nak,nak,nak,nak" ja lämmöt ei koneessa ole KOSKAAN nousseet edes tunnin lämmityksellä yli 40 asteeseen (ja yhtään en tiedä kyllä nouseeko ne ollenkaan, koska asteikko alkaa vasta tuosta 40:stä). Ei tuo auto ainakaan käyntiin meinaa lähteä?? Tuntuu ihan siltä ettei lämmittäisi ollenkaan. Ja tosiaan, välillä saattaa se eberi sammuakin, vaikkei todellakaan ole saavuttanut mitään 80 asteen lämpöä? Miksi ihmeessä?
Kuuluuko siis tuon nakutuksen kuulua eberin käydessä vai ei?
Ja mistä se nakutus johtuu?
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1008
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

nakutus

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Nakutus tulee nafta pumpusta /annostelijasta eberille=kuuluu kuvioon.
Ja eberi lähtee tulille pakkasessakin ,itsellä on oma.
Tarkasta imuilman saanti,onko imassu kaikki pa...kat siltä alustasta sisäänsä
jos on ,niin kone irti avaus ja puhdistus,työläs homma.
Eli jos periaatteessa toimii mutta ei lämmitä,on poltto kammio siis pas...nen.

Terveisin Jamppa
ps.eilen oli oma eberi pöydällä oli menny hehkutulppa
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: nakutus

Viesti Kirjoittaja veskola »

Viton eberissä se nak nak (=polttoainepumppu) kuuluu siinä käynnistyessä ja kun se suihkukoneen ääni kuuluu niin se joko peittää sen nakutuksen alleen tai sitten se nakutus oikeasti loppuu. En koskaan ole kuullut nak nak muulloin kun juuri käynnistyessä.

Sellaista vikaa on ollut, että se on sammunut jostain syystä, ja silloin on taas kuulunut se nak nak kun se teki uudelleen käynnistyksen.

Ei tämä tosin taida auttaa vian paikallistamisessa. :roll:

Näköjään nuo ovat semmosia vehkeitä, jotta pitää irroittaa aina 200 tkm kohdalla ja tehdä ns. täysi huolto, ei ne muuten pelaa :roll:

Ei sen 80 asteeseen kuulu vettä lämmittää mutta jos kone on edes 20 asteinen se lähtee kuin palmun alta.

Mistäs ne sen eberin vikakoodit lukivat, siitä mersun diagnostiikkapistokkeesta vai jotenkin kellon johtojen kautta ? Pitäisi viedä tuo luettavaksi mutta taitaa tulla kesä ennen kuin saa aikaiseksi.

[edit: ei ole viikkokelloa, muuten ne olisi luettu jo vuosi sitten :roll: ja onko muuten tosi, ettei kukaan osaa lukea niitä kotikonstein :shock: ]
Viimeksi muokannut veskola, La 21.01.2006 17:05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Vikakoodit näkyy jos on viikko kellokin...
Itse tein ja säästin
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Mun eberi on noin 14 vuotta vanha ja huoltamalla silloin tällöin on pelannut hyvin. Vesipumppu ja tuulettajanmoottori on vaihdettu kerran. Puolituntia riittää vaikka olis -40 pakkasta. Kokemusta on -37 jolloin 30min jälkeen vesi oli 60 asteista.

Akun kanssa oli ennen ongelmia kun ei kestänyt edes kahta talvea kunnolla. Tuohon kyllästyneenä vaihdoin akun keltaiseen Optima-akkuun jonka kapasiteetti oli vaatimaton 56Ah, tuo akku osoittautui todella hyväksi tuon eberin kanssa eikä ongelmia akun puutumisesta enää ole ilmennyt.

Omassa eberissä pumppu nakuttaa koko ajan kun eberi on käynnissä, osateholla vain harvempaan. Sykli menee niin että käynnistyessä täysiteho päällä kunnes moottorin vedenlämpö on 80 jolloin neljäsosateholle kunnes lämpö putoaa 70 asteeseen josta taas täysi teho päälle.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Meillä on vanissa kaksi keltaista optimaa ja kehuinkin autosähkössä optiman akkua et hyvin on vebasto pelittänyt ja hyvin kauhoo 6.5L diiseli kasin tulille..

Oikein käyttettynä taatusti pelaa mietein vaan mersun kohdalla et mahtaako pelata yksi vai joutuukko laittaan 2kpl...
Itse tein ja säästin
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Uskoisin yhden riittävän. Kaverilla oli aikanaan metsäkoneen akkuna punainen optima, eikä koskaan vaikeuksia startin kanssa.

Nykyään tuo minun eka keltainen on kaverin korjaamolla varavirtalähteenä. Oli laittanut eilen sen tuohon mun 300tdt:hen kun ei omalla akulla ollut lähtenyt pihalta aamulla käyntiin (webastossa vikaa)

Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni. Kannattaa tarkistaa sulakkeet (taas) ja tuulettajan sähkömoottori. Vika ilmeni minulla siten että savutti paljon eikä lämmittänyt kunnolla.
Muistaakseni moottori on melko arvokas kapistus 200 tai jotain sinnepäin
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Avatar
mnkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 233
Liittynyt: To 21.10.2004 11:14
Paikkakunta: Tornio/Haaparanta

Viesti Kirjoittaja mnkki »

testeriin vienti siirtyi korjaamon pyynnösta maanantaihin,kyllä ne vikatilat näkyy sekä viikkokellon kautta kuin myös,kuten minullakin on ns.vuorokausikellon kautta.
Kyllä termostaatin vaihdon jälkeen lämpö riittää matkaajossa,kunhan pystyy pitämään vauhdin yli sadan...tosin ilman lisälämmitintä normaalilämpö vasta 15 km. jälkeen ja putoaa kaupunkiajossa kuin lehmän häntä.Joten kyllä lisälämmitintä kaipaa näillä keleillä= -26 + 5 m/s tuulta
MB Vito L 112 cdi 2001 nykyään Latviassa

Vw Caravelle TDI

Koskaan ei ole liian myöhäistä luovuttaa!
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

mnkki kirjoitti:<...>,kyllä ne vikatilat näkyy sekä viikkokellon kautta kuin myös,kuten minullakin on ns.vuorokausikellon kautta.<...>
Nooh viittikö jo pikkuhiljaa kertoa miten saan vikakoodin esille :lol: eberi on ollut kylmäkallena jo vuoden :shock:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
mnkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 233
Liittynyt: To 21.10.2004 11:14
Paikkakunta: Tornio/Haaparanta

Viesti Kirjoittaja mnkki »

jos olen ymmärtänyt asian oikein niin huollossa kytkevät jonkin Eberin oman "lukulaitteen ilmeisesti kelloon ja sitä kautta saavat selville missä vika on.Jos autossa on ns. viikkokello niin siinä on sisäänrakennettu vianhaku jo valmiina ja vikakoodit löytyvät Eberin kotisivuilta.Myös minulla on ne samat koneella jos joku tarvitsee.
Huoltopaikat löytyvät myös netistä ja soittamalla voi tarkistaa jos heillä vikakoodihaku laite.
MB Vito L 112 cdi 2001 nykyään Latviassa

Vw Caravelle TDI

Koskaan ei ole liian myöhäistä luovuttaa!
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

...eli vuorokausikellon avulla niitä koodeja ei lueta vaan pitää mennä pajalle, jossa kytkevät laitteen X vuorokausikellon johdon päähän ja lukevat koodin.

Kiitos.

Yritän mennä pajalle ennen kesää... :lol: tai ennen ensi talvea 8)
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
mnkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 233
Liittynyt: To 21.10.2004 11:14
Paikkakunta: Tornio/Haaparanta

Viesti Kirjoittaja mnkki »

minullakin Eberi heitti pelaamasta viime keväällä ja tuolloin "klassinen" lupaus...pitää kesälämpimillä katsoa missä vika...kumma kyllä em. tulee vasta mieleen kun elohopea painuu -20 tuntumaan tai sen alle.
Oppiikohan sitä koskaan??
MB Vito L 112 cdi 2001 nykyään Latviassa

Vw Caravelle TDI

Koskaan ei ole liian myöhäistä luovuttaa!
Vastaa Viestiin