Serkkupoika oli kuullu joltain mersuhuoltomieheltä semmosen jutun, että jos pitää ilmastointilaitteen säästökäyttöä päällä (eli pun. valo palaa), ni se hajottaa jossain vaiheessa kompuran magneettiventtiilin..
Näin on kuulemma monella käynyt (ainakin W202 mallissa).
W210:ssa varmaan sama homma..
Ite rupesin pitämään omassa autossa ilmastointia päällä tämän takia.
Harmittaa vaan kun kuluttaa paljo enemmän...
Onko kellään tästä varmempaa tietoa?
Ilmastoinnin säästökäyttö
No tuo huhu todennäköisesti johtaa juurensa siitä että käyttämättömänä kompuran akselin tiiviste tuppaa kuivumaan ja sitä kautta vuotamaan.
Itse on ole huomannut minkäänlaista eroa kulutuksesa, oli ilmastointi päällä tai ei. Sitäpaitsi mersussa kompura kytkeytyy vain kun on tarvetta, eli vaikka ilmastointi olisi kytketty (EC-valo ei pala) ei kompura kytkeydy ennen kuin tarvitaan lisäjäähdytystä kabiiniin, ja tätähän varten ilmastointi on olemassa.
Itse on ole huomannut minkäänlaista eroa kulutuksesa, oli ilmastointi päällä tai ei. Sitäpaitsi mersussa kompura kytkeytyy vain kun on tarvetta, eli vaikka ilmastointi olisi kytketty (EC-valo ei pala) ei kompura kytkeydy ennen kuin tarvitaan lisäjäähdytystä kabiiniin, ja tätähän varten ilmastointi on olemassa.
onko näin, eikä väliä onko automaatti ilmastointi tai manuilmastointiMauri H. kirjoitti:No tuo huhu todennäköisesti johtaa juurensa siitä että käyttämättömänä kompuran akselin tiiviste tuppaa kuivumaan ja sitä kautta vuotamaan.
Itse on ole huomannut minkäänlaista eroa kulutuksesa, oli ilmastointi päällä tai ei. Sitäpaitsi mersussa kompura kytkeytyy vain kun on tarvetta, eli vaikka ilmastointi olisi kytketty (EC-valo ei pala) ei kompura kytkeydy ennen kuin tarvitaan lisäjäähdytystä kabiiniin, ja tätähän varten ilmastointi on olemassa.

Kyllä se ilmastointi kulutusta vähän lisää,ei mikään vehje ilman ilmaisiksi voimaa saa!
Ilmastointia on hyvä talvisin joskus pyöräyttää,mutta se "freoni"sieltä pikkuhiljaa vähenee,sen huomaa kun,kylmää ei tule enää samaan malliin kuin ennen ja jos se loppuu lähes tyystin,ei kompura kyllä lähde edes pyörimään.että näin
P.s jos mesessäsi on vanhat freonipohjaiset mömmöt ilmastoinnissa on ne ensin imettävä sieltä pois ennen uusien litkujen laittoa,nykyään kun ei freonia saa käyttää,eikä sitä näin ollen edes myydä,ja uusi ja vanha aine ei sovi sekaisin keskenään.
Ilmastointia on hyvä talvisin joskus pyöräyttää,mutta se "freoni"sieltä pikkuhiljaa vähenee,sen huomaa kun,kylmää ei tule enää samaan malliin kuin ennen ja jos se loppuu lähes tyystin,ei kompura kyllä lähde edes pyörimään.että näin

P.s jos mesessäsi on vanhat freonipohjaiset mömmöt ilmastoinnissa on ne ensin imettävä sieltä pois ennen uusien litkujen laittoa,nykyään kun ei freonia saa käyttää,eikä sitä näin ollen edes myydä,ja uusi ja vanha aine ei sovi sekaisin keskenään.
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Joo, näin on, mesessähän manuaalinen ilmastointikin on oikeastaan puoliautomaattinen, kun termostaatti ohjaa lämpötilaa ja siten myös kompuran kytkeytymistä.epk kirjoitti:onko näin, eikä väliä onko automaatti ilmastointi tai manuilmastointiMauri H. kirjoitti:No tuo huhu todennäköisesti johtaa juurensa siitä että käyttämättömänä kompuran akselin tiiviste tuppaa kuivumaan ja sitä kautta vuotamaan.
Itse on ole huomannut minkäänlaista eroa kulutuksesa, oli ilmastointi päällä tai ei. Sitäpaitsi mersussa kompura kytkeytyy vain kun on tarvetta, eli vaikka ilmastointi olisi kytketty (EC-valo ei pala) ei kompura kytkeydy ennen kuin tarvitaan lisäjäähdytystä kabiiniin, ja tätähän varten ilmastointi on olemassa.
Se kulutuksen lisäys oikeastaan tuntuu koviten pienissä bensakoneissa, 300 TE:ssä enää sitä ei huomaa, koska suuressa bensakoneessa kulutusheitto ajotavan mukaan on niin suuri, Isossa dieselissä on lähes aina sama kulutus, puolen litran tarkkuudella, hassua kyllä, ihan sama onko ilmastointi päällä vai ei.