Ilmastoinnin säästökäyttö

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mesemies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 19.08.2003 18:14

Ilmastoinnin säästökäyttö

Viesti Kirjoittaja mesemies »

Serkkupoika oli kuullu joltain mersuhuoltomieheltä semmosen jutun, että jos pitää ilmastointilaitteen säästökäyttöä päällä (eli pun. valo palaa), ni se hajottaa jossain vaiheessa kompuran magneettiventtiilin..

Näin on kuulemma monella käynyt (ainakin W202 mallissa).
W210:ssa varmaan sama homma..

Ite rupesin pitämään omassa autossa ilmastointia päällä tämän takia.
Harmittaa vaan kun kuluttaa paljo enemmän...

Onko kellään tästä varmempaa tietoa?
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

No tuo huhu todennäköisesti johtaa juurensa siitä että käyttämättömänä kompuran akselin tiiviste tuppaa kuivumaan ja sitä kautta vuotamaan.

Itse on ole huomannut minkäänlaista eroa kulutuksesa, oli ilmastointi päällä tai ei. Sitäpaitsi mersussa kompura kytkeytyy vain kun on tarvetta, eli vaikka ilmastointi olisi kytketty (EC-valo ei pala) ei kompura kytkeydy ennen kuin tarvitaan lisäjäähdytystä kabiiniin, ja tätähän varten ilmastointi on olemassa.
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Eikös ne kaikki ilmastoinnit ole semmoisia, että niitä täytyy vähän väliä käyttää toiminnan ylläpitämiseksi.
No ei kai sentään sitä alvariinsa tarvitse käyttää. Pari kertaa viikossa pitäisi riittämän.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12803
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Mauri H. kirjoitti:No tuo huhu todennäköisesti johtaa juurensa siitä että käyttämättömänä kompuran akselin tiiviste tuppaa kuivumaan ja sitä kautta vuotamaan.

Itse on ole huomannut minkäänlaista eroa kulutuksesa, oli ilmastointi päällä tai ei. Sitäpaitsi mersussa kompura kytkeytyy vain kun on tarvetta, eli vaikka ilmastointi olisi kytketty (EC-valo ei pala) ei kompura kytkeydy ennen kuin tarvitaan lisäjäähdytystä kabiiniin, ja tätähän varten ilmastointi on olemassa.
onko näin, eikä väliä onko automaatti ilmastointi tai manuilmastointi :?:
Make
Mersumies
Mersumies
Viestit: 971
Liittynyt: To 15.05.2003 12:27
Paikkakunta: kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Make »

Kyllä se ilmastointi kulutusta vähän lisää,ei mikään vehje ilman ilmaisiksi voimaa saa!
Ilmastointia on hyvä talvisin joskus pyöräyttää,mutta se "freoni"sieltä pikkuhiljaa vähenee,sen huomaa kun,kylmää ei tule enää samaan malliin kuin ennen ja jos se loppuu lähes tyystin,ei kompura kyllä lähde edes pyörimään.että näin :wink:
P.s jos mesessäsi on vanhat freonipohjaiset mömmöt ilmastoinnissa on ne ensin imettävä sieltä pois ennen uusien litkujen laittoa,nykyään kun ei freonia saa käyttää,eikä sitä näin ollen edes myydä,ja uusi ja vanha aine ei sovi sekaisin keskenään.
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

epk kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:No tuo huhu todennäköisesti johtaa juurensa siitä että käyttämättömänä kompuran akselin tiiviste tuppaa kuivumaan ja sitä kautta vuotamaan.

Itse on ole huomannut minkäänlaista eroa kulutuksesa, oli ilmastointi päällä tai ei. Sitäpaitsi mersussa kompura kytkeytyy vain kun on tarvetta, eli vaikka ilmastointi olisi kytketty (EC-valo ei pala) ei kompura kytkeydy ennen kuin tarvitaan lisäjäähdytystä kabiiniin, ja tätähän varten ilmastointi on olemassa.
onko näin, eikä väliä onko automaatti ilmastointi tai manuilmastointi :?:
Joo, näin on, mesessähän manuaalinen ilmastointikin on oikeastaan puoliautomaattinen, kun termostaatti ohjaa lämpötilaa ja siten myös kompuran kytkeytymistä.

Se kulutuksen lisäys oikeastaan tuntuu koviten pienissä bensakoneissa, 300 TE:ssä enää sitä ei huomaa, koska suuressa bensakoneessa kulutusheitto ajotavan mukaan on niin suuri, Isossa dieselissä on lähes aina sama kulutus, puolen litran tarkkuudella, hassua kyllä, ihan sama onko ilmastointi päällä vai ei.
Vastaa Viestiin