Öljyn imuvaihto
Öljyn imuvaihto
Palataan taas tähän paljon keskusteltuun aiheeseen. Kerroin tänään kaverilleni käyttäväni Bilteman imuvaihtajaa öljynvaihdossa ja että hyvin se tuntuu mevän kaiken vanhan öljyn pois.
Kaverini antoi sen perinteisen Esson baarin kommentin, että liete ja kaikki paskat tulee pois vain öljyropun kautta.
Mutta eikös öljyn tehtävä ole sitoa ne itseensä ja kun öljy on kuumaa vaihdettaessa kaikki liete jne pitäisi olla öljyyn sitoutuneena ja tulla pois?
Kertokaapa te öljypohjan irroittaneet onko siellä tyypillisesti jotain liete tms likakerrostumia öljypohjasssa?
Autoni on E 250 TD -94.
Kaverini antoi sen perinteisen Esson baarin kommentin, että liete ja kaikki paskat tulee pois vain öljyropun kautta.
Mutta eikös öljyn tehtävä ole sitoa ne itseensä ja kun öljy on kuumaa vaihdettaessa kaikki liete jne pitäisi olla öljyyn sitoutuneena ja tulla pois?
Kertokaapa te öljypohjan irroittaneet onko siellä tyypillisesti jotain liete tms likakerrostumia öljypohjasssa?
Autoni on E 250 TD -94.
W124 - klassikko
W124 - maanteiden väsymätön raataja
MB E250 TD 20 Valve 1994 - paras W124
W124 - maanteiden väsymätön raataja
MB E250 TD 20 Valve 1994 - paras W124
Muutama vuosi taaksepäin mun entisesä 124 300 vaparidieselissä jouduttin vaihtamaan öljypohjantiiviste. Silloinhan joutuu öljypohjan irroittamaan. No ite seurasin vierestä, kun korjaamolla otettin poies. Oli muuten yllättävän ahdasta ja työlästä sen irrottaminen. Ei siinä pohjassa mitään ihmeellisempiä sotkukerrostumia löytynyt, vaikka olin vaihtanut omatekoisella imusysteemillä oljyt. Olen aina ajanut koneen normaalilämpöiseksi ennen öljynvaihtoa, mahtaako sillä olla vaikutusta?
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Re: Öljyn imuvaihto
No ainakin 15-20 vuotta sitten (kun itse moottoreita availin) öljypohjissa oli selkeitä sakkautumapesäkkeitä.E250TD94 kirjoitti:Kertokaapa te öljypohjan irroittaneet onko siellä tyypillisesti jotain liete tms likakerrostumia öljypohjasssa?
Nykyöljyistä en sitten tiedä miten kantavat kuonat mukanaan.... itse suosittelen silti propun kautta vaihtamista, varmuuden vuoksi.
Edes silloin tällöin.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Jahas että tätä mutua taas. Kokeilkaapa avata pohjaroppu sen jälkeen kun olette imeneet öljyt pois. Sieltä ei tule yhtään tippaa,niin että minusta tämä propun kautta laskeminen jättää enemmän vanhaa öljyä koneeseen. Se mahdollinen sakka tai lieju joka on pohjalle saostunut ei tule sieltä pois pelkällä imemisellä tai propusta laskemalla, vaan vaatii kovempia otteita. Hyvä näin koska silloin se ei ole tukkimassa imusihtiä öljyn seassa. Nykyisillä pesevillä öljyillä niitä saostumia kyllä muodostuu hyvin vähän öljypohjiin.







- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Niin... itse kiinnitin asiaan huomiota viimekertaisessa öljynvaihdossa, jossa imettiin vanha öljy pois.peehoo7 kirjoitti:Jahas että tätä mutua taas.
Uutta kuitenkin oli saatu menemään vain 6,5 litraa 8:n litran sijasta.
Tai sitten täyttä määrää ei laskutettu, jota pitäisin pienenä ihmeenä Vehon ollessa kyseessä.
Tämä pitää paikkansa.peehoo7 kirjoitti:Se mahdollinen sakka tai lieju joka on pohjalle saostunut ei tule sieltä pois pelkällä imemisellä tai propusta laskemalla, vaan vaatii kovempia otteita.
Saostumien poisto vaatii mekaanista poistoa tai vahvaa liuotinta.
Uskon, että tämä pitää myös paikkansa.peehoo7 kirjoitti:Nykyisillä pesevillä öljyillä niitä saostumia kyllä muodostuu hyvin vähän öljypohjiin.
Omat öljypohjien sisäpuoliset tiirailut rajoittuvat liian kauas arvioidakseni tätä.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Selitäs ny vähän tarkemmin,mitä v...a varten se proppu siellä on,taitaa olla niitä varten jotka uskaltaa ottaa sen kravatin kaulasta ja mennä autonsa alle.mopocuuno kirjoitti:....1,54milj aikana vissiin 2 kertaa vaihdettu propun kautta ja eipä mitään sakkaa tai töhnää tullut ....konehan on suunniteltu imuvaihtoon
....eli eiköhän nyt kannattaisi luottaa tehtaan insinöörien kehittämään systeemiin varauksetta vaan
....kyllä varmaan esim 124:sen kehityskaaren aikana olisi havaittu ongelmat ja jos niitä olisi ollut niin eiköhän tehdas muutoksen proppu vaihtoon tehnyt
![]()
![]()
......ei muuta kuin imemään vaan
Eiköhän se proppu ole laitettu sinne ihan vaan vaihtoehtoiseksi tavaksi vaihtaa öljyt ja toisaalta, olisi ollut kai liian radikaalia jättää se kokonaan pois tuohon maailman aikaan (1985), jolloin imuvaihtaminen ei kai ollut mitenkään yleistä jossain korven Tepoililla. Ei kai sillä ole mitään merkitystä, kumpaa tapaa käyttää. Pukekoon haalarin päälle, kömpiköön alle irrottamaan suojia ja proppua ja laskekoon mustan öljynoron hihasta sisään, jos siltä tuntuu. Imuvaihtaminen vaan on nopeampaa, helpompaa, siistimpää ja jättää koneeseen vähemmän vanhaa öljyä. Ainakin itellä on hermo aina palanu siihen odottamiseen, kun propun reiästä vielä tunkee tippoja harvakseltaan. Ja ite olen nosturilla ollessa tuskastunu siihen, ettei voi laskea nosturia alas, kun öljypääläri on alla. Pitää ootella, että vois vaihtaa suodattimen vasta, kun öljyt on tullu ulos.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Mersussa pitää aina vaihtaa öljysuodatin ensin koska loput öljyistä valuu öljypohjaan n. 0,5l kun nostaa öljysuodattinta. Jos lasket ensin öljyt moottorista ja pistät roppun kiinni kun vaihdat suodattimen jää koneseen vanhaa öljyä eikä uutta mene oikea määrä.Sami H. kirjoitti:Pitää ootella, että vois vaihtaa suodattimen vasta, kun öljyt on tullu ulos.
W114 250CE -70
W221 S350 Lang -06
W212 E350cdi -10
H-D Road King -98
+ ex Mersuja 30+
W221 S350 Lang -06
W212 E350cdi -10
H-D Road King -98
+ ex Mersuja 30+
- tuomkiti81
- Vakiokalustoa
- Viestit: 438
- Liittynyt: Pe 19.03.2004 20:31
- Paikkakunta: Seinäjoki
hyvä konsti on öljypropun ollessa auki päästää kompuralla paineilmaa mittatikun reiästä.ei tarvi enää odotella.tulee meinaan nopeesti ne viimeisetki tipat pihalleSami H. kirjoitti:Ainakin itellä on hermo aina palanu siihen odottamiseen, kun propun reiästä vielä tunkee tippoja harvakseltaan. Ja ite olen nosturilla ollessa tuskastunu siihen, ettei voi laskea nosturia alas, kun öljypääläri on alla. Pitää ootella, että vois vaihtaa suodattimen vasta, kun öljyt on tullu ulos.

mopo kirjoitti: Selitäs ny vähän tarkemmin,mitä v...a varten se proppu siellä on,taitaa olla niitä varten jotka uskaltaa ottaa sen kravatin kaulasta ja mennä autonsa alle.mopo
....totta kai saa irroittaa pohjalevyn ja vaihtaa propun kautta ....eihän tämä kirjoitusketju siitä alkanut
.....oli kyse katso vaan siitä saako, onko hyvä, tuleeko kaikki ulos, jne ....ihan niin kuin ensimmäisessä oli kirjoitettu ......voihan sitä vaikka joka öljyn vaihdon yhteydessä irroittaa jopa propun lisäksi öljypohjan putsaamista varten
......eiköhän kaikki osaa ottaa sen kravatin pois ....sitten jää vain enään jäljelle se miettiminen mikä on turhaa työtä ja mikä ei
....mutta onneksi kaikki me voidaan vaihtaa tyylillämme eiks niin










[quote="cuuno"]mopo kirjoitti: Selitäs ny vähän tarkemmin,mitä v...a varten se proppu siellä on,taitaa olla niitä varten jotka uskaltaa ottaa sen kravatin kaulasta ja mennä autonsa alle.mopo
....totta kai saa irroittaa pohjalevyn ja vaihtaa propun kautta
Pitänee harkita tuota imuvaihtajaa,tietysti jos haluaa viimeisen päälle varmistua tuliko kaikki ulos voi avata propun,sehän on silloin helppoa,kun öljyä ei tule virtaamalla ulos.
Itse olen tehnyt reiän pohjamuoviin propun kohdalle,muttei se ole hyvä kun kaikki öljyt on koneessa niin roiskuu pahasti.
On se 124d öljynvaihto hankalampi kuin 123d,siinähän ei tarvitse edes mennä auton alle,riittää kun astian laittaa alle ainakin 240d:ssä toimi vaikka kravatti kaulassa
,ei kokeiltu,harvemmin käytänkään
.
Niin,moottorin pitää tietysti olla käyntilämmin kun öljyt poistaa,teki sen millä tahansa ,ja vaihtaa samalla ehdottomasti aina suodattimen,nykyöljyt kestää kyllä pitkään ajoa mutta likaantuu ja tukkii suodatinta(No joo! olen dieselmersuhörhö,bensalla toimii vain saha ja ruohonleikkuri).
Pelkkä öljynvaihtaminen ilman suodatinta ,ainakin dieselissä on rahan haaskausta suhteessa hyötyyn.

Pitänee harkita tuota imuvaihtajaa,tietysti jos haluaa viimeisen päälle varmistua tuliko kaikki ulos voi avata propun,sehän on silloin helppoa,kun öljyä ei tule virtaamalla ulos.
Itse olen tehnyt reiän pohjamuoviin propun kohdalle,muttei se ole hyvä kun kaikki öljyt on koneessa niin roiskuu pahasti.
On se 124d öljynvaihto hankalampi kuin 123d,siinähän ei tarvitse edes mennä auton alle,riittää kun astian laittaa alle ainakin 240d:ssä toimi vaikka kravatti kaulassa


Niin,moottorin pitää tietysti olla käyntilämmin kun öljyt poistaa,teki sen millä tahansa ,ja vaihtaa samalla ehdottomasti aina suodattimen,nykyöljyt kestää kyllä pitkään ajoa mutta likaantuu ja tukkii suodatinta(No joo! olen dieselmersuhörhö,bensalla toimii vain saha ja ruohonleikkuri).
Pelkkä öljynvaihtaminen ilman suodatinta ,ainakin dieselissä on rahan haaskausta suhteessa hyötyyn.
Kulkuneuvot:
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Paikassa jossa itse käyn öljyt vaihdattamassa niin imun jälkeen tikun reijästä tungetaan vielä ohutta letkua putkea alas ja imetään viimeisimmätkin tipat pois. Sen jälkeen koneesta tuskin löytyy kovin monta tippaa öljyä!
Niin hienosti kun saksalaiset insinöörit ovat monet jutut 124-mallissa suunnitelleet, niin tuskin tätä imuhommaa olisi huonommin tehty!
Jokainen vaihtatkoot tavallaan!
Niin hienosti kun saksalaiset insinöörit ovat monet jutut 124-mallissa suunnitelleet, niin tuskin tätä imuhommaa olisi huonommin tehty!
Jokainen vaihtatkoot tavallaan!
"MB E200D -95"
No niinpä tietysti, kas kun ei ole tullut mieleen. Jotenkin niin tottunut toiseen työjärjestykseen perinteisillä suodattimilla varustetuissa vehkeissä (proppu auki ja samaan aikaan öljynsuodatinavaimella suodatin siitä vierestä pois, uus suodatin paikalleen ja sitte onkin jo suurin osa öljyistä valunu pois -> nopeeta).Arto S kirjoitti:Mersussa pitää aina vaihtaa öljysuodatin ensin koska loput öljyistä valuu öljypohjaan n. 0,5l kun nostaa öljysuodattinta. Jos lasket ensin öljyt moottorista ja pistät roppun kiinni kun vaihdat suodattimen jää koneseen vanhaa öljyä eikä uutta mene oikea määrä.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün