Öljyn imuvaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
E250TD94
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ma 17.01.2005 22:14
Paikkakunta: Riihimäki

Öljyn imuvaihto

Viesti Kirjoittaja E250TD94 »

Palataan taas tähän paljon keskusteltuun aiheeseen. Kerroin tänään kaverilleni käyttäväni Bilteman imuvaihtajaa öljynvaihdossa ja että hyvin se tuntuu mevän kaiken vanhan öljyn pois.

Kaverini antoi sen perinteisen Esson baarin kommentin, että liete ja kaikki paskat tulee pois vain öljyropun kautta.

Mutta eikös öljyn tehtävä ole sitoa ne itseensä ja kun öljy on kuumaa vaihdettaessa kaikki liete jne pitäisi olla öljyyn sitoutuneena ja tulla pois?

Kertokaapa te öljypohjan irroittaneet onko siellä tyypillisesti jotain liete tms likakerrostumia öljypohjasssa?

Autoni on E 250 TD -94.
W124 - klassikko
W124 - maanteiden väsymätön raataja
MB E250 TD 20 Valve 1994 - paras W124
Timope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 232
Liittynyt: To 02.06.2005 14:49
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Timope »

Muutama vuosi taaksepäin mun entisesä 124 300 vaparidieselissä jouduttin vaihtamaan öljypohjantiiviste. Silloinhan joutuu öljypohjan irroittamaan. No ite seurasin vierestä, kun korjaamolla otettin poies. Oli muuten yllättävän ahdasta ja työlästä sen irrottaminen. Ei siinä pohjassa mitään ihmeellisempiä sotkukerrostumia löytynyt, vaikka olin vaihtanut omatekoisella imusysteemillä oljyt. Olen aina ajanut koneen normaalilämpöiseksi ennen öljynvaihtoa, mahtaako sillä olla vaikutusta?
heppuhei
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: La 10.12.2005 12:22

Viesti Kirjoittaja heppuhei »

Öljyn imuvaihdossa on se ongelma että auton moottoritilan pohjapahvi
voi olla paikoillaan vuosikausiakin ,jolloin etupalkin ja pahvin väliin
jää kosteaa roskaa.Minulla ruostui etupalkki vaihtokuntoon tämäntakia.(E220 D96
Eli pohjapahvi kannatta puhdistaa aika-ajoin!Ja palkki massata.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Re: Öljyn imuvaihto

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

E250TD94 kirjoitti:Kertokaapa te öljypohjan irroittaneet onko siellä tyypillisesti jotain liete tms likakerrostumia öljypohjasssa?
No ainakin 15-20 vuotta sitten (kun itse moottoreita availin) öljypohjissa oli selkeitä sakkautumapesäkkeitä.

Nykyöljyistä en sitten tiedä miten kantavat kuonat mukanaan.... itse suosittelen silti propun kautta vaihtamista, varmuuden vuoksi.
Edes silloin tällöin.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
peehoo7
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Su 10.04.2005 23:30
Paikkakunta: Kempeleestä

Viesti Kirjoittaja peehoo7 »

Jahas että tätä mutua taas. Kokeilkaapa avata pohjaroppu sen jälkeen kun olette imeneet öljyt pois. Sieltä ei tule yhtään tippaa,niin että minusta tämä propun kautta laskeminen jättää enemmän vanhaa öljyä koneeseen. Se mahdollinen sakka tai lieju joka on pohjalle saostunut ei tule sieltä pois pelkällä imemisellä tai propusta laskemalla, vaan vaatii kovempia otteita. Hyvä näin koska silloin se ei ole tukkimassa imusihtiä öljyn seassa. Nykyisillä pesevillä öljyillä niitä saostumia kyllä muodostuu hyvin vähän öljypohjiin.
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2309
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ....1,54milj aikana vissiin 2 kertaa vaihdettu propun kautta ja eipä mitään sakkaa tai töhnää tullut ....konehan on suunniteltu imuvaihtoon :!: ....eli eiköhän nyt kannattaisi luottaa tehtaan insinöörien kehittämään systeemiin varauksetta vaan :D ....kyllä varmaan esim 124:sen kehityskaaren aikana olisi havaittu ongelmat ja jos niitä olisi ollut niin eiköhän tehdas muutoksen proppu vaihtoon tehnyt :!: :!: :!: ......ei muuta kuin imemään vaan :lol:
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

peehoo7 kirjoitti:Jahas että tätä mutua taas.
Niin... itse kiinnitin asiaan huomiota viimekertaisessa öljynvaihdossa, jossa imettiin vanha öljy pois.
Uutta kuitenkin oli saatu menemään vain 6,5 litraa 8:n litran sijasta.
Tai sitten täyttä määrää ei laskutettu, jota pitäisin pienenä ihmeenä Vehon ollessa kyseessä.

peehoo7 kirjoitti:Se mahdollinen sakka tai lieju joka on pohjalle saostunut ei tule sieltä pois pelkällä imemisellä tai propusta laskemalla, vaan vaatii kovempia otteita.
Tämä pitää paikkansa.
Saostumien poisto vaatii mekaanista poistoa tai vahvaa liuotinta.

peehoo7 kirjoitti:Nykyisillä pesevillä öljyillä niitä saostumia kyllä muodostuu hyvin vähän öljypohjiin.
Uskon, että tämä pitää myös paikkansa.
Omat öljypohjien sisäpuoliset tiirailut rajoittuvat liian kauas arvioidakseni tätä.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
mopo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Ti 22.11.2005 11:22
Paikkakunta: piiru iästä läntheen

Viesti Kirjoittaja mopo »

cuuno kirjoitti::D ....1,54milj aikana vissiin 2 kertaa vaihdettu propun kautta ja eipä mitään sakkaa tai töhnää tullut ....konehan on suunniteltu imuvaihtoon :!: ....eli eiköhän nyt kannattaisi luottaa tehtaan insinöörien kehittämään systeemiin varauksetta vaan :D ....kyllä varmaan esim 124:sen kehityskaaren aikana olisi havaittu ongelmat ja jos niitä olisi ollut niin eiköhän tehdas muutoksen proppu vaihtoon tehnyt :!: :!: :!: ......ei muuta kuin imemään vaan :lol:
Selitäs ny vähän tarkemmin,mitä v...a varten se proppu siellä on,taitaa olla niitä varten jotka uskaltaa ottaa sen kravatin kaulasta ja mennä autonsa alle.mopo
aseva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 25.09.2005 18:15
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aseva »

600 th ajetusta 250 D:stäni irrotin öljypohjan luuluani tiivisteen vuotavan. Imulla vaihdettu tietääkseni koko ajan ja paperilla kuivasin pohjan, kun ei ollut kuin ohut kalvo tummentumaa, joka ei varmasti olisi poistunut propun kauttakaan.
Ajokit:

Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 12:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Eiköhän se proppu ole laitettu sinne ihan vaan vaihtoehtoiseksi tavaksi vaihtaa öljyt ja toisaalta, olisi ollut kai liian radikaalia jättää se kokonaan pois tuohon maailman aikaan (1985), jolloin imuvaihtaminen ei kai ollut mitenkään yleistä jossain korven Tepoililla. Ei kai sillä ole mitään merkitystä, kumpaa tapaa käyttää. Pukekoon haalarin päälle, kömpiköön alle irrottamaan suojia ja proppua ja laskekoon mustan öljynoron hihasta sisään, jos siltä tuntuu. Imuvaihtaminen vaan on nopeampaa, helpompaa, siistimpää ja jättää koneeseen vähemmän vanhaa öljyä. Ainakin itellä on hermo aina palanu siihen odottamiseen, kun propun reiästä vielä tunkee tippoja harvakseltaan. Ja ite olen nosturilla ollessa tuskastunu siihen, ettei voi laskea nosturia alas, kun öljypääläri on alla. Pitää ootella, että vois vaihtaa suodattimen vasta, kun öljyt on tullu ulos.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Arto S
Mersumies
Mersumies
Viestit: 563
Liittynyt: Ma 02.02.2004 11:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Arto S »

Sami H. kirjoitti:Pitää ootella, että vois vaihtaa suodattimen vasta, kun öljyt on tullu ulos.
Mersussa pitää aina vaihtaa öljysuodatin ensin koska loput öljyistä valuu öljypohjaan n. 0,5l kun nostaa öljysuodattinta. Jos lasket ensin öljyt moottorista ja pistät roppun kiinni kun vaihdat suodattimen jää koneseen vanhaa öljyä eikä uutta mene oikea määrä.
W114 250CE -70
W221 S350 Lang -06
W212 E350cdi -10
H-D Road King -98

+ ex Mersuja 30+
Avatar
tuomkiti81
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 438
Liittynyt: Pe 19.03.2004 20:31
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja tuomkiti81 »

Sami H. kirjoitti:Ainakin itellä on hermo aina palanu siihen odottamiseen, kun propun reiästä vielä tunkee tippoja harvakseltaan. Ja ite olen nosturilla ollessa tuskastunu siihen, ettei voi laskea nosturia alas, kun öljypääläri on alla. Pitää ootella, että vois vaihtaa suodattimen vasta, kun öljyt on tullu ulos.
hyvä konsti on öljypropun ollessa auki päästää kompuralla paineilmaa mittatikun reiästä.ei tarvi enää odotella.tulee meinaan nopeesti ne viimeisetki tipat pihalle :wink:
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2309
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

mopo kirjoitti: Selitäs ny vähän tarkemmin,mitä v...a varten se proppu siellä on,taitaa olla niitä varten jotka uskaltaa ottaa sen kravatin kaulasta ja mennä autonsa alle.mopo


:D ....totta kai saa irroittaa pohjalevyn ja vaihtaa propun kautta ....eihän tämä kirjoitusketju siitä alkanut :shock: .....oli kyse katso vaan siitä saako, onko hyvä, tuleeko kaikki ulos, jne ....ihan niin kuin ensimmäisessä oli kirjoitettu ......voihan sitä vaikka joka öljyn vaihdon yhteydessä irroittaa jopa propun lisäksi öljypohjan putsaamista varten :lol: ......eiköhän kaikki osaa ottaa sen kravatin pois ....sitten jää vain enään jäljelle se miettiminen mikä on turhaa työtä ja mikä ei :lol: ....mutta onneksi kaikki me voidaan vaihtaa tyylillämme eiks niin :wink: :wink: :wink: :wink: :D
Avatar
waari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ke 17.08.2005 15:43
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja waari »

[quote="cuuno"]mopo kirjoitti: Selitäs ny vähän tarkemmin,mitä v...a varten se proppu siellä on,taitaa olla niitä varten jotka uskaltaa ottaa sen kravatin kaulasta ja mennä autonsa alle.mopo


:D ....totta kai saa irroittaa pohjalevyn ja vaihtaa propun kautta


Pitänee harkita tuota imuvaihtajaa,tietysti jos haluaa viimeisen päälle varmistua tuliko kaikki ulos voi avata propun,sehän on silloin helppoa,kun öljyä ei tule virtaamalla ulos.
Itse olen tehnyt reiän pohjamuoviin propun kohdalle,muttei se ole hyvä kun kaikki öljyt on koneessa niin roiskuu pahasti.
On se 124d öljynvaihto hankalampi kuin 123d,siinähän ei tarvitse edes mennä auton alle,riittää kun astian laittaa alle ainakin 240d:ssä toimi vaikka kravatti kaulassa 8) ,ei kokeiltu,harvemmin käytänkään :lol: .

Niin,moottorin pitää tietysti olla käyntilämmin kun öljyt poistaa,teki sen millä tahansa ,ja vaihtaa samalla ehdottomasti aina suodattimen,nykyöljyt kestää kyllä pitkään ajoa mutta likaantuu ja tukkii suodatinta(No joo! olen dieselmersuhörhö,bensalla toimii vain saha ja ruohonleikkuri).

Pelkkä öljynvaihtaminen ilman suodatinta ,ainakin dieselissä on rahan haaskausta suhteessa hyötyyn.
Kulkuneuvot:
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Avatar
mesemike
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 14.01.2004 15:52
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja mesemike »

Paikassa jossa itse käyn öljyt vaihdattamassa niin imun jälkeen tikun reijästä tungetaan vielä ohutta letkua putkea alas ja imetään viimeisimmätkin tipat pois. Sen jälkeen koneesta tuskin löytyy kovin monta tippaa öljyä!

Niin hienosti kun saksalaiset insinöörit ovat monet jutut 124-mallissa suunnitelleet, niin tuskin tätä imuhommaa olisi huonommin tehty!

Jokainen vaihtatkoot tavallaan!
"MB E200D -95"
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Arto S kirjoitti:Mersussa pitää aina vaihtaa öljysuodatin ensin koska loput öljyistä valuu öljypohjaan n. 0,5l kun nostaa öljysuodattinta. Jos lasket ensin öljyt moottorista ja pistät roppun kiinni kun vaihdat suodattimen jää koneseen vanhaa öljyä eikä uutta mene oikea määrä.
No niinpä tietysti, kas kun ei ole tullut mieleen. Jotenkin niin tottunut toiseen työjärjestykseen perinteisillä suodattimilla varustetuissa vehkeissä (proppu auki ja samaan aikaan öljynsuodatinavaimella suodatin siitä vierestä pois, uus suodatin paikalleen ja sitte onkin jo suurin osa öljyistä valunu pois -> nopeeta).
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Vastaa Viestiin