lämpö anturi ja muita antureita...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
dollarihymy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: Ma 20.12.2004 07:33
Paikkakunta: varisto city

lämpö anturi ja muita antureita...

Viesti Kirjoittaja dollarihymy »

kun tuota bensiini mersua katselee eestäpäin niin ylävesiletkun perässä on kannesa kiinni kaksinapainen liitin ja sen jälkeen on yksinapanen liitin ja vielä niinkun samallakohtaa jakajan vieressä on yksinapainen anturi.. mitäs kaikkia antureita siinä on.. niinkun eestäpäin katsottuna.. :roll:
MB 200 - 85 . 2.0 w 124
MB 190 - 90 . 2.0 w 201
Chevrolet caprice stw -93 . 5.0
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1341
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Kaksinapainen (punainen/oranssi) liitin pistää tuulettimen pyörimään 100 asteessa,eli lämpömittarin ollessa kutakuinkin puolivälissä kahta viimeistä valkoista viivaa.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
dollarihymy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: Ma 20.12.2004 07:33
Paikkakunta: varisto city

Viesti Kirjoittaja dollarihymy »

kiitos entäs ne kaksi muuta yksiosasta anturia ..toinen lienee lämpöanturi vai mikä entäs toinen.. :roll:
MB 200 - 85 . 2.0 w 124
MB 190 - 90 . 2.0 w 201
Chevrolet caprice stw -93 . 5.0
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1341
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Sen minäkin haluaisin tietää.
Tässä kuva avuksi.Se selittämäni anturi oli siis numero 2.
http://uk.pg.photos.yahoo.com/ph/matsuj ... pg&.src=ph
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Juspa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Su 28.08.2005 23:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Juspa »

Kuvan anturi numero 3 on lämpömittarin anturi.Anturi numero 2 on taas jonkinlainen lämpökytkin,siitä löytyy asteluku 45,omassani vaihdoin sen kaasarin ryypyn sähköongelmien vuoksi,tosin ilman apua siihen ongelmaan.Anturista voisi päätellä sen maadoittavan johdon mainitussa asteluvussa,mutta siitä mihin se vaikuttaa ei minulla ole tietoa.

Anturi numero 1 on tosiaan flektin magneettikytkimen anturi,mutta mikäs tuo kahden letkun anturi siinä välissä on,tuosta anturista löytyy myös asteluvut (joita nyt en muista) ja ilmiselvästi se liittyy jakajan alipainesäätimen toimintaan koska sinne menee toinen noista letkuista.

Ja kun joku sähköistä tietäväinen saattaa tämän topicin lukea niin kysynpä samalla että löytyisikö kaasutinkoneisen W124:n sulakerasian yhteydessä olevien releiden käyttötarkoituksesta tietoa,en tarkoita niitä kahta isompaa relettä joista toinen on valorele ja toinen on vilkkujen ja pyyhkijöiden rele,lähinnä niiden kolmen pienemmän releen käyttötarkoitus kiinnostaisi.Kaksi noista pienistä releistä on samanlaisia 5-napaisia numeroltaan 0015420219 ja yksi sitten normaali 4-napainen rele 0015425919,samanlainen kuin mitä esim. lisävaloissa käytetään,mutta tietenkin Mersun omilla pyöreillä navoilla.
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Toi 2 letkua anturi omassani 230te 124 koppasessa,toinen menee kaasuläpän juureen imusarjaan ja toinen siihen hiilipöntölle joka niitä höyryjä keräilee,eli ilmeisesti ne vaaralliset ja haitalliset höyryt syötetään vasta lämpöseen koneeseen kun toi anturi napsauttaa väylän auki,näin olen maalais järjellä päätelly :lol:


Ja noi muut
1.lämpöanturi,esim.eculle ja sytkä yksikölle tietoo.
2.flektin napsautus
3.ja lämpömittari sitten kai,ei varmaa tietoo
aina vaan fixataan :) 230te -86
Juspa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Su 28.08.2005 23:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Juspa »

Nyt meni Juspalta kuvan numerot edellisessä postissa sekaisin. :oops:

Omassa kaksilitraisessa kaasaripelissäni numero 2 on kaksinapainen anturi ja varmuudella flektin anturi.Numerot 1 ja 3 ovat yksinapaisia,kaivoin tuon alkuperäisen numero 1 anturin esille ja sen Mersun osanumero on 0055457024 ja pieni korjaus lämpöarvoihin,anturin kyljessä seisoo 50/40 astetta.Anturi 3 on myös helppo todeta nyppäämällä piuha irti,jolloin lämpömittari ei näytä mitään.

Kävin myös kurkkaamassa tuon "letkuanturin" letkut ja toinen niistä menee jakajan alipainesäätimeen ja toinen valkoisen muovisen jakoventtiilin läpi imusarjaan,joten kaipa siinä on eroa käyttötarkoituksella ruiskussa ja kaasutinpelissä. :)

Releiden käyttötarkoitus kiinnostaa,josko joku tietäisi...
Avatar
Marde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: Ti 26.04.2005 20:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Marde »

Tällaista löytyi kun nettiä selailin:

Relay fuel pump W124
[0015425919]
for
fuel pump, pre-heating, intake manifold heating
W 124.008, 280 E, 104,942
W 124.019, 200 E, 111,940
W 124.020, 200, 102,922
W 124.022, 220 E, 111,960
W 124.026, 260 E, 103,940
W 124.027, 260 E, 103,940
W 124.028, 280 E, 104,942


Relay extra fan 20Amp W107/108/114/115/116/123/124/126/129/140/2
[0015420219]

Onko sulla ilmastointi siinä autossa? Lisäpropelli toimii kahdella eri nopeudella ja ne ohjataan omien releidensä kautta. Siksi niitä releitä löytyy 2 kappaletta.
W124 260E -87
Kutonen... jotain ihan muuta :)
Juspa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Su 28.08.2005 23:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Juspa »

Kummallista...autossahan on ihan mekaaninen bensapumppu,tuosta imusarjan sähköisestä lämmityksestä en tiedä,en ainakaan ole havainnut mitään siihen liittyvää,mistähän moisen löytää?Ilmastointiakaan autossa ei ole.

Automaattiloota,abs ja asd on mutta näiden releethän ovat akun takana.
dollarihymy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: Ma 20.12.2004 07:33
Paikkakunta: varisto city

Viesti Kirjoittaja dollarihymy »

täältähän tulee osamista ja tietoa kun apteekista :D
tulostin kuvan ja kirjoitin mikä mikin anturi on.. hyvä juttu :D
MB 200 - 85 . 2.0 w 124
MB 190 - 90 . 2.0 w 201
Chevrolet caprice stw -93 . 5.0
Avatar
Marde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: Ti 26.04.2005 20:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Marde »

Pistin tuonne sivuilleni yhden ehdotuksen releboxin järjestykselle:
www.kolumbus.fi/sir.martin/W124_RELBOX.jpg
W124 260E -87
Kutonen... jotain ihan muuta :)
Juspa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Su 28.08.2005 23:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Juspa »

Hienoa,kiitokset Marde :D

Kyseiset releet ovat minulla paikoilla A ja D 0015420219 sekä paikalla E löytyy rele 0015425919. A voisi olla penkin lämmityksen kanssa tekemisissä,muuta sähköä penkeissä kun ei kulje.D on myös nyt selvä tapaus,valojen pesurihan se on.
Rele E vielä ihmetyttää,nappasin sen nimittäin irti eikä sillä ole mitään vaikutusta mihinkään,kaikki härpäkkeet toimii niinkuin pitääkin sekä auto lähtee käymään,käy,kulkee,pysähtyy ja sammuu ilman sitäkin.Olisikohan tuo sitten ihan turha kapistus...
Avatar
Marde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: Ti 26.04.2005 20:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Marde »

Se rele paikassa E, Auxiliary Fuse Relay, voisi ehkä olla lisävarusteiden virran syöttöä varten. Kuskin jalkatilassa, kick-paneelin takana pitäisi olla liitin X39 joka on lisävarusteiden virransyöttöä varten. Ehkäpä rele virrat kytkettäessä napsahtaa kiinni ja alkaa syöttämään virtaa tuolle liittimelle :?:
W124 260E -87
Kutonen... jotain ihan muuta :)
Juspa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Su 28.08.2005 23:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Juspa »

No sehän se varmasti sitten onkin...kiitos taas.Nyt ei enää tarvitse sitten releiden kanssa räplätä kun olen hakenut noita kaasuttimen ja automaattilootan sähköjä sulakkeelle nro 11.Sattumanvaraisesti sähköt toimivat mutta suurimman osan ajasta eivät.Releistä se puutos ei johdu.

Ei Marde sinulla sattuisi löytymään tietoa siihen mistä tuolle sulake nro 11 sähkön pitäisi tulla?Suora sähkön syöttökään kokeillessa hyppyjohdolla viereisestä lämmityslaitteen sulakkeesta nro 12 ei ratkaissut asiaa,kun virran pitääkin olla kateissa startatessa.Nyt on sisällä katkaisija ja konehuoneessa rele josta saa pakkosyötettyä sähkön startin jälkeen.Homma kyllä toimii ihan hyvin mutta jos sen saisi pelaamaan niinkuin sen pitäisikin toimia niin pääsisi tuosta katkaisijan räpläämisestä.
Avatar
Marde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: Ti 26.04.2005 20:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Marde »

Ei löytynyt yhdestäkään kaaviosta edes sulaketta 11, eli taitavat olla ruiskukoneiden kytkiksiä... :?
W124 260E -87
Kutonen... jotain ihan muuta :)
Vastaa Viestiin