W126 mittariston, kojelaudan ja keskikonsolin valot

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Deacon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 21.08.2005 20:45
Paikkakunta: Tampere

W126 mittariston, kojelaudan ja keskikonsolin valot

Viesti Kirjoittaja Deacon »

Hain ja hain mutten löytänyt...

Eli miten irroitetaan w126:ssa mittaristo? Sekä kojelauta?

Kaikki valot (himmeitä mittarinvaloja ja ikkunannostimen valoja lukuunottamatta) on palanut. Onko isokin homma ja kannattaako aloittaa suoraan purkamaan ja polttimoita vaihtamaan vai etsiä vikaa muualta.

Lisäksi mittaristossa ei virrat päälle kääntäessä syty varoitusvaloja, eikä edes pitkien merkkivalo pala kun laitan ne päälle. Edellinen johtunee maadoituksista, laturista tms??
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Mittaristo lähtee vetämällä irti, eli se on vain kiilattu. Tee rautalangasta 2 kpl koukkuja, jotka työnnät varovaisesti sivusta mittariston ja kojelaudan väliin ja vedät niillä mittaritaulun pois.

Minkä takia kojelata pitäis ottaa pois, hirveä työ.
Saa ne muut polttimot vaihdettua muutenkin. Irroittamalla vaihdekepin juuressa olevan panelin saat osan polttimoista vaihdettua.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 700
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W126 mittariston, kojelaudan ja keskikonsolin valot

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Deacon kirjoitti:Hain ja hain mutten löytänyt...

Eli miten irroitetaan w126:ssa mittaristo? Sekä kojelauta?
Katsoitko "Ilmaiset MB korjausoppaat online!" ?
Ex monta W-kirjainta.
Avatar
Juselius
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Pe 07.10.2005 13:44
Paikkakunta: Helsinki, stressikylä.

Viesti Kirjoittaja Juselius »

Vaihdoin SECin katkaisimien pikkuvaloja muutama vuosi sitten ja muistaakseni aloitin sen ottamalla ensin irti tuhkakupin ja sitten mankan.
Sen jälkeen pääsee käsittäkseni hyvin käsiksi niihin katkaisimiin.

Taitaa lähteä varovasti hivuttamalla ne puuosat irti paikaltaan, mutta ota tosiaan varovasti. Ne kytkimet on kiinni puuosissa ihan hyvin, sellaisilla kynsillä molemmista päistä.

Tämä on näin pikasesti muisteltua, auto kun on tallissa toisaalla niin ei pääse kattomaan. :roll:

Ole varovainen, ettei puuosat halkea. :!:
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)

"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)

"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Avatar
Deacon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 21.08.2005 20:45
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Deacon »

Näin... Mittaristo tosiaan lähti helposti. Vielä kun auttoi hieman virtalukon aukosta...

Ongelmaksi ilmeni sen moninapaisen liittimen johtojen irtoilu. Jotenkuten sain ne paikoilleen, mutta toimivuudesta en mene takuuseen :)
Onko muuten sama liitin se jonka mukaan öljynpaine/lämpötila/bensamittari toimii...? Itsellä kaikki pomppaa aina ylös asti. Bensan merkkivalo toimii, mutta mittari ei. Näyttää täyttä siis koko ajan. Maadoituksissa vikaa??

Kojelaudan valoihin en vielä koskenut, mutta ehdin jo hajoittaa tuhkakupin "rungon"... :(
Vastaa Viestiin