ESP ja talviajokurssi tunnelmia

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
jameri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1059
Liittynyt: Pe 25.03.2005 23:14
Paikkakunta: Vantaa

ESP ja talviajokurssi tunnelmia

Viesti Kirjoittaja jameri »

Olin tänään ( kylläkin BMW:n :shock: järjestämällä talviajokurssilla Vanajanlinnassa ) , voin sanoa että ilman kurssia en kyllä ollut tajunnut miten hieno varuste tuo on.

Kumma että tuo kurssi ja ennenkaikkea varuste ei ole pakollinen hymisin tyytyväisyyttä kun nyt ekaa kertaa olen ajellut em varustetulla autolla mutten ollut tajunnut sen käytöstä yhtään mitään, kurssi todella avasi silmät, jos sinulla on em varuste kannattaa perhehtyä sen toimintaan ja kunnolla.

No eipä sen kiihkeämpiä :)
Hummer H2
W203-C32AMG
ex VMax
ex 190E 2.3-16
ex W220 S500 full loadet
Naapurin puolella ruoho on aina vihreämpää mutta meillä se on pidempää.
-loesje-
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Onhan nykyään ajokokeessa pakollinen liukkaan kelin testi/harjoitus.

Sitä ei tosin voi reputtaa ja se tehdään vasta usean kuukauden tiellä 'harjoittelun' jälkeen joten testin vaikutus on puhtaasti rahallinen. Tuloa autokouluille ja menoa oppilaille.
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 720
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Re: ESP ja talviajokurssi tunnelmia

Viesti Kirjoittaja jpk »

jameri kirjoitti:Olin tänään ( kylläkin BMW:n :shock: järjestämällä talviajokurssilla Vanajanlinnassa ) , voin sanoa että ilman kurssia en kyllä ollut tajunnut miten hieno varuste tuo on.

Kumma että tuo kurssi ja ennenkaikkea varuste ei ole pakollinen hymisin tyytyväisyyttä kun nyt ekaa kertaa olen ajellut em varustetulla autolla mutten ollut tajunnut sen käytöstä yhtään mitään, kurssi todella avasi silmät, jos sinulla on em varuste kannattaa perhehtyä sen toimintaan ja kunnolla.

No eipä sen kiihkeämpiä :)
Mittee siellä oppi?

On tosi että ellei hae rajoja jossain missä se mahdollista,ei tajua kuinka makeasti ESP puuttuu peliin,kääntää väkisinkin oikeaan kurssiin mikäli se hiukankaan mahdollista vauhdin puolesta. Risteyksiin saa kantata ihan erilailla kuin ennen,uskaltaa ajaa rajoilla että lipsuuko vai ei. Jos lipsuu,tekniikka korjaa suunnan vaikka olisi kuinka tumpelo kuski. Siinäpä se miinus tuleekin,tumpelokin kuski luulee olevansa huippu :?

Varmasti aiheellinen kurssi ihan kaikille,aina jotain oppii kun on poissa kotoa!
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

Turha varuste, estää hyvät luistot. No on siitä hyötyäkin ollut, ihan normaalissa kaupunkiruuhkassa erittäin kätevä....mutta juuri tuo että tulee tumpelostakin liian itsevarma....ei se esp:kään sitten auta kun menee 200km/h mättäälle.
MB W210 200cdi -01
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

e320 kirjoitti:Onhan nykyään ajokokeessa pakollinen liukkaan kelin testi/harjoitus.

Sitä ei tosin voi reputtaa ja se tehdään vasta usean kuukauden tiellä 'harjoittelun' jälkeen joten testin vaikutus on puhtaasti rahallinen. Tuloa autokouluille ja menoa oppilaille.
Toi on kesällä mielestäni todella hyvä juttu. Pääsee harjoittelemaan talvi olosuhteita eikä sitten oikeassa talvessa ole ihmeisssään kun auto vetää ojaan. Talvella kun käy autokoulun niin liukasrata voi tuntua hölmöltä.
Avatar
jameri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1059
Liittynyt: Pe 25.03.2005 23:14
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja jameri »

HUHUH HUH
Aamulla meinasi tulla ikävä tilanne vein lapsia kouluun kun jyrkässä alamäessä ajoin jotain 50km/h, yksi tyttö käveli jalkakäytävällä selin minuun kouluun päin kun olin hänestä noin 15m päässä hän yht äkkiä heilautti vasenta kättää ja aikoi juosta kadun poikki tientoiselle puolelle kaverinsa luokse, no minä tempasin jarrun pohjaan onneksi tyttö katsoi minuun päin tiellä ollessaan ja jähmettyi siihen kaistan keskelle.

Sain väistettyä jarrut pohjassa vastaantulevan kaistan kautta takaisin omalle kaistalle, kun pysähdyin tyttö seisoi edelleen kivettyneenä kaistani keskellä, itkua tuhertaen. En tiedä mikä auttoi mutta tuli jotenkin se edellispäiväinen harjoittelu mieleen , ESP ja ABS ilman noita en tiedä mitä olisi käynyt.

Olen itse ajanut noin vajaat miljoona kilometriä ja kyllä sitä siellä talviharjoittelussa huomaa ettei osaa yhtään mitään, mitä tulee vaaratilanteisiin, kyllä se kumi palaa ja kurvit menee vauhdilla kunnes tapahtuu jotain yllättävää :-)

Oikeastaan se tärkein opetus harjoituksessa on tajuta että vaikka menee ihan hyvin se ei aina auta, pitää mennä täydellisesti.

Yksi harjoitus todella avasi silmät
Ajettiin keilakujaan , äkki jarrutus ja väistövastaantulevan kaistan kautta omalla kaistalla olevaa "perävaunua " ja takaisin omalle kaistalle muutaman kymmene metrin matkalla vauhdilla 80km/h ja tien pinta jäässä.

Johtopäätökset : ilman mitään apuja ESP/ ABS ei mitään mahdollisuutta tzägällä sai väistettyä "perävaunun " mutta jatko meni pyörien, ilman ESP mutta ABS päällä jotenkin pääsi peräkärryn ohi mutta sen jälkeen alkoi piruetit, kaikki päällä väistö onnistui jarruttaen ja ilman, kunhan vain muisti "runtata" rattia, hämmästykseni oli suuri ei sitä tajua jos ei koe.

Että tuollaista tarinaa :-) joka oli vielä totta.
Hummer H2
W203-C32AMG
ex VMax
ex 190E 2.3-16
ex W220 S500 full loadet
Naapurin puolella ruoho on aina vihreämpää mutta meillä se on pidempää.
-loesje-
Ekku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: Pe 04.04.2003 19:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Hyvä on

Viesti Kirjoittaja Ekku »

Kyllä se vaan ihan hyvä varuste on.

On se mukava havaita, että noissa järjestelmissäkin tapahtuu kehitystä.

Edellisessä mersussani tuo ESP toimi huomattavasti hitaammin ja se ei sallinut pyörän lyödä tyhjää juuri lainkaan.

Tässä uudemmassa järjest elmä sallii jo pienen luiston ja se auttaa ajamisessa ihan sen takia, että on helpompi arvioida milloin se esp puuttuu peliin.
kalusto:
-M-B E200 cdi -11



isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08


entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06

"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Toi on kesällä mielestäni todella hyvä juttu. Pääsee harjoittelemaan talvi olosuhteita eikä sitten oikeassa talvessa ole ihmeisssään kun auto vetää ojaan.
Silloin kun minä ajoin kortin, liukkaan kelin radalla käytiin tasan kerran ja se oli 6kk-1vuosi ensivaiheen kortin saamisen jälkeen. Eli jos oli talven yli selvinnyt hengissä, opittuja taitoja pääsi näyttämään ihan radalle.

Homman pitäisi mennä niin että jokaisen ajokorttia hakevan olisi hyväksytysti selvittävä esteradasta ennen ensimmäistäkään liukkaalla oikeasti ajettua metriä. Silloin siitä olisi oikeasti hyötyä.

Kun kävin radalla, etenkin naiskuljettajat pyörivät piruetteja joka testissä. Surkuhupaisin tapaus oli 100A:lla (vanha datsun teille nuoremmille :lol: ) ajanut nuori tyttö joka pyörähti joka jarrutuksessa. Syykin oli selkeä - autossa oli takapainoiset jarrut ja tyttö heitti 'kässärikäännöksen' joka liukkaan jarrutuksessa. Noh, tämäkin tyttö läpäisi testin autonsa kanssa ja onnea vaan liikenteeseen sitten. :roll:
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Olen joskus ennenkin avautunut aiheesta nykytekniikka. ESP, ASR, ABS, jne, on ihan loistavia juttuja, kun tiedostaa autossa sellaisen oleva ja tekee kuin jameri ja menee tuollaisella kurssille, jossa ko järjestelmät aktivoituvat. Tällöin tulee huomattua miten se tekniikka auttaa/haittaa ajoa. Itse olen sitä ikäpolvea, joka ei ole ajanut autokoulun ns kakkosvaihetta, mutta mun nuoruudessa oli sitten taasen jääratoja, niin laillisia, kuin laittomiakin. Kyllä sitä nuoruudessa mentiin Porin ympäristössä vähän pidemmällekkin ajamaan ja usein siellä radalla viihdyttiin aina se "tankillinen".

Nykyään kun luonnonsuojelijat pistävät kampoihin noita ajoharjoittelupaikkoja, ei sitä päästä enään autonkäsittelyä harjoittelemaan kuin laittomasti yleisillä teillä ja usein sen jälkeen iltalehti/iltasanoma julkaisee lopputuloksen isolla lööpissään. Mun autoissani noi ajonhallintalaitteet ovat jääneet lähinnä ton ABS:n varaan, mutta oikein käsiteltynä (eli sen aktivoiduttua ei saa pelästyä), se on ihan kiva laite, jopa pikkuisen vauhdikkaampaankin etenemiseen.

Se mitä ajan tällä vuodatuksella takaa, on nykyisten autojen liian suuren turvallisuuden tunne, mutta kun ne elektroniset laitteet EIVÄT VOITA FYSIIKANLAKEJA. Siinä vaiheessa kun ajoneuvon kulkusuunta alkaa olla kohti ojanpohjaa, ei siinä enään auta edes maammelaulu ja tätä varten mun mielestä pitäisi Suomen keliolosuhteista johtuen kaikkien käydä vähintään viiden vuoden välein tuollaisella kunnollisella liukkaankelin kurssilla, jotta se ajoneuvonhallinta pysyisi edes jotenkin hallinnasaa. Tällöin jäisi viime kevään kaltaiset otsikot pois lehdistä.

Ja tämä oli sitten vain mun ajatus, joten ei herneitä nenuun :?
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Kyllä minä ainakin annan vaimon ohjastettavaksi mieluummin auton jossa on ESP. Se (vaimo) kun ei osaa omatoimisesti oikaista sitä pientäkään luistoa.
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

e320 kirjoitti:Kyllä minä ainakin annan vaimon ohjastettavaksi mieluummin auton jossa on ESP. Se (vaimo) kun ei osaa omatoimisesti oikaista sitä pientäkään luistoa.
Voisin jopa "yhtyä" tuohon lauseeseen. Tällä tarkoitan ainoastaan takavetoisia autoja. Eipä ole muija liukkailla mersun rattiin eksynyt. (Ei vaan ole meidän perheessä niin uutta autoa missä ESP olisi.)
Passat Variant 1.9TDI 2001
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Mulla on nyt ollut tuo ABS+ASR varustettu auto kuukauden päivät alla ja oikeastaan olen ihan oppinut järjestelmästä pitämään. Toki se tappaa osan talviautoilun hauskuudesta - etenkin kun tässä mallissa systeemiä ei saa pois päältä - mutta jokseenkin vakaammin ja hallitummin tuo liukkailla menee.

Pikkusen sentään pääsee leikkimään, kun laittaa lumiketjukytkimen päälle. :wink:

Mitenkähän lie kesällä? Tai siis sellaista olen miettinyt, että jos haluaisi kesällä ottaa oikein sellaisen täyskaasu 0-100km/h kiihdytyksen, niin tarviiko laittaa em. kytkin päälle, vai riittääkö kitka yms. siihen, ettei luistoa tule ts. kumi pala? Taitaa tuo automaatti tehdä siihen lähtöön sen verran pehmeyttä, ettei tuollaisia tartte miettiä kuivalla kelillä.
-A-J-
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Kyllä se luistonesto vilkuttaa liikennevaloista lähtiessä jos polkaisee kunnolla myös kuivalla asvaltilla. Samalla tietysti lähdöstä tulee tosi pehmeä kun moottorista rajoitetaan tehot :lol:
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Ei niillä pakollisilla liukkaankelin kursseilla hirveästi kerkiä oppia. Itsekin semmoisella aikoinani kävin mutta muuta en oppinut kuin etten senaikaista Escorttia osannut oikaista, jos perä lähti irti (etuvetoauto :shock:).
Antti V kirjoitti:Nykyään kun luonnonsuojelijat pistävät kampoihin noita ajoharjoittelupaikkoja, ei sitä päästä enään autonkäsittelyä harjoittelemaan kuin laittomasti yleisillä teillä ja usein sen jälkeen iltalehti/iltasanoma julkaisee lopputuloksen isolla lööpissään.
Noita harjoitteluratoja saisi tosiaan olla enemmän. Tuon nykyisenkin auton käyttäytymisestä ääritilanteissa ei ole mitään tietoa, koska tiellä ei viitsi ruveta pelleilemään eikä suljetuilla alueilla ole päässyt kokeilemaan. Tuntuu erilaiselta kikkailla reilussa kävelyvauhdissa kuin esim. päälle 60 km/h nopeudessa. Isommassa vauhdissa kuski hätääntyy helpommin auton tehdessä ei-toivottuja liikkeitä ja sitten mennään.

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Tenox kirjoitti: Taitaa tuo automaatti tehdä siihen lähtöön sen verran pehmeyttä, ettei tuollaisia tartte miettiä kuivalla kelillä.
Juu ei sillä automaatilla kauheasti kumi pala kuivalla asfaltilla paitsi jos on huonokuntoiset kapeat renkaat tai autoa on madallettu reilusti ja takarenkaat ovat väärässä kulmassa :twisted: Märällä pyöriikin hyvin tyhjää...ainakin toinen renkaista :lol:
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
Pasi H
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 275
Liittynyt: Ti 11.05.2004 15:08
Paikkakunta: Kiuruvesi

Viesti Kirjoittaja Pasi H »

Pasi

Skoda Octavia Combi 1,9 TdI -03
Suzuki A100 -74

Ex. W124 300TDT -92
Ex. W124 200d -90
Ex. W202 C 200 T CDI A -00
Ex. W123 240d turbo -84
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Kyllä meikäläisellä ainakin herkästi vilkuttelee kolmiota jos polkee kaasua niin paljon että laatikko heittää lähdössä ykköselle. Tätä olen itse joskus kummastellut ettei ykköstä lyödä silmään ennenkuin pito takarenkaista alkaa jo loppua.
Vastaa Viestiin