Lambra anturi..
Lambra anturi..
Nonniin..
Käytin sitte mersuani foorumilla kehutussa lähimmässä Bosch-huollossa, kun olen sitä mieltä, et 300CE 24V vie liikaa polttoainetta(13litraa/100km))...Meinasivat, kun tutkivat sillä "jollain ihme koneella, joka piirtä käyriä ruudulle jne", että kannattaa vaihtaa lambra anturi...Uuden sellasin tilaaminen ja asentaminen menisi kai tohon 200€ pintaan, joten kyselisin, et kannattaako vaihtaa?? Aikeissa kyllä olen..Olen tässä laskeskellut, et jos pari, kolmekin litraa saisin sataselta pois, niin jo operaatio kannattaa kovastikin...viekö muuten toimimaton kys. anturi myös tehojakin??
Mitenkähän todellisuus lienee?? Paljonkohan noin suunnilleen voisin saada pois kulutuksesta?? Tietysti muutkin asiat saattavat vaikuttaa reiluun kulutukseen..Mutta ainakin tää "BOSCH"-äijä meinas, et se anturi kyl vaikuttaa kulutukseen..
Käytin sitte mersuani foorumilla kehutussa lähimmässä Bosch-huollossa, kun olen sitä mieltä, et 300CE 24V vie liikaa polttoainetta(13litraa/100km))...Meinasivat, kun tutkivat sillä "jollain ihme koneella, joka piirtä käyriä ruudulle jne", että kannattaa vaihtaa lambra anturi...Uuden sellasin tilaaminen ja asentaminen menisi kai tohon 200€ pintaan, joten kyselisin, et kannattaako vaihtaa?? Aikeissa kyllä olen..Olen tässä laskeskellut, et jos pari, kolmekin litraa saisin sataselta pois, niin jo operaatio kannattaa kovastikin...viekö muuten toimimaton kys. anturi myös tehojakin??
Mitenkähän todellisuus lienee?? Paljonkohan noin suunnilleen voisin saada pois kulutuksesta?? Tietysti muutkin asiat saattavat vaikuttaa reiluun kulutukseen..Mutta ainakin tää "BOSCH"-äijä meinas, et se anturi kyl vaikuttaa kulutukseen..
MB 300 CE 24V (manuaali)-92
Anturihan mittaa seosta, eli vaikuttaa myös jonkin verran kulutukseen jos viallinen. Omasta mielestäni tuo kulutus ei kuullosta lainkaan kovalta, onhan kyseessä 3-litrainen suora 6-kone...
Lambda-anturi kannattaa hakea Vehosta ja vaihto onnistuu helposti itsekin jos pysyy lenkki kourassa...

Lambda-anturi kannattaa hakea Vehosta ja vaihto onnistuu helposti itsekin jos pysyy lenkki kourassa...
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Toki hintoja kannattaa vertailla, Vehossa maksoi M103:een yli 200 euroa, saman osan olisi tarvikeliikkeestä saanut vissiin puolella.Tomi S. kirjoitti: Lambda-anturi kannattaa hakea Vehosta ja vaihto onnistuu helposti itsekin jos pysyy lenkki kourassa...
Sen verran pitää heittää varausta myös, että anturi voi olla helvetin tiukasti kiinni. Se vaatii "lambdahylsyn" ehkä, että mahtuu vääntämään, ja paikka on silti ahdas. Mutta meittiä on monentaitoisia.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Kyllä rikkinäinen lambda kannattaa ehottomasti vaihtaa, seokset on muuten vitullaan ja voi aiheuttaa ongelmia myöhemmin. KL-varaosalta löytyy kans noita lambdoja, en oo kyselly hintaa mutta varmasti löytyy halvemmalta ku Veholta. Noita lambdoja löytyy myös ihan tarvikeosina tyyliin 20€, mutta bemarissa ne ei ainakaan oo pelannu.
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Autooni vaihdettiin lamda anturi viime keväänä, vika paljastui katsastuksessa pakokaasumittauksen yhteydessä. Tietoa kuinka kauan anturi oli ollut pois pelistä ei ole. Polttoaineen kulutusta olen seurannut säännöllisesti ja siinäkään en huomannut mitään poikkeavaa, eikä auto muutoinkaan nykinyt eikä nypyttänyt. Auto on W124 vm.-94, moottori M103 / 3.0l bensiini.
Ainakin itselleni jäi vaikutelma, että pelkkä lamda anturin vikaantuminen ei vielä paljon menoa haittaa. Ainakaan lyhyellä aikajänteellä tarkasteltuna.
Polttoaineen kulutus on vaihdellut 9,7-14,5 litraa / 100 km. Keskikulutus on 12 litraa / 100 km, vuoden keskiarvo.
Ainakin itselleni jäi vaikutelma, että pelkkä lamda anturin vikaantuminen ei vielä paljon menoa haittaa. Ainakaan lyhyellä aikajänteellä tarkasteltuna.
Polttoaineen kulutus on vaihdellut 9,7-14,5 litraa / 100 km. Keskikulutus on 12 litraa / 100 km, vuoden keskiarvo.
Mika Juhani
W124 E300 4-matic T-modell 1994
W124 E300 4-matic T-modell 1994
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Ei minunkaan mielestä lambda anturilla ole oikeestaan mitään virkaa kun on K-jetti ruisku. Sähköisessä ruiskussa esim. motronic niin siellä siitä lambdasta on hyötyä kun lambda arvosta riippuu paljon polttoaineen määrän syöttö kun se tapahtuu sähköisesti.
13litran luokkaa on omankin auton kulutus. Pienempään kulutukseen pääsee vain kun keventää kaasujalkaa.
Kohtuullinen kulutus autolle mikä painaa 1500kg ja on 3litran bensa koneella ja automaatti.
13litran luokkaa on omankin auton kulutus. Pienempään kulutukseen pääsee vain kun keventää kaasujalkaa.
Kohtuullinen kulutus autolle mikä painaa 1500kg ja on 3litran bensa koneella ja automaatti.
niin..
Mut kun mulla tosiaan on manuaali ja tää 13l satasella on otettu(ainakin 2 kertaa) ihan tavallisella maantieajolla ilman sen kummenpia revittelyjä...Olisin taipuvainen ymmärtämään sen, jos olis pikkusen laittanut "koipea konehuoneeseen", mutta kun ei..Manu300cea24 kirjoitti: Pienempään kulutukseen pääsee vain kun keventää kaasujalkaa.
Kohtuullinen kulutus autolle mikä painaa 1500kg ja on 3litran bensa koneella ja automaatti.
Kehuvat kuitenkin, että tälläsellä "maantiesatasella" pitäs mennä jopa kymmenellä litralla..
Mullakin meinas katsastuksessa olla tosiaan tärpillä juuri noiden päästöjen kanssa, et olisikohan se toiminut jo puutteellisesti jo silloin..
MB 300 CE 24V (manuaali)-92
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Re: niin..
Manuaali ei pudota kun jonkun litran pari kulutusta alemmas.
Loppu pelissä ei hirveetä merkitystä.
Siihenkin runsaaseen kulutukseen voi olla monta syytä. Esim. ilmanputsari tukossa tai huonot tulpat.
Katsastuksessa meinasi olla mullakin ongelmia päästöjen kanssa.
Jäännöshappi oli korkee johtuen siitä ilmapumpusta (pumpaa ilmaa pakosarjaan), joten johto pumpulta irti ja jäännöshappi (O2) putosi alas päin.
Toinen mikä on tärkeää kun päästöjä mitataan että katti on kuuma.
Jos katti on kylmä tai ei ole käyttö lämpöinen niin arvot eivät ole varmasti kohdallaan.
Omaan autoonkin saatiin antaa rankasti urkua että saatiin katti lämpöseksi ja arvot kohdilleen.
Enkä usko että nyt talvikelissä pääset edes manuaalilla siihen 10litran kulutukseen.
Kesäkelissäkin saa ajaa tosi nätisti että pääsee kympin alueelle.
Loppu pelissä ei hirveetä merkitystä.
Siihenkin runsaaseen kulutukseen voi olla monta syytä. Esim. ilmanputsari tukossa tai huonot tulpat.
Katsastuksessa meinasi olla mullakin ongelmia päästöjen kanssa.
Jäännöshappi oli korkee johtuen siitä ilmapumpusta (pumpaa ilmaa pakosarjaan), joten johto pumpulta irti ja jäännöshappi (O2) putosi alas päin.
Toinen mikä on tärkeää kun päästöjä mitataan että katti on kuuma.
Jos katti on kylmä tai ei ole käyttö lämpöinen niin arvot eivät ole varmasti kohdallaan.
Omaan autoonkin saatiin antaa rankasti urkua että saatiin katti lämpöseksi ja arvot kohdilleen.
Enkä usko että nyt talvikelissä pääset edes manuaalilla siihen 10litran kulutukseen.
Kesäkelissäkin saa ajaa tosi nätisti että pääsee kympin alueelle.