Lambra anturi..

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Stewardt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: To 24.11.2005 18:50
Paikkakunta: Alajärvi

Lambra anturi..

Viesti Kirjoittaja Stewardt »

Nonniin..

Käytin sitte mersuani foorumilla kehutussa lähimmässä Bosch-huollossa, kun olen sitä mieltä, et 300CE 24V vie liikaa polttoainetta(13litraa/100km))...Meinasivat, kun tutkivat sillä "jollain ihme koneella, joka piirtä käyriä ruudulle jne", että kannattaa vaihtaa lambra anturi...Uuden sellasin tilaaminen ja asentaminen menisi kai tohon 200€ pintaan, joten kyselisin, et kannattaako vaihtaa?? Aikeissa kyllä olen..Olen tässä laskeskellut, et jos pari, kolmekin litraa saisin sataselta pois, niin jo operaatio kannattaa kovastikin...viekö muuten toimimaton kys. anturi myös tehojakin??

Mitenkähän todellisuus lienee?? Paljonkohan noin suunnilleen voisin saada pois kulutuksesta?? Tietysti muutkin asiat saattavat vaikuttaa reiluun kulutukseen..Mutta ainakin tää "BOSCH"-äijä meinas, et se anturi kyl vaikuttaa kulutukseen..
MB 300 CE 24V (manuaali)-92
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1417
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

Anturihan mittaa seosta, eli vaikuttaa myös jonkin verran kulutukseen jos viallinen. Omasta mielestäni tuo kulutus ei kuullosta lainkaan kovalta, onhan kyseessä 3-litrainen suora 6-kone... :roll:
Lambda-anturi kannattaa hakea Vehosta ja vaihto onnistuu helposti itsekin jos pysyy lenkki kourassa...
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Tomi S. kirjoitti: Lambda-anturi kannattaa hakea Vehosta ja vaihto onnistuu helposti itsekin jos pysyy lenkki kourassa...
Toki hintoja kannattaa vertailla, Vehossa maksoi M103:een yli 200 euroa, saman osan olisi tarvikeliikkeestä saanut vissiin puolella.

Sen verran pitää heittää varausta myös, että anturi voi olla helvetin tiukasti kiinni. Se vaatii "lambdahylsyn" ehkä, että mahtuu vääntämään, ja paikka on silti ahdas. Mutta meittiä on monentaitoisia.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1065
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Kyllä rikkinäinen lambda kannattaa ehottomasti vaihtaa, seokset on muuten vitullaan ja voi aiheuttaa ongelmia myöhemmin. KL-varaosalta löytyy kans noita lambdoja, en oo kyselly hintaa mutta varmasti löytyy halvemmalta ku Veholta. Noita lambdoja löytyy myös ihan tarvikeosina tyyliin 20€, mutta bemarissa ne ei ainakaan oo pelannu.
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Avatar
finrobi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ke 03.03.2004 18:42
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja finrobi »

Autooni vaihdettiin lamda anturi viime keväänä, vika paljastui katsastuksessa pakokaasumittauksen yhteydessä. Tietoa kuinka kauan anturi oli ollut pois pelistä ei ole. Polttoaineen kulutusta olen seurannut säännöllisesti ja siinäkään en huomannut mitään poikkeavaa, eikä auto muutoinkaan nykinyt eikä nypyttänyt. Auto on W124 vm.-94, moottori M103 / 3.0l bensiini.

Ainakin itselleni jäi vaikutelma, että pelkkä lamda anturin vikaantuminen ei vielä paljon menoa haittaa. Ainakaan lyhyellä aikajänteellä tarkasteltuna.

Polttoaineen kulutus on vaihdellut 9,7-14,5 litraa / 100 km. Keskikulutus on 12 litraa / 100 km, vuoden keskiarvo.
Mika Juhani
W124 E300 4-matic T-modell 1994
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Ei minunkaan mielestä lambda anturilla ole oikeestaan mitään virkaa kun on K-jetti ruisku. Sähköisessä ruiskussa esim. motronic niin siellä siitä lambdasta on hyötyä kun lambda arvosta riippuu paljon polttoaineen määrän syöttö kun se tapahtuu sähköisesti.
13litran luokkaa on omankin auton kulutus. Pienempään kulutukseen pääsee vain kun keventää kaasujalkaa.
Kohtuullinen kulutus autolle mikä painaa 1500kg ja on 3litran bensa koneella ja automaatti.
Avatar
Stewardt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: To 24.11.2005 18:50
Paikkakunta: Alajärvi

niin..

Viesti Kirjoittaja Stewardt »

Manu300cea24 kirjoitti: Pienempään kulutukseen pääsee vain kun keventää kaasujalkaa.
Kohtuullinen kulutus autolle mikä painaa 1500kg ja on 3litran bensa koneella ja automaatti.
Mut kun mulla tosiaan on manuaali ja tää 13l satasella on otettu(ainakin 2 kertaa) ihan tavallisella maantieajolla ilman sen kummenpia revittelyjä...Olisin taipuvainen ymmärtämään sen, jos olis pikkusen laittanut "koipea konehuoneeseen", mutta kun ei..

Kehuvat kuitenkin, että tälläsellä "maantiesatasella" pitäs mennä jopa kymmenellä litralla..

Mullakin meinas katsastuksessa olla tosiaan tärpillä juuri noiden päästöjen kanssa, et olisikohan se toiminut jo puutteellisesti jo silloin..
MB 300 CE 24V (manuaali)-92
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Re: niin..

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Manuaali ei pudota kun jonkun litran pari kulutusta alemmas.
Loppu pelissä ei hirveetä merkitystä.
Siihenkin runsaaseen kulutukseen voi olla monta syytä. Esim. ilmanputsari tukossa tai huonot tulpat.
Katsastuksessa meinasi olla mullakin ongelmia päästöjen kanssa.
Jäännöshappi oli korkee johtuen siitä ilmapumpusta (pumpaa ilmaa pakosarjaan), joten johto pumpulta irti ja jäännöshappi (O2) putosi alas päin.
Toinen mikä on tärkeää kun päästöjä mitataan että katti on kuuma.
Jos katti on kylmä tai ei ole käyttö lämpöinen niin arvot eivät ole varmasti kohdallaan.
Omaan autoonkin saatiin antaa rankasti urkua että saatiin katti lämpöseksi ja arvot kohdilleen.

Enkä usko että nyt talvikelissä pääset edes manuaalilla siihen 10litran kulutukseen.
Kesäkelissäkin saa ajaa tosi nätisti että pääsee kympin alueelle.
Vastaa Viestiin