Se alkaa sitten pikkuhiljaa olemaan kulttuurihistoriallinen merkkipäivä. Nimittäin tasan 30 vuotta sitten Etelä-Ranskan Bandolissa ensiesiteltiin virallisesti uusi vaakalamppuinen ja S-sarjaa muotoilullisesti muistuttava pikku-Mersu, rakennesarja W123. Myöhemmin ehkä jopa DB:n kautta aikain lujimmaksi ja laadukkaimmin valmistetuksi malliksi spekuloitu tuote.
Bandol 27.01.1976
Teeman kunniaksi olen kokonaisuudessaan skannannut ihka aidon suomenkielisen esitteen vuodelta 1976 nähtäville. Luvassa on paljon mehukkaita kuvia aivan korimallin ensiaskelilta. Huomatkaa erityisesti monet hekumallisen himokkaat esisarjan (0,5) autojen yksityiskohdat, joita monin kohdin esiintyy:
Hyvä juttu! Tuo esite on siitä hauska, että jokaisen mallin perusrakenteessa on (lähes) täsmälleen samat asiat kerrottu tehoja ym. lukuunottamatta .
Ko. esite aloitti minun esitekeräilyharrastukseni, on ollut perheessä varmaan uudesta lähtien.
Edit: Kuin juhlapäivän kunniaksi satunkin olemaan tänään W123:lla liikkeellä .
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
EDIT. "Automaattisella ruiskutuspumpulla varustettu esikammiojärjestelmä", 220D:n esitteessä.
Ja nykyään muka osataan harrastaa sanahelinää ja käsittämättömyyksiä.
No kappas vain Taidankin tänään vähän mersua liikutella pihalla juhlapäivän kunniaksi (jos saan käymään). Täältäkin löytyy tuo esite, "hiukan" yksitoikkoinen
Timo L. kirjoitti:
Edit: Kuin juhlapäivän kunniaksi satunkin olemaan tänään W123:lla liikkeellä .
Roistomaista, ei niitä saa suolassa uittaa.
Missä suolassa?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Hieno esite. Löytyy omastakin kokoelmasta. Huomaatteko mitään outoa 200D:n kohdalta olevassa mittariston kuvassa. Mittariston kuva ilmeisemmin 300D:stä mutta loput numerot peitetty mustalla. Ihmettelen vaan...
Tämäkin vielä. Ilmeisesti Pekka Puskan Pohjois-Karjala projekti teki sitten sen, että suola kaikkosi itäpuolella paitsi ruoasta, myös maastosta ja maanteiltä. Kirottua.
Juu. On se jonkinlainen diagnoosipistoke tuossa kaasutin-m102:ssakin -- siitä, mitä siitä saa ulos, minulla ei ole aavistustakaan.
Testereistä ei ole kummemmin muuta tietoa kuin jotain kuvia, mutta pistokkeesta voidaan mitata mm. kierrosluvut, kosketuskulmat, sytytyshetket. Ehkä unski tai joku tietäisi jotain? (WISsissä on juttua testereistä ja niiden käytöstä saksaksi).
Leka kirjoitti:Testereistä ei ole kummemmin muuta tietoa kuin jotain kuvia, mutta pistokkeesta voidaan mitata mm. kierrosluvut, kosketuskulmat, sytytyshetket. Ehkä unski tai joku tietäisi jotain? (WISsissä on juttua testereistä ja niiden käytöstä saksaksi).
Ja jos oikein muistan, niin taitaa sieltä saada tietoon myös latausjännitteen.
Samoiten ko. pistokkeesta pystyy (Ainankin V8 moottoreissa) tutkimaan jokaisen sylinterin kipinätilanteen.
Toivalan autossa täällä Kuopiossa päin on ainankin sellainen testeri joka kertoo tuon töpselin pitämät salaisuudet julki, laite on merkiltään Bosch.
Viime kesänä viimeksi säädeltiin sillä erään kasikoneen sytytykset kohdalleen.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Mesedesi kirjoitti:Toivalan autossa täällä Kuopiossa päin on ainankin sellainen testeri joka kertoo tuon töpselin pitämät salaisuudet julki, laite on merkiltään Bosch.
Meillä on töissäkin sellainen hiton iso Bosch, ehkä se osaisi myös. Olen epäillyt sitä jo pitkään. Katsotaan. Pahoittenen off-topicia!
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast. 114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Tuo oli siihenaikaan muistaakseni pienempi 5-7???- napainen töpseli, kansi oli kiinni "lavuaarintulppaketjulla" . Tietotulva pistokkeesta oli sanoinkuvaamaton. Yläkuolokohta (induktiivinen anturi dampperissa) Latausjännite, maa, puolan ensiövirta -> sytytyshetki.....niin, no, eikö siinä jo kaikkea ollutkin.... Tuohon kävi mm. vanhempi Boshin analysaattori.
Toisaalta yleimittari kosketuskulmatoiminnolla kertoo samat asiat, käytettynä
"strobon" kanssa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Täytyypä täräyttää taas juhlan kunniaksi parikymmentä kilometriä mittariin tänäänkin.
Kiitti Leka kulttuuriteosta tuon esitteen kanssa. Tuli aikamatka 30 vuoden taakse, muistan pikkupoikana tavailleeni tuota samaista esitettä. Lähes ensimmäisiä itse lukemiani painotuotetteita... Tuo esite on pakko saada jostakin itsellekin...
T; Wade
[quote="jarski"]Täytyypä pestä 123 juhlan kunniaksi
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Hurraa ja Onnea 123:lle!
Omani tosin vasta 21 v.
Onkos muuten koskaan Mersumiehillä ollut eri mallisarjoille omaa miittiä?
123 miitti vois olla menestys. 126 miittikin ois mielenkiintoinen.
Kyseiset mallit on ainakin mulle NE mersun mallit.
EX - W 211 220 CDIA - 04
EX- W 203 200 CDIA -03
EX- W 201 190E -91
EX- W 123 230 E-85
Kiitoksia lekalle muistutuksesta onnea kaikille w123:sen omistajille me ollaan tehty hyvä auto valinta.(juhlinta on jo aloitettu leijonan voimin).Tänäänkin on ajettu vanhalla diesel mersulla ilman tielle jäämisen pelkoa uudet sähkö autot ei tuo samanlaista luotettavuutta siitä minulla on hyvin kokemuksia koska joudun päivittäin töissä korjaamaan tuota kilpailevaa merkkiä(BMW)Oma autoni täytti tässä kuussa 25 vuotta otettu tammikuussa 81 helsingissä ilmeisesti taksikäyttöön (rek nro ANU-184)jos joku tietää enemmän tämän auton historiasta kertoo mulle siitä lisää.
jari_w123 kirjoitti:Kiitoksia lekalle muistutuksesta onnea kaikille w123:sen omistajille me ollaan tehty hyvä auto valinta.(juhlinta on jo aloitettu leijonan voimin).Tänäänkin on ajettu vanhalla diesel mersulla ilman tielle jäämisen pelkoa uudet sähkö autot ei tuo samanlaista luotettavuutta siitä minulla on hyvin kokemuksia koska joudun päivittäin töissä korjaamaan tuota kilpailevaa merkkiä(BMW)
Tuo on kuin minun suustani sanottu. Vielä tuosta suolasta. kyllä tässä joutuu siinä liemessä ajamaa joka päivä. mutta täytyy vaan vaihtaa ne suolat nahdollisimman usein. olen tällä mersulla ajanut melkein 10 vuotta eikä se sinä aikana ole oikeastaa miksikään muuttunut. Ja on sellainen auto että kun aamulla lähtee niin tietää millä tullaan kotia Näistä uusista ei voi sanoa samaa. Hinausyrittäjien Kulta-aikaa. No tulihan sitä juttua vähän liikaakin
honkonen kirjoitti:Onkos muuten koskaan Mersumiehillä ollut eri mallisarjoille omaa miittiä?
123 miitti vois olla menestys. 126 miittikin ois mielenkiintoinen.
Kyseiset mallit on ainakin mulle NE mersun mallit.
Okei, hieno homma! Kiitti kuvista. Komia rivi Mersuja.
Siinä Raulin ja Lekan? 123:n välissä oli semmonnen diamondblau pyöreillä lampuilla. Sivuprofiilista hätkähdin että olikos omani.
Muuten identtinen paitsi lamppujen osalta. Foorumilaisen?
EX - W 211 220 CDIA - 04
EX- W 203 200 CDIA -03
EX- W 201 190E -91
EX- W 123 230 E-85
honkonen kirjoitti:Siinä Raulin ja Lekan? 123:n välissä oli semmonnen diamondblau pyöreillä lampuilla. Sivuprofiilista hätkähdin että olikos omani.
Muuten identtinen paitsi lamppujen osalta. Foorumilaisen?
Meikäläisen exä ja lai:n entinen
Ilmeisesti täysin orginel ja hyvässä kunnossa.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Paljon onnea W123:lle! Ja kiitos Lekalle esitteen julkaisusta. Oli mulle ennennäkemätön.
Itse aloitin omalla mersulla ajamisen juuri 123:lla, helmikuussa 1985. Hankinta oli 200 D, vm. 1981, ajettu 330 tkm.
Samainen auto oli juuri ennen myyntiä ollut lainassa ns. Vaihtotähti-kampanjan lehti- ja tv-mainoksiin kuvauksia varten. Ja sitten vielä kunnostettu Vaihtotähdeksi. Sama auto oli myös lainassa Kaurismäen elokuvan Kalmarin Unioni kuvauksissa. Siinäkin mersu on osa arkea.
Tämän jälkeen on ollut monenlaisia mersuja, mutta 123 tuntuu silti
mukavalta.
Juuri siksi ehkä hommasin vm. 78 alkuvuodesta käyttöönotetun 300 automaatin, jonka fiksasin nättiin alkuperäiskuntoon. Raul avusti kuvien esillepanossa tällä palstalla.
Ja juhlavuoden kunniaksi, suoritettiin myös auton Museotarkastus.
Terveisin Aki
ps. ja kaikenlaisten aasinpaskojen myyjien kiusaksi laiton sen vielä nettiautoon esille arvonsa mukaisella hinnalla!!!!!
Eläköön uusi kuningas!
Mercedes Benz driver - since 1980.
And owner since 1985.
Still going ...
Jo jopas tulee (tai siis meni) juhlapäivä sopivaan saumaan!
Käymme nimittäin tänä iltana hakemassa Espoosta kaverilleni S123sen 300TD:n, "Keltaisen kauhistuksen", jolla minäkin aikanaan päristelin 80 000 km. (mittareitten kokonaislukema on jossain miljoonan tuolla puolen)
Vanhus on taas kuosissaan, moottori on supliikkikunnossa ja keskuslukitus on uutta. "Keltainen kauhistus" on tästä lähtien tavattavissa sahaamassa päivittäin väliä Jyväskylä- Korpilahti-Jyväskylä. Kerraan muuten laskettiin että alustassa saattaa olla jokunen osa alkuperäisestä autosta, muu on kierrätettyä.
Jos jollain on Dattel-kuosista kuskinpenkkiä tai pelkkää kunnollista alaosaa siitä myynnissä niin ostetaan..
Peugeot 504, Datsun, Toyota Crown, Citroen, Morris Marina taisivat olla
varakkaampien valinnat. Olivat meinaan dieselit siihen aikaan arvostetumpia. Ja diesel sekä dieselvero suhteellisen matalat. Terveisin Aki
Mercedes Benz driver - since 1980.
And owner since 1985.
Still going ...