Tietoa 240D - moottoreista, kasauksesta tai turbottamisesta?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Tietoa 240D - moottoreista, kasauksesta tai turbottamisesta?

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Tässä olisi visaisia kysymyksiä asiasta kiinostuneille/tietäville:

Varastoista löytyy tällä hetkellä alla olevan kuvauksen mukaiset koneaihiot.
Tavoitteena on kasata yksi toimiva kone joka asennettaisiin W115:seen.
W123:n koneen öljynsuodatin on tiellä joten mielessä on käynyt laittaa W115:n öljysuodin W123:n suotimen tilalle.

#1 Käykö ilman suurempia modauksia, mahtuuko tms?
#2 Onko W115:n (tehostettu/tehostamaton) ohjaussimpukka tiellä?

W115:ssa on standardimännät, mutta jotain osia on yläkerrasta tippunut koska
männissä on iskujälkiä ja lohkon tiivistepinnassa on n. 2mm leveä 0.5mm syvä orkonen. (1-sylinterin reunoissa)

W123:ssa on puheitten mukaan korkeapainemännät.

#3 Voiko W115-lohkon putkittaminen tulla kyseeseen näille männille?
#4 Mihinkä ylikokoon tuon W115 lohkon voi enimmillään porata ja/tai voiko lohkon ylätasosta ottaa tavaraa pois?

_____________________________
Tiedot:
---------------------------------------------------
W115 (pelkkä alakerta)
Valunro: 616 011 0601
2
Valmistenro: 616.916-10-009665
---------------------------------------------------
W123 (koko kone)
Valunro: 616 011 2801
21B \ 80 AB3
Valmistenro: 616.912 10 151186
---------------------------------------------------


Lisäksi tarkoituksena on laittaa samalla kertaa STT:n turbosarja (alla kuvaus) koottavaan koneeseen kiinni.

#5 Mistä saisin tietoja kyseisestä turbosta, erityisesti tarvitsisin todistuksen tehonlisäkysestä ettei tarvitsisi käydä penkittämässä katsastusta varten?

_____________________________
Turboahtimen tiedot:
---------------------------------------------------
Garrett (Made in France)

Client No: 7932584967
G.F. No: 465318-2
S No: 0I0311F
Modele No: TA0302
---------------------------------------------------


STT:n sivuilla olen joskus käynyt mutta ilmeisesti eivät tee enää näitä tuotteita?
Lisäksi kielitaito ei ole parhaimmasta päästä...
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Eikö tosiaan löydy keneltäkään tietoa, mutua tms?

Kertokaa nyt edes mielipiteitä! :?
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

...

Viesti Kirjoittaja jarski »

Mitä tuossa katselin w115:n ja w123:n koneita, niin öljynsuodattimet ovat ihan eri paikoissa. Voi olla ylivaikea vaihtaa w115:n koteloa w123:n koneeseen.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Turbon tiedoista kannattais kysyä esim. Turbohuolto Riikoselta tai Professional motorsista. Molemmat myy Garrettia.
Riikosesta on itellä hyviä kokemuksia,asiallinen palvelu.
http://www.turbohuoltosriikonen.fi/
http://www.professionalmotor.fi/
Toi ta0302 on ilmeisesti Peugeotin 2.3td:n ahdin.
http://www.peugeotclub.org/peugeot/turbotype.html
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
JussiK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: Su 06.04.2003 22:38
Paikkakunta: Vantaa

w123 200D turbod ic -81

Viesti Kirjoittaja JussiK »

Tervehdys, sen verran olen harrastanut, että turbotin tuossa vuosi sitten oman 200D:n. Pirssi on myös muutosleimattu ja tehomitattu.

Meni leimasta läpi melko helposti, ainoa kiukuttelun aihe oli etujouset; olivat sitä mieltä että kun autoa verrataan tehon puolesta 300:een, niin jouset pitää vaihtaa....Sain topedoitua tuon järjettömyyden ja alkuperäiset jouset on noukalla edelleen Auto on toiminut suht kivasti.

Kerron mielelläni enemmän, mikäli projektini herättää kiinnostusta.

Terv Juha
- Köyhyys periytyy -


Autot nyt:
* W123 200D -81 "Eeva" 174 tkm
* Ford 17M 2.0 V6 Turnier -70
* Toyota Landcruiser HJ61 -87
* pökötti ja sitikoita



Ex MB:t
- 123 kymmenen ainakin
- 124 kymmenen ainakin
- 560 SEL 300hv -87
- 300SD -85
Avatar
SEV8
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 25.03.2003 00:22
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja SEV8 »

W123:n koneen voi laittaa W115:een, kunhan siirtää öljynsuodattimen sinne alas. Sukulaiseni on tehnyt tämän useasti. Porakone ja kierteitykset tarvitaan. Viimeisissä 123-koneissa paikkaa ei tosin lohkovalussa tainnut enää olla.
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Kumma homma muuten. Meikäläisen nokitykkiä ei ole tarvinnut penkittää tai mitään. Riitti kun inssi katsoi pellin alle ja totesi, että siellähän se mutka on putkessa ja uutta rekisteriotetta printtaamaan ("A" niin kuin ahdettu tehosarakkeessa ;) ). Johtuneekohan siitä, että auto on muinaismuiston ikäluokkaa eli sama homma sitten Lajusella jos se näin menee. :roll:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Re: w123 200D turbod ic -81

Viesti Kirjoittaja Leka »

JussiK kirjoitti:Tervehdys, sen verran olen harrastanut, että turbotin tuossa vuosi sitten oman 200D:n. Pirssi on myös muutosleimattu ja tehomitattu.

Meni leimasta läpi melko helposti, ainoa kiukuttelun aihe oli etujouset; olivat sitä mieltä että kun autoa verrataan tehon puolesta 300:een, niin jouset pitää vaihtaa....Sain topedoitua tuon järjettömyyden ja alkuperäiset jouset on noukalla edelleen Auto on toiminut suht kivasti.

Kerron mielelläni enemmän, mikäli projektini herättää kiinnostusta.

Terv Juha
Noh, antaa tulla vaan lisäinfoa muutostöistä. Aiheesta kiinnostuneita varmasti riittää.

Mitkäs ne uudet teho- ja vääntölukemat ovat? Mistä turbo ja välijäähdytin ovat peräisin?
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

saul kirjoitti:Kumma homma muuten. Meikäläisen nokitykkiä ei ole tarvinnut penkittää tai mitään. Riitti kun inssi katsoi pellin alle ja totesi, että siellähän se mutka on putkessa ja uutta rekisteriotetta printtaamaan ("A" niin kuin ahdettu tehosarakkeessa ;) ). Johtuneekohan siitä, että auto on muinaismuiston ikäluokkaa eli sama homma sitten Lajusella jos se näin menee. :roll:
Jaa-a. Olisiko aika vai EU tehnyt tepposensa ja muuttanut käytäntöä. Vai oliko tuttu katsastusmies? :lol:
Pitää tarkistaa, mutta isän pitäisi muistaa (ei ole vielä niin kauaa ollut eläkkeellä) ja on kyselty myös paikalliselta asemalta. Kinuavat jonkin sortin plakaattia... :x


JussiK: Laita ihmeessä juttua niin paljon kun jaksat kirjoittaa, muitakin kiiinnostuneita on.

Niin ja tietysti muutkin laittakaa juttua...kiitos näistäkin. 8)
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
tovayryn
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2153
Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

miten tuo penkittäminen niinku käytänössä? joutuuko nykypäivänä sit jokaisen auton penkittää ku vaihtaa tekniikan tehokkaampaan, vai onko siinä joku raja, vai tarviiko sit penkittää, jos vaan vaihtaa jonku koneen josta on jo tiedossa paljonko se kone antaa tehoa ulos? :?
X253 glc350e

ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi

www.alvastonauto.fi
Avatar
JussiK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: Su 06.04.2003 22:38
Paikkakunta: Vantaa

w123 200D turbo-projektista

Viesti Kirjoittaja JussiK »

Hei kaikki ahtajat!

Keskusteluun liittyen kerron pari juttua projektistani:

Päätin ahtaa rakkaan mersuni viime vuodenvaihteen tienoilla. Heittelen tässä kokemuksiani ranskalaisina viivoina

- ostin ahdintarvikkeet valmiihkona vähän käytettynä settinä eli pahvilaatikollisen helyjä, jotka olivat olleet kiinni -83 240D:ssä
- ahdin on Schwitzer SB1
- pakosarja on muunnettu w115 dieselistä, soveltuu kuulema parhaiten tähän tarkoitukseen
- välijäähdytin on Pajerosta

Kuulopuheiden ja viisiden neuvojen perusteella piti tehdä seuraavia hankintoja/muutoksia:
- kävin kaikki helyt läpi
- venttiilien säätö hieman löysemmälle (satkun verran)
- ruiskutussuuttimien avautumispainetta nostettiin kymmenisen baaria, jotta ruiskutushetki saadaan pysymään "ajassa" lisääntyneestä syöttömäärästä huolimatta
- pumpun ajoitus: kokeilua, vakiolla toimii hyvin, ehkä hieman aikaisen puolella hyvä
- imu/pakosarjan tiivisteeksi alkuperäinen veholta (metallivahvistemalli, kestää kuulema parhaiten
- kartiomallinen vapaavirtausilmansuodatin
- öljynkierto ahtimelle otetaan suodattimen jalasta painemittarin liitoksesta, Ultraflex tekee mittakamana (teräspunosletkua, ihan kivan näköistäkin :)
- paluukierto ahtimelta: otin öljypohjan pois ja porasin liitosta varten reiän ylempään öljypohjaan (alalohkoon")
- ruiskupumpussa olen käyttänyt säätöä 1/2 - 1,5 kierrosta auki, säädön merkitys on SUURI, puolenkin kierroksen vaikutuksen tuntee selässä

Tehon mittaus:
- teho mitattiin Klaukkalan dieselissä, jossa on tehopenkki
- 1/2 kierroksen ja 0,5 barin "leimasäädöillä" teho 77 hv (vakio 60)
- isoilla säädöillä (1,5 kierrosta/1 bar) tehoa ei ole mitattu, arvio n 80 - 90hv
- todellinen huippunopeus vakiorenkailla vakioperällä 142 km/h, rajoitin tuli vastaan


Muutoskatsastus:
- painelin suoraan tehonmittauksesta tehodiagrammi kädessä konttorille
- vertasivat teholtaan 300D:hen, mutta koska jarrut ovat samat kaikissa 123:ssa, halusivat vain vaihdattaa 300:n etujouset (seliteltyäni ja demonstroituani puoli tuntia sitä hirveyttä, jos 200:een laitetaan 300:n jouset, uskoivat ja antoivat leiman.

Sen jälkeen olen kokeillut paineita aina 1 bariin asti. Auto on tosi kiva ajaa ja on perstuntumalta kuin entinen 123 300D. Erityisesti ohituskiihtyvyys on aivan jotain muuta kuin vakio 200D! Nyt sillä pääsee ohi tarvittaessa! :P

- kulutus on ollut 7,5 - 9,5l/100 km, ei koskaan yli 10
- lämmöt eivät nouse yhtään tai vain hieman vakioon verrattuna (intercooler ja Rally Formula 5W 50/5000 km vaikuttaa varmasti osaltaan)

Huonoa tuuria:
- liekö moottori karstainen edellisen omistajan jäljiltä (1 omistaja, wanha paappa) koneen kahdesta sylinteristä paineet pudonneet 16 bariin. Ei tosin haittaa menoa mutta käryää kuulema pahasti nenään... )
- uusi kone on jo kiikarissa; täysremontoidaan 240D ja turbotetaan sen jälkeen 8)

Paltaan asiaan, mikäli ilmenee syvempää kiinnostusta, konstruktiota voi käydä katsomassa Rekolassa Vantaalla.


Terv Juha
- Köyhyys periytyy -


Autot nyt:
* W123 200D -81 "Eeva" 174 tkm
* Ford 17M 2.0 V6 Turnier -70
* Toyota Landcruiser HJ61 -87
* pökötti ja sitikoita



Ex MB:t
- 123 kymmenen ainakin
- 124 kymmenen ainakin
- 560 SEL 300hv -87
- 300SD -85
Avatar
JussiK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: Su 06.04.2003 22:38
Paikkakunta: Vantaa

vielä w123 200D turbo-projektista

Viesti Kirjoittaja JussiK »

höh, meinasi unostua tuosta äskeisestä selostuksesta kokonaa tärkeä aihe eli pakoputki:

- melkein suuritöisin homma oli sovitella ja rakennella pakoputkiston alkuosa auto alle
- heti ahtimen jälkeen tulaa laittaa joustolaippa, jottei tärise ahdin irti (ja ne joustolaipat ovat KALLIITA)
- kasailin putkiston alkuosan Simonsin 2-tuuman palkoilla, ovat sut' käteviä
- laiskuuttani liitin supistuskartiolla Simonsin alkuperäiseen putkistoon hetikohta auton alla
- suunnitelmissa on rakentaa projektin seuraavassa vaiheessa koko putkisto hengittävämmäksi eli 2 tuumaisilla palikoilla loppuun asti
- 2,5 putki ei liene tarpeen näillä tehoilla :wink: kun tuo veri ei kuitenkaan havaittavasti pakkaudu takaraivoon täydessäkään kiindytyksessä....
- Köyhyys periytyy -


Autot nyt:
* W123 200D -81 "Eeva" 174 tkm
* Ford 17M 2.0 V6 Turnier -70
* Toyota Landcruiser HJ61 -87
* pökötti ja sitikoita



Ex MB:t
- 123 kymmenen ainakin
- 124 kymmenen ainakin
- 560 SEL 300hv -87
- 300SD -85
Vastaa Viestiin