Tietoa 240D - moottoreista, kasauksesta tai turbottamisesta?
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1225
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Tietoa 240D - moottoreista, kasauksesta tai turbottamisesta?
Tässä olisi visaisia kysymyksiä asiasta kiinostuneille/tietäville:
Varastoista löytyy tällä hetkellä alla olevan kuvauksen mukaiset koneaihiot.
Tavoitteena on kasata yksi toimiva kone joka asennettaisiin W115:seen.
W123:n koneen öljynsuodatin on tiellä joten mielessä on käynyt laittaa W115:n öljysuodin W123:n suotimen tilalle.
#1 Käykö ilman suurempia modauksia, mahtuuko tms?
#2 Onko W115:n (tehostettu/tehostamaton) ohjaussimpukka tiellä?
W115:ssa on standardimännät, mutta jotain osia on yläkerrasta tippunut koska
männissä on iskujälkiä ja lohkon tiivistepinnassa on n. 2mm leveä 0.5mm syvä orkonen. (1-sylinterin reunoissa)
W123:ssa on puheitten mukaan korkeapainemännät.
#3 Voiko W115-lohkon putkittaminen tulla kyseeseen näille männille?
#4 Mihinkä ylikokoon tuon W115 lohkon voi enimmillään porata ja/tai voiko lohkon ylätasosta ottaa tavaraa pois?
_____________________________
Tiedot:
---------------------------------------------------
W115 (pelkkä alakerta)
Valunro: 616 011 0601
2
Valmistenro: 616.916-10-009665
---------------------------------------------------
W123 (koko kone)
Valunro: 616 011 2801
21B \ 80 AB3
Valmistenro: 616.912 10 151186
---------------------------------------------------
Lisäksi tarkoituksena on laittaa samalla kertaa STT:n turbosarja (alla kuvaus) koottavaan koneeseen kiinni.
#5 Mistä saisin tietoja kyseisestä turbosta, erityisesti tarvitsisin todistuksen tehonlisäkysestä ettei tarvitsisi käydä penkittämässä katsastusta varten?
_____________________________
Turboahtimen tiedot:
---------------------------------------------------
Garrett (Made in France)
Client No: 7932584967
G.F. No: 465318-2
S No: 0I0311F
Modele No: TA0302
---------------------------------------------------
STT:n sivuilla olen joskus käynyt mutta ilmeisesti eivät tee enää näitä tuotteita?
Lisäksi kielitaito ei ole parhaimmasta päästä...
Varastoista löytyy tällä hetkellä alla olevan kuvauksen mukaiset koneaihiot.
Tavoitteena on kasata yksi toimiva kone joka asennettaisiin W115:seen.
W123:n koneen öljynsuodatin on tiellä joten mielessä on käynyt laittaa W115:n öljysuodin W123:n suotimen tilalle.
#1 Käykö ilman suurempia modauksia, mahtuuko tms?
#2 Onko W115:n (tehostettu/tehostamaton) ohjaussimpukka tiellä?
W115:ssa on standardimännät, mutta jotain osia on yläkerrasta tippunut koska
männissä on iskujälkiä ja lohkon tiivistepinnassa on n. 2mm leveä 0.5mm syvä orkonen. (1-sylinterin reunoissa)
W123:ssa on puheitten mukaan korkeapainemännät.
#3 Voiko W115-lohkon putkittaminen tulla kyseeseen näille männille?
#4 Mihinkä ylikokoon tuon W115 lohkon voi enimmillään porata ja/tai voiko lohkon ylätasosta ottaa tavaraa pois?
_____________________________
Tiedot:
---------------------------------------------------
W115 (pelkkä alakerta)
Valunro: 616 011 0601
2
Valmistenro: 616.916-10-009665
---------------------------------------------------
W123 (koko kone)
Valunro: 616 011 2801
21B \ 80 AB3
Valmistenro: 616.912 10 151186
---------------------------------------------------
Lisäksi tarkoituksena on laittaa samalla kertaa STT:n turbosarja (alla kuvaus) koottavaan koneeseen kiinni.
#5 Mistä saisin tietoja kyseisestä turbosta, erityisesti tarvitsisin todistuksen tehonlisäkysestä ettei tarvitsisi käydä penkittämässä katsastusta varten?
_____________________________
Turboahtimen tiedot:
---------------------------------------------------
Garrett (Made in France)
Client No: 7932584967
G.F. No: 465318-2
S No: 0I0311F
Modele No: TA0302
---------------------------------------------------
STT:n sivuilla olen joskus käynyt mutta ilmeisesti eivät tee enää näitä tuotteita?
Lisäksi kielitaito ei ole parhaimmasta päästä...
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1225
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Turbon tiedoista kannattais kysyä esim. Turbohuolto Riikoselta tai Professional motorsista. Molemmat myy Garrettia.
Riikosesta on itellä hyviä kokemuksia,asiallinen palvelu.
http://www.turbohuoltosriikonen.fi/
http://www.professionalmotor.fi/
Toi ta0302 on ilmeisesti Peugeotin 2.3td:n ahdin.
http://www.peugeotclub.org/peugeot/turbotype.html
Riikosesta on itellä hyviä kokemuksia,asiallinen palvelu.
http://www.turbohuoltosriikonen.fi/
http://www.professionalmotor.fi/
Toi ta0302 on ilmeisesti Peugeotin 2.3td:n ahdin.
http://www.peugeotclub.org/peugeot/turbotype.html
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
w123 200D turbod ic -81
Tervehdys, sen verran olen harrastanut, että turbotin tuossa vuosi sitten oman 200D:n. Pirssi on myös muutosleimattu ja tehomitattu.
Meni leimasta läpi melko helposti, ainoa kiukuttelun aihe oli etujouset; olivat sitä mieltä että kun autoa verrataan tehon puolesta 300:een, niin jouset pitää vaihtaa....Sain topedoitua tuon järjettömyyden ja alkuperäiset jouset on noukalla edelleen Auto on toiminut suht kivasti.
Kerron mielelläni enemmän, mikäli projektini herättää kiinnostusta.
Terv Juha
Meni leimasta läpi melko helposti, ainoa kiukuttelun aihe oli etujouset; olivat sitä mieltä että kun autoa verrataan tehon puolesta 300:een, niin jouset pitää vaihtaa....Sain topedoitua tuon järjettömyyden ja alkuperäiset jouset on noukalla edelleen Auto on toiminut suht kivasti.
Kerron mielelläni enemmän, mikäli projektini herättää kiinnostusta.
Terv Juha
- Köyhyys periytyy -
Autot nyt:
* W123 200D -81 "Eeva" 174 tkm
* Ford 17M 2.0 V6 Turnier -70
* Toyota Landcruiser HJ61 -87
* pökötti ja sitikoita
Ex MB:t
- 123 kymmenen ainakin
- 124 kymmenen ainakin
- 560 SEL 300hv -87
- 300SD -85
Autot nyt:
* W123 200D -81 "Eeva" 174 tkm
* Ford 17M 2.0 V6 Turnier -70
* Toyota Landcruiser HJ61 -87
* pökötti ja sitikoita
Ex MB:t
- 123 kymmenen ainakin
- 124 kymmenen ainakin
- 560 SEL 300hv -87
- 300SD -85
Kumma homma muuten. Meikäläisen nokitykkiä ei ole tarvinnut penkittää tai mitään. Riitti kun inssi katsoi pellin alle ja totesi, että siellähän se mutka on putkessa ja uutta rekisteriotetta printtaamaan ("A" niin kuin ahdettu tehosarakkeessa
). Johtuneekohan siitä, että auto on muinaismuiston ikäluokkaa eli sama homma sitten Lajusella jos se näin menee. 


Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Re: w123 200D turbod ic -81
Noh, antaa tulla vaan lisäinfoa muutostöistä. Aiheesta kiinnostuneita varmasti riittää.JussiK kirjoitti:Tervehdys, sen verran olen harrastanut, että turbotin tuossa vuosi sitten oman 200D:n. Pirssi on myös muutosleimattu ja tehomitattu.
Meni leimasta läpi melko helposti, ainoa kiukuttelun aihe oli etujouset; olivat sitä mieltä että kun autoa verrataan tehon puolesta 300:een, niin jouset pitää vaihtaa....Sain topedoitua tuon järjettömyyden ja alkuperäiset jouset on noukalla edelleen Auto on toiminut suht kivasti.
Kerron mielelläni enemmän, mikäli projektini herättää kiinnostusta.
Terv Juha
Mitkäs ne uudet teho- ja vääntölukemat ovat? Mistä turbo ja välijäähdytin ovat peräisin?
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1225
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Jaa-a. Olisiko aika vai EU tehnyt tepposensa ja muuttanut käytäntöä. Vai oliko tuttu katsastusmies?saul kirjoitti:Kumma homma muuten. Meikäläisen nokitykkiä ei ole tarvinnut penkittää tai mitään. Riitti kun inssi katsoi pellin alle ja totesi, että siellähän se mutka on putkessa ja uutta rekisteriotetta printtaamaan ("A" niin kuin ahdettu tehosarakkeessa). Johtuneekohan siitä, että auto on muinaismuiston ikäluokkaa eli sama homma sitten Lajusella jos se näin menee.

Pitää tarkistaa, mutta isän pitäisi muistaa (ei ole vielä niin kauaa ollut eläkkeellä) ja on kyselty myös paikalliselta asemalta. Kinuavat jonkin sortin plakaattia...

JussiK: Laita ihmeessä juttua niin paljon kun jaksat kirjoittaa, muitakin kiiinnostuneita on.
Niin ja tietysti muutkin laittakaa juttua...kiitos näistäkin.

W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
- tovayryn
- Tuningspesialisti
- Viestit: 2153
- Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
miten tuo penkittäminen niinku käytänössä? joutuuko nykypäivänä sit jokaisen auton penkittää ku vaihtaa tekniikan tehokkaampaan, vai onko siinä joku raja, vai tarviiko sit penkittää, jos vaan vaihtaa jonku koneen josta on jo tiedossa paljonko se kone antaa tehoa ulos? 

X253 glc350e
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
w123 200D turbo-projektista
Hei kaikki ahtajat!
Keskusteluun liittyen kerron pari juttua projektistani:
Päätin ahtaa rakkaan mersuni viime vuodenvaihteen tienoilla. Heittelen tässä kokemuksiani ranskalaisina viivoina
- ostin ahdintarvikkeet valmiihkona vähän käytettynä settinä eli pahvilaatikollisen helyjä, jotka olivat olleet kiinni -83 240D:ssä
- ahdin on Schwitzer SB1
- pakosarja on muunnettu w115 dieselistä, soveltuu kuulema parhaiten tähän tarkoitukseen
- välijäähdytin on Pajerosta
Kuulopuheiden ja viisiden neuvojen perusteella piti tehdä seuraavia hankintoja/muutoksia:
- kävin kaikki helyt läpi
- venttiilien säätö hieman löysemmälle (satkun verran)
- ruiskutussuuttimien avautumispainetta nostettiin kymmenisen baaria, jotta ruiskutushetki saadaan pysymään "ajassa" lisääntyneestä syöttömäärästä huolimatta
- pumpun ajoitus: kokeilua, vakiolla toimii hyvin, ehkä hieman aikaisen puolella hyvä
- imu/pakosarjan tiivisteeksi alkuperäinen veholta (metallivahvistemalli, kestää kuulema parhaiten
- kartiomallinen vapaavirtausilmansuodatin
- öljynkierto ahtimelle otetaan suodattimen jalasta painemittarin liitoksesta, Ultraflex tekee mittakamana (teräspunosletkua, ihan kivan näköistäkin
- paluukierto ahtimelta: otin öljypohjan pois ja porasin liitosta varten reiän ylempään öljypohjaan (alalohkoon")
- ruiskupumpussa olen käyttänyt säätöä 1/2 - 1,5 kierrosta auki, säädön merkitys on SUURI, puolenkin kierroksen vaikutuksen tuntee selässä
Tehon mittaus:
- teho mitattiin Klaukkalan dieselissä, jossa on tehopenkki
- 1/2 kierroksen ja 0,5 barin "leimasäädöillä" teho 77 hv (vakio 60)
- isoilla säädöillä (1,5 kierrosta/1 bar) tehoa ei ole mitattu, arvio n 80 - 90hv
- todellinen huippunopeus vakiorenkailla vakioperällä 142 km/h, rajoitin tuli vastaan
Muutoskatsastus:
- painelin suoraan tehonmittauksesta tehodiagrammi kädessä konttorille
- vertasivat teholtaan 300D:hen, mutta koska jarrut ovat samat kaikissa 123:ssa, halusivat vain vaihdattaa 300:n etujouset (seliteltyäni ja demonstroituani puoli tuntia sitä hirveyttä, jos 200:een laitetaan 300:n jouset, uskoivat ja antoivat leiman.
Sen jälkeen olen kokeillut paineita aina 1 bariin asti. Auto on tosi kiva ajaa ja on perstuntumalta kuin entinen 123 300D. Erityisesti ohituskiihtyvyys on aivan jotain muuta kuin vakio 200D! Nyt sillä pääsee ohi tarvittaessa!
- kulutus on ollut 7,5 - 9,5l/100 km, ei koskaan yli 10
- lämmöt eivät nouse yhtään tai vain hieman vakioon verrattuna (intercooler ja Rally Formula 5W 50/5000 km vaikuttaa varmasti osaltaan)
Huonoa tuuria:
- liekö moottori karstainen edellisen omistajan jäljiltä (1 omistaja, wanha paappa) koneen kahdesta sylinteristä paineet pudonneet 16 bariin. Ei tosin haittaa menoa mutta käryää kuulema pahasti nenään... )
- uusi kone on jo kiikarissa; täysremontoidaan 240D ja turbotetaan sen jälkeen
Paltaan asiaan, mikäli ilmenee syvempää kiinnostusta, konstruktiota voi käydä katsomassa Rekolassa Vantaalla.
Terv Juha
Keskusteluun liittyen kerron pari juttua projektistani:
Päätin ahtaa rakkaan mersuni viime vuodenvaihteen tienoilla. Heittelen tässä kokemuksiani ranskalaisina viivoina
- ostin ahdintarvikkeet valmiihkona vähän käytettynä settinä eli pahvilaatikollisen helyjä, jotka olivat olleet kiinni -83 240D:ssä
- ahdin on Schwitzer SB1
- pakosarja on muunnettu w115 dieselistä, soveltuu kuulema parhaiten tähän tarkoitukseen
- välijäähdytin on Pajerosta
Kuulopuheiden ja viisiden neuvojen perusteella piti tehdä seuraavia hankintoja/muutoksia:
- kävin kaikki helyt läpi
- venttiilien säätö hieman löysemmälle (satkun verran)
- ruiskutussuuttimien avautumispainetta nostettiin kymmenisen baaria, jotta ruiskutushetki saadaan pysymään "ajassa" lisääntyneestä syöttömäärästä huolimatta
- pumpun ajoitus: kokeilua, vakiolla toimii hyvin, ehkä hieman aikaisen puolella hyvä
- imu/pakosarjan tiivisteeksi alkuperäinen veholta (metallivahvistemalli, kestää kuulema parhaiten
- kartiomallinen vapaavirtausilmansuodatin
- öljynkierto ahtimelle otetaan suodattimen jalasta painemittarin liitoksesta, Ultraflex tekee mittakamana (teräspunosletkua, ihan kivan näköistäkin

- paluukierto ahtimelta: otin öljypohjan pois ja porasin liitosta varten reiän ylempään öljypohjaan (alalohkoon")
- ruiskupumpussa olen käyttänyt säätöä 1/2 - 1,5 kierrosta auki, säädön merkitys on SUURI, puolenkin kierroksen vaikutuksen tuntee selässä
Tehon mittaus:
- teho mitattiin Klaukkalan dieselissä, jossa on tehopenkki
- 1/2 kierroksen ja 0,5 barin "leimasäädöillä" teho 77 hv (vakio 60)
- isoilla säädöillä (1,5 kierrosta/1 bar) tehoa ei ole mitattu, arvio n 80 - 90hv
- todellinen huippunopeus vakiorenkailla vakioperällä 142 km/h, rajoitin tuli vastaan
Muutoskatsastus:
- painelin suoraan tehonmittauksesta tehodiagrammi kädessä konttorille
- vertasivat teholtaan 300D:hen, mutta koska jarrut ovat samat kaikissa 123:ssa, halusivat vain vaihdattaa 300:n etujouset (seliteltyäni ja demonstroituani puoli tuntia sitä hirveyttä, jos 200:een laitetaan 300:n jouset, uskoivat ja antoivat leiman.
Sen jälkeen olen kokeillut paineita aina 1 bariin asti. Auto on tosi kiva ajaa ja on perstuntumalta kuin entinen 123 300D. Erityisesti ohituskiihtyvyys on aivan jotain muuta kuin vakio 200D! Nyt sillä pääsee ohi tarvittaessa!

- kulutus on ollut 7,5 - 9,5l/100 km, ei koskaan yli 10
- lämmöt eivät nouse yhtään tai vain hieman vakioon verrattuna (intercooler ja Rally Formula 5W 50/5000 km vaikuttaa varmasti osaltaan)
Huonoa tuuria:
- liekö moottori karstainen edellisen omistajan jäljiltä (1 omistaja, wanha paappa) koneen kahdesta sylinteristä paineet pudonneet 16 bariin. Ei tosin haittaa menoa mutta käryää kuulema pahasti nenään... )
- uusi kone on jo kiikarissa; täysremontoidaan 240D ja turbotetaan sen jälkeen

Paltaan asiaan, mikäli ilmenee syvempää kiinnostusta, konstruktiota voi käydä katsomassa Rekolassa Vantaalla.
Terv Juha
- Köyhyys periytyy -
Autot nyt:
* W123 200D -81 "Eeva" 174 tkm
* Ford 17M 2.0 V6 Turnier -70
* Toyota Landcruiser HJ61 -87
* pökötti ja sitikoita
Ex MB:t
- 123 kymmenen ainakin
- 124 kymmenen ainakin
- 560 SEL 300hv -87
- 300SD -85
Autot nyt:
* W123 200D -81 "Eeva" 174 tkm
* Ford 17M 2.0 V6 Turnier -70
* Toyota Landcruiser HJ61 -87
* pökötti ja sitikoita
Ex MB:t
- 123 kymmenen ainakin
- 124 kymmenen ainakin
- 560 SEL 300hv -87
- 300SD -85
vielä w123 200D turbo-projektista
höh, meinasi unostua tuosta äskeisestä selostuksesta kokonaa tärkeä aihe eli pakoputki:
- melkein suuritöisin homma oli sovitella ja rakennella pakoputkiston alkuosa auto alle
- heti ahtimen jälkeen tulaa laittaa joustolaippa, jottei tärise ahdin irti (ja ne joustolaipat ovat KALLIITA)
- kasailin putkiston alkuosan Simonsin 2-tuuman palkoilla, ovat sut' käteviä
- laiskuuttani liitin supistuskartiolla Simonsin alkuperäiseen putkistoon hetikohta auton alla
- suunnitelmissa on rakentaa projektin seuraavassa vaiheessa koko putkisto hengittävämmäksi eli 2 tuumaisilla palikoilla loppuun asti
- 2,5 putki ei liene tarpeen näillä tehoilla
kun tuo veri ei kuitenkaan havaittavasti pakkaudu takaraivoon täydessäkään kiindytyksessä....
- melkein suuritöisin homma oli sovitella ja rakennella pakoputkiston alkuosa auto alle
- heti ahtimen jälkeen tulaa laittaa joustolaippa, jottei tärise ahdin irti (ja ne joustolaipat ovat KALLIITA)
- kasailin putkiston alkuosan Simonsin 2-tuuman palkoilla, ovat sut' käteviä
- laiskuuttani liitin supistuskartiolla Simonsin alkuperäiseen putkistoon hetikohta auton alla
- suunnitelmissa on rakentaa projektin seuraavassa vaiheessa koko putkisto hengittävämmäksi eli 2 tuumaisilla palikoilla loppuun asti
- 2,5 putki ei liene tarpeen näillä tehoilla

- Köyhyys periytyy -
Autot nyt:
* W123 200D -81 "Eeva" 174 tkm
* Ford 17M 2.0 V6 Turnier -70
* Toyota Landcruiser HJ61 -87
* pökötti ja sitikoita
Ex MB:t
- 123 kymmenen ainakin
- 124 kymmenen ainakin
- 560 SEL 300hv -87
- 300SD -85
Autot nyt:
* W123 200D -81 "Eeva" 174 tkm
* Ford 17M 2.0 V6 Turnier -70
* Toyota Landcruiser HJ61 -87
* pökötti ja sitikoita
Ex MB:t
- 123 kymmenen ainakin
- 124 kymmenen ainakin
- 560 SEL 300hv -87
- 300SD -85