W201 liukulaatikko
W201 liukulaatikko
Tulipa siinä parikuukautta sitten liityttyä Merssumiesten onnelliseen joukkoon.
Auto siis on '84 190 2.0D Autom. 203000km mittarissa (98% varmuudella)
Laatikko pelaa muuten todella hienosti, mutta varsinkin moottorijarrutuksessa ja laatikon ollessa lämmin, kuuluu lodjusta/kardaanista jurnuttava, taikka kurlaava (voiko noin edes sanoa) ääni. Ääni kuuluu myös tasakaasulla ajaessa, mutta vaimeammin.
Tein myös sellaisen havainnon, että mitä kylmempi ulkoilma on sitä kovemmin ääni kuuluu, siis laatikon lämmettyä...
Öljyt laatikkoon on ed.omistajan mukaan hiljattain vaihdettu. Näyttipä öljy ihan kivan punaista olevan, eli ilmeisesti on oikeasti vaihdettukin...
Eli onkohan jollakin muulla ollut vastaavaa tilannetta?
Toinen, vähäpätöisempi kysymys: Kuuluuko k.o. laatikon vaihtaa 2:lta suoraan 3:n kautta 4:lle? siis kunnolla 3:sta kytkemättä, tämä siis normaalissa kiihdytyksessä, noin 50km/h:n tienoilla esim. liikennevaloista lähdettäessä?
Auto siis on '84 190 2.0D Autom. 203000km mittarissa (98% varmuudella)
Laatikko pelaa muuten todella hienosti, mutta varsinkin moottorijarrutuksessa ja laatikon ollessa lämmin, kuuluu lodjusta/kardaanista jurnuttava, taikka kurlaava (voiko noin edes sanoa) ääni. Ääni kuuluu myös tasakaasulla ajaessa, mutta vaimeammin.
Tein myös sellaisen havainnon, että mitä kylmempi ulkoilma on sitä kovemmin ääni kuuluu, siis laatikon lämmettyä...
Öljyt laatikkoon on ed.omistajan mukaan hiljattain vaihdettu. Näyttipä öljy ihan kivan punaista olevan, eli ilmeisesti on oikeasti vaihdettukin...
Eli onkohan jollakin muulla ollut vastaavaa tilannetta?
Toinen, vähäpätöisempi kysymys: Kuuluuko k.o. laatikon vaihtaa 2:lta suoraan 3:n kautta 4:lle? siis kunnolla 3:sta kytkemättä, tämä siis normaalissa kiihdytyksessä, noin 50km/h:n tienoilla esim. liikennevaloista lähdettäessä?
[img]http://www.kolumbus.fi/cee-man/Mersulogo.gif[/img] [b]*Kaikkea sitä näkee, kun nuorena pysyy*[/b]
toi vaihtaminen kuulostas joltain ekonomy toiminnolta, sport asennossa huutais kolmosellaki pidemmälle.
Liekö '84 vm. autossa tuollaista vaihtoehtoa on?
Toteutettu tuo "sport/ekonomy" ehkä kickdownilla?
Eli tekeekö saman, jos runttaat kaasun ihan pohjaan(siten että kickdown kytkeytyy)?
Jos silloin huutaa kolmosella pitkemmälle, ni toiminta lienee normaalia.
Kuhan ny arvailen täällä yötöiden keskellä..
Liekö '84 vm. autossa tuollaista vaihtoehtoa on?
Toteutettu tuo "sport/ekonomy" ehkä kickdownilla?
Eli tekeekö saman, jos runttaat kaasun ihan pohjaan(siten että kickdown kytkeytyy)?
Jos silloin huutaa kolmosella pitkemmälle, ni toiminta lienee normaalia.
Kuhan ny arvailen täällä yötöiden keskellä..
W123 1983 230 TE
C107 1979 450 SLC
C107 1979 450 SLC
Joo, jotain tuollasta minäki oon ajatellu.
Kun tosiaan täyskaasu kiihdytyksessä pysyy myös kolmosella piiiiiitkään...
Mutta silti laatikko ei vaihda em. tilantessa kickdownilla pienemmälle, jos survaisee kaasunpohjaan n.60kmh vauhdissa, kun on jo vaihtanut 4:lle...
Eihän tuolla muuten väliä ole, mutta tuntuu, että jää muiden jalkoihin...siksi ajelenkin pää osin 3:lla ja vasta 60kmh jälkeen pökkään D:lle...
Liekö sitten laatikon ominaisuus...?
Kun tosiaan täyskaasu kiihdytyksessä pysyy myös kolmosella piiiiiitkään...
Mutta silti laatikko ei vaihda em. tilantessa kickdownilla pienemmälle, jos survaisee kaasunpohjaan n.60kmh vauhdissa, kun on jo vaihtanut 4:lle...
Eihän tuolla muuten väliä ole, mutta tuntuu, että jää muiden jalkoihin...siksi ajelenkin pää osin 3:lla ja vasta 60kmh jälkeen pökkään D:lle...
Liekö sitten laatikon ominaisuus...?
[img]http://www.kolumbus.fi/cee-man/Mersulogo.gif[/img] [b]*Kaikkea sitä näkee, kun nuorena pysyy*[/b]
Joo, eipä ole k.o. nappulaa ei.
Ja eikai noin vanhassa edes vielä ole mitään sähkölaatikoita nähty???
Ekana tulee mieleen, että lootassa on sisäänrakennettu mekaaninen economy toiminto, koska toiminto on joka kerta sama, riippumatta olosuhteista. Tosin kylmänä nytkähtää vaihtaessa reippaammin, eikä venytä sitä kolmostakaan ihan niin paljoa. Mutta se on ihan normaalia...myös jenkki laatikoissa.(tästä on kokemusta
)
Paha sanoa, kun on ensimmäinen Mersuni ja muut, joilla olen ajellut, ovat olleet manuaaleja...
Ja eikai noin vanhassa edes vielä ole mitään sähkölaatikoita nähty???
Ekana tulee mieleen, että lootassa on sisäänrakennettu mekaaninen economy toiminto, koska toiminto on joka kerta sama, riippumatta olosuhteista. Tosin kylmänä nytkähtää vaihtaessa reippaammin, eikä venytä sitä kolmostakaan ihan niin paljoa. Mutta se on ihan normaalia...myös jenkki laatikoissa.(tästä on kokemusta

Paha sanoa, kun on ensimmäinen Mersuni ja muut, joilla olen ajellut, ovat olleet manuaaleja...
[img]http://www.kolumbus.fi/cee-man/Mersulogo.gif[/img] [b]*Kaikkea sitä näkee, kun nuorena pysyy*[/b]
Sieltä konehuoneesta löytyy laatikolle menevä vaijeri, joka on sinulla nyt vähän liian löysällä. Ota venttiilikopan yli menevästä säädettävästä tangosta ensin tuntuvat löysät pois. Löytyy se kolmonenkin. Seuraavaksi hienosäädät sitä oman maun mukaan , jos ei heti osunut siihen mukavimpaan asentoon.. 

250TD -86, 260E LANG -90
Tulipa hiukan säädeltyä, ei varpissa varsinaisia löysiä tuntunut, mutta lyhensin tankoa kokeeksi n.2mm ja löytyhän se kolmonen sitte heti ja kickdownkin tuntuu pelaavan herkemmin, edelleen tosin vaihtaa venyttämällä 3:n ja 4:n. Toimiva vinkki, kiitosta romulle.
Tuossa yks kaveri höpisi jostain säätöruuvista laatikon kyljessä, jolla sais säädetty kytkeytymisen "terävyyttä"? Onko sielä semmonen ja paraneeko sitä mennä kropaamaan?
Tuossa yks kaveri höpisi jostain säätöruuvista laatikon kyljessä, jolla sais säädetty kytkeytymisen "terävyyttä"? Onko sielä semmonen ja paraneeko sitä mennä kropaamaan?
[img]http://www.kolumbus.fi/cee-man/Mersulogo.gif[/img] [b]*Kaikkea sitä näkee, kun nuorena pysyy*[/b]
Säädä ensiksi siitä ruiskutuspumpun kylkeen asennetusta alipainerasiasta. Tämä rasia on kiinni kahdella ruuvilla, ylemmässä säätöhahlo. Käännä rasiaa vähän kerrassaan muistaakseni oikealle, ja aina välillä testiajo. Muuttaa vaihtopaineita suhteessa kaasun määrään. Älä kuitenkaan liian paljon ettei jää kantamaan. Eli vähän kerrassaan. Työ tekijää neuvoo sanotaan.. 
Paineita ei vielä noilla kilometreilla pitäisi olla tarpeen laatikon kyljestä nostaa. Se on sitten seuraava vaihe, jos että näillä kahdella konstilla saa sopivaksi tuntumia.
PS. Aika vähän sitä vaijeria kiristit, kokeileppa vielä ensin sitä.

Paineita ei vielä noilla kilometreilla pitäisi olla tarpeen laatikon kyljestä nostaa. Se on sitten seuraava vaihe, jos että näillä kahdella konstilla saa sopivaksi tuntumia.
PS. Aika vähän sitä vaijeria kiristit, kokeileppa vielä ensin sitä.
250TD -86, 260E LANG -90