
karvalakissa penkinlämmitin? katkaisija vaan puuttui..
karvalakissa penkinlämmitin? katkaisija vaan puuttui..
jo viimekesänä autoa siivotessa ihmettelin että mitäs piuhoja tonne penkkiin oikein menee
auto on siis 89vuoden 190 ilman mitään hienouksia mutta penkkien alla oli siis sulakkeet ja johdot jalkotilasta penkkiin ja tarkempi tutkiskelu näytti että johdot heittää lenkin keskikonsolin kautta konepellin alle, katkaisijat vaan puuttuu välistä. tänään sitten innostuin antamaan virtaa penkkeihin ja 1min niin rupes perse olemaan lämmin. onkohan nois kaikis vastukset valmiina vai mistä on kyse? tuntuu ihmeelliseltä että tehtaalla jätettäis pelkät kytkimet asentamatta?

190 2.0 -89
Tää kannattaa tsekata koska jos penkit on MB:n asentamat niin itse penkeissä ei ole termaria vaan jostain muualta autosta pitäisi löytyä sellainen joka myös tarvittaessa katkaisee virrat perslämmittimeltä. W124ssä taisi termari ja releyhdistelmä olla penkin alarakenteissa.epk kirjoitti:laita korin numero niin katsotaan lähtikö tehtaalta persuslämppärien kanssa
Jos ei ole MB:n asentama niin termari voi sijaita:
A) penkkien sisällä (kuten useimmissa sarjoissa)
B) jossain muualla autossa
C) tai unohtunnu jonnekkin.
Kannattaa kuitenkin varmistaa että jossain on se termari ettei penkki kärähdä.
Oletko tuosta nyt ihan varma?Mika.T kirjoitti:takapenkin alla
Niissä tehdasasenteisissa p.l.sulake on tosiaan auton omassa sulakerasiassa. Sekin selvinnee kun katsoo sieltä sulakkeiden selitykset (toisella puolella lappua englanniksi ja toisella saksaksi). Jos jotenkin pääsee sulakerasian taakse niin jälkiasennetun lämppärin voi asentaa samoin kuin MB olisi sen tehnyt.
Pitää muistaa että samaa sulaketta käyttävät yleensä monet muutkin laitteet. Jos mokaat asennuksessa tai p.l. haukkaa enemmän tehoa kuin sille laskettu max virta niin yksi sulake vie silloin useamman laitteen alas. Muistaakseni tuon sulakkeen alle oli laitettu ainakin W123:ssa höpö-höpö elektroniikkaa kuten peilien säätimiä yms. hömpötyksiä. Eli ei ole iso paha jos sulake kärähtää.
ainakin W 124: ssa penkilämmittimien ohjausboxi sijaitsee:
a) 04/87 asti etupenkin jalkatilassa maton alla lähellä penkin etureunaa sivussa missä johtosarja menee.(ja molemmilla etupenkeillä eri boxi, toinen toisella puolella samassa paikassa)
b) 05/87 jälkeen tosiaan takapenkin alla vasemmalla puolella
Itsella just tämä projekti päällä.
a) 04/87 asti etupenkin jalkatilassa maton alla lähellä penkin etureunaa sivussa missä johtosarja menee.(ja molemmilla etupenkeillä eri boxi, toinen toisella puolella samassa paikassa)
b) 05/87 jälkeen tosiaan takapenkin alla vasemmalla puolella
Itsella just tämä projekti päällä.
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
Terve,
Jälkiasenteisten isotehoisten lämppäreiden kanssa virtaa pitää toki rajoittaa mutta Mersun omat vastukset on kytketty suoraan releiden kautta ilman sen kummempia tehonsäätövehkeitä. Tieten jos tuossa on Mersun omat vastukset muttei boksia, kannattaa vastuksia ajaa sarjamoodissa (15 W).
124:n penkinlämmittimien virransyöttö muuttui suurinpiirtein -89. Aiemmin käyttövirta otettiin lisävarusteliittimen 15R-navalta. -89 eteenpäin 15R-navalta otettiin vain ohjausvirta ja käyttövirta suoraan 30-navalta. Sulake oli pääsulakeboksin vieressä lisäsulakerasiassa.
t.
Risto
Ei penkinlämmittimissä ole välttämättä termostaattia, jos vastus ei ole kovin tehokas. Ainakaan 124:n penkkiin ei tule mitään lämpöanturia, joka haistelisi penkin lämmön. WIS:issä myös mainitaan lämmittimen toimivan aikarajoitteisesti, 2-asento (vastukset kytketty rinnan – n. 60 W) muuttuu 1-asentoon (vastukset sarjaan – n. 15 W) noin viidessä minuutissa ja ykkösasento sammuu noin puolen tunnin jälkeen.Dunkelblau123 kirjoitti:Tää kannattaa tsekata koska jos penkit on MB:n asentamat niin itse penkeissä ei ole termaria vaan jostain muualta autosta pitäisi löytyä sellainen joka myös tarvittaessa katkaisee virrat perslämmittimeltä. W124ssä taisi termari ja releyhdistelmä olla penkin alarakenteissa.
Jälkiasenteisten isotehoisten lämppäreiden kanssa virtaa pitää toki rajoittaa mutta Mersun omat vastukset on kytketty suoraan releiden kautta ilman sen kummempia tehonsäätövehkeitä. Tieten jos tuossa on Mersun omat vastukset muttei boksia, kannattaa vastuksia ajaa sarjamoodissa (15 W).
124:n penkinlämmittimien virransyöttö muuttui suurinpiirtein -89. Aiemmin käyttövirta otettiin lisävarusteliittimen 15R-navalta. -89 eteenpäin 15R-navalta otettiin vain ohjausvirta ja käyttövirta suoraan 30-navalta. Sulake oli pääsulakeboksin vieressä lisäsulakerasiassa.
t.
Risto
E500 – 211.070
eipä ole originaalit , lämppärit siis :
VIN WDB2010231F642221
Model 190
Chassis 2010231F642221
Engine 102924 10 058658
Transmission 716217 01 344106
Order 0 9 529 11205
Approx. year 1989
Lights HELLA
Wiper SWF
Cab 03264
Dealer Finland (529)
Interior cloth blue (062)
Paint
147 arctic white (T) (с 01.01.1985 по 31.12.1993)
Options
260 elimination of model designation on rear lid (с 01.05.1968)
341 additional lamp (с 01.09.1982)
466 central locking system (с 01.04.1970 по 31.10.1993)
524 paintcoat preservation (с 01.01.1964)
593 heat-insulating glass, all-around, heated rear window pane (single-sheet safety glass), band filter
green heat-insulating glass all round, heated rear window, single pane safety glass - tinted strip (с 01.01.1972)
600 headlamp wiper/washer (с 01.08.1971)
630 ECE warning triangle (с 01.08.1980)
673 high-capacity battery (с 01.01.1964)
- j.s.lehti.
- Mersumies
- Viestit: 915
- Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
- Paikkakunta: salo
Penkinlämmitimet
Kyllä siellä ilmeisesti jälkiasennetut lämppärit jos on sulakkeet penkin alla ie minulla ainakaan ole vastaan tullut sellaista penkkiä ja niitä on muutama sata ollut työn alla 50 vuoden aikana mutta se on helppo tarkistaa kun otta penkin takareunan auki ja katsoo onko se lämppäri istuintyynyn ja päällisen välissä tai meneekö päällisen tuupeihin jokaiseen oma suikale joka on alkuperäinen Mutta kyllä silloin on myös katkaisijat ei mersua ole koskaan laitettu ilman katkaisijaa niinkuin Saapit aikoinaan Poislukie nämä korinvaihto hommat oli osia mistä satui
Ohjausboxi on (-87 jälkeen) takapenkin alla vasemmalla, verhoilun alla. Sen comfort-boxin alapuolella (jos on s-ikkunaa tai katto-l) se on väriltään useimmiten keltainen. Muita releitä ei ole.Kaitsute kirjoitti:Missähän 124 farkussa sijaitsee nämä penkinlämmittimien releet?
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98