W124 farmarin takaluukun kaasujouset
W124 farmarin takaluukun kaasujouset
Takaluukku pysyy hädin tuskin ylhäällä pitelemättä.
KL-varaosat tarjoaa tällaisia: 4785 takaluukun kaasujousi, Hinta: 37,00 EUR
Onko nuo hankala vaihtaa itse? Takaluukku tuntuu painavan jonnin verran...
--
Andy
KL-varaosat tarjoaa tällaisia: 4785 takaluukun kaasujousi, Hinta: 37,00 EUR
Onko nuo hankala vaihtaa itse? Takaluukku tuntuu painavan jonnin verran...
--
Andy
Tästä ei paljoa selviä, mutta näyttää harvinaisen yksinkertaiselta...Andy kirjoitti:Eihän kellään satu olemaan räjäytyskuvaa tuosta takaluukun kiinnitysmekanismista?


[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Senkin kelmit!
Mistä helkkarista noita räjäytyskuvia sisältävää WISkö se nyt oli saa?
Mulla on jo puol vuotta ollut tarvetta just kyseiselle räjäytyskuvalle. No tulihan se sieltä kun joku muukin kysyi..
Mulla on ongelmia kaasujousen kanssa myös,mutta päinvastoin, ylhäällä kyllä pysyy ja keskivälissä, mutta ei nouse kun maanittelemalla ja hissukseen..

Mistä helkkarista noita räjäytyskuvia sisältävää WISkö se nyt oli saa?
Mulla on jo puol vuotta ollut tarvetta just kyseiselle räjäytyskuvalle. No tulihan se sieltä kun joku muukin kysyi..
Mulla on ongelmia kaasujousen kanssa myös,mutta päinvastoin, ylhäällä kyllä pysyy ja keskivälissä, mutta ei nouse kun maanittelemalla ja hissukseen..

Vaihdoin jouset hetki sitten, enkä joutunut luukun saranoita irrottelemaan (!?)Mauri H. kirjoitti:... toisen puolen saranat on aina irroitettava jousia vaihdettaessa ...
Kaveriakaan ei ollut luukkua kannattelemassa, lauta korvasi sen ihan tyydyttävästi. Samainen lauta oli muuten toimitellut kaasujousien virkaa tovin jo ennen vaihtoa

Nyk. S210 200T Kompressor
Ex. W124 300TD
Ex. W124 300TD
Voisiko joku yhdistää tämän lauseen sanoman ja aiemmin esitetyn ansiokkaan räjäytyskuvan? En tosiaan haluaisi irrotella luukun saranoita. Jos katsotaan tuota kuvaa, niin missä järjestyksessä homma kannattaa suorittaa? Mulla on kattopahvi irrotettu, mutta järjestys ei nyt ainakaan heti ole oikein auennutVaihdoin jouset hetki sitten, enkä joutunut luukun saranoita irrottelemaan (!?)

Siitä on jo jonniin verran aikaa, mutta kyllä se lähti purkautumaan jotenkin siten, että lauta luukun kannattimeksi ja akselitapit irti (kuvassa 35 ja 29). Etummaisessa akselitapissa ei kai ollut lukkorengasta (oliko kierre?), mutta taaimmaisessa oli.
Sitten pumppu mahtui ulos, muistaakseni etukautta... Saattaa myös olla, että irrotin molemmista pumpuista luukun puoleiset tapit ja nostin luukun korkeammalle. Näin pumput tuli takakautta pois... en muista ihan tarkkaan.
Se on ainakin varma, että omastani en irrottannut kumpaakaan varsinaista saranaa.
Sitten pumppu mahtui ulos, muistaakseni etukautta... Saattaa myös olla, että irrotin molemmista pumpuista luukun puoleiset tapit ja nostin luukun korkeammalle. Näin pumput tuli takakautta pois... en muista ihan tarkkaan.
Se on ainakin varma, että omastani en irrottannut kumpaakaan varsinaista saranaa.
Nyk. S210 200T Kompressor
Ex. W124 300TD
Ex. W124 300TD
Suoritin justiinsa kyseisen toimenpiteen. Pumput ostin KL:stä, jotain 75 e/pari. Kyseessä oli alkuperäisosa, Stabilus Lift-O-Mat Koblenzista. KL:n osasta vain tähti puuttui.
Aikaa meni jotain vajaa kolme tuntia. Kuskin puoli meni harjoitellessa. Seuraavassa omia kokemuksia proseduurista.
Ensin kannattaa avata sivuluukut, kuskin puolelta irroittaen. Seuraavaksi D-pilarin verhouksien purku, alhaalta ensin. Siellä on kolme muovinastaa per puoli, lähtee puukolla kampeamalla.
Ylemmässä osassa oli ainakin yksi ristipääruuvi ihan ylälaidassa, oviaukon puolella.
Ylin osa onkin sitten katossa oleva autonlevyinen verhoilumuovi. Se on kiinni oviaukon ylälaidasta neljällä ruuvilla ja takasivulasin vierestä yhdellä ruuvilla per puoli. Tämä on myös liu'utettu edellisen osan tavoin sivuikkunatiivisteen väliin, lähtee vetämällä. Verhoilumuovin keskellä on kaksi ohjurijousta. Vedä muovia luukusta ulospäin.
Seuraavaksi kannattaa irroittaa mahdolliset koiraverkon kattokiinnityspisteet lähempää C-pilaria. Tällä tehdään tilaa kaasujousen vaihdolle. Sitten varsinaisen kattoverhoilun irroitukseen. Se on takaa kiinni ikkunoiden vierestä kahdella muovinastalla per puoli (kampea) sekä yhdellä kiinnitysliuskalla, jonka läpi tulee kolme taivutettua pellinpalasta. Kampea pellit suoraksi meisseliä ja pihtejä käyttäen, ja vapauta verhoilu.
Itse kaasujousten irroitus:
Kuten aiemmissa viesteissä on kerrottu, pumppu on kiinni tapeilla. Saranapää on suojattu haitarikumilla. Kannattaa pitää paikallaan, muuten saranoiden välityksellä pääsee vettä sisään. Itselläni toinen oli irronnut, ja tienoo oli märkä. Tappi tässä on varmistettu pienellä sokalla. Tämän tapin irroittaminen ja kiinnittäminen vaatii melkoista sorminäppäryyttä.
Takimmainen tappi on varmistettu tapin päänpäälle taivutetulla pellillä. Kampea pelti suoraksi ja irroita neliskanttista tapin päätä pellistä vaikka puukolla ja vasaralla. Sitten lukkopihdeillä riuska ote ja pyörittelemällä irti. Sokkaa ei ole.
Tämän jälkeen pumppu lähtee sijoiltaan matkustamoon päin. Verhoilun välissä voi olla ahdasta, mutta suuntaa pumppu koiraverkon kiinnityspistettä kohti, siellä on tilaa. Apukuskin puolella irroita sähköjohdot ja vesiletku pitimistään. Kokoaminen päinvastaisessa järjestyksessä.
MUTTA: kuinka olette saaneet sen D-pilarin ylemmän verhoilukappaleen reunan sinne ikkunatiivisteen väliin? Hermo meinasi mennä, pari kertaa yritin ja jätin odottamaan huomista päivää. Tähän vinkkiä, kiitos.
Aikaa meni jotain vajaa kolme tuntia. Kuskin puoli meni harjoitellessa. Seuraavassa omia kokemuksia proseduurista.
Ensin kannattaa avata sivuluukut, kuskin puolelta irroittaen. Seuraavaksi D-pilarin verhouksien purku, alhaalta ensin. Siellä on kolme muovinastaa per puoli, lähtee puukolla kampeamalla.
Ylemmässä osassa oli ainakin yksi ristipääruuvi ihan ylälaidassa, oviaukon puolella.
Ylin osa onkin sitten katossa oleva autonlevyinen verhoilumuovi. Se on kiinni oviaukon ylälaidasta neljällä ruuvilla ja takasivulasin vierestä yhdellä ruuvilla per puoli. Tämä on myös liu'utettu edellisen osan tavoin sivuikkunatiivisteen väliin, lähtee vetämällä. Verhoilumuovin keskellä on kaksi ohjurijousta. Vedä muovia luukusta ulospäin.
Seuraavaksi kannattaa irroittaa mahdolliset koiraverkon kattokiinnityspisteet lähempää C-pilaria. Tällä tehdään tilaa kaasujousen vaihdolle. Sitten varsinaisen kattoverhoilun irroitukseen. Se on takaa kiinni ikkunoiden vierestä kahdella muovinastalla per puoli (kampea) sekä yhdellä kiinnitysliuskalla, jonka läpi tulee kolme taivutettua pellinpalasta. Kampea pellit suoraksi meisseliä ja pihtejä käyttäen, ja vapauta verhoilu.
Itse kaasujousten irroitus:
Kuten aiemmissa viesteissä on kerrottu, pumppu on kiinni tapeilla. Saranapää on suojattu haitarikumilla. Kannattaa pitää paikallaan, muuten saranoiden välityksellä pääsee vettä sisään. Itselläni toinen oli irronnut, ja tienoo oli märkä. Tappi tässä on varmistettu pienellä sokalla. Tämän tapin irroittaminen ja kiinnittäminen vaatii melkoista sorminäppäryyttä.
Takimmainen tappi on varmistettu tapin päänpäälle taivutetulla pellillä. Kampea pelti suoraksi ja irroita neliskanttista tapin päätä pellistä vaikka puukolla ja vasaralla. Sitten lukkopihdeillä riuska ote ja pyörittelemällä irti. Sokkaa ei ole.
Tämän jälkeen pumppu lähtee sijoiltaan matkustamoon päin. Verhoilun välissä voi olla ahdasta, mutta suuntaa pumppu koiraverkon kiinnityspistettä kohti, siellä on tilaa. Apukuskin puolella irroita sähköjohdot ja vesiletku pitimistään. Kokoaminen päinvastaisessa järjestyksessä.
MUTTA: kuinka olette saaneet sen D-pilarin ylemmän verhoilukappaleen reunan sinne ikkunatiivisteen väliin? Hermo meinasi mennä, pari kertaa yritin ja jätin odottamaan huomista päivää. Tähän vinkkiä, kiitos.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Tuota muistaakseni itsekin pähkäilin jonkin aikaa. Toinenhan puoli verhoilukappaleesta menee hyvin, kun sen saa vapaasti laittaa. Toisen puolen ujuttamisessa tiivisteen väliin taisin käyttää tasapäistä ruuvaria, jolla pikku hiljaa ujutti kappaleen tiivisteen alle.MUTTA: kuinka olette saaneet sen D-pilarin ylemmän verhoilukappaleen reunan sinne ikkunatiivisteen väliin? Hermo meinasi mennä, pari kertaa yritin ja jätin odottamaan huomista päivää. Tähän vinkkiä, kiitos.
Juu, noin laitoin kattoverhoilumuovin, ja yritin tuotakin asentaa. Täytyy siis yrittää pienemmällä meisselillä ja ajan kanssa. Kiitos.Andy kirjoitti:Tuota muistaakseni itsekin pähkäilin jonkin aikaa. Toinenhan puoli verhoilukappaleesta menee hyvin, kun sen saa vapaasti laittaa. Toisen puolen ujuttamisessa tiivisteen väliin taisin käyttää tasapäistä ruuvaria, jolla pikku hiljaa ujutti kappaleen tiivisteen alle.MUTTA: kuinka olette saaneet sen D-pilarin ylemmän verhoilukappaleen reunan sinne ikkunatiivisteen väliin? Hermo meinasi mennä, pari kertaa yritin ja jätin odottamaan huomista päivää. Tähän vinkkiä, kiitos.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Terve,
Itselläkin pitäisi tuo verhous purkaa vielä kertaalleen pois. Edessä takalasin pissapojan letkun korjaus ja rekisterikilven valon johdon uusiminen. Voi olla, että odotan lämpimämpiä ilmoja.
Kuinka jämäköiltä nuo sinun uudet jouset tuntuvat? Ainakin minusta ovat vähän löysät. Kesällä homma on ihan OK mutta kovilla pakkasilla ei meinaa pitää ylhäällä ja lisäksi haraavat luukkua avatessa aika hanakasti vastaan. Kesälläkään luukkua sulkiessa ei passaa löysätä otetta kovin ylhäällä tai luukku paukahtaa kiinni aika miehekkäästi.
Joku 5 - 10 cm on normikorkeus.
t.
Risto
Minulla oli apuna semmoinen pyöränpinnasta tehty "mittarinirrotuskoukku". Lisäksi nestesaippua auttaa hommassa. Pikkuhiljaa nitkutellen menee mutta vaatii aikaa ja pitkää pinnaa.Timo L. kirjoitti:Juu, noin laitoin kattoverhoilumuovin, ja yritin tuotakin asentaa. Täytyy siis yrittää pienemmällä meisselillä ja ajan kanssa. Kiitos.
Itselläkin pitäisi tuo verhous purkaa vielä kertaalleen pois. Edessä takalasin pissapojan letkun korjaus ja rekisterikilven valon johdon uusiminen. Voi olla, että odotan lämpimämpiä ilmoja.

Kuinka jämäköiltä nuo sinun uudet jouset tuntuvat? Ainakin minusta ovat vähän löysät. Kesällä homma on ihan OK mutta kovilla pakkasilla ei meinaa pitää ylhäällä ja lisäksi haraavat luukkua avatessa aika hanakasti vastaan. Kesälläkään luukkua sulkiessa ei passaa löysätä otetta kovin ylhäällä tai luukku paukahtaa kiinni aika miehekkäästi.

t.
Risto
E500 – 211.070
Ovat erittäin jämäkät, mitä eilen kokeilin. Onko sinulla samat kaasujouset?
.
Hymyilytti taannoin pahvinkierrätyspisteellä, kun herra sulki tuliterän Avensiksensa luukun: PÄM. Autoni kommentoi asiaan sanomalla Siuuurrr-klok.
Ei tietenkään, luukkuhan suljetaan oikeaoppisesti siten, että se lasketaan kahvasta pitämällä aina alas asti, eikä luiskauteta otetta rahvaanomaisesti. Automatiikka hoitaa sivistyneesti loputRoisto kirjoitti:Kesälläkään luukkua sulkiessa ei passaa löysätä otetta kovin ylhäällä tai luukku paukahtaa kiinni aika miehekkäästi. Joku 5 - 10 cm on normikorkeus.

Hymyilytti taannoin pahvinkierrätyspisteellä, kun herra sulki tuliterän Avensiksensa luukun: PÄM. Autoni kommentoi asiaan sanomalla Siuuurrr-klok.

Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Tämä sähkölukko on kyllä hyvä... ja todellakin, luukku lasketaan alas ja kenties tökätään sormella se viimeinen milli. Ja Siuuurrr-klok surahtaa...Timo L. kirjoitti:Ovat erittäin jämäkät, mitä eilen kokeilin. Onko sinulla samat kaasujouset?
Ei tietenkään, luukkuhan suljetaan oikeaoppisesti siten, että se lasketaan kahvasta pitämällä aina alas asti, eikä luiskauteta otetta rahvaanomaisesti. Automatiikka hoitaa sivistyneesti loputRoisto kirjoitti:Kesälläkään luukkua sulkiessa ei passaa löysätä otetta kovin ylhäällä tai luukku paukahtaa kiinni aika miehekkäästi. Joku 5 - 10 cm on normikorkeus..
Hymyilytti taannoin pahvinkierrätyspisteellä, kun herra sulki tuliterän Avensiksensa luukun: PÄM. Autoni kommentoi asiaan sanomalla Siuuurrr-klok.

Omassani kaasujouset pitää hyvin kovillakin pakkasilla luukun auki... ja pääsääntöisesti vielä verho kiinni luukussa, joka aiheuttaa kiinnipäin aikamoista vetoa.
---
simos
X253
exät
S205
S211
S211
S210
S124
S123
simos
X253
exät
S205
S211
S211
S210
S124
S123
Terve,
Lisäksi pakkasilla paksut kinttaat kädessä tuo luukku monesti lipeää hyppysistä ja silloin luukku kolahtaa entistä rajummin.
Voisikohan tuota mekanismia rasvata tai jotain?
Puhutaanpa vielä vähän OT:tä, kun sille linjalle on ryhdytty.
Setämiehen väykyn luukkua kerran räpläsin ja huomasin, että siinä tuo imu toimii vähän erilailla kuin omassa 124:ssa. Luukkua suljettaessa, moottori vetäisee luukun kiinni mutta palaa sen jälkeen perusasentoonsa (Siurr-klok-siurr
). Avatessa moottori ei siis surise. Onko tietoa, onko tämän tyyppinen systeemi tullut väykyyn ja ovatko kaikki 124:n lukot "kaksitoimisia"?
t.
Risto
Muistaakseni ovat. Ensin myivät minulle jotkut Gas-King-merkkiset pumput, jotka olivat oikean pituiset mutta se haarukkaosa oli turhan leveä saranarautaan nähden. Kiinnitystapissakaan ei olisi riittänyt pituus. Muutaman eypon välirahalla sitten sain nuo "alkuperäiset".Timo L. kirjoitti:Ovat erittäin jämäkät, mitä eilen kokeilin. Onko sinulla samat kaasujouset?
Jep jep. Näin toimitaan mutta kaikki eivät tuota tiedä eikä aina ehdi juosta väliinTimo L. kirjoitti:Ei tietenkään, luukkuhan suljetaan oikeaoppisesti siten, että se lasketaan kahvasta pitämällä aina alas asti, eikä luiskauteta otetta rahvaanomaisesti. Automatiikka hoitaa sivistyneesti loput.

Minulla kuuluu kyllä semmoinen RÄÄÄRRR-klik.Timo L. kirjoitti:Hymyilytti taannoin pahvinkierrätyspisteellä, kun herra sulki tuliterän Avensiksensa luukun: PÄM. Autoni kommentoi asiaan sanomalla Siuuurrr-klok.

Puhutaanpa vielä vähän OT:tä, kun sille linjalle on ryhdytty.


t.
Risto
E500 – 211.070
Siitä tiivisteestä.
Itse laitoin molemmille puolille sellaista 1mm2 sähköjohtoa monisäikeistä sinne tiivisteen alle tarvittavalle matkalle. Sitten painoin verhoilupaffit tiivistettä vasten ja aloin vetämään johtoa ja sitä mukaa kun vedin, niin tiiviste imaisi paffin sisäänsä. vähän niinq satavuotta sitten laitettiin tiivistelaseja kiinni. Tämä tosin meni helpommin.
-jarno
Itse laitoin molemmille puolille sellaista 1mm2 sähköjohtoa monisäikeistä sinne tiivisteen alle tarvittavalle matkalle. Sitten painoin verhoilupaffit tiivistettä vasten ja aloin vetämään johtoa ja sitä mukaa kun vedin, niin tiiviste imaisi paffin sisäänsä. vähän niinq satavuotta sitten laitettiin tiivistelaseja kiinni. Tämä tosin meni helpommin.
-jarno
03.04.1990 MB 300 TDT; 21.01.2009 E220 CDI; 07.02.2012 E200 CDI BE A PB