Yksi mielenkiintoinen yksilö oli myynnissä Eestissä Pärnussa mutta pisti askarruttamaan että miten sen kanssa on. Pitääkö se ensin rekisteröidä Eestiin ja sen jälkeen kiikuttaa vasta Suomeen Eestin kilvillä? Ei siinä kuitenkaan mitään ongelmaa ole kun meillä on kämppä Pärnussa ja paljon tuttuja sielläpäin
Yksi mielenkiintoinen yksilö oli myynnissä Eestissä Pärnussa mutta pisti askarruttamaan että miten sen kanssa on. Pitääkö se ensin rekisteröidä Eestiin ja sen jälkeen kiikuttaa vasta Suomeen Eestin kilvillä? Ei siinä kuitenkaan mitään ongelmaa ole kun meillä on kämppä Pärnussa ja paljon tuttuja sielläpäin
Kiitoksia jo etukäteen vastauksista!
En ole varma, mutta mun mielestä riittää kun hommaat siirtokilvet ajat suomeen ja rekisteröit
Voithan sen vetää trailerilla Tallinnaan, mutta aika pitkä matka se on vetää.
Transiittikilvet maksavat ARK:ssa noin 1500 kroonia. Suomen tullista sitten siirtokilvet normaalisti.
Sami.M kirjoitti:kuulemma paljon helpompi hakee auto eestistä kuin saksasta...
ja hintaerokin kuulemma minimaalinen..
Onhan sieltä helppo hakea kun "kaikilla" tuttuja siellä ja useat osaa suomea tai ainakin juttuun tulee vaikkei osaiskaan. Mutta suuri vaara saada p***aa,eli kolariauton,Virossa kun vielä erilainen kulttuuri kuin täällä eli romustakin saadaan nättiä kun tehdään töitä,työ halvempaa kuin Suomessa tai Saksassa.
eemeli kirjoitti:Voithan sen vetää trailerilla Tallinnaan, mutta aika pitkä matka se on vetää.
Transiittikilvet maksavat ARK:ssa noin 1500 kroonia. Suomen tullista sitten siirtokilvet normaalisti.
Mutta siis pitäisi onnistua ihan normaalisti vaikka se auto on tuotu Saksasta Eestiin ja on tällä hetkellä kilvettömänä/rekisteröimättömänä Pärnussa??? Miten paperihommat jne poispäin? Tuo Pärnuun meneminen meillä on tosi helppoa kun tuttu eestiläinen käy kerran viikossa täällä meidän kotikaupungissa kun sillä on sellainen huonekaluliike Pärnussa ja se sitten hakee Suomesta huonekaluja.
Joten Mersu siis tulisi noilla 1500EEKin Transiittikilvillä (ilmeisesti vastaa siirtokilpiä) satamaan asti ja sitten auto laivaan. Saako sitten Suomen puolella sataman tullista siirtokilvet jolla ajaa auton kotipihaan?
Nämä on kyllä hiukan monimutkaisia juttuja Helpompaa tää homma kuitenkin kun Eestistä hakee mutta ensikertalaisena pitää olla varmoja kaikesta
Hei
Jos auto on Viron rekisterissä emme tarvitse saksan taustaa. Tuonti
muuten on samanlainen kuin mistä tahansa EU maasta. Satamassa
ostetaan siirtomerkki ja verotetetavaksi viedään oman kaupungin
tulliin jos on anonut ajolupaa jonka nyt saa vain vuoden loppuun
verotuksen alkamisen tulee tapahtua viimeistään 5 päivän sisällä
tuonnista ja katsastuksen aloittamisen 10 päivän sisällä tuonnista.
Auton hinta lasketaan aina suomiauton hinnasta joten mitä auto on
maksanut ei ole merkitystä.
Tulli ei arvioi etukäteen ajoneuvon yleistä vähittäismyyntiarvoa,
vaan se määritetään vasta verotuspäätöksessä. Tietoa ajoneuvojen
yleisistä vähittäismyyntiarvoista voi hankkia esimekiksi alan
lehdistä, internetsivustoilta tai Grey Henn Oy:n palvelunumerosta
0600-11800 (2,84 e/min.
ystävällisin terveisin
paula löytönen
NÄMÄ TIEDOT EIVÄT OLE TULLIA JURIDISESTI SITOVIA.
VASTAUS PERUSTUU ASIAKKAAN ANTAMIIN TIETOIHIN.
Eteläinen tullipiiri, Autoverotus
(e-mail: autotullaus.helsinki@tulli.fi)
Hei
Jos auto on Viron rekisterissä emme tarvitse saksan taustaa. Tuonti
muuten on samanlainen kuin mistä tahansa EU maasta. Satamassa
ostetaan siirtomerkki ja verotetetavaksi viedään oman kaupungin
tulliin jos on anonut ajolupaa jonka nyt saa vain vuoden loppuun
verotuksen alkamisen tulee tapahtua viimeistään 5 päivän sisällä
tuonnista ja katsastuksen aloittamisen 10 päivän sisällä tuonnista.
Auton hinta lasketaan aina suomiauton hinnasta joten mitä auto on
maksanut ei ole merkitystä.
Tulli ei arvioi etukäteen ajoneuvon yleistä vähittäismyyntiarvoa,
vaan se määritetään vasta verotuspäätöksessä. Tietoa ajoneuvojen
yleisistä vähittäismyyntiarvoista voi hankkia esimekiksi alan
lehdistä, internetsivustoilta tai Grey Henn Oy:n palvelunumerosta
0600-11800 (2,84 e/min.
ystävällisin terveisin
paula löytönen
NÄMÄ TIEDOT EIVÄT OLE TULLIA JURIDISESTI SITOVIA.
VASTAUS PERUSTUU ASIAKKAAN ANTAMIIN TIETOIHIN.
Eteläinen tullipiiri, Autoverotus
(e-mail: autotullaus.helsinki@tulli.fi)
Kiitoksia...mutta kun se auto ei ole Viron rekisterissä?? Mitenköhän tuo tuonti oikein onnistuu
Jos oikein ymmärsin sen myyjän puheista niin se on "rekisteröity ARK" eli siis ne jotkin transiittikilvet on kiinni siinä?
Ensi viikolla olis tarkotus sitten lähtee sinne Pärnuun hakemaan se Mersu mut hommat pitäis saada selviksi..
Sitten selvitä, miten saat auton Virossa satamaan, (siirtokilvet / traileri)
^Axu^ kirjoitti:Jos oikein ymmärsin sen myyjän puheista niin se on "rekisteröity ARK" eli siis ne jotkin transiittikilvet on kiinni siinä?
Jos nuo on vielä voimassa, tee kaupat satamaan. Myyjä tuo auton sinne
Kyllä ne kuulemma pitäisi olla vielä voimassa. Kyllä mä meen ihan suorilla Pärnuun kattoon sitä autoa kun meillä on oma kämppä siellä ja samalla varmaan jäädään yöksi sinne.
Mitenkäs se auto sitten poistetaan ARK:sta tms?
En jaksanut nyt lukea läpi tuota tullin juttua mutta kertokaapas lyhkäisesti et miten toi homma menee sitten Suomessa? katsastukset, tullissa käynti, verotus hommat....kai vielä -06 vuonna saa sitten tullista sen 3kk ajoluvan?
Eestin rekisteristä ei tarvitse autoa poistaa itse jos hommaa transiittikilvet eli siirtokilvet. ARK:ssa kysytään että vietkö pois maasta.
Jos ajat normaaleilla arkipäivän eestikilvillä (nekin saa ARK:ista) , ovat halvemmat mutta eestin viranomaisille pitää palauttaa ne kilvet sitten kun olet saanut täältä siirtokilvet tullista. En tiedä kuinka hanakasti niitä kyselevät perään...
Siellä omistusoikeus vaihtuu kauppakirjalla (myygileping), ja myyjän vakuutus on voimassa saman päivän loppuun asti. Helpompaa on hakea transiittikilvet vaikka maksavatkin 100 euroa.
eemeli kirjoitti:Eestin rekisteristä ei tarvitse autoa poistaa itse jos hommaa transiittikilvet eli siirtokilvet. ARK:ssa kysytään että vietkö pois maasta.
Jos ajat normaaleilla arkipäivän eestikilvillä (nekin saa ARK:ista) , ovat halvemmat mutta eestin viranomaisille pitää palauttaa ne kilvet sitten kun olet saanut täältä siirtokilvet tullista. En tiedä kuinka hanakasti niitä kyselevät perään...
Siellä omistusoikeus vaihtuu kauppakirjalla (myygileping), ja myyjän vakuutus on voimassa saman päivän loppuun asti. Helpompaa on hakea transiittikilvet vaikka maksavatkin 100 euroa.
Nomutta tässä autossa on ne ARK transiittikilvet jo?? Eli auto vaan liikkeestä pihalle ARK "kilvillä" ja sitten ajamalla Viron satamaan. Auto laivaan ja sitten Suomen puolelle ja Suomen satamassa Tullista siirtokilvet ja auto ajamalla Hämeenlinnaan kotiin? Jos nyt sitten käsitin oikein
Vähintä mitä voit tehdä on tarkastaa auton paperit, että niissä oleva auton runkonumero vastaa autossa olevaa numeroa. Jos auto on Saksasta tuotu, siitä on saksalainen Fahrzuegbrief, joka vastaa meikäläistä vanhaa ilmoitusosaa eli nykyistä 2. osaa. Sitten jos saat tietää auton olleen Liettualaisten kanssa jossain tekemisissä suosittelen pysymään erossa autosta. Voi meinaan olla ihan mitä vaan.
markoala kirjoitti:Vähintä mitä voit tehdä on tarkastaa auton paperit, että niissä oleva auton runkonumero vastaa autossa olevaa numeroa. Jos auto on Saksasta tuotu, siitä on saksalainen Fahrzuegbrief, joka vastaa meikäläistä vanhaa ilmoitusosaa eli nykyistä 2. osaa. Sitten jos saat tietää auton olleen Liettualaisten kanssa jossain tekemisissä suosittelen pysymään erossa autosta. Voi meinaan olla ihan mitä vaan.
juu pakkohan se runkonumero on katsoa siitä.
kuulemma korjaa aika taitavasti tuolla Baltialla noita kolariautoja. Pitää tutkia että istuuko osat hyvin paikoilleen
Jos auto ei ole ollut Viron rekisterissä täytyykin toi Fahrzeubrief olla mukana jos meinaa saada auton rekisteriin Suomessa . Ja kannatta katsoa huolella ettei tule ongelmia . Jos on hiukankin epäselvyyksiä voi huoletta unohtaa koko auton .(ainakin mun periaate , jos rekistesterioteen omistusosassa on yli 2 merkintää tai auto on seisonut kauan , vaihdetaaan heti kohdetta)
Samoin täytyy löytyä kauppakirjat ..(myös se kauppakirja , jolla se saksasta ostettu) ...
juppepuputti kirjoitti:Jos auto ei ole ollut Viron rekisterissä täytyykin toi Fahrzeubrief olla mukana jos meinaa saada auton rekisteriin Suomessa . Ja kannatta katsoa huolella ettei tule ongelmia . Jos on hiukankin epäselvyyksiä voi huoletta unohtaa koko auton .(ainakin mun periaate , jos rekistesterioteen omistusosassa on yli 2 merkintää tai auto on seisonut kauan , vaihdetaaan heti kohdetta)
Samoin täytyy löytyä kauppakirjat ..(myös se kauppakirja , jolla se saksasta ostettu) ...
Näinhän se on juu.
MUTTA!! Tänään tuli meiliä myyjältä ja hän ilmoitti että he rekisteröivät auton ensin Eestin kilpiin jotta tuominen Suomeen on helpompaa! Mielestäni aika asiallista toimintaa heiltä. Kyseessä on kuitenkin Eestin "Veho" eli ihan Mersun putiikki...
Traktorihan se on Mitäs ihmeellistä tuossa on. No okei.. tuo on erikoismalli 2.9 litran koneella Tuotu Ruotsista vuonna -90. Normaalisti nuo on sillä 2.8 V6 koneella mutta tämä onkin 2.9 V6
Traktorihan se on Mitäs ihmeellistä tuossa on. No okei.. tuo on erikoismalli 2.9 litran koneella Tuotu Ruotsista vuonna -90. Normaalisti nuo on sillä 2.8 V6 koneella mutta tämä onkin 2.9 V6
Eikö sen pitäisi olla 760 kun tuollainen moottori kerran löytyy? Muistaakseni 900-sarja tuli myyntiin vasta -91. Ja 960 oli suora kuutonen.
Traktorihan se on Mitäs ihmeellistä tuossa on. No okei.. tuo on erikoismalli 2.9 litran koneella Tuotu Ruotsista vuonna -90. Normaalisti nuo on sillä 2.8 V6 koneella mutta tämä onkin 2.9 V6
Eikö sen pitäisi olla 760 kun tuollainen moottori kerran löytyy? Muistaakseni 900-sarja tuli myyntiin vasta -91. Ja 960 oli suora kuutonen.
ohhoh Mitenköhän helvetissä tollainen painovirhe paholainen on iskenyt .. aika kehno ku oman auton mallia edes muista Eli kyseessä on siis 760
Fahrzeugbrief on aina olemassa Saksasta tuoduissa autoissa. Rekisteröity ARK tarkoittaa sitä, että jos ja kun aiot rekisteröidä auton Eestissä, niin sinun ei tarvi siirtää sitä autoa trailerilla autoliikkeestä ARKiin näytille, vaan voit mennä sinne vaan papereiden kanssa, hakea kilvet, vakuuttaa ja sitten mennä kunnossaolevien papereiden kanssa liikkeeseen ja ajaa sillä autolla katsastukseen. ARKissa on kyllä katsottu tarkkaan, onko kuumaa tai kylmää tavaraa erilaisista EU-n tietokannoista.
Jos aiot tuoda auton Suomeen, niin vaan trailerille, satamaan ja Suomeen. Trailerikuljetus maksaa noin 1500.- Pärnusta Tallinnaan joten ei tarvi näitä siirtokilpia hakea välttämättä, kun sitten täytyisi auto viellä rekisteröidä Eestiin, joka maksaa 1600.- eek (eli 1500+1600). Meillä kun on sellainen byrokratia, että siirtokilpiä saa vaan autoihin joka on EST rekisteristä poistettu ja viedään maasta ulos.