Hälyttimen asennuksesta
Hälyttimen asennuksesta
Olisi pikkuinen ongelma. Näin kädettömänä olisin kysynyt että....
-- haluan että vilkut antaa kuittaussignaalin minulle, asennus ohjeissa oli tällainen teksti, mitähän se tarkoittaa?
-- kytketään rele oikeaan ja vasempaan vilkkupiiriin. ELi minulla on tämä kyseinen rele ja se pitäisi kytkeä "vilkkupiiriin" mitähän tässä täytyy tehdä??
-- voiko ovenaukaisu tunnistimet kytkeä autosisävalon sytyttävään katkaisijaan? ja onko kyseinen katkaisija maadottava ovikatkaisin?
Muuten näyttäis siltä että asennus ei ole kauhena vaikea ja pitäisi minulta onnistua. Hälytin on Defa Patriot
-- haluan että vilkut antaa kuittaussignaalin minulle, asennus ohjeissa oli tällainen teksti, mitähän se tarkoittaa?
-- kytketään rele oikeaan ja vasempaan vilkkupiiriin. ELi minulla on tämä kyseinen rele ja se pitäisi kytkeä "vilkkupiiriin" mitähän tässä täytyy tehdä??
-- voiko ovenaukaisu tunnistimet kytkeä autosisävalon sytyttävään katkaisijaan? ja onko kyseinen katkaisija maadottava ovikatkaisin?
Muuten näyttäis siltä että asennus ei ole kauhena vaikea ja pitäisi minulta onnistua. Hälytin on Defa Patriot
Se kuittaus tarkoittaa sitä, että defan hälytin vilauttaa kerran vilkkuja kun se menee päälle. Samalla se voi sulkea esim keskuslukituksen. Vastaavasti hälytin vilauttaa kahdesti vilkkuja kun se kytketään pois päältä ja avaa ovet.
Molemmat vilkkupiirit löydät helpoiten vilkkukatkaisijalta tulevasta johtosarjasta koetusmeisselin avulla.Laitteessa on johdot molemmille piireille erikseen tai yksi johto kytketään molempiin piireihin diodien läpi. Tämä kytkentä mahdollistaa aikaisemman kuittaus toiminnon.
Voi ja kannattaa kytkeä koska silloin kaikki muutkin samassa piirissä olevat ovet tulevat kytketyiksi hälyttimeen. Maadoitus on helppo tarkistaa koetusmeisselillä, jos toinen katkaisijalta lähtevistä johdoista on suoraan auton rungossa syttyy meisseli kun sen toinenpää on virrassa . Sinun tulee käyttää sitä toista johtoa jossa valo sammuu kun katkaisinta painaa.
Molemmat vilkkupiirit löydät helpoiten vilkkukatkaisijalta tulevasta johtosarjasta koetusmeisselin avulla.Laitteessa on johdot molemmille piireille erikseen tai yksi johto kytketään molempiin piireihin diodien läpi. Tämä kytkentä mahdollistaa aikaisemman kuittaus toiminnon.
Voi ja kannattaa kytkeä koska silloin kaikki muutkin samassa piirissä olevat ovet tulevat kytketyiksi hälyttimeen. Maadoitus on helppo tarkistaa koetusmeisselillä, jos toinen katkaisijalta lähtevistä johdoista on suoraan auton rungossa syttyy meisseli kun sen toinenpää on virrassa . Sinun tulee käyttää sitä toista johtoa jossa valo sammuu kun katkaisinta painaa.
Tämäkään ei varmaan kovasti lohduta, mutta oletko selvillä miten vakuutusyhtiö suhtautuu sun hälyttimeen?
Ne poistaa muistaakseni joitain malleja vuosittain ihan sen olemattoman suojan takia. Saattaa olla, että auto häviää pihalta sellasen vanhan hälyn kanssa.
Omissani on vain Cobran vermeitä lisukkeilla.
Vakuutusyhtiökin on suotuisa tälle merkille.
Ne poistaa muistaakseni joitain malleja vuosittain ihan sen olemattoman suojan takia. Saattaa olla, että auto häviää pihalta sellasen vanhan hälyn kanssa.
Omissani on vain Cobran vermeitä lisukkeilla.
Vakuutusyhtiökin on suotuisa tälle merkille.
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
-
maxpower05
- Vakiokalustoa

juu ei onneks ole enää hyväksyttyjen hälyjen listalla: http://www.autokorjaus.fi/Halyttimet/ha ... C4LYTTIMET
johonkin peltoautoon voisin korkeintaan laittaa, missä toiminnalla ei ole niin väliä.
nimim. 2 defaa(useita poistaneena)/ n.100 cobraa asentaneena..
johonkin peltoautoon voisin korkeintaan laittaa, missä toiminnalla ei ole niin väliä.
W211 E55amg -03
W639 122cdi -14
W639 110cdi -13 ex
s203 220cdi -06 ex
w639 120cdi -08 ex
S211 280cdi -07 ex
w639 111cdi -07 ex
w124 260e -88 ex
w639 115cdi -07 ex
s211 320cdi -04 ex
c124 300 ce-24 -90 ex
w210 220d -96 ex
w168 170 cdi -98 ex
s124 300D A -86 ex
s124 300TDT A -90 ex
w201 2.6E -91 ex
w124 250d -85 tuning ex
w202 220 sport -94 ex
w124 300cea 12v ex
w168 160 -00 ex
w202 180 esprit -95
W639 122cdi -14
W639 110cdi -13 ex
s203 220cdi -06 ex
w639 120cdi -08 ex
S211 280cdi -07 ex
w639 111cdi -07 ex
w124 260e -88 ex
w639 115cdi -07 ex
s211 320cdi -04 ex
c124 300 ce-24 -90 ex
w210 220d -96 ex
w168 170 cdi -98 ex
s124 300D A -86 ex
s124 300TDT A -90 ex
w201 2.6E -91 ex
w124 250d -85 tuning ex
w202 220 sport -94 ex
w124 300cea 12v ex
w168 160 -00 ex
w202 180 esprit -95
- Olli Lajunen
- Asiantuntija

Re: Hälyttimen asennuksesta
Kuten yllä mainittiin tuo kuittaussignaali tarkoittaa, että hälytin antaa lukituksen/avauksen yhteydessä johonkin johtimeen maadoituksen tai +12V. Tämän signaalin voi halutessaan kytkeä ohjaamaan jotain toimintoa, yleensä suuntavilkkuja.ismon kirjoitti:Olisi pikkuinen ongelma. Näin kädettömänä olisin kysynyt että....
Minkätyyppinen rele on kyseessä? Onko rele asennussarjan oma? Antaako hälytin kuittausignaalina maadoituksen vai jännitteen? Yhtä nelinapaista ei oikein hyvin saa tuohon tarkoitukseen kytkettyä, tai sitten tarvitaan diodeita kaveriksi.ismon kirjoitti: -- kytketään rele oikeaan ja vasempaan vilkkupiiriin. ELi minulla on tämä kyseinen rele ja se pitäisi kytkeä "vilkkupiiriin" mitähän tässä täytyy tehdä??
Navat 85 ja 86 ohjaavat vetokelaa, joka yhdistää navat 30 ja 87 (nelinapainen tai 5-napainen perusrele). Viisinapainen rele voi olla myös ns. vaihtava, eli vetokela lepotilassa yhdistetään navat 30 ja 87a ja vetokelan saadessa jännitettä yhdistetään navat 30 ja 87.
Mihin autoon olet asentamassa hälytintä? Ainakin vanhemmissa mersuissa ovivalokytkin ohjaa jännitettä eikä ole maadoittava, joten asia kannattaa varmistaa.ismon kirjoitti: -- voiko ovenaukaisu tunnistimet kytkeä autosisävalon sytyttävään katkaisijaan? ja onko kyseinen katkaisija maadottava ovikatkaisin?
Ja kannattaa tinata liitokset huolella sekä suojata ne kutistesukalla. Huonot liitokset voivat aiheuttaa myöhemmin vikahälytyksiä yms ongelmia.
Jos homma alkaa liikaa epäilyttämään, kannattaa kysyä neuvoa tutulta sähkömieheltä tms (ehkei kuitenkaan Jakelta ja Sepiltä
OT: Minulla ei ole kokemusta Defan hälyttimistä. Mielestäni vanha, toimiva ja oikein asennettu hälytin suojaa kuitenkin paremmin, kuin ei olisi hälytintä ollenkaan. Enkä minäkään ole hälytintä vakuutusyhtiön varalta asentanut, minun tietääkseni vakuutusyhtiön hemmot kiinnostuvat autosta vasta vahingon jälkeen.
W115 200D 2.4 sttppdic 05/75
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exät:
W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exät:
W202 220 -96
Huomasin että alkuperäinen kysymys on vähän epäselvä. Tässä vähän tarkennusta Ollin kysymyksiin
elikkä kyseessä on boschin rele ja siihen on laitettu johdot oikein ( hälytin on ollut toisessa autossa ja johdot on paikalla )
asennus oli tarkoitus suorittaa w124 200d farmari
mutta jos asennus on minulle ylitsepääsemätön niin en viitsi aloittaa sitä etten tee mitään suuria virheitä. Kun lueskelin asennusopasta niin vaikutti siltä että asennus ei olisi niin kauhean vaikea tehdä.
elikkä kyseessä on boschin rele ja siihen on laitettu johdot oikein ( hälytin on ollut toisessa autossa ja johdot on paikalla )
asennus oli tarkoitus suorittaa w124 200d farmari
mutta jos asennus on minulle ylitsepääsemätön niin en viitsi aloittaa sitä etten tee mitään suuria virheitä. Kun lueskelin asennusopasta niin vaikutti siltä että asennus ei olisi niin kauhean vaikea tehdä.
- Olli Lajunen
- Asiantuntija

Ei tuossa asentamisessa mitään henkimaailman hommia tarvitse osata. Tarkoitin vain, että auton kytkennät kannattaa selvittää etukäteen jottei ylimääräisiä yllätyksiä pääse tulemaan. Normaali tee-se-itse -henkilö selviää auton sähköhommista terveellä järjellä.
W115 200D 2.4 sttppdic 05/75
Exät:
W202 220 -96
Exät:
W202 220 -96
Todellisuudessa VAT-hyväksyntä ei kerro hälyttimen ominaisuuksista yhtään mitään. VAT toimi aikanaan Defan asentamon kanssa samassa rakennuksessa, ja hälyttimet testattiin kännykän sekuntikelloilla aikaa ottamalla ja akkuvaraajasta virtaa syöttämällä. Kuulemani mukaan myös muutamalle nimeltä mainitsemattomille merkeille (tunnettuja Suomessa) myönnettiin VAT- hyväksynnät helposti ja muille ei. Välillä jopa VAT-määräyksiä kuulemma muutettiin että saadaan joku "ens kesän myyntihitti" VAT-hyväksytyksi. Tästä syystä moni maahantuoja joutui lopettamaan toimintansa kyllästyttyään tappelemaan tuulimyllyjä vastaan.
Onneksi EU laittoi tälle hommalle pisteen ja nykyään laitteet pitää testauttaa akkreditoidussa laboratoriossa eikä VAT:in korruptoituneessa nyrkkipajassa.
VAT sitten lopettikin autohälyttimien tarkastamisen vuoden 2004 keväällä
Kilpailu tekee hyvää, sanotaan ja miksi maksaa huonosta hinta/laatusuhteesta?
Takaisin asiaan, jos asennat vanhan hälyttimen, hommaa ohjeet jostain siihen äläkä missään tapauksessa käytä rosvoliittimiä.
Onneksi EU laittoi tälle hommalle pisteen ja nykyään laitteet pitää testauttaa akkreditoidussa laboratoriossa eikä VAT:in korruptoituneessa nyrkkipajassa.
VAT sitten lopettikin autohälyttimien tarkastamisen vuoden 2004 keväällä
Kilpailu tekee hyvää, sanotaan ja miksi maksaa huonosta hinta/laatusuhteesta?
Takaisin asiaan, jos asennat vanhan hälyttimen, hommaa ohjeet jostain siihen äläkä missään tapauksessa käytä rosvoliittimiä.
Häläri
maxpower05 kirjoitti:juu ei onneks ole enää hyväksyttyjen hälyjen listalla: http://www.autokorjaus.fi/Halyttimet/ha ... C4LYTTIMET
Itse olen asentanut 5kpl:ta noita uudempia defa 821-xmgbs häläreitä ja niissä ei ole ollut mitään ongelmia.
Sikuran kahdesti olen laittanut ja voin sanoa ,että se on ihan p***a.
edesmennyt
W201
W201