Mikä Sprintterin vaihdelaatikko??

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
kalev
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 270
Liittynyt: La 03.01.2004 14:23
Paikkakunta: Tallinn
Viesti:

Mikä Sprintterin vaihdelaatikko??

Viesti Kirjoittaja kalev »

2002.a. 411 CDI Sprinterissä laatikko, jossa keppiä liikuttaessa vasemalla "A" , ylös "+", alas "-" ja oikealle "R". Ei taida ihan tavallinen tiptronic-automaatti olla, kun "P" ja "D" kirjainta ei löytynyt mistään. Vaan 2 poljinta oli kylläkin...

Viellä kysyisin, että minkälainen on ajaa ja kestääkö enää, kun on jo nyt ajettu 400 000 + km.
Avatar
Miika H.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 438
Liittynyt: To 20.11.2003 12:47
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Miika H. »

Onkohan kyseessä jonkinlainen vaihderobotti(?), jota on joissain autoissa näkynyt (esim. MB W168, Smart Fortwo & Alfa Romeo)? Eli puoliautomaattivaihteisto, jossa on automaattitoiminto, jota tuo A merkinnee.
Avatar
Dodii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ma 21.02.2005 09:50
Paikkakunta: Anjanlankoski

Viesti Kirjoittaja Dodii »

Sprintsihftihän tuo on. Eli automatisoitu manuaaliko se nyt sitte on? :shock: Vai mitenpäin? :)

Kestoista paha sanoa, sillä laatikolla pitää "oppia" ajamaan, niin sen pitäisi kyllä kestää, mutta voi väärällä käytöllä hajota ilmeisen nopeasti... Ilmeisesti kaasulla tai jollain vähä kikkailtava vaihtaessa... :roll:

edit:
Eli tämä oli kyseessä?
Kuva
MB Sprinter W902 208D '96 85tkm "Simons mörkö"
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Avatar
IsoE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1338
Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
Paikkakunta: Täs pellon reunalla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja IsoE »

Oma kohtaista kokemusta löytyy 0-250000km ajetuista 311-413 malleista. Heti tuon systeemin tultua markkinoille firmassamme hajosi ainakin 2 vaihteistoa. Ei vaan mennyt mikään vaihde enää päälle. Tätä ei ole enää tapahtunut juurikaan, mutta...
Viime talvena n.60Tkm ajetussa 413 spritterissä alkoi laatikko tökkimään. Vaihteisto toimi normaalisti kolmoselle asti jonka jälkeen ei ottanut manuaalisesti isompaa eikä pienempää. Ei mennyt edes vapaalle :? . Auto pysähdyksiin ja sitten meni vapaalle. Auton sammutus ja uudelleen käyntiin. Nyt ei enää mennyt mikään pykälä päälle. Taas sammutus/uudelleen käynnistys. Laatikko pelasi ihan normaalisti. Kilometrejä tuli n.140 ja laatikko temppuili vastaavalla tavalla n.3krt. Seisoi yön yli ja ei ole sen koommin ollut mitään vikaa. Autolla on toki n.60 eri käyttäjää joten saatan olla vikojen määrässä myös pahasti väärässä. Eli saattaa olla tempuillut useamminkin.

Ärsyttävintä tuossa sprinshiftissä on se että ei todellakaan toimi kuten tavallinen automaatti. Jos tarvii äkkiä lähteä liikkeelle kannattaa se unohtaa heti. Vaihteiston ollessa asennolla A se alkaa miettimään kunnes osaa päättää mikä vaihde laitetaan pykälään. Manuaali käyttöisenä toimii ihan ok, mutta "automaatilla" on viivettä jatkuvasti kun vaihtaa pienemmälle. Myös paikaltaan lähtö kun laatikko on ollut N-asennossa saattaa koetella hermoja. Jarrua pitää painaa hetken ennen kuin voi nykäistä keppiä taakse päin laittaakseen ykkösen päälle. Ajan kanssa tulee sinuiksi, mutta siltikään ei pärjää tavalliselle manuaali tai automaattivaihteistolle. 400Tkm ajettuna ei ole sprinttereistä kokemusta kuin automaattina ja manuaalina.
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
Avatar
kalev
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 270
Liittynyt: La 03.01.2004 14:23
Paikkakunta: Tallinn
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalev »

Kiitos, eli sprintshift siis.

Threadin luettuani en ehkä ihan ensimmäisenä tuota sitten mene ostamaan. Voi olla että koeajamassa käyn kylläkin ja sitten laitan myös tekstiä tänne kokemuksesta.
Avatar
Dodii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ma 21.02.2005 09:50
Paikkakunta: Anjanlankoski

Viesti Kirjoittaja Dodii »

Jepjep, jotenkin tuntuu että tuo laatikko on ollu vähä susi? :shock:

Hieno ideana kylläkin, mutta toimivuus ollut vähä niin ja näin. Hyvää tuossa on toki se, että jos haluaa automaatin pienempitehoiseen moottoriin kuin x16cdi, niin sitte saa tuon, mutta jos on varaa laittaa automaatti, niin kannattaahan se X16cdi laittaa ja ostaa se oikea automaatti... :P Kulutukseen kun tuolla ei tunnu olevan hirveetä vaikutusta, toki vähän, mutta eihän se dieselissä tunnu :)

Tosiaan aika mielenkiintosesti näköjään temppuillut toi Sprintshift... :shock:
Oisko jotain tekemistä bill gatesin kanssa, kun ei boottiminenkaan ekalla kerralla auta, missä se kunnon resetti on? :lol:
MB Sprinter W902 208D '96 85tkm "Simons mörkö"
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Vastaa Viestiin