CDI ja uudemmat mersut - murheita ainakin riittää...
CDI ja uudemmat mersut - murheita ainakin riittää...
Kun tuli kirjoitettua tuo tarina jo valmiiksi, niin teen tänne ihan oman topicin, saa muutkin sitten jakaa kokemuksia CDI autoista ja muistakin murheista.
Mulla on Vito 112CDI vm -99. 8+1paikkainen, manuaali, ABS, ETS, joitakin sähkövehkeita myös. Ostin auton täältä (Eestistä) vuosi sitten, hintaa oli 10900.- €. Ajettu vuoden aikana 35 000 km, yhteensä nyt 252 872 km.
Heti ensimmäiseksi täytyi vaihtaa vetoakselien päät, nyt, 35000 km myöhemmin on taas alkanut raksuttamaan pikkuhiljaa. Olen huomannut, että luistonesto rikkoo aika mukavasti näitä akseleita. Heti, kun rupes olemaan liukasta ja kolmio vilkkui, niin alkoi pikkuhiljaa kuulumaan ääntä. Siitä opin sen, että ei kannata painata kaasua kauheasti liukkaalla vaikka (ja etenkin jos on) onkin luistonesto. Mun Vito on viellä senverran vanha, että luistonestoa ei saa pois päältä. Automaatissa vahvistetut akselit, kuulemma tätä ongelmaa ei ole. Kaverin 108CDI luistonestotta ja siinäkään ei ole mitään ongelmaa vetarien kanssa.
Vetoakselit vetoakseleiksi...
Pääsyy päänsärkyyn on kuitenkin MB-insinöörien laskelmointivirheet CDI moottoreissa, eli nuo SAATANAN 6mm pultit pitämässä suuttimia. Ei ne vaan jaksa pitää riittävän kovaa suutinta kiinni, joten kansi pois, ja suuttimet ulos & pesät uudistettavaksi koneistamolle (korjaamo irroitti, joten täytyy siitäkin maksaa eikä kyllä ollut mitenkään helppo työ, kun venttiilikannen alle oli kerttynyt 3 cm pikeä, joka täytyi varovaisesti 1mm kerrallaan meisselillä takoessa poistaa sieltä. Pien sisällä kun menee kaikkia johtoja ja putkia...) Siinä on viellä sellaiset kupariset prikat, mitkä täytyisi uusia 60 000km välein, niin voisi kestääkin. Merkkihuolto vaan ei ole koskaan mitään sanonut, että täytyisi vaihtaa. Nyt kylläkin sanoivat, että etkö sä sellaista tiennytkään... Onneksi säilyi 3 suutinta ehjänä, 4. meni irrotettaessa rikki. 180€ kpl uusi. Saa nähdä mitä tulee maksamaan kannen entisöinti, ehjä käytetty maksaa about 550€. Jos täytyy ostaa "uusi" kansi, niin korjaus (osat + työ) tulee maksamaan about 1300 € Prkele. No, onneksi irrotetaan juuttuneet hehkut samalla...
Minusta on turhaa jos joutuu maksamaan 10% auton hinnasta pelkästä korjauksesta, etenkin kun on niinkin uusi auto kyseessä. Saattaapi vaihtua merkki tai ainakin malli kun vanhat MB-t ovat paljon halvempia pitää.
Kaiken lisäksi ruostuukin tuo Vito niin saatanasti että...
Eli siinä yksi surullinen tapaus.
Yhteenvetona kuitenkin uskon CDI mootoreiden kestävän hyvin jos vaan vaihtaa näitä 2€ maksavia prikkoja suuttimien alle ajoissa. Ja muutenkin varmaan hyvin kestäviä nuo Vitotkin, kunhan vaan huolto olisi ollut ed. omistajan toimesta tehty oikein.
Mulla on Vito 112CDI vm -99. 8+1paikkainen, manuaali, ABS, ETS, joitakin sähkövehkeita myös. Ostin auton täältä (Eestistä) vuosi sitten, hintaa oli 10900.- €. Ajettu vuoden aikana 35 000 km, yhteensä nyt 252 872 km.
Heti ensimmäiseksi täytyi vaihtaa vetoakselien päät, nyt, 35000 km myöhemmin on taas alkanut raksuttamaan pikkuhiljaa. Olen huomannut, että luistonesto rikkoo aika mukavasti näitä akseleita. Heti, kun rupes olemaan liukasta ja kolmio vilkkui, niin alkoi pikkuhiljaa kuulumaan ääntä. Siitä opin sen, että ei kannata painata kaasua kauheasti liukkaalla vaikka (ja etenkin jos on) onkin luistonesto. Mun Vito on viellä senverran vanha, että luistonestoa ei saa pois päältä. Automaatissa vahvistetut akselit, kuulemma tätä ongelmaa ei ole. Kaverin 108CDI luistonestotta ja siinäkään ei ole mitään ongelmaa vetarien kanssa.
Vetoakselit vetoakseleiksi...
Pääsyy päänsärkyyn on kuitenkin MB-insinöörien laskelmointivirheet CDI moottoreissa, eli nuo SAATANAN 6mm pultit pitämässä suuttimia. Ei ne vaan jaksa pitää riittävän kovaa suutinta kiinni, joten kansi pois, ja suuttimet ulos & pesät uudistettavaksi koneistamolle (korjaamo irroitti, joten täytyy siitäkin maksaa eikä kyllä ollut mitenkään helppo työ, kun venttiilikannen alle oli kerttynyt 3 cm pikeä, joka täytyi varovaisesti 1mm kerrallaan meisselillä takoessa poistaa sieltä. Pien sisällä kun menee kaikkia johtoja ja putkia...) Siinä on viellä sellaiset kupariset prikat, mitkä täytyisi uusia 60 000km välein, niin voisi kestääkin. Merkkihuolto vaan ei ole koskaan mitään sanonut, että täytyisi vaihtaa. Nyt kylläkin sanoivat, että etkö sä sellaista tiennytkään... Onneksi säilyi 3 suutinta ehjänä, 4. meni irrotettaessa rikki. 180€ kpl uusi. Saa nähdä mitä tulee maksamaan kannen entisöinti, ehjä käytetty maksaa about 550€. Jos täytyy ostaa "uusi" kansi, niin korjaus (osat + työ) tulee maksamaan about 1300 € Prkele. No, onneksi irrotetaan juuttuneet hehkut samalla...
Minusta on turhaa jos joutuu maksamaan 10% auton hinnasta pelkästä korjauksesta, etenkin kun on niinkin uusi auto kyseessä. Saattaapi vaihtua merkki tai ainakin malli kun vanhat MB-t ovat paljon halvempia pitää.
Kaiken lisäksi ruostuukin tuo Vito niin saatanasti että...
Eli siinä yksi surullinen tapaus.
Yhteenvetona kuitenkin uskon CDI mootoreiden kestävän hyvin jos vaan vaihtaa näitä 2€ maksavia prikkoja suuttimien alle ajoissa. Ja muutenkin varmaan hyvin kestäviä nuo Vitotkin, kunhan vaan huolto olisi ollut ed. omistajan toimesta tehty oikein.
.
Hei vaan Kalev !
En ota nyt kantaa itse vikoihin, tai onko niitä liikaa, vai liian vähän.
Suuttimista on nyt hiukan kertynyt omiakin kokemuksia.
Ensinnäkin, joka kerta kun suutinta käytetään irti, niin se pultti ja tiivisteprikka pitää vaihtaa, joka ainut kerta.
Vuoto alkaa uskomattoman joutuin, jos niin ei tehdä.
Tiiviste yksinkertaisesti palaa pois.
Alle kymmenen tuhatta kilometriäkin riittää, on kokeiltu.
Kuten olet jo huomannutkin, se pultti on aivan hengetön.
Sitä ei todellakaan voi kiriä tiukkaan. =venyvä.
Ei kannata katkaista, katkeaakin helposti, jos vain momenttiavainta tuijottaa.
Pultti on venyvää mallia ja prikka on kuparia.
Tiiviys perustuu siihen, että uusi pehmyt kupari muotoutuu mielellään sopivaan mutoonsa. Pultti omalla "vetovoimallaan" vaan painaa suutinta kanteen kiinni. Eikä muuta.
Puhtaudella on myös tärkeä rooli tässä symbioosissa.
Siis tiiviys ei perustu siihen, että suutin kiritään helvetin tiukkaan siihen kanteen kiinni.
Kansi on alumiinia ja suutin rautaa, eli lämmetessään elävät eri tavalla, joten jonkinlainen joustoliitos on ilmeisesti pakko olla.
Vanhan cdi,n ostajan kannattaa HETI vaihtaa varulta ne kiinnityspultit ja tiivisteprikat, varulta, tai vaihdattaa liikkeessä. Osat maksaa veholta tinkaamatta ostettuna luokkaa 12€.
Kannataa sästää jossain muualla, kun tässä.
Käytännössä kaikista suutinmurheista pääsee tällä pitkäksi aikaa.
Sääli, että tämä oli nyt sitä jälkiviisautta.
.
Hei vaan Kalev !
En ota nyt kantaa itse vikoihin, tai onko niitä liikaa, vai liian vähän.
Suuttimista on nyt hiukan kertynyt omiakin kokemuksia.
Ensinnäkin, joka kerta kun suutinta käytetään irti, niin se pultti ja tiivisteprikka pitää vaihtaa, joka ainut kerta.
Vuoto alkaa uskomattoman joutuin, jos niin ei tehdä.
Tiiviste yksinkertaisesti palaa pois.
Alle kymmenen tuhatta kilometriäkin riittää, on kokeiltu.
Kuten olet jo huomannutkin, se pultti on aivan hengetön.
Sitä ei todellakaan voi kiriä tiukkaan. =venyvä.
Ei kannata katkaista, katkeaakin helposti, jos vain momenttiavainta tuijottaa.
Pultti on venyvää mallia ja prikka on kuparia.
Tiiviys perustuu siihen, että uusi pehmyt kupari muotoutuu mielellään sopivaan mutoonsa. Pultti omalla "vetovoimallaan" vaan painaa suutinta kanteen kiinni. Eikä muuta.
Puhtaudella on myös tärkeä rooli tässä symbioosissa.
Siis tiiviys ei perustu siihen, että suutin kiritään helvetin tiukkaan siihen kanteen kiinni.
Kansi on alumiinia ja suutin rautaa, eli lämmetessään elävät eri tavalla, joten jonkinlainen joustoliitos on ilmeisesti pakko olla.
Vanhan cdi,n ostajan kannattaa HETI vaihtaa varulta ne kiinnityspultit ja tiivisteprikat, varulta, tai vaihdattaa liikkeessä. Osat maksaa veholta tinkaamatta ostettuna luokkaa 12€.
Kannataa sästää jossain muualla, kun tässä.
Käytännössä kaikista suutinmurheista pääsee tällä pitkäksi aikaa.
Sääli, että tämä oli nyt sitä jälkiviisautta.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Nyt kun vaihdatte niitä prikkoja ja ruuveja niin mihin momenttiin laitatte ne ruuvit kiinni ? Ohje kirja sanoo muistaakseni 6 Nm jonka jälkeen vielä kiristetään 90 astetta.
Kysyisin että mihin tuollainen ohje perustuu, eikö olisi paljon tarkempi kiristys momentti, jos ilmoitettaisiin suoraan lopullinen momentti.
Siksi vaan haluaisin tietää kun momentti avaimen skaala on 10 - 50 NM
Tervesin, kyseisen työn itse tehnyt, eikä ainakaan vielä vuoda, Räätäli
Kysyisin että mihin tuollainen ohje perustuu, eikö olisi paljon tarkempi kiristys momentti, jos ilmoitettaisiin suoraan lopullinen momentti.
Siksi vaan haluaisin tietää kun momentti avaimen skaala on 10 - 50 NM
Tervesin, kyseisen työn itse tehnyt, eikä ainakaan vielä vuoda, Räätäli
Vastaanpa vielä, vaikka Kalev jo vastasi.hanta kirjoitti:Pitäisikö ylläoleva tulkita niin että kaikkiin CDI(myös mun C200, 90 tkm -01)
kannattaisi vaihtaa pultit + prikat suuttimiin varmuuden vuoksi ? Vähän niinkuin öljynvaihto....
Riippu tietenkin siitäkin, meinaako autoa vielä pitää.
Sopii hyvin esim lisätyönä normihuollon yhteydessä.
Luulis kait nuiden ainakin sen satatuhatta helposti kestävän.
Jos ihan vähän vaan vuotavat, niin se asennusrasva siinä ympärilä vaan kovettuu laastiksi ja prikka vähän väljistyy ja mustuu. = helvetin tiukassa.
Jos vähän enemmän, niin suuttimeen tulee lisäksi mustaa huntua näkyviin.
Jos paljon vuotaa, niin moottorin suojana olevasta muovista palaa suuttimen kohdalta eristeet pois, saattaapa vaikka jätteet tippua sen suuttimen päälle mukavaksi mömmöksi. Joskus kuulee käynnistäkin.
Kun pultti on venyvä, niin on tavallista, että kiristys ilmoitetaan juuri niin, että momentti on tavattoman pieni, ja sitten kerrotaan, minkä verran kiritään lisää.
Venyvä pultti ei sillä tavoin lisää vastusta, kun tavan.
Se katkiaa, tai kierteet särkyy.
Kannattaa tosiaan olla varovainen.
Tähän samaan katekoriaan kuluu se hehkutulppa.
Sen elinikähän on siinä kymmenen vuoden luokkaa.
Jossain välissä, vaikkapa puolessa.
Kannattaa vähintään käyttää/käytättää niitäkin irti, kun ne vielä lähtevät.
Ne kun tarvii kuitenkin jossain välissä vaihtaa.
Pitkän ajan kuluessa piki ja noki siinä tulpassa muodostavat senlaatuisen kiinnikkeen, ettei se sitten hehkun loppuessa helpolla enää irtoakkaan.
Tämäkin sopii hyvin jonkin huollon yhteydessä tehtäväksi.
Ei maksa todellakaan paljoa, varsinkaan, jos vertaa mahdollisiin lopullisiin kustannksiin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Aiheuttaako polttoaineputkien ja suuttimien irroitus jotain toimenpiteitä ruiskutusjärjestelmän kannalta muutoin; tarkoitan että onko putkissa painetta ja pitääkö järjestelmä ilmata kasauksen jälkeen ? Muuta huomioitavaa kun vaihtaa tiivisteet ja kiinitysruuvit suuttimiin ? (W203 C200 CDI)
kiitos neuvoista ja viikonloppua
Hannu
kiitos neuvoista ja viikonloppua
Hannu
W203CDI
Re: CDI ja uudemmat mersut - murheita ainakin riittää...
Minä vaihdoin CDi:ssä suuttimen prikat vuosi sitten nelossylinterin vuodon takia. Nyt oli taas vuoto samassa pytyssä. Suutin ei lähtenyt irti ulosvetäjälläkään. Uitin sinne CRC:tä moneen kertaan ja yritin välillä paukuttaa ulos, mutta ei irronnut. Viikon päästä ajoin koneen pikkuvaihteilla kunnolla kuumaksi ja sitten kiskomaan. Nyt irtosi tosi helposti. Nokikin oli pehmennyt niin, että oli helppo putsata. Pohja piti työstää kalvaimella, mutta nyt pelittää... Meiltä löytyy suuttimien ulosvetosarja, kalvainsarja ja jonkinlainen Mersussa toimiva ODB/CAN-testerikin, jos Joensuun seudulla tulee hätätilanne. Piti hommata vehkeet itselle, kun täällä tuntuu olevan Mersukorjaamoihin yli kuukauden jono...
MB W212 farmari 220 T CDi -11
MB W203 farmari 200 CDi -05
MB W203 farmari 200 CDi -05
Re:
Mutta eikö BMW:ssä ole käytetty kahta pinnapulttia mersun onnettoman yhden sijasta?jari_w123 kirjoitti:Bemarin dieseleissä on myös 6mm pinnapultit pitämässä suuttimia kyllä joskus on palanu niin tiukkaan että saa liukuvasaran kanssa niitä irroitella.Muttereiden kiristys momentti on 10nm eli todella vähän mutta kannattaa noudattaa.
Re: CDI ja uudemmat mersut - murheita ainakin riittää...
BMW M57- eli kuusisylinterisissä cr- dieseleissä on suuttimet kiinni kuvan kaltaisella "flange":lla ja osaluettelon mukaan kahdella M6- mutterilla per kaulus. edit: kuvan linkki


E320CDI
211.089
211.089