Tervehdys!
Olisiko jollakulla heittää 110 Mersun 1,9 l koneen (121.924) staattinen sytyksen ajoitus "ensi" käynnistystä varten? Voipi heittää samalla ne srobolla mitattavatkin ennakot, jos löytyy.
110 sytytys
löytyy kaikki arvot, kunhan ehdin kotiin. (perjantaina) Olisi vielä parempi katsoa jakajan numero, mikäli jakaja on vielä alkuperäinen. Pelkästään alipainekäyriä on noihin 50-60 jakajiin noin 30 kpl. erilaisia. Staatisia ennakoitakin on yleensä 1-5 kpl. / moottori, riippuen juuri jakajasta, alkuperäisestä kohdemaasta yms.....
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Juu, minultakin löytyy parikymmentä vuotta vanhoja muistiinpanoja dynaamisista arvoista ja näyttää olevan hajontaa. Hain silloin säätöjä 319 mallin konetta varten. Siinä oli sama kone, mutta matalampi puristeinen ja pienempi tehoinen. Muistaakseni täytyi lopulta laittaa korva kuulolta.
Nyt on 190 c -65 kaiketikin alkuperäisellä koneella. Jakaja näyttäisi olevan Boshin VJUR 4 BR 27 T. Viikonloppuna voisi kokeilla tulille. Senverran kun saisi säädöt kohdilleen, että saa käymään ja käy omin voimin, niin sitten voisi alkaa strobolla hiplaamaan.
Nyt on 190 c -65 kaiketikin alkuperäisellä koneella. Jakaja näyttäisi olevan Boshin VJUR 4 BR 27 T. Viikonloppuna voisi kokeilla tulille. Senverran kun saisi säädöt kohdilleen, että saa käymään ja käy omin voimin, niin sitten voisi alkaa strobolla hiplaamaan.
No niin, arvoja:
190c
Kosketuskulma 50 +-2 astetta
Sytyshetki, startilla pyöritettynä, ilman sytystulppia, stroboskoopilla: 3 astetta eykk
sytytshetki käydessä
800 1/min (ilman- ja alipaineen kanssa) 8-13 astetta eykk
1500 1/min (ilman alipainetta) 22-27 astetta eykk
3000 1/min (ilman alipainetta) 28-32 astetta eykk
4500 1/min (ilman alipainetta) 41 astetta eykk
Alipaine-ennakkosäädön alkamiskierrosluku 1000-1200 1/min
Toivottavasti näillä "pärähtää"
190c
Kosketuskulma 50 +-2 astetta
Sytyshetki, startilla pyöritettynä, ilman sytystulppia, stroboskoopilla: 3 astetta eykk
sytytshetki käydessä
800 1/min (ilman- ja alipaineen kanssa) 8-13 astetta eykk
1500 1/min (ilman alipainetta) 22-27 astetta eykk
3000 1/min (ilman alipainetta) 28-32 astetta eykk
4500 1/min (ilman alipainetta) 41 astetta eykk
Alipaine-ennakkosäädön alkamiskierrosluku 1000-1200 1/min
Toivottavasti näillä "pärähtää"
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Tarvitsisin tietysti taas moottorin ja jakajan tiedot, pikaisesti katsottuna löysin 5:t eri sytytysarvot. Pikkuisen kun penkoo löytyy vielä varmaan ainakin 3-4 muutkin arvot, enkä laiskana jaksaisi kaikkea taaskaan tähän näpsytellä. 

"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
En nyt viikkoon pääse katsomaan noita numeroita, mutta kärjettömällä sytkällähän tuo on. Mutta mie katon ne joskus kunhan muistan, ei näillä ole kiirettä mutta kysyinpähän kun ohimennen 'puheeksi' tulivat. Eroaako nuo sitten miten paljon toisistaan eri malliversioissa?
Ihan vain näin mersumiesten kesken...
w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'