Itellä C180 -94, siistikuntoinen Saksan tuonti, sisältä ja päältä tosi nätti, mittarissa nyt 250 tkm. Auto ollut minulla nyt 3 vuotta ja pikku puuhaa on riittänyt, esim:
-Syyläri uusittu
-Laturi uusittu
-Vesipumppu uusittu
-Kaikki etupään puslat ja nivelet vaihdettu, autossa kului renkaat yhdessä kesässä kun ei saanut säädettyä ohjauskulmia! (Etupään remontti toikin sitten hyvät ajo-ominaisuudet takaisin).
-Automaattilaatikko piti käyttää irti ja uusia täysin sököiksi haljenneita stefoja.
-Automaatti-ilmastointia remontoitu pariin otteeseen.
-Useasti muuta pienempää riesaa kuten järkyttävää ääntä pitänyt hihnankiristimen iskari.
Tälläkin hetkellä "pieniä" kestovikoja jotka eivät ajoa estä:
-Kovalla pakkasella kierrokset voi jumia 3000-4000 alueelle kesken ajon.
-Lämmityslaite työntää sen lämpöistä ilmaa, kuin sattuu haluamaan, säädöllä vain satunnaista vaikutusta
-Toinen pitkävalo palaa aika-ajoin paljon toista pimeämpänä ja samalla pitkät jumii päälle. (Rele/maatto-ongelma?)
-Mittariston viisarit jumivat pohjaan
-Moottorissa öljyvuodot ainakin kampiakselin etupäässä ja öljypohjassa.
Mutta myös positiivista:
-Kun alusta on kunnossa, niin tosi hyvä ajettava pitkääkin matkaa.
-Sisältä laadukkaasti viimestelty ja hyvät materiaali, sisältä auto on tosiaankin vieläkin kuin uusi.
-Monet kulutusosat esim. jarrulevyt ja iskarit vielä hyväkuntoisia.
-Monet osat yllättävän halpoja
-Ja onhan se Merssu!
Mielestäni liian paljon laadusta johtuvia ongelmia tämän hintaluokan autossa. Joo, onhan se jo vanha, mutta aika luotettavia autoja on osannut esim. Toyota tuohon aikaan tehdä (joo joo, ei voi verrata jne...) Joka tapauksessa tuon Mersun myyntiarvo on lähes puolittunut kolmessa vuodessa, joten eipä kannata alkaa vaihtamaan, pidän tuon pitkään ja korjailen, kun vikaa tulee taas.
Suosittelen hankkimaan jos itse voi tehdä remonttia ja arvostaa hyviä ajo-ominaisuuksia, mutta jos joka "risaus" täytyy käyttää pajalla, voi Ceelle alkaa kertymään hintaa.