Väyrynen E 290 TD vai E 300 TD ?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
E250TD94
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ma 17.01.2005 22:14
Paikkakunta: Riihimäki

Väyrynen E 290 TD vai E 300 TD ?

Viesti Kirjoittaja E250TD94 »

Olen ajatellut hankkia W210 farmarin vuosimallia 96-97 Saksasta. Kumpi kone olisi parempi : E 290 TD = 95 kW (129 hv) koneella vai E 300 TD = 130 kW (177 hv) koneella?

Onko väyrysen ruostumisessa eroa eri vuosimallien välillä? Muita kommentteja tai hyviä vinkkejä?
W124 - klassikko
W124 - maanteiden väsymätön raataja
MB E250 TD 20 Valve 1994 - paras W124
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Re: Väyrynen E 290 TD vai E 300 TD ?

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

E250TD94 kirjoitti:Kumpi kone olisi parempi
Kolmesatasessa olis rivipumppu.
Ja yksi sylinteri enemmän.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

Muuten hyvä kaikin puolin mutta mätänee käsiin, 5v päästä noita löytää jo varmaan stena kuormasta.
RED POWER IHC DT-358
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

Dieselpower kirjoitti:Muuten hyvä kaikin puolin mutta mätänee käsiin, 5v päästä noita löytää jo varmaan stena kuormasta.
No hieman taisi tulla yleistystä, ei tuo omani 290 nyt käsiin tunnu mätänevän, mutta olen kyllä tietoinen ruoste-ongelmista.

On muuten 5 vuoden päästä ensimmäisillä E-malleilla ikää jo 16 vuotta, että haittaisko se vaikka niitä jo oliskin romukuormassa, mutta ei se tarkota että ne kerralla kaikki viedään sulattoon.

290 vie litran vähempi keittoa, mutta 6 on aina 6.
Avatar
Hannu L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Su 23.11.2003 16:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Hannu L. »

Timo J kirjoitti:290 vie litran vähempi keittoa, mutta 6 on aina 6.
No itse asiassa virallisten kulutuslukemien mukaan ero on suurempi 290:n hyväksi. Tosin kyseisille malleille ilmoitettujen kulutuslukemien mittaustapa ei ole sama(ks. osoitteesta http://www.mercefreaken.com - Modellene - 210 E-klasse). 290:lle ilmoitetaan maantiekulutus 90(5,1 l) ja 120(6,8 l) km/h nopeudella, kun taas 300:lle näitten sijaan ilmoitetaan maantiekulutus(7,0 l) ja keskikulutus(8,6 l). Onko tämä nyt se EU-kulutuslukema, jota 300:n kohdalla käytetään? Eivät taida olla vertailukelpoisia keskenään. Joka tapauksessa ero kaupunkikulutuksessa on huima 4,1l/100km(7,3-11,4).

Käytännössä siis ero saattaa olla ainakin maantieajossa tuo Timo J:n mainitsema litra. Itse päättelisin noista lukemista, että todellinen ero maantieajossa on 1,5l ja kaupungissa ehkä 2,5l. Kyseisten mallien omistajat kertonevat omat laskelmansa siitä mikä käytännön tilanne on.

Itse kyllä hankkisin nuukana miehenä tuollaisen 290 td:n, jossa on pienempi hankintahinta ja kulutus, ja laittaisin lastun, mutta kieltämättä kuutosen kehräys on pehmeämpi ja meno varmasti ripeämpää.
W201 190 D 2.5 Turbo IC -88 [url=http://www.nettiauto.com/783440]Myynnissä[/url]

ex W124 200 D -87
ex W124 E 300 D aut -94
ex W201 190 E 2.0 -88
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Kymppi kaupungissa ja 7,4 matka-ajossa johon lukemaan reippaasti ohitellaan ja nopeus on suurempi kuin 90 km/h.

Edit: Nämä siis kesälukemia.
Viimeksi muokannut Ari66, Pe 03.02.2006 09:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
oilhand
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 11.01.2004 08:09
Paikkakunta: ruovesi

Viesti Kirjoittaja oilhand »

mulla 290 ja pienin sekalainen ollut 6.4 ja yleensä menee alle karvan alla 7l/100km(lyhyt työmatka,raskas kaasujalka ja monesti viä kärry perässä)
Avatar
Juha R
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 19.07.2004 08:05
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja Juha R »

10 -11 kaupungissa, 8 - 9 maantiellä sekalaisessa ajossa. Omien laskujen mukaan ei koskaan ole mennyt alle 8 l.
- MB E55 AMG '99, Calibra 2.0i-16v '96, Calibra 2.0i-8v '94 ja '96, Calibra V6 2.5i-24v '94, V70 2,5T AWD '04 -

[size=75]Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort MkIV, MB 380 SE W126, E300TDT Avantgarde (S210), Opel Astra F 1.8i-16v Car, 1.8i-16v Sport, Corsa A, Kadett E 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, B2 100 Edition 2.0i-16v 1999, Vectra A2 2.0i-16v, Calibra 2.0i-16v DTM, 2.0i-16v x 3, 2.0i-8v, 4x4 2.0i-16v, 2.5i-24v, Senator 3.0i-24v CD aut, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Golf Cabrio GLi, Porsche 924, Suzuki GSX-R 750[/size]
dt290
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: La 22.10.2005 18:55

Viesti Kirjoittaja dt290 »

Juha R kirjoitti:10 -11 kaupungissa, 8 - 9 maantiellä sekalaisessa ajossa. Omien laskujen mukaan ei koskaan ole mennyt alle 8 l.
morojens!
290 farm.aut. viimmeiset 10000 km
7.6l/100km
ja ajetaan vähä miten sattuun. :D
Avatar
Juha R
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 19.07.2004 08:05
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja Juha R »

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta tietojeni mukaan E300TD/TDT:tä valmistettiin vain vuosina 1997 ja 1998. Muut vuosimallit on "ensirekisteröintejä" kuten 1996 tai "ylivuotisia" kuten 1999.
- MB E55 AMG '99, Calibra 2.0i-16v '96, Calibra 2.0i-8v '94 ja '96, Calibra V6 2.5i-24v '94, V70 2,5T AWD '04 -

[size=75]Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort MkIV, MB 380 SE W126, E300TDT Avantgarde (S210), Opel Astra F 1.8i-16v Car, 1.8i-16v Sport, Corsa A, Kadett E 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, B2 100 Edition 2.0i-16v 1999, Vectra A2 2.0i-16v, Calibra 2.0i-16v DTM, 2.0i-16v x 3, 2.0i-8v, 4x4 2.0i-16v, 2.5i-24v, Senator 3.0i-24v CD aut, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Golf Cabrio GLi, Porsche 924, Suzuki GSX-R 750[/size]
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

Juha R, mulla on edelleen vuosimallikoodilla vuoteen 1999 viittaava 300TDT.
Avatar
Juha R
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 19.07.2004 08:05
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja Juha R »

Rassaaja kirjoitti:Juha R, mulla on edelleen vuosimallikoodilla vuoteen 1999 viittaava 300TDT.
Mikä sun autossa on ensirekisteröinti päivämäärä?
- MB E55 AMG '99, Calibra 2.0i-16v '96, Calibra 2.0i-8v '94 ja '96, Calibra V6 2.5i-24v '94, V70 2,5T AWD '04 -

[size=75]Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort MkIV, MB 380 SE W126, E300TDT Avantgarde (S210), Opel Astra F 1.8i-16v Car, 1.8i-16v Sport, Corsa A, Kadett E 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, B2 100 Edition 2.0i-16v 1999, Vectra A2 2.0i-16v, Calibra 2.0i-16v DTM, 2.0i-16v x 3, 2.0i-8v, 4x4 2.0i-16v, 2.5i-24v, Senator 3.0i-24v CD aut, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Golf Cabrio GLi, Porsche 924, Suzuki GSX-R 750[/size]
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Oman käsitykseni mukaan mallia on tehty myös vuoden '99 puolella muutamia kuukausia.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Vesqju
Mersumies
Mersumies
Viestit: 583
Liittynyt: Ma 04.10.2004 18:51
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Vesqju »

dt290 kirjoitti:
Juha R kirjoitti:10 -11 kaupungissa, 8 - 9 maantiellä sekalaisessa ajossa. Omien laskujen mukaan ei koskaan ole mennyt alle 8 l.
morojens!
290 farm.aut. viimmeiset 10000 km
7.6l/100km
ja ajetaan vähä miten sattuun. :D

Huumorimiehiä... :D :D :D :lol: :lol: :lol:
S 212 350 CDI A T Avantgarde Sport 2011
EX S 211 320 CDI A T 2003
EX 320 STW V6 Avantgarde 2000
EX S 202 C 220 CDI A 2000 Esprit selection
EX S124 300 TDTurbo automatic -91
EX w123 300 Turbodiesel -84
EX w123 300 D -79
EX w123 300 D -81
Kahta en vaihda, toinen on MERSU ja toinen on
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

Juha R kirjoitti:Mikä sun autossa on ensirekisteröinti päivämäärä?
Jonnekin lokakuuhun 98 tais mennä. Mallivuosi 99 silti.

Eikös facelift tullut joskus 99 puolivälissä ja silloin ehkä uudet koneet?
hentar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 355
Liittynyt: Ti 27.07.2004 22:23

Viesti Kirjoittaja hentar »

Hain frankfurtista pari vuotta sitten oman 290 td.n ja mieleen on jäänyt eka tankkaus köpiksessä takana autopaanaa ja kaupunkiajoa 6,5 l/100km, seuraava tankkaus ruotsin läpi ajettuna kun taas oli Elimäellä tankki tyhjä 5,5l/100km.
Joku mainitsi että yhdeksänkymmentäluvun kestävin mb kone.
ok, onhan se vähän karkeakäyntisempi kun kutonen.
Kumpikin on hyviä pelejä kun ei päästä mätänemään.
hessut32
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 404
Liittynyt: Ke 08.12.2004 23:41

Viesti Kirjoittaja hessut32 »

en kyllä itse ostais 290:stä oli vuosi sitten sellainen aivan hirveä traktori :shock: paha äänisin mersun tekemä moottori. kyllä kismitti kun on ollut 10v vanhempia mersuja ja paljon hiljaisempia, eli ehdottomasti suosittelen 300:sta. itsellä hakusessa kans sellainen.
Vastaa Viestiin