M102.980 termostaatti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14217
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

M102.980 termostaatti

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Vaihtotyössä katkesi etummainen pultti termostaatin "kupin" eli jalan rungon sisään. Laitoin uuden termostaatin paikoilleen ja kannen kiinni kahdella jäljelle jääneellä pultilla.

Käynnistin--> ei tihku.
Koeajolle, termari aukeni --> ei tihku.
Ajoin n. 5 km --> ei tihku vieläkään.

Kertokaapa viisaammat.. järjestelmäänhän kertyy paine. Onko tämä paine suurimmillaan juuri ennen termostaatin avautumista, vai kasvaako se vielä termostaatin aukeamisen jälkeen? Vaikuttaako ajonopeus/raju kiihdyttäminen paineeseen, kun vesipumppukin pyörii nopeammin? Ja tärkein, voiko tuo paine tyrkätä/vääntää kannen pois paikoiltaan pitkässä juoksussa... eli kuinka kauan uskallan ajaa kahdella pultilla? Vai panikoinko turhaan?

En viitsi käydä porimaan pultinnysää poies, eli ajattelin vaihtaa uuden termostaatin kupin, heti vain kun sellaisen jostain saan.

Aamulla meinasin kuitenkin ajaa töihin tuon koeajon rohkaisemana...

P.S. Ostofoorumilla on ilmo, jos jollakin on joutava termarin kuppi.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ilmeisesti tuo kotelo on vaan niin jäykkä, että kahden "pisteen" kiristäminen vasten pohjaa pitää kolmannenkin kiinni O-renkaassa. :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14217
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Noh joo, ei tuo aamuisen 35 km:n työmatkan aikana tiputtanut yhtään. Veholla uuden osan hinta 47,80 e (tilaustavaraa), MB-Purkaamolta käytetty osa 15 e.

P.S. W123 konepellin äänieriste 34 e. Kiinnitykseen suosittelivat 2-komponenttiliimaa, olisikohan ollut Kiillon Tipso tms.?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2070
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Laitoitko Timo muuten 90 asteisen termostaatin?? Mulla on tuossa kermanvärisessä alunperin jonkinsortin 60 asteinen ja on meinaan kovilla pakkasilla TOD. kylmä!!
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14217
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Merkkiliikkeestä ei saa kuin 87 asteisen termarin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Timo L. kirjoitti:
P.S. W123 konepellin äänieriste 34 e. Kiinnitykseen suosittelivat 2-komponenttiliimaa, olisikohan ollut Kiillon Tipso tms.?
KL-varaosilla 26 euroa. Tosin tuo liimatieto auttoi meikäläistä (ehkä) eteenpäin :D
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2070
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Timo L. kirjoitti:Merkkiliikkeestä ei saa kuin 87 asteisen termarin.
Eli noinasteisena 90..
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Timo L. kirjoitti:Noh joo, ei tuo aamuisen 35 km:n työmatkan aikana tiputtanut yhtään. Veholla uuden osan hinta 47,80 e (tilaustavaraa), MB-Purkaamolta käytetty osa 15 e.
JA nyt siis lienee kyse siitä termostaatin "pohjasta". Kannen saati pultin hinnaksi melkein viisikymppiä on aika reilu.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14217
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Aku P kirjoitti:
Timo L. kirjoitti:Noh joo, ei tuo aamuisen 35 km:n työmatkan aikana tiputtanut yhtään. Veholla uuden osan hinta 47,80 e (tilaustavaraa), MB-Purkaamolta käytetty osa 15 e.
JA nyt siis lienee kyse siitä termostaatin "pohjasta". Kannen saati pultin hinnaksi melkein viisikymppiä on aika reilu.
Aivan, kyllä. :-)
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Jussi L. kirjoitti:Laitoitko Timo muuten 90 asteisen termostaatin?? Mulla on tuossa kermanvärisessä alunperin jonkinsortin 60 asteinen ja on meinaan kovilla pakkasilla TOD. kylmä!!
Varmaan jumittaa aukiasennossa koko vehje. En ole kuullut, että 78-asteista kylmempää olisi ainakaan Suomessa saanut. Jos termostaatti on koko ajan auki, voi olla että koneessa ei "rahkeet" tosiaankaan pakkasilla riitä lämmetä enempää.

...jos on koko termostaattia paikallaan. Kaveri kun osti W115 220D:n pari vuotta sitten, oli kummissaan kun kopissa ei tullut tolkun pakkasillakaan lämmin sitten millään. Ajeli pari päivää ja otti lopulta muutamia "taktisia" paikkoja auki. Toisessa pisteessä tärppäsi: ei ollut koko termostaattia koneessa kesän jäljiltä... :)

Kyllä muuten riitti löylyä pystylampussakin sen jälkeen kun saatiin termis paikalleen.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2070
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Aku P kirjoitti:
Jussi L. kirjoitti:Laitoitko Timo muuten 90 asteisen termostaatin?? Mulla on tuossa kermanvärisessä alunperin jonkinsortin 60 asteinen ja on meinaan kovilla pakkasilla TOD. kylmä!!
Varmaan jumittaa aukiasennossa koko vehje. En ole kuullut, että 78-asteista kylmempää olisi ainakaan Suomessa saanut. Jos termostaatti on koko ajan auki, voi olla että koneessa ei "rahkeet" tosiaankaan pakkasilla riitä lämmetä enempää.

...jos on koko termostaattia paikallaan. Kaveri kun osti W115 220D:n pari vuotta sitten, oli kummissaan kun kopissa ei tullut tolkun pakkasillakaan lämmin sitten millään. Ajeli pari päivää ja otti lopulta muutamia "taktisia" paikkoja auki. Toisessa pisteessä tärppäsi: ei ollut koko termostaattia koneessa kesän jäljiltä... :)



Kyllä muuten riitti löylyä pystylampussakin sen jälkeen kun saatiin termis paikalleen.

Aijaa.. Mä kun olen kuullut että toi on se vakio mikä mulla on ja parempi on toi minkä Timo L. osti.. No, huh sentään, jumittaisikohan se sitten, oletkohan ny ihan varma että ei oo alle 78-asteista, mutta jospa toi mun on jokin originelli saksan malli termostaatti, eli ei on suomessa asennettu isompaa vaan on tyydytty palelemaan.. :shock:
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Kyllä koneet suunnitellaan käymään min. 70-asteisena -- liian kylmänä käyvä mylly mm. kuluu nopeammin ja kuluttaa enemmän. Aiemmin vakiotermareita oli 78- ja 87-asteinen, nyttemmin niistäkään ei saa kuin tuota jälkimmäistä. Kannattaa hakea Veholta suosiolla orggisosa, ei maksa ihmeitä ja jos sen asennuksen jälkeenkään eivät asteet nouse, voidaan alkaa etsiä kalliimpia vikoja. Pika-apuna voit toki tsekata, onko paikallaan joku tarviketermostaatti. Sellainen, vaikka ehjäkin, ei välttämättä toimi MB:ssa oikein.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2070
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Aku P kirjoitti:Kyllä koneet suunnitellaan käymään min. 70-asteisena -- liian kylmänä käyvä mylly mm. kuluu nopeammin ja kuluttaa enemmän. Aiemmin vakiotermareita oli 78- ja 87-asteinen, nyttemmin niistäkään ei saa kuin tuota jälkimmäistä. Kannattaa hakea Veholta suosiolla orggisosa, ei maksa ihmeitä ja jos sen asennuksen jälkeenkään eivät asteet nouse, voidaan alkaa etsiä kalliimpia vikoja. Pika-apuna voit toki tsekata, onko paikallaan joku tarviketermostaatti. Sellainen, vaikka ehjäkin, ei välttämättä toimi MB:ssa oikein.

Todella iso munaus... :oops: Enpä sitten ole liiemmin ja tarkemmin lämpömittaria katsonut läheltä ajellessa :shock: mutta olit oikeassa olihan se se 78-asteinen, eikä mikään pahuksen sokean keksimä 60-asteinen.. Mutta siltikin liian kylmää menoa, tarvitsee ton Timo L. ostaman termarin..
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Vastaa Viestiin