M102.980 termostaatti
M102.980 termostaatti
Vaihtotyössä katkesi etummainen pultti termostaatin "kupin" eli jalan rungon sisään. Laitoin uuden termostaatin paikoilleen ja kannen kiinni kahdella jäljelle jääneellä pultilla.
Käynnistin--> ei tihku.
Koeajolle, termari aukeni --> ei tihku.
Ajoin n. 5 km --> ei tihku vieläkään.
Kertokaapa viisaammat.. järjestelmäänhän kertyy paine. Onko tämä paine suurimmillaan juuri ennen termostaatin avautumista, vai kasvaako se vielä termostaatin aukeamisen jälkeen? Vaikuttaako ajonopeus/raju kiihdyttäminen paineeseen, kun vesipumppukin pyörii nopeammin? Ja tärkein, voiko tuo paine tyrkätä/vääntää kannen pois paikoiltaan pitkässä juoksussa... eli kuinka kauan uskallan ajaa kahdella pultilla? Vai panikoinko turhaan?
En viitsi käydä porimaan pultinnysää poies, eli ajattelin vaihtaa uuden termostaatin kupin, heti vain kun sellaisen jostain saan.
Aamulla meinasin kuitenkin ajaa töihin tuon koeajon rohkaisemana...
P.S. Ostofoorumilla on ilmo, jos jollakin on joutava termarin kuppi.
Käynnistin--> ei tihku.
Koeajolle, termari aukeni --> ei tihku.
Ajoin n. 5 km --> ei tihku vieläkään.
Kertokaapa viisaammat.. järjestelmäänhän kertyy paine. Onko tämä paine suurimmillaan juuri ennen termostaatin avautumista, vai kasvaako se vielä termostaatin aukeamisen jälkeen? Vaikuttaako ajonopeus/raju kiihdyttäminen paineeseen, kun vesipumppukin pyörii nopeammin? Ja tärkein, voiko tuo paine tyrkätä/vääntää kannen pois paikoiltaan pitkässä juoksussa... eli kuinka kauan uskallan ajaa kahdella pultilla? Vai panikoinko turhaan?
En viitsi käydä porimaan pultinnysää poies, eli ajattelin vaihtaa uuden termostaatin kupin, heti vain kun sellaisen jostain saan.
Aamulla meinasin kuitenkin ajaa töihin tuon koeajon rohkaisemana...
P.S. Ostofoorumilla on ilmo, jos jollakin on joutava termarin kuppi.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Noh joo, ei tuo aamuisen 35 km:n työmatkan aikana tiputtanut yhtään. Veholla uuden osan hinta 47,80 e (tilaustavaraa), MB-Purkaamolta käytetty osa 15 e.
P.S. W123 konepellin äänieriste 34 e. Kiinnitykseen suosittelivat 2-komponenttiliimaa, olisikohan ollut Kiillon Tipso tms.?
P.S. W123 konepellin äänieriste 34 e. Kiinnitykseen suosittelivat 2-komponenttiliimaa, olisikohan ollut Kiillon Tipso tms.?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
JA nyt siis lienee kyse siitä termostaatin "pohjasta". Kannen saati pultin hinnaksi melkein viisikymppiä on aika reilu.Timo L. kirjoitti:Noh joo, ei tuo aamuisen 35 km:n työmatkan aikana tiputtanut yhtään. Veholla uuden osan hinta 47,80 e (tilaustavaraa), MB-Purkaamolta käytetty osa 15 e.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Aivan, kyllä.Aku P kirjoitti:JA nyt siis lienee kyse siitä termostaatin "pohjasta". Kannen saati pultin hinnaksi melkein viisikymppiä on aika reilu.Timo L. kirjoitti:Noh joo, ei tuo aamuisen 35 km:n työmatkan aikana tiputtanut yhtään. Veholla uuden osan hinta 47,80 e (tilaustavaraa), MB-Purkaamolta käytetty osa 15 e.

Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Varmaan jumittaa aukiasennossa koko vehje. En ole kuullut, että 78-asteista kylmempää olisi ainakaan Suomessa saanut. Jos termostaatti on koko ajan auki, voi olla että koneessa ei "rahkeet" tosiaankaan pakkasilla riitä lämmetä enempää.Jussi L. kirjoitti:Laitoitko Timo muuten 90 asteisen termostaatin?? Mulla on tuossa kermanvärisessä alunperin jonkinsortin 60 asteinen ja on meinaan kovilla pakkasilla TOD. kylmä!!
...jos on koko termostaattia paikallaan. Kaveri kun osti W115 220D:n pari vuotta sitten, oli kummissaan kun kopissa ei tullut tolkun pakkasillakaan lämmin sitten millään. Ajeli pari päivää ja otti lopulta muutamia "taktisia" paikkoja auki. Toisessa pisteessä tärppäsi: ei ollut koko termostaattia koneessa kesän jäljiltä...

Kyllä muuten riitti löylyä pystylampussakin sen jälkeen kun saatiin termis paikalleen.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Aku P kirjoitti:Varmaan jumittaa aukiasennossa koko vehje. En ole kuullut, että 78-asteista kylmempää olisi ainakaan Suomessa saanut. Jos termostaatti on koko ajan auki, voi olla että koneessa ei "rahkeet" tosiaankaan pakkasilla riitä lämmetä enempää.Jussi L. kirjoitti:Laitoitko Timo muuten 90 asteisen termostaatin?? Mulla on tuossa kermanvärisessä alunperin jonkinsortin 60 asteinen ja on meinaan kovilla pakkasilla TOD. kylmä!!
...jos on koko termostaattia paikallaan. Kaveri kun osti W115 220D:n pari vuotta sitten, oli kummissaan kun kopissa ei tullut tolkun pakkasillakaan lämmin sitten millään. Ajeli pari päivää ja otti lopulta muutamia "taktisia" paikkoja auki. Toisessa pisteessä tärppäsi: ei ollut koko termostaattia koneessa kesän jäljiltä...![]()
Kyllä muuten riitti löylyä pystylampussakin sen jälkeen kun saatiin termis paikalleen.
Aijaa.. Mä kun olen kuullut että toi on se vakio mikä mulla on ja parempi on toi minkä Timo L. osti.. No, huh sentään, jumittaisikohan se sitten, oletkohan ny ihan varma että ei oo alle 78-asteista, mutta jospa toi mun on jokin originelli saksan malli termostaatti, eli ei on suomessa asennettu isompaa vaan on tyydytty palelemaan..

Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
W203 C200CDI automatic elegance -06
Kyllä koneet suunnitellaan käymään min. 70-asteisena -- liian kylmänä käyvä mylly mm. kuluu nopeammin ja kuluttaa enemmän. Aiemmin vakiotermareita oli 78- ja 87-asteinen, nyttemmin niistäkään ei saa kuin tuota jälkimmäistä. Kannattaa hakea Veholta suosiolla orggisosa, ei maksa ihmeitä ja jos sen asennuksen jälkeenkään eivät asteet nouse, voidaan alkaa etsiä kalliimpia vikoja. Pika-apuna voit toki tsekata, onko paikallaan joku tarviketermostaatti. Sellainen, vaikka ehjäkin, ei välttämättä toimi MB:ssa oikein.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Aku P kirjoitti:Kyllä koneet suunnitellaan käymään min. 70-asteisena -- liian kylmänä käyvä mylly mm. kuluu nopeammin ja kuluttaa enemmän. Aiemmin vakiotermareita oli 78- ja 87-asteinen, nyttemmin niistäkään ei saa kuin tuota jälkimmäistä. Kannattaa hakea Veholta suosiolla orggisosa, ei maksa ihmeitä ja jos sen asennuksen jälkeenkään eivät asteet nouse, voidaan alkaa etsiä kalliimpia vikoja. Pika-apuna voit toki tsekata, onko paikallaan joku tarviketermostaatti. Sellainen, vaikka ehjäkin, ei välttämättä toimi MB:ssa oikein.
Todella iso munaus...


Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
W203 C200CDI automatic elegance -06